Miten kehtaisin mennä leipäjonoon?
Käyn töissä mutta olen sössinyt asiani niin että leipäjono tulisi todella tarpeeseen. Voin ehkä selvitä ilman sitäkin jos syön pelkkää kaurapuuroa yms. koko ensi vuoden enkä osta mitään ylimääräistä, mutta terveyshän siinä menee. Leipäjonoon meneminen tuntuu vaikealta koska asun kuitenkin pienellä paikkakunnalla jolla kaikki tuntee toisensa. Paikan ainoa leipäjono on näkyvällä paikalla ja kaikki joita vähänkin kiinnostaa tietää varmasti ketkä siellä käy.
Olen jo 2 kertaa yrittänyt mennä leipäjonoon mutta jänistin viime tipassa koska hävetti liikaa. Miten pääsisin häpeästä yli niin että saisin haettua itselleni ilmaista ruokaa ja helpotusta tukalaan tilanteeseen?
Kommentit (42)
Leipäjonoissa ei ketään osoitella sormella, eikä kukaan tule tuijottamaan jonottajia. Jonottajat ovat siellä, koska tarve on huutavan suuri. Outoa kyllä, ettei päättäjiä koskaan näy keskustelemassa jonottajien kanssa maamme todellisesta tilanteesta ja ihmisten elämän kurjistumisesta.
Rohkeasti vaan. Ihmiset ymmärtää että ihan tavallinenkin työssä käyvä kunnon ihminen voi joutua leipäjonon asiakkaaksi.Suomi hoitaa heikosti asioita kun työkään ei auta että saisi tarpeeksiruokaa. Sinulla ei ole hävettävää vaan näillä päättäjillä joilla on järki hukassa.
Vierailija kirjoitti:
Leipäjonoissa ei ketään osoitella sormella, eikä kukaan tule tuijottamaan jonottajia. Jonottajat ovat siellä, koska tarve on huutavan suuri. Outoa kyllä, ettei päättäjiä koskaan näy keskustelemassa jonottajien kanssa maamme todellisesta tilanteesta ja ihmisten elämän kurjistumisesta.
Kerrostalokyttääjillä on aikaa kytätä loputtomasti naapureitaan, joten miksei joku kyylä voisi ottaa leipäjonoa suurennuslasin alle?
Leipäjonoja ei edes kuuluisi olla suomessa. Kaikille pitäisi taata sellainen elämä ettei tällaista olisi. Emme ole sodassa. Kyse on päättäjien tyhmyydestä.
Muistan itse eka kerralla menin nii kynnys oli korkealla. Nykyään tykkäisin käydä mutta meillä on kauempana, bussi maksaa, joskus saan kyydin päiväkeskuksen leipäjakeluun, harvoin käyn. Mene vaan rohkeasti.
Vierailija kirjoitti:
Leipäjonoja ei edes kuuluisi olla suomessa. Kaikille pitäisi taata sellainen elämä ettei tällaista olisi. Emme ole sodassa. Kyse on päättäjien tyhmyydestä.
Oletko tosiaan sitä mieltä, että hävikkiruoka pitäisi laittaa suoraan biojätteisiin? Sitähän se tarkoittaisi, jos leipäjonot lopetettaisiin kuten haluat.
Häpeäisit ennemminkin sitä, että olet sössinyt asiasi. Leipäjonoon meneminen on sen rinnalla pikkujuttu.
Vierailija kirjoitti:
Yritä naamioitua mahdollisimman hyvin. En ymmärrä miten töissä käyvä ja palkkaa saavat käy leipäjonossa kun minä olen työtön ja rahat riittää hyviin ruokaan. Syön kanaa ja hyvää ruokaa lähes aina.
Tienaan yli 50k€ vuodessa ja käyn leipäjonossa, jos sää ei ole hanurista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritä naamioitua mahdollisimman hyvin. En ymmärrä miten töissä käyvä ja palkkaa saavat käy leipäjonossa kun minä olen työtön ja rahat riittää hyviin ruokaan. Syön kanaa ja hyvää ruokaa lähes aina.
Naamioitumisesta on enemmän haittaa kuin hyötyä. Näin pienellä paikkakunnalla joku tunnistaa varmasti, ellei ensimmäisellä kerralla niin viimeistään sitten kun uteliaisuus tunnistamattoman köyhän henkilöllisyydestä on levinnyt koko kylään.
Jos näiden ihmisten mielipiteillä on sulle enemmän merkitystä kuin terveydelläsi, sitten jätät menemättä ja popsit sitä puuroa vain.
Rohkeasti vaan jonoon. Puhun tarkoituksen kovaäänisesti hallituksen talouspolitiikkaa kritisoivaa puhetta jonossa. Tästä syntyy toisinaan ihan hedelmällisiä keskusteluja. Toisinaan jakelen muutaman kympin käteistä kaikkein huonovointisemman oloisille jonottajille.
Ruokajonossa seisovalla kansalaisella ei ole mitään syytä häpeään.
Syytä häpeään on päättäjillä, jotka ovat Suomen tähän alennustilaansa vuosikymmenten aikana saattaneet. Heidän on häpeä. Ikuinen häpeä.
Heidät voit nähdä itsenäisyyspäivänä kunniamerkit rinnassa, pukeutuneina parhaimpiinsa salamavalojen räiskeessä.
Kyttää autossa kauempana, kun muut köyhät on käyneet hakemassa omansa ja mene viimeisenä paikalle.
Soita sinne järjestäjille ja sano, että hävettää olla jonossa, voisiko saada ruokakassin vaikka takaovelta?
Vierailija kirjoitti:
Rohkeasti vaan. Ihmiset ymmärtää että ihan tavallinenkin työssä käyvä kunnon ihminen voi joutua leipäjonon asiakkaaksi.Suomi hoitaa heikosti asioita kun työkään ei auta että saisi tarpeeksiruokaa. Sinulla ei ole hävettävää vaan näillä päättäjillä joilla on järki hukassa.
Ai, nytkö sekin on päättäjien vika, että ihminen sotkee itse raha-asiansa, kuten ap myöntää tehneensä.
Vierailija kirjoitti:
Soita sinne järjestäjille ja sano, että hävettää olla jonossa, voisiko saada ruokakassin vaikka takaovelta?
Jos se olisi noin helppoa, takaovella olisi yhtä pitkä jono kuin etuovellakin.
Haluaisin myös mennä niin rahat riittäisi paremmin mutta en vaan kehtaa. Olisi karmeaa jos vaikka naapuri näkisi jonossa.
Onhan se surullista että moni kärsii nälästä! Armon vuonna 2024.
Eikä tarvi yhtään haukkua ihmistä hädässä.
Sit, kun voitat häpeän ja päätät mennä, niin saman päivänä siihen tulee joku uutisryhmä kuvaa, kun jonot on taas vaan kasvanut leikkausten takia.
Leivon leipää itse. On halpaa ja ei tarvi jonottaa.
Älä mene ollenkaan tai sitten reteesti ykköset päällä taxilla.