Miten kehtaisin mennä leipäjonoon?
Käyn töissä mutta olen sössinyt asiani niin että leipäjono tulisi todella tarpeeseen. Voin ehkä selvitä ilman sitäkin jos syön pelkkää kaurapuuroa yms. koko ensi vuoden enkä osta mitään ylimääräistä, mutta terveyshän siinä menee. Leipäjonoon meneminen tuntuu vaikealta koska asun kuitenkin pienellä paikkakunnalla jolla kaikki tuntee toisensa. Paikan ainoa leipäjono on näkyvällä paikalla ja kaikki joita vähänkin kiinnostaa tietää varmasti ketkä siellä käy.
Olen jo 2 kertaa yrittänyt mennä leipäjonoon mutta jänistin viime tipassa koska hävetti liikaa. Miten pääsisin häpeästä yli niin että saisin haettua itselleni ilmaista ruokaa ja helpotusta tukalaan tilanteeseen?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Yritä naamioitua mahdollisimman hyvin. En ymmärrä miten töissä käyvä ja palkkaa saavat käy leipäjonossa kun minä olen työtön ja rahat riittää hyviin ruokaan. Syön kanaa ja hyvää ruokaa lähes aina.
Naamioitumisesta on enemmän haittaa kuin hyötyä. Näin pienellä paikkakunnalla joku tunnistaa varmasti, ellei ensimmäisellä kerralla niin viimeistään sitten kun uteliaisuus tunnistamattoman köyhän henkilöllisyydestä on levinnyt koko kylään.
Mene täysin omana itsenäsi, aivan kuin kuka tahansa.
Huppu päähän ja tuijotat kännykkää.
Kävelet jonon perälle ja se on siinä.
Mielestäni siinä ei ole mitään hävettävää. Tänä päivänä, kun elinkustannukset ovat nousseet suhteettoman korkeiksi, moni ihan hyvätuloinenkin on saattanut miettiä rahojen riittävyyttä. Säästöön kertyneet puskurit käytetty ja ruokaa pitäisi jollakin tavalla saada. Jonossa on porukkaa laidasta laitaan. Kaikki eivät ole työttömiä laitapuolen kulkijoita.
Naamioidut raskaasti, tekoparrat yms...
Sinne vaan. Siellä on kaikenlaista porukkaa. Myös varakkaampia jotka vaan piheyttään hyödyntävät ilmaista ruokaa. Aluksi voivat tuijottaa jne. mutta jos käyt useammin niin olet yksi porukkaa eikä siinä sen kummempaa. Itse kävin joskus niin ei ihmiset puhuneet muista pahaa vaan itsestään kertoivat miksi käyvät siellä jne. Eli mene vaan! Kerran se kirpaisee! Kellä vaan voi tulla tiukka paikka.
Kannattaa mennä ajoissa paikalle. Asun leipäjonopaikan vieressä ja jono alkaa muodostua 90 minuuttia aiemmin.
Nykyään leipäjono ei välttämättä syömistäsi pelasta, kun tarvitsevia on niin paljon ja ruoan määrä vaihtelee.
Vierailija kirjoitti:
Toimii varmaan Helsingissä, muttei todellakaan landella.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni siinä ei ole mitään hävettävää. Tänä päivänä, kun elinkustannukset ovat nousseet suhteettoman korkeiksi, moni ihan hyvätuloinenkin on saattanut miettiä rahojen riittävyyttä. Säästöön kertyneet puskurit käytetty ja ruokaa pitäisi jollakin tavalla saada. Jonossa on porukkaa laidasta laitaan. Kaikki eivät ole työttömiä laitapuolen kulkijoita.
Ei siinä olekaan hävettävää, mutta ihminen on vaan sellainen otus, että häpeää monasti turhaan.
Napsit irtokynnet ja ripset pois. Vaikka olisi euron kiinapaketti, niin ota pois. Ne on kuulemma väärin, jos on köyhä. Saa olla kalliit vaatteet.
Kaurapuurokuuri ei ole terveellistä, mutta leipäjonon sapuskoilla sairastuu satavarmasti.
Vierailija kirjoitti:
Yritä naamioitua mahdollisimman hyvin. En ymmärrä miten töissä käyvä ja palkkaa saavat käy leipäjonossa kun minä olen työtön ja rahat riittää hyviin ruokaan. Syön kanaa ja hyvää ruokaa lähes aina.
Ei siellä jonossa ilmeisesti vaadita todistusta työttömyydestä. Mene toki, älä häpeä.
Vierailija kirjoitti:
Et syö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimii varmaan Helsingissä, muttei todellakaan landella.
Revi pitkä vanha takki ja kaada siihen tenua, ei tuu lähelle kukaan. Tekoparta/Pitkähiuksinen peruukki päähän ja semmonen korvaläpällinen army kuvioinen myssy. Risat nokian Isot saappaat jalkaan. Ei tuu kukaan kyselemään mitään. Jätä se uus mersu kuitenkin parkkiin kauemmaksi.
Eilen Helsingin rautatieasealla osui kohdalle ihana yllätys. Nuoret jakoivat jälkiuuniruisleipäpusseja. Nyt riittää leipä ainakin kolmeksi päiväksi. Kiitos. Ehkä joku kampanja, oli kiire junalle, ettei ehtinyt jäädä rupattelemaan.
Jos et kehtaa mennä leipäjonoon, jätä ruoka suosisti niille jotka on enemmän sen tarpeessa.