Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauhea kaipuu lapsuuteen. Kerrotaan lapsuusmuistoja!

Vierailija
05.12.2024 |

Näin joulun alla iskee aina kaiho ja kaipaus lapsuuteen. Kun isovanhemmat oli elossa ja terveitä, sekä molemmat vanhemmat terveitä nelikymppisiä. Lapsena oli kliseisesti kauhea kiire  kasvaa ja odotti innolla "isompien tyttöjen juttuja" ja halusi vain viettää aikaa kavereiden kanssa. Voi kunpa olisi silloin ymmärtänyt kuinka joskus tulee kaipaamaan sitä ihan tavallista huoletonta arkeakin vanhempien kanssa ja valmiissa pöydissä istuessa.

Saisinpa vielä kerran kokea sen kutkuttavan tunteen kun kokoonnuttiin mummulaan viettämään joulua koko suvulla. Oli ihanaa nousta aamulla katsomaan piirrettyjä ja syödä aamupalaksi joululimppua ja äidin leipomia omenatäytteisiä torttuja. Sitten lähdettiin haudoille ja tultiin syömään ihana jouluruoka. Illalla kokoonnuttiin mummulaan ja jaettiin lahjoja sekä syötiin ihania mummun valmistamia jouluherkkuja. Kaikki tuo on enää muisto vain. 

Lapsuuden kesät olivat myös uskomattoman ihania mökillä grillaillessa ja aikaa viettäessä. Äitini terveydentila heikkenee koko ajan ja jotenkin se konkretisoi sitä, kuinka ihanaa ja huoletonta oli lapsuus ja vielä nuoruuskin.

Jaettaisiinko siis tähän keskusteluun omia lapsuusmuistoja, niitä ihana lukea!

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten onnistuinkin kirjoittamaan ihana noin monta kertaa aloitukseen, pahoittelut! :D Kuumeessa ei näköjään kovin järkevää tekstiä saanut aikaan.

-ap

Vierailija
2/50 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan että lapsena oli suorastaan maaginen näky nähdä kuusi ja lahjapaketit sen alla. silloin oli vielä ihanat värikkäät lahjapaperit, nykyään kaikki niin tylsiä kuoseja.

mistähän voisi saada tuon tunteen näin aikuisena??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen maja oli meillä. Muistaako kukaan muu tätä?

https://images.app.goo.gl/BysQp6GNo3sKoQY17

Vierailija
4/50 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuuden kesät Kuusamon tai lapin mummolassa serkkujen kanssa. Uimista, majojen rakentamista, ullakolla pyörimistä, kesätori-reissuja jne. Tai juuri joulut lapin mummolassa: paljon ihmisiä, ulkona paukkupakkanen, lautapelien pelaamista jne

Vierailija
5/50 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep lapset ja teinit ylipäänsä ei kyllä ymmärrä miten hyvin niiden asiat on vaan narisevat koko ajan turhanpäiväisistä asioista. 

Vierailija
6/50 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli mielisairas äiti ja isä. Asuttiin 70 ja 80-luvuilla pienessä huoneen ja keittiön mökissä. Ei jäänyt oikein mitään kivoja lapsuusmuistoja.

Vierailija
7/50 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli mielisairas äiti ja isä. Asuttiin 70 ja 80-luvuilla pienessä huoneen ja keittiön mökissä. Ei jäänyt oikein mitään kivoja lapsuusmuistoja.

Oliko sulla kavereita tai sukulaisia? 

Vierailija
8/50 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elin päihde- väkivalta- ja mielenterveysperheessä. Olin neljän kun minut ekan kerran otettiin huostaan ja mua raahattiin koko lapsuus kodin, sijaishoidon ja laitoksen välillä.

Vierailija
9/50 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko sulla kavereita tai sukulaisia? 

Ei ollut kavereita eikä oikein sukulaisiakaan. Täti oli mutta hän kävi joskus harvoin.

Vierailija
10/50 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut ideaali lapsuus, mutta muutama hyväkiva muisto kuitenkin. Leikattiin seuralehdestä kuponkeja, joilla pääsi ilmaiseksi Lintsille. Hengailtiin siellä rahattomana, ja löydettiin kolikoita lattialta jolla ostettiin sitten hattaraa tai käytiin laitteessa. Se oli 70 -lukua. Ja aina oli ihana kesäpäivä.

Vierailija
11/50 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun timotein tähkä oli jo kuiva sen pystyi vetämään pois korresta niin, että kuivunut kukinto pöllysi. 

Samaisiin kasveihin tuli kerättyä ahomansikoita.

Oli kuuma ja heinäsirkat sirittivät kovaäänisesti 

Vierailija
12/50 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut ideaali lapsuus, mutta muutama hyväkiva muisto kuitenkin. Leikattiin seuralehdestä kuponkeja, joilla pääsi ilmaiseksi Lintsille. Hengailtiin siellä rahattomana, ja löydettiin kolikoita lattialta jolla ostettiin sitten hattaraa tai käytiin laitteessa. Se oli 70 -lukua. Ja aina oli ihana kesäpäivä.

Aina oli helle, paitsi jos oli telttailua. Silloin satoi vettä 😃

Vierailija
13/50 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tv.stä tuli Peppi Pitkätossu  sarja. Jaksot leikittiin moneen kertaan läpi, kunnes tuli uusi. Minulla oli kouran muotoinen selän raaputin, siitä tuli oiva tekokäsi , jonka Peppi irrotti mallinukelta vahingossa käydessään vaatekaupassa. Osa meistä lapsista oli kaksikielisiä, joten välillä saimme oikein ruotsin kielellä vuorosanoja.

Vierailija
14/50 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen maja oli meillä. Muistaako kukaan muu tätä?

https://images.app.goo.gl/BysQp6GNo3sKoQY17

Hobby Hallista tilattu silloin.

Vierailija
15/50 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaista muisteltavaa sitä on, mutta eihän ne näin anonyymisti kirjoitettuna tuo sitä tunnelmaa.

Nyt kun omat vanhemmat vanhoja (ja omat lapset aikuisia), niin yrittää tehdä vanhempien kanssa heitä kiinnostavia asioita, kun vielä jaksavat. Vähän niinkuin antaa takaisin sitä lapsuutta.

Vierailija
16/50 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poimittiin äitini kanssa metsämansikoita emalimukiin. Ja uitiin keskellä yötä kuunvalossa.

Vierailija
17/50 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää muistella lapsuutta enkä nuoruuttani.Ei ne mitenkään kauheita ollut, mutta ei niissä ole mitään hyvääkään sinänsä jäänyt mieleen.

Tulee vain jotenkin kaihoisa olo, paremmin pysyn tässä hetkessä.

Enkä halua myöskään muistella kuolleita ,niistä tulee ikävä ja suru.

Vierailija
18/50 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäiset mökkireissut. Ei usein päästy mutta kun ajettiin niin viivyttiin pitkään. Paikka jossa vanhemmilla oli aikaa lapsille ja yhdessä puuhattiin. Ranta oli hyvä ja oltiin pulikoimassa usein. Äiti opetti omia lapsuuden leikkejään. 

Vierailija
19/50 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä meni baariin kaljalle ja minä olin mukana. Olin alle kouluiän ja elettiin 1960 lukua.

Vierailija
20/50 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli parasta, kun kiipesi pihapuuhun korkealle, ja oli hiljaista. Puun lehdet kahisi, ja se oli ainoa ääni.

Lapsena introvertti, aina introvertti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi