Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten silmien väri periytyy, jos isällä on ruskeat silmät ja äidillä siniset?

Vierailija
23.02.2007 |

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa geeneistä tietävät enemmän:)

Vierailija
2/28 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta vaikka olisikin niin että ruskea on dominoiva niin tuossa tapauksessa voi tulla kummat vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulun vai olikohan se lukion biologian kirjassa olevat periytymisjutut esittelevät periytymisen noin pääpiirteissään, MUTTA se ei todellakaan ole mikään vakio eikä välttämättä mene sen kaavion mukaan.

Vierailija
4/28 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

biologisella äidillä on ruskeat silmät ja lapsella esim. siniset, eli AINA ei tule ruskeat jos toisella on, usein kuitenkin. Meillä on kolme lasta joista yhdellä on ruskeat ja kahdella siniset silmät, minulla on ruskeat ja miehellä sinivihreät.

Vierailija
5/28 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periytyminen ei ole niin yksiselitteistä.

Vierailija
6/28 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisellamme on ruskeat silmät ja kuopuksella taasen siniset :)

Vierailija
7/28 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme molemmat eriperimäisiä ruskeasilmäisiä (eli isä tai äiti on ollut sinisilmäinen) ja tämän takia on 1/4 mahdollisuus, että tuon sinisilmän saimme.

Vierailija
8/28 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti jos MIEHELLÄ on ruskeat, lapsille tulee varmemmin, mutta jos NAISELLA on ruskeat, ei vält. tule...

Vierailija
9/28 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

..kahdella lapsella vihertävän ruskeat, yhdellä tummanruskeat ja yhdellä siniset..

Vierailija
10/28 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isällä ruskeat silmät. Isän äidillä ruskeat, isän isällä siniset.

Äidillä siniset silmät (kuten koko suvullaan).

Lapsia kaksi, esikoisella siniset ja kakkosella ruskeat. Ja kun noita kaavoja aikanaan laskin, niin 50/50 oli meillä mahdollisuudet kumpaankin väriin ja tosiaan meni 50/50 :)

Tuo periytyminen riippuu siis myös siitä, että onko ruskeasilmäisen vanhemman omilla vanhemmilla molemmilla tai vaan toisella ruskeat silmät.

Vierailija
11/28 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

perinyt sekä ruskean että sinisen geenin, niin hän saa sinisilmäisen kanssa puolet lapsistaan sinisilmäisinä.

Esimerkiksi minulla on ruskeat silmät ja sinisilmäinen tytär. Miehelläni siniset. Tiesin itselläni olevan puolen mahkut sinisilmäisiin lapsiin, kun isälläni on siniset ja äidilläni ruskeat. Olen siis perinyt puolet sinisilmäiseltä isältäni. Se vaan ei ole minussa esillä, kun ruskea dominoi.

Vierailija
12/28 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä ruskeasilmäinen, samoin isän suku kokonaan rusekasilmäistä, minä sinisilmäinen ja kaikki näkemäni omat sukulaiset sinisilmäisiä:)

Vierailija
13/28 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain ruskeasilmäisiä, koska miehelläsi on vain ruskeita geenejä. Lapsesi saa siis häneltä ruskean ja sulta sinisen ja tulos on ruskea, koska sininen väistyy. Lapsenlapsesi ovat puolet sinisilmäisiä, jos lapsesi nai sinisilmäisen.

Vierailija
14/28 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

13

Vierailija
15/28 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

2/3 lapsesta ruskeasilmäisiä. Mun suku ruskeasilmäisiä ja isän sinisilmäisiä.

Vierailija
16/28 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omilla vanhemmillani on vihertävät ja siniharmaat silmät.

Vierailija
17/28 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisten lapsien silmien värillä ei ole vaikutusta, mikä väri seuraavalle tulee. Jos ruskeasilmäisellä vanhemmalla sekä sinisen että ruskean geeni, ei välttämättä tule edes ruskeasilmäisiä lapsia vaikka lapsia olisi useampikin.

Vierailija
18/28 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tällä ei sitten ole yhtään mitään tieteellistä pohjaa :).

Vierailija
19/28 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo on aivan yksiselitteistä lukion oppien mukaan. Täällä palstalla on kyllä joskus ollut juttua, että joskus harvoin voi jotain muutakin tulla.

Vierailija
20/28 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla siniset, miehellä ruskeat, pojalla siniset, tyttärellä ruskeat.

Vierailija:

Mun lähipiirissä on pääasiassa pojat perineet äidin silmien värin ja tytöt isän.

Ja tällä ei sitten ole yhtään mitään tieteellistä pohjaa :).