Listataan nepsyjen kohtaamia työelämän haasteita
Hyvässä hengessä.. olen itse nepsy ja kärsin työpaikoilla melusta:(
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajoissa pääseminen työpaikalle. Meillä on nepsy-lapsi ja suurimmat haasteet siirtymätilanteissa. Mietin, että miten ihmeessä hän selviää ikinä ajoissa töihin jos joku ei ole kokoajan patistamassa ja hoputtamassa liikenteeseen.
Tuo voi hyvinkin asettua iän myötä, niin ainakin minulla. Olen 70-luvulla syntynyt, ja kurilla ja pakolla kasvatettu. Isoja ongelmia oli kaikessa tuollaisessa, aikuisena sairaalassa neurolla pitkissä tutkimuksissa todettu sekä ADD että Asperger. Nykyisin kuntoutus voi tehdä ihmeitäkin, vaikka itselläni puuttuu luotto neurologisten, synnynnäisten ominaisuuksien siedätykseen. Oma kokemus: pakolla ja suorittamisella sekä korkeakoulututkinnot että työelämää varhaiseen keski-ikään. Useita burn outeja. Sen jälkeen lopullinen romahdus ja tk-eläke. En haluaisi olla ikävä, mutta kannattaisi herkällä
Eipä tämä tule tulemaan toimeen sillä, että nepsyt makaa kotona tk-eläkkeellä. On ne ennenkin mennyt töihin, eikä se, että saa jonkun kirjainyhdistelmän, pitäiai oikeuttaa eläkkeeseen.
Mitä sekoilet? Että työkyvyttömän ei pitäis päästä työkyvyttömyyseläkkeelle jos sen työkyvyttömyyden aiheuttaa sellainen "kirjainyhdistelmä" kuin asperger/autismin kirjo? Mitä niille työkyvyttömille autisteille sitten pitää tehdä?
M23 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajoissa pääseminen työpaikalle. Meillä on nepsy-lapsi ja suurimmat haasteet siirtymätilanteissa. Mietin, että miten ihmeessä hän selviää ikinä ajoissa töihin jos joku ei ole kokoajan patistamassa ja hoputtamassa liikenteeseen.
Tuo voi hyvinkin asettua iän myötä, niin ainakin minulla. Olen 70-luvulla syntynyt, ja kurilla ja pakolla kasvatettu. Isoja ongelmia oli kaikessa tuollaisessa, aikuisena sairaalassa neurolla pitkissä tutkimuksissa todettu sekä ADD että Asperger. Nykyisin kuntoutus voi tehdä ihmeitäkin, vaikka itselläni puuttuu luotto neurologisten, synnynnäisten ominaisuuksien siedätykseen. Oma kokemus: pakolla ja suorittamisella sekä korkeakoulututkinnot että työelämää varhaiseen keski-ikään. Useita burn outeja. Sen jälkeen lopullinen romahdus ja tk-eläke. En
Diagnoosit ovat diagnooseja, eikä kirjainyhdistelmä ole minusta mitenkään alentava termi. Assburger, neurovajakki ja moni muu termi sen sijaan on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epämääräiset toimintamallit ja toimimaton hierarkia töissä. Pitää aavistella ja arvailla, keihin yhteiset pelisäännöt pätevät ja keihin ei.
Eihän nepsy tuollaisia arvaile . Ei osaa välttämättä lukea kirjoittamattomia sääntöjä.
No nimenomaan joutuu arvailemaan, kun ei luonnostaan aisti.
Kaikki nepsyt eivät ole totaalisen autistisia. Typerää kuvitellä, etteikö osaisi lukea jossain määrin kirjoittamattomia sääntöjä. Myös neurotyypilliset aistivat välillä aivan omiaan, ylimielistä kuvitellä että heidän sosiaalisten tilanteiden lukeminen olisi pettämätön.
Vierailija kirjoitti:
M23 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo voi hyvinkin asettua iän myötä, niin ainakin minulla. Olen 70-luvulla syntynyt, ja kurilla ja pakolla kasvatettu. Isoja ongelmia oli kaikessa tuollaisessa, aikuisena sairaalassa neurolla pitkissä tutkimuksissa todettu sekä ADD että Asperger. Nykyisin kuntoutus voi tehdä ihmeitäkin, vaikka itselläni puuttuu luotto neurologisten, synnynnäisten ominaisuuksien siedätykseen. Oma kokemus: pakolla ja suorittamisella sekä korkeakoulututkinnot että työelämää varhaiseen keski-ikään. Useita burn outeja. Sen j
Diagnoosit ovat diagnooseja, eikä kirjainyhdistelmä ole minusta mitenkään alentava termi. Assburger, neurovajakki ja moni muu termi sen sijaan on.
Kyllä sitä kirjainyhdistelmää käytetään terminä vain ja ainoastaan alentavasti. En ole ikinä törmännyt sen käyttöön muuten.
Asperger/autismin kirjo ei sitä paitsi edes ole "kirjainyhdistelmä".
Vierailija kirjoitti:
M23 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo voi hyvinkin asettua iän myötä, niin ainakin minulla. Olen 70-luvulla syntynyt, ja kurilla ja pakolla kasvatettu. Isoja ongelmia oli kaikessa tuollaisessa, aikuisena sairaalassa neurolla pitkissä tutkimuksissa todettu sekä ADD että Asperger. Nykyisin kuntoutus voi tehdä ihmeitäkin, vaikka itselläni puuttuu luotto neurologisten, synnynnäisten ominaisuuksien siedätykseen. Oma kokemus: pakolla ja suorittamisella sekä korkeakoulututkinnot että työelämää varhaiseen keski-ikään. Useita burn outeja. Sen j
Riippuu ilmaisutavasta. Noin yleisesti 'kirjainyhdistelmä' ei tosin minusta ole alkujaankaan sopivin mahdollinen termi kuvaamaan diagnooseja. Puhutaan vähemmistöistä, diagnooseista, taudeista ja poikkeamista niiden koko nimillä.
Vierailija kirjoitti:
Se haastattelupelleily on kyllä haaste kenelle tahansa, mutta autistille tuollainen esittäminen ja suoranainen valehtelu ja supliikkimiehen esittäminen on mahdotonta ymmärtää saati suorittaa.
Voi herraisä, tämä niin paljon. Luoja tietää montako haastattelua olen mokannut puhumalla totta, ja logiikkaa menee niin, että minusta valehtelu on vastapuolen älyllistä aliarviointia ja sellaisena aivan äärimmäisen epäkunnioittavaa. Sitä kuitenkin halutaan.
Oikeudenmukaisuus on myös ollut ongelma, nuorempana otin aktiivisesti yhteyttä poliitikkoihin saakka. Nykyään olen niputtanut epäkohdat, moraaliset ongelmat ja tesin ja lain rikkomiset "ihmisten jutuiksi" ja pystyn ohittamaan ne sillä. Vielä kun kerran löytäisi työn, missä saisi keskittyä asiaan eikä ihmisiin, jälkimmäisiä en ole koskaan oppinut pitämään riittävässä arvossa lajitasolla ollakseni parhaimmillani töissä. Työkaverina olen kuitenkin pidetty, koska olen niin omassa kuplassani, että olen käytännössä aina hyvällä tuulella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo voi hyvinkin asettua iän myötä, niin ainakin minulla. Olen 70-luvulla syntynyt, ja kurilla ja pakolla kasvatettu. Isoja ongelmia oli kaikessa tuollaisessa, aikuisena sairaalassa neurolla pitkissä tutkimuksissa todettu sekä ADD että Asperger. Nykyisin kuntoutus voi tehdä ihmeitäkin, vaikka itselläni puuttuu luotto neurologisten, synnynnäisten ominaisuuksien siedätykseen. Oma kokemus: pakolla ja suorittamisella sekä korkeakoulututkinnot että työelämää varhaiseen keski-ikään. Useita burn outeja. Sen jälkeen lopullinen romahdus ja tk-eläke. En haluaisi olla ikävä, mutta kannattaisi herkällä
Eipä tämä tule tulemaan toimeen sillä, että nepsyt makaa kotona tk-eläkkeellä. On ne ennenkin mennyt töihin, eikä se, että saa jonkun kirjainyhdistelmän, pitäiai oikeuttaa eläkkeeseen.
Olen eri.
Eipä tuo sinun sanomasi tuo kenellekään työkykyä eli ihan turhaa valitusta. Olet ihan tervetullut kuntouttamaan minut, jos kerran osaat. Maksan siitä.
Oma kuormittuminen alkoi jo ennen koulua. Jouduin valitsemaan koulutustason kykyjeni alle muun opiskeluun liittyvän vuoksi. On ollut aina säätäminen, että löytyisi työpaikka, jossa jaksan käydä (tarpeeksi lähellä kotia, ei kuormittava ympäristö, sopiva työ jne.). Muutama burn out.
Nyt keski-iässä kolmatta vuotta työkyvyttömänä. Nepsy-tutkimukset kesken. Sopii sekä asperger että ADHD.
Muutama muu diagnosoimaton mitä oletettavimmin nepsy-ystävä: työkyvyttömyys ja muu elinkelvottomuus viisikymppisestä, toisen jatkuva sinnittely uupumuksen ja jaksamisen rajamailla, kolmas 55-vuotiaana masennuksen ja kuormittumisen vuoksi toistaiseksi työkyvytön (ollut muutaman vuoden).
Nepsyys altistaa masennukselle ja ahdistukselle aivokemioiden vuoksi sekä uupumukselle, kun valokin saattaa kuormittaa tai joukkoliikennevälineen liike tai paljon ihmisiä kaupungilla tai suuri rakennus. ADHD saattaa sotkea elämäänsä ja autisti taas ei palaudu elämän takaiskuista kuten "normaali" ja myös traumatisoituu helpommin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epämääräiset toimintamallit ja toimimaton hierarkia töissä. Pitää aavistella ja arvailla, keihin yhteiset pelisäännöt pätevät ja keihin ei.
Eihän nepsy tuollaisia arvaile . Ei osaa välttämättä lukea kirjoittamattomia sääntöjä.
No nimenomaan joutuu arvailemaan, kun ei luonnostaan aisti.
Kaikki nepsyt eivät ole totaalisen autistisia. Typerää kuvitellä, etteikö osaisi lukea jossain määrin kirjoittamattomia sääntöjä. Myös neurotyypilliset aistivat välillä aivan omiaan, ylimielistä kuvitellä että heidän sosiaalisten tilanteiden lukeminen olisi pettämätön.
Sokea ei varmaan ajattele, että kaikki muut näkevät aina ongelmitta, mutta hän ei näe koskaan.
Yhyyy olen vammanen ja kärsin melusta yyhyy😩
Te saatanan autistivajakìt kuulutte laitoksiin, ette työelämään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärini sanoo samaa. Nepsyys ei oikeuta eläkkeeseen. Hän on kuitenkin samaa mieltä kanssani, että olen työkyvytön (ja nepsyys voi olla siihen juurisyy). Diagnoosit ovat sitten niitä juurisyyn seurauksia, jotka sitten oikeuttavat eläkkeeseen (sikäli että eläkeyhtiö hyväksyy lääkärin näkemyksen).
Vierailija kirjoitti:
Työpaikkakiusatuksi joutuminen
Voi kyynel😢
Vierailija kirjoitti:
Just täällä joku vaati, että meitä EI saa päästää työkyvyttömyyseläkkeelle. Sä taas vaadit, että ei saa päästää töihin.
Sen haluaisin tietää, että mitä nää sun laitokset on. Ilmeisesti niitä pitäis alkaa rakentaa sitten, kun mitään sellaisia ei tällä hetkellä ole, jotka vaikka mun kaltaisia autisteja ottais.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on mielenkiintoista, kun toisen mielestä olisi pakko kyetä työelämään ja toisen mielestä emme kuulu sinne.
Vierailija kirjoitti:
Työkavereiden silmätikuksi joutuminen
Mikä on oikein koska olette epäkohteliaita vajakkéja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo voi hyvinkin asettua iän myötä, niin ainakin minulla. Olen 70-luvulla syntynyt, ja kurilla ja pakolla kasvatettu. Isoja ongelmia oli kaikessa tuollaisessa, aikuisena sairaalassa neurolla pitkissä tutkimuksissa todettu sekä ADD että Asperger. Nykyisin kuntoutus voi tehdä ihmeitäkin, vaikka itselläni puuttuu luotto neurologisten, synnynnäisten ominaisuuksien siedätykseen. Oma kokemus: pakolla ja suorittamisella sekä korkeakoulututkinnot että työelämää varhaiseen keski-ikään. Useita burn outeja. Sen jälkeen lopullinen romahdus ja tk-eläke. En
Eutanasia.
Vierailija kirjoitti:
Yhyyy olen vammanen ja kärsin melusta yyhyy😩
Osta vastamelukuulokkeet.
Katos, perinteinen palstahullu, autistivihaaja, on löytänyt ketjun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkavereiden silmätikuksi joutuminen
Mikä on oikein koska olette epäkohteliaita vajakkéja
Kuvaus sopii erittäin hyvin sinuun itseesi 😅
En tee töitä, haen eläkettä. Sossu elättää nyt.