Olisko kamalaa, jos viettäisit jouluaaton yksin?
Kommentit (81)
Ei olisi tai ole, koska olen jatkuvasti yksin. Sen sijaan ajatus joutua viettämään jouluaattoa seurassa on vastenmielinen.
Ei, miksi olisi? Jouluaatto on ihan tavallinen päivä. Viime vuonna en edes muistanut koko asiaa ennen kuin puhelin alkoi suoltamaan "Hyvää joulua"-viestejä. Yksin tai seurassa, aivan sama.
Olen viettänyt viisi joulua olosuhteiden pakosta yksin, tämä olisi kuudes joulu yksin. Olen jo tottunut, aluksi kyllä vähän itketti. Joulu kun on niin perhejuhla. Nyt kylläkin tiedän, etten ikinä enää kerro työkavereilleni että vietän joulua yksin. Ne säälivät katseet, varmaan pitivät ihan täysluuserina. Mutta olen jo tottunut, olen myös työpaikan ainoa sinkku.
Olen 52- vuotias, enkä ole koskaan viettänyt joulua yksin. Aina ollut lapsuudenperhe ja nuorena aikuisena omassa kodissa poikaystävä, jonka kanssa viettänyt joulua. Sitten tuli oma perhe.
Tämän vuoksi olisin valmis kokemaan oman itsellisen joulun. Voisi olla rauhallista ja tunnelmallista. Laittaisin vain niitä ruoksia, joista pidän, lepäisin jne.
63:sta joulustani olen viettänyt yksin vain yhden eli viime joulun ja se on kieltämättä ollut elämäni paras joulu. Yhden joulun olen viettänyt sairaalassa, mutta en mä sielläkään yksin ollut vaan neljän hengen huoneessa ja tietty hoitajatkin oli töissä. Kaikella on aikansa, myös perhe- ja sukujouluilla. Tänä vuonnakin viettäisin mieluiten joulun yksin, mutta koska on isän ensimmäinen joulu ilman äitiä, niin vietetään taas sukujoulu.
Eipä ole, tekemistä riittää. Emme harrasta jouluja.
Parhaimmat joulut lähivuosina on ollut ne kun ollaan jätetty "pakolliset" jouluvierailut pois ja olleet vain kotona.Miksei yksinkin.IHANAA!Jouluaattona vaikka hiihtolenkki, sauna, hyvää ruokaa, leffa.Avot :)
Olen viettänyt yksin joulua ja se oli oikein mukava sekä täysin stressitön joulu. Eli ei haittaisi.
Olen viettänyt suurimman osan aikuisikäni jouluista yksin, kuten vietän muutkin päivät. Joten olen tottunut siihen, normimeininkiä. Pari kertaa olen ollut kristittyjen yhteisjoulunvietossa, tuttujen tai tuntemattomien ja molempien kertojen jälkeen totesin, että mieluummin olisin viettänyt joulun yksin kotona.
Toki voisin olla yksin mutta silloin olisi jotain kamalaa tapahtunut. olisi tullut ero tai mies kuollut. ja en syystä x voisi matkustaa aikuisten lasten luo tai kukaan heistä ei voisi tulla lapsuuden kotiin viettämään joulua.
Viimeksi kävin lapsuudenperheen kanssa joulua viettämässä 1992 ja kyllä oli kamala "juhla". Sai loppua siihen.
Sen jälkeen olen viettänyt joulua puolison kanssa ja on paljon kivempaa kun ei tarvitse kuunnella kenenkään jatkuvaa piilo- ja avointa veetuilua.
Jos puoliso kuolee ennen minua, niin en aio etsiytyä kenenkään muun seuraan, varsinkaan sukulaisten. Osaan juhlistaa joulun yksin, kun tein sitä monia kertoja ennen naimisiinmenoanikin.
Olen viettänyt jo vuosia yksin joulun. Varsinkin aatto ahdistaa melkoisesti sillä se palauttaa mieleen paljon ikäviä muistoja. Ostan kyllä pienen määrän jouluruokia ja kuuntelen raskasta joulua, siinä se.
Ei kuulostaisi mieluisalta. Tosin eroperheissä se saattaa olla todellisuutta.
Haluaisin ainakin joko jouluaaton tai joulupäivän olla lasteni kanssa. Ja toisena päivänä kävisin joulutunnelmaa aistimassa jossain tapahtumassa.
Sellaiset ihmiset, jotka järjestää joulua läheisilleen tuskin ovat yksinäisiä joulunakaan. Sellaiset, jotka eivät jouluun edes panosta saattavat viettää joulun yksin.
Joulu menee kuten muutkin päivät. En varsinaisesti "vietä" joulua.
Vierailija kirjoitti:
Olis ihanaa :)
Niin olisi. :)
Ei, oikeastaan se olisi helpotus ettei tarttis viettää joulua vanhempien luona.
Vietin nuorena aikuisena (20-22 v) kolme aattoa yksin. (kolmantena vuonna oli kissa kaverina) Se oli ihan mukavaa. Hankin kuusen, jouluruuat ja herkut ja kaikki, koska tykkään joulusta. Jotenkin tunnelmallista, join glögiä ja kuuntelin lempparijoululaulujani, ihana rauha. Siitä eteenpäin olen ollut aatot ensin poikaystävän kanssa kahden ja sitten on saatu lapsia. Nyt haluan viettää aaton heidän kanssaan. Näin varmaan jatkossakin, toivottavasti vielä pitkään.
Yksinkin on ihan jees, mutta kyllä siihen sopiva kumppanikin sopisi kaveriksi kunhan edelleen olisi rauha maassa ja tunnelma rento ja stressitön. Tykkään tosi paljon joulusta, mutten ole hössöttäjä eikä jouluuni sisälly mitään sellaista mikä on "pakko" vaan kaikki mitä teen on sellaista minkä tekemisestä myös tykkään. En siis esim noidu ja uhriudu joululaatikoista vaan minusta on ihanaa kuoria ja pilkkoa porkkanoita ja lanttuja (jotenkin meditatiivista mulle) joko ihan hiljaisuudessa tai sitten kuuntelen tubesta jotain "cozy coffeeshop jazzia".
Saisihan ne kaupastakin valmiina, mutta tykkään tuosta itse tekemisestäkin liikaa :D