Kotitalousvähennys on selvästi suurituloisten käyttämä veroherkku
Heillä olisi vallan hyvin rahaa ilman kotitalousvähennystäkin mutta veronmaksajat sponssaavat tämänkin!!
Verotus | Kotitalousvähennys painottuu todella selvästi hyvätuloisille näin etua käytetään naapurustossasi: https://www.hs.fi/talous/art-2000010878351.html
Kommentit (121)
Osa jäänyt teettämättä osin periaatepäätöksenä tuosta syystä, koska rahaa ei ole ryhtinaallisesti tilanteesta johtuen. Mutta olisin kyllä tarvinut tekijää, ja tietenkin maksanut kulut, jos olisin oikeutettu vähennykseen. Lumityöapua kotitien auraajalta (pihatie), yksittäisten puiden kaatamista, rikkinäisten ulkoportaiden+takaoven edessä olevan laudoituksen korjaus, rännien putsaus, ikkunoiden pesu esimerkiksi.
Omavastuu on jo satasen.
Jos Espanjassa osan vuotta asuva käyttää espanjalaista työvoimaa asuntonsa remonttiin ja kuittaa kotitalousvähennyksen Suomesta, lisääkö tämä työllisyyttä Suomessa?
Kyllä käytetään maksimivähennykset, mutta paljon jää vielä ihan itse maksettavaa. Eihän ne vähennykset riitä mihinkään, kun siivooja käy kerran viikossa, puutarhuri samoin kesäaikaan, talvella vain joka toinen viikko, ikkunanpesijä joka toinen kuukausi jne. Ja tämä kahdessa eri talossa. Lisäksi on hiljattain teetetty isot remontit, mm. Energiatehokkuus, johon kuului katon ja ikkunoiden uusiminen. Keittiö ja apukeittiö tehtiin kokonaan uusiksi. Väliseiniä siirreltiin, ja se tietysti vaati myös lattian uudelleen teon.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä käytetään maksimivähennykset, mutta paljon jää vielä ihan itse maksettavaa. Eihän ne vähennykset riitä mihinkään, kun siivooja käy kerran viikossa, puutarhuri samoin kesäaikaan, talvella vain joka toinen viikko, ikkunanpesijä joka toinen kuukausi jne. Ja tämä kahdessa eri talossa. Lisäksi on hiljattain teetetty isot remontit, mm. Energiatehokkuus, johon kuului katon ja ikkunoiden uusiminen. Keittiö ja apukeittiö tehtiin kokonaan uusiksi. Väliseiniä siirreltiin, ja se tietysti vaati myös lattian uudelleen teon.
Tuossa työllistyy parilla tonnilla kyllä moni duunari ihan teidän huushollin ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Kotitalousvähennys lisää työpaikkoja ja vähentää pimeää työtä.
Juuri näin se on, mutta sitähän ap ei kateellisena vassarina halua/voi ymmärtää.
No mä oon yh-äiti joka tuloillaan elättää 3 ihmistä et en koe itseäni kovin hyvätuloiseksi vaikka palkka on 4400 e/kk. Kotitalousvähennystä käytän esimerkiks omakotitalon räystäskourujen puhdistamiseen, joka on itselleni todella haastava tehtävä. Myös siivoukseen oon käyttänyt.
Nettopalkka on 2900 e. Asumiskulut ovat jo 1400 e ja opintolainan lyhennykset 200 e. Eli 1500 e jää siis 3 henkilön kaikkiin muihin elämiskuluihin. Toisin sanoen 500 e/per naama kuukaudessa. Onko sillon rikas?
Vierailija kirjoitti:
Osa jäänyt teettämättä osin periaatepäätöksenä tuosta syystä, koska rahaa ei ole ryhtinaallisesti tilanteesta johtuen. Mutta olisin kyllä tarvinut tekijää, ja tietenkin maksanut kulut, jos olisin oikeutettu vähennykseen. Lumityöapua kotitien auraajalta (pihatie), yksittäisten puiden kaatamista, rikkinäisten ulkoportaiden+takaoven edessä olevan laudoituksen korjaus, rännien putsaus, ikkunoiden pesu esimerkiksi.
Omavastuu on jo satasen.
No se satanen menee siihen että saat jonkun paikalle, ennenkuin se on tehnyt vielä yhtään mitään.
Mä oon ihan hyvätuloinen ja tän 20 okt vuoden aikana olen teettänyt 3 kertaa vähennyksiin oikeuttavaa työtä (1 niistä luvanvaraisisia sähköjuttuja), muuten teen mieluummin itse/miehen kanssa, rentouttavaa tehdä itse ruuduntuijottelupäivän jälkeen.
Nythän moni siivooja jää työttömäksi kun osa porukasta peruu siivoukset. Jää valtiolta saamatta verotuloja ja eläkemaksuja. Työttömyys lisääntyy yms
Harmaatalous voi alkaa rehottaa kun nyt puolituttu tekee remontin pimeänä.
Vierailija kirjoitti:
Kotitalousvähennys lisää työpaikkoja ja vähentää pimeää työtä.
Asiaa on tutkittu eikä väite pidä paikkaansa.
Eipä ne siivous- ja remonttialojen pikkufirmojen työntekijät mitään suurituloisia kyllä ole, kaukana siitä.
Vierailija kirjoitti:
"KOTITALOUSVÄHENNYS painottuu todella selvästi hyvätuloisille suomalaisille, selviää verottajan tuoreista tiedoista. Yli 100000 euroa vuodessa ansaitsevat suomalaiset saivat yli 16 prosenttia viime vuonna myönnetyistä kotitalousvähennyksistä."
Ja 84 % saakin sitten loput ... OMG 🤪
Hienoa, lisää alveja valtion kassaan.
Ap ei ymmärrä äidinkieltään: se on vähennys, ts. sitä ei maksa kukaan
Minä siirryin ottamaan opiskelijasiivoojan ja maksan käteisellä, kun kotitalousvähennys heikkeni. Nyt saan halvemmalla, ei vaikuta opiskelijatyttösen opintotukiin, ei tartte maksaa veroja ja vielä saan välillä vähän muutakin herkkua päälle. Mut en ole suurituloisten.
Vierailija kirjoitti:
Jos Espanjassa osan vuotta asuva käyttää espanjalaista työvoimaa asuntonsa remonttiin ja kuittaa kotitalousvähennyksen Suomesta, lisääkö tämä työllisyyttä Suomessa?
Kyllä. Kun käytät suomalaista yritystä ja elinkeinonharjoittaja, voit hakea siitä työstä vähennyksen. Ja kaikesta pitää olla kuitit erittelyineen, koska koskee tosiaan vain työtä eikä materiaalia.
Jos käytöt espanjalaista, sitten et voi mitään vähennyksiä tietenkään Suomesta saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä sitten?
Apua tarvitsisivat monet yksinhuoltajat,eläkeläiset, yksinasuvat mutta suurimmat veroedut vetävät hyvin toimeentulevat aviparit, jotka voivat jakaa tulonsa ja menonsa muutenkin.
Suomessa maksetaan joka asiasta jäätävät verot eli kysymys onkin mihin veroeurot menevät. Niistä luulisi riittävän hyvin talousvaikeuksissa olevien ihmisten auttamiseksi. Edes hyväntekeväisyyttä ei tarvittaisi sen verran kova verotus Suomessa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo ole selvä asia tutkimattakin? Eihän pienituloiset teetä taloremontteja tai kotisiivousta?
Ja ne jotka joutuvat taloaan remontoimaan (kyllä, se ei ole valintakysymys) saavat nyt pikkiriikkisen summan vähentää verotuksessa, josta sitten se nettohyöty määräytyy oman veroprosentin mukaan.
Itse sain 12 tuhannen ikkunaremontin laskusta 400 eur kotitalousvähennystä, josta hyödyn nettona ehkä 120 eur.
Kotitalousvähennys tehdään suoraan veroista, ei tuloista. Omalla veroprosentilla ei ole mitään merkitystä.
Kotitalousvähennys on verovähennys. Verovähennys tarkoittaa, että siitä vähennettävästä summasta ei tarvitse maksaa veroja. Eli veroprosentilla on merkitystä nettohyötyyn.
Vierailija kirjoitti:
Siksi SDP nostikin äläkän sen pienennyksestä.
Samoilla linjoilla ollaan myös Suomen Yrittäjissä. Lisäksi he ovat huolissaan harmaan talouden lisääntymisestä. Eniten kotitalousvähennystä käytetään remonttityöhön.
Veronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja Teemu Lehtinen pitää muutoksia varsinkin hoivatyön kohdalla vastuuttomina ja toivoo, että heikennykset voitaisiin vielä perua.
Ei sponssaa. muilta veronmaksajilta EI SIIRRY pennin jeniä kotitalousvähennyksen käyttäjille.
Mutta näinhän se useasti on vasemmistossa ettei oikein tunnisteta noita rahavirtojen suuntia.
Se että joltakin verotetaan vähän vähemmän ei tarkoita että hän saisi rahaa.
ja se että jollekin maksetaan vähän vähemmän tukia ei tarkoita että häneltä vietäisiin rahaa (hänelle yhä maksetaan vaikkakin vähemmän)
Niinpä, pienituloinen käyttää mieluummin 200 € kuukaudessa tupakkaan ja kaljaan kuin 120 € / kk siihen, että ottaisi itselleen kotisiivoojan kaksi kertaa kuukaudessa.
Tosin ensi vuonna se kotisiivoojakin maksaa samalla tahdilla jo 200 € / kk, kun kotitalousvähennyksen muutokset tulevat voimaan.