Mistä pankista hakisin ns. varaluottokortin lähinnä matkoille mukaan otettavaksi? S-Pankki muuten käytössä ja on ilmainen
ja aikaisemmasta mulla on vielä Nordea mutta maksan vähän nyt turhasta 4,65 € joka kuukausi palvelumaksua sinne. Meinasin jo lopettaa asiakkuuden kokonaan mutta sitten tajusin tuon että kai reissussa olisi hyvä olla parikin korttia?
Kelpaako joku Norwegian esim. hotellissa?
Kommentit (104)
Pääpankista kyselijälle:
Virallisesti "pääasiallinen pankkisi". Tätä nimeä käyttää jokaisen pankin asiakkaan tunnistamislomake, joka pitää vähintään kerran vuodessa täyttää "asiakkaan tuntemiseksi".
Tavanomaisesti se pankki, johon tulot tulevat. Sinun pääasiallista pankkiasi en voi sanoa varmasti, mutta luultavasti tuo ensimmäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP taitaa olla nyt väärällä polulla, jos etsii LUOTTOKORTTIA ULKOMAANMATKOILLE, mutta on niin köyhä ettei ole varaa maksaa Nordealle 55,8 € VUODESSA, kun vaihtoehtona olisi maksaa KERRAN 100 € ja saada kaikki pankkipalvelut ilmaiseksi.
Kysymykseni ei koskenut kaikkien pankkipalvelujen vaihtamista mitä tuollainen OP show käytännössä merkitsisi vaan mistä kannattaa lähteä miettimään toista luottokorttia jos lopettaa jo yhden pankin asiakkuuden kun ns. maksaa turhasta. Niin en mä rupea toisellekaan pankille maksamaan tästä turhasta, en satasta tai muutakaan. Kun ilmaisiakin kortteja on kuten aloituksessa jo mainitsemani Norwegian. Nyt alkaa hermo mennä tuohon OP spämmiin.
Rahastot ainakin ovat tyypillisesti pankkien itse muodostamia, joten täysin vastaavaa rahastoa eri pankkien välillä tuskin löytyy. Oletuksena siis, että sijoittaja on kiinnostunut siitä, mihin rahansa sijoittaa, mikä tuotto-odotus on, mitä kuluja sijoittamiseen kuuluu (merkintäpalkkiot ym mitä näitä nyt on).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bank norwegian visa ollut käytössä. Ei ole ollut ongelmia ja saa cash backia. Ainut huono puoli oli ettei luoton määrää saanut valita niin tuli vähän liian korkea omaan käyttöön.
Tuo on kyllä huono, jos ei saa itse valita luoton määrää. Kun siitä annetustakin luotosta jää merkintä positiiviseen luottorekisteriin, kannattaa käydä vaikka itse tarkistamassa. Esimerkiksi jos sinulla on yksi luottokortti, jossa luottoraja on 2000 €, tästä koko 2000 € summasta jää merkintä rekisteriin, vaikka et ikinä kerryttäisikään luottoa noin suureksi. Tämä voi sitten aiheuttaa hankaluuksia esim lainaa haettaessa, jos näitä "haamu luottoja" on paljon.
Tää on kyllä älyttömin homma hetkeen tässä pelle maassa. Muualla maailmassa myönnetty mutta käyttämätön luotto on luottoluokitukseen positiivisesti vaikuttava asia...
Itse olen harkinnut Finnair Visaa hakevani matkoja varten varaluotoksi. Korkeat korot mutta maksuaikakorttina sitä käyttäis.
Voisikohan tuossa pääpankissakin olla kyse ihan siitä omasta varallisuudesta? Jos pankki katsoo, että nyt ollaan vähän kipurajoilla, että riittääkö henkilön maksukyky luottokorttivelkaan, niin sitten vaaditaan ne palkkatulot siihen pankkiin. Jos taas pyydetty luottoraja ja oma maksukyky on linjassa keskenään, ei pankki katso niin tarkkaan minne se palkka ohjautuu. Itse sain ensimmäisen luottokorttini opiskelijana pari vuotta sitten ilman, että oli palkkatuloja ollenkaan. Ei kukaan kysellyt, minne se opintotuki ohjautuu.
Vierailija kirjoitti:
Voisikohan tuossa pääpankissakin olla kyse ihan siitä omasta varallisuudesta? Jos pankki katsoo, että nyt ollaan vähän kipurajoilla, että riittääkö henkilön maksukyky luottokorttivelkaan, niin sitten vaaditaan ne palkkatulot siihen pankkiin. Jos taas pyydetty luottoraja ja oma maksukyky on linjassa keskenään, ei pankki katso niin tarkkaan minne se palkka ohjautuu. Itse sain ensimmäisen luottokorttini opiskelijana pari vuotta sitten ilman, että oli palkkatuloja ollenkaan. Ei kukaan kysellyt, minne se opintotuki ohjautuu.
Ei S-Pankista ainakaan kukaan ole saanut luottokorttia ilman että sinne on hyvän aikaa tullut ja mennyt rahaa ja näkevät miten sitä käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas tätä vauvapalstailua... Siis jos teillä on mielipide tiedossa, niin miksei sitä voi aloituksessa heti kertoa? Kuten, että "haluan ilmaisen luottokortin matkusteluun, OP ei kelpaa vaikka se olisikin ilmainen" :D
Asiaan:
Minulla ei ole Norwegian luottokorttia. Joskus harkitsin sitä, mutta alkoi epäilyttää, että mitä käy jos Norwegian menee konkurssiin. Niillähän taisi olla jotain hankaluuksia vuosi-pari sitten? Mitenkä kytköksissä nämä luotonantajat ovat juuri tähän Norwegianiin? Tietääkö kukaan? Kiinnostaisi siis minuakin.
Ei ole enää kytköksissä kun Bank norwegianin omistaa ruotsalainen pankki. Ja mitäpä se konkurssi muuta aiheuttaa kun luottokortti ei enää toimi.
Ikävä tilannehan se on, jos ulkomaille lähtee ja luottokortti ei toimi. Reissun päällä kun
Ei ne konkurssit nyt niin nopeasti tapahdu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bank norwegian visa ollut käytössä. Ei ole ollut ongelmia ja saa cash backia. Ainut huono puoli oli ettei luoton määrää saanut valita niin tuli vähän liian korkea omaan käyttöön.
Tuo on kyllä huono, jos ei saa itse valita luoton määrää. Kun siitä annetustakin luotosta jää merkintä positiiviseen luottorekisteriin, kannattaa käydä vaikka itse tarkistamassa. Esimerkiksi jos sinulla on yksi luottokortti, jossa luottoraja on 2000 €, tästä koko 2000 € summasta jää merkintä rekisteriin, vaikka et ikinä kerryttäisikään luottoa noin suureksi. Tämä voi sitten aiheuttaa hankaluuksia esim lainaa haettaessa, jos näitä "haamu luottoja" on paljon.
Tää on kyllä älyttömin homma hetkeen tässä pelle maassa. Muualla maailmassa myönnetty mutta käyttämätön luotto on luottoluokitukseen positiivisesti va
Rekisteriä kutsutaan "positiiviseksi luottorekisteriksi". Ei se luotto positiivisesti sinun rekisteriisi vaikuta, vaan päinvastoin. Pankit käyttää tuota nykyään aina luottoa (lainaa, tai korttia) hakiessa ja tarkistaa, onko se rekisteri positiivinen eli onko sinun velat ja tulot mitenkä suuret. Käsittääkseni osamaksut myös näkyvät tuolla rekisterissä ja ne saattaa jäädä voimaan, vaikka osamaksun viimeinen eräkin olisi tehty. Minulle neuvottiin pankissa, että kannattaa käydä tuolla rekisterissä katsomassa ja itse pyytämässä tyhjentämään vanhat luotot, jos niitä on sinne jäänyt. Rekisteri taitaa olla vastikään tullut.
Jos sinulla on Plussa-kortti, hae K-Plussa Maksuaikaa. Ei maksa mitään, kun maksaa laskun aina kokonaan pois korottoman maksuajan sisällä.
Se on pohjimmiltaan Mastercard-kortti, eikä ole sidoksissa minkään pankin asiakkuuteen. (Mahdolliset nettiostokset pitää vahvistaa OP-mobiililla, mutta tähän tarkoitukseen kyseisen sovelluksen saa käyttöön vaikka ei ole OP:n asiakas.)
Alisapankin virtuaalinen luottokortti.
https://www.alisapankki.fi/henkiloasiakas/luottokortti
Tuonne kannattaa perustaa myös määräaikainen säästötili, koska siinä on korko 2,5-4%. Joka kuukausi vaikka 5e tilisiirto tuonne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei S-Pankista ainakaan kukaan ole saanut luottokorttia ilman että sinne on hyvän aikaa tullut ja mennyt rahaa ja näkevät miten sitä käyttää.
No kyllä mulla vaan on S-Visa ollut iät ja ajat vaikka palkkatulot menevät muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan! Mulla ainakin ja palkkatili muualla.
Tämä keskustelu on kyllä kunnon draamankaari. Ulkomaan matkalle halutaan luottokortti, nykyinen vajaa viiden euron maksu on liikaa maksua luottokorttiin. Joku ehdottaa toisen pankin halvempaa luottokorttia, mutta käy ilmi että pitääkin olla ilmainen kortti. Sitten kerrotaan, että ilmaisenkin kortin saa hyvillä eduilla, jos maksaa kertajäsenyyden. Tämä ei käy, koska vastikään on pankkia vaihdettu ja ei haluta samaa ruljanssia käydä uudestaan. Kerrotaan, että pankin vaihtaminen ei ole työläs. Sitten käy ilmi, että ap:lla on sijoituksia ja rahastoja minkä takia pankkia ei halua vaihtaa. Sitten joku jankkaa, että luottokortti vaatii aina palkkatulojen siirron luoton antaneeseen pankkiin. Tähän AP ei reagoi millään tapaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP taitaa olla nyt väärällä polulla, jos etsii LUOTTOKORTTIA ULKOMAANMATKOILLE, mutta on niin köyhä ettei ole varaa maksaa Nordealle 55,8 € VUODESSA, kun vaihtoehtona olisi maksaa KERRAN 100 € ja saada kaikki pankkipalvelut ilmaiseksi.
Kysymykseni ei koskenut kaikkien pankkipalvelujen vaihtamista mitä tuollainen OP show käytännössä merkitsisi vaan mistä kannattaa lähteä miettimään toista luottokorttia jos lopettaa jo yhden pankin asiakkuuden kun ns. maksaa turhasta. Niin en mä rupea toisellekaan pankille maksamaan tästä turhasta, en satasta tai muutakaan. Kun ilmaisiakin kortteja on kuten aloituksessa jo mainitsemani Norwegian. N
Rahastot ainakin ovat tyypillisesti pankkien itse muodostamia, joten täysin vastaavaa rahastoa eri pankkien välillä tuskin löytyy. Oletuksena siis, että sijoittaja on kiinnostunut siitä, mihin rahansa sijoittaa, mikä tuotto-odotus on, mitä kuluja sijoittamiseen kuuluu (merkintäpalkkiot ym mitä näitä nyt on).
Välttäisin kyllä muutenkin pankkien rahastoja. Yleensä korkeat kulut ja mitä jos pankki päättää lopettaa rahaston mihin olet säästänyt pitkällä tähtäimellä. Osakkeita ja etf rahastoja voi siirtää toiselle välittäjälle halutessaan.
No ei nyllä OP mikään ilmanen ole. Laskin, että joutuisin maksamaan jotain 10e/kk, jos haluaisin sinne tilin, vaikka olisin omistaja-asiakas. Ei ole lainoja.
Mulla on varalla k-plussa mastercard. Normi kortti on visa, niin toimivat eri järjestelmissä jos koko maailman visa on nurin.
Pankissa kuin pankissa palvelun saa sitä halvemmalla, mitä enemmän on varallisuutta. Luottokortit kerryttää bonusta, säästöt kerryttää bonusta, velat kerryttää bonusta. Lopputulos on, että kaikki palvelut saa ilmaiseksi. Lisäksi hyvälle asiakkaalle (=lue varakkaalle) tarjotaan muita erikoisetuja ihan ilmaiseksi. Raha tulee rahan luokse.
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu on kyllä kunnon draamankaari. Ulkomaan matkalle halutaan luottokortti, nykyinen vajaa viiden euron maksu on liikaa maksua luottokorttiin. Joku ehdottaa toisen pankin halvempaa luottokorttia, mutta käy ilmi että pitääkin olla ilmainen kortti. Sitten kerrotaan, että ilmaisenkin kortin saa hyvillä eduilla, jos maksaa kertajäsenyyden. Tämä ei käy, koska vastikään on pankkia vaihdettu ja ei haluta samaa ruljanssia käydä uudestaan. Kerrotaan, että pankin vaihtaminen ei ole työläs. Sitten käy ilmi, että ap:lla on sijoituksia ja rahastoja minkä takia pankkia ei halua vaihtaa. Sitten joku jankkaa, että luottokortti vaatii aina palkkatulojen siirron luoton antaneeseen pankkiin. Tähän AP ei reagoi millään tapaa?
Itselläsi on nyt asiat sekaisin. Ei ap ole missään väittänyt että hänellä on sijoituksia eikä siksi halua vaihtaa pankkia vaan se oli ihan muu henkilö. Viesti aljoi sanoilla "En ole ap, mutta..."
Ja ei kukaan halua sitä sinun spämmäämääsi OP:n jäsenyyttä, usko jo!
Vierailija kirjoitti:
En ole OP jankkaaja. Ihmettelen vain, että yhtäkkiä haluttiin ilmaista korttia ilman että täytyy pankkia vaihtaa. Miten sen ilmaisen luottokortin saa, kun kaikki väittää että palkkatulot pitää vaihtaa sinne pankkiin? Selventääkö joku, SAAKO LUOTTOKORTTIA ILMAN PANKIN VAIHTOA? S-pankkiin saa, juu, mutta sehän ei nyt tässä aloittajaa kiinnostanut.
Vierailija kirjoitti:
No ei nyllä OP mikään ilmanen ole. Laskin, että joutuisin maksamaan jotain 10e/kk, jos haluaisin sinne tilin, vaikka olisin omistaja-asiakas. Ei ole lainoja.
Mistä toi kymppi muodostuisi? Nyt nimittäin ei viime, tänä eikä ens vuonnakaan mene multa ainakaan mitään. Säästöjä ja sijoituksia OPssa.
Okei eli ei ole mitään toiminnallista syytä, miksi juuri ulkomailla pitäisi olla Mastercard. Ennen vanhaan puhuttiin, että mastercard on se ainut ja oikea luottokortti. Minulla on Visa debit/credit yhdistelmäkortissa hyvät matkavakuutus ja tuoteturvaedut, joten jos varaan matkan niillä ja itse reissun päällä maksan pelkällä Visa credit kortilla mikäli yhdistelmäkortti ei toimisi, pärjäisin varmaan ihan hyvin.