Koska yövieraiden on aika lähteä?
Jos teille tulee sukulaisia tai kauempana asuvia kavereita yökylään, niin koska mielestäsi vieraiden on hyvä aika lähteä seuraavana päivänä?
Jos meille tulee sukulaisia esimerkiksi lauantaina puolilta päivin tai iltapäivällä, niin toivon että he lähtevät seuraavana päivänä viimeistään lounaan jälkeen. Vuorokausi on aika, jonka jaksan vieraita emännöidä, sitten rupeaa käymään jo työstä.
Olenkin nykyään ottanut tavaksi järjestää jotakin menoa itselleni heti seuraavaksi päiväksi. Venyvien vieraiden menoa vauhdittaa, kun heti voi sanoa että mun täytyy sit kahdelta olla paikassa X.
Kommentit (40)
Kyllä siinä kuuden maissa aamulla on syytä alkaa tekemään lähtöä.
Viimeistään sitten kun viinat loppuu, mielellään aikaisemmin.
Jos päivälliselle meinaisi vielä jäädä, se olisi minusta outoa. Mutta ei ole kyllä kukaan sitä tehnyt, kyllä ne yleensä iltapäivästä lähtee. Talviaikaan moni haluaa valoisan aikaan lähteä eli suht aikaisin. Jotkut haluaa istua juttelemassa lounaan päälle vielä jonkin aikaa, varsinkin kesällä jos voi puutarhassa istuskella, mutta sitten kun niille tarjoaa vielä kahvit, lähtevät kyllä.
Meille ei tulla yökylään, hotellit ovat sitä varten. En ala kotonani odottelemaan vieraiden kanssa aamukakkajonossa. 1970-luku meni jo.
Asialliset yövieraat ovat lähteneet ennen isäntäväen heräämistä. Ja tietysti paikat on jääneet siistimpään kuntoon kuin tullessa. Omat lakanat on tietysti olleet mukana ja tyynyt sekä peitot on jätetty siististi vuodesohvan päätyyn.
Vierailija kirjoitti:
Meille ei tulla yökylään, hotellit ovat sitä varten. En ala kotonani odottelemaan vieraiden kanssa aamukakkajonossa. 1970-luku meni jo.
En mäkään varmaan sitten kutsuisi, jos olisi tilat jossa tarvisi aamukakkajonotella. Mutta kun on kaksikerroksinen omakotitalo, jossa 2 vessaa ja kylppäriä, ja vierashuone, niin onnistuu suht kivuttomasti. Lähinnä joko eräs miehen sisko perheineen, tai mun veli perheineen käy meillä yökylässä silloin tällöin. Ovat mukavaa seuraa, ja lapsetkin viihtyy yhdessä ja kovasti odottavat. näitä yökyläilyjä. Ja näiden kanssa toimii myös vuoroin vieraissa, eli he kutsuvat aina ihan samaan malliin koko perheen yökylään.
Vierailija kirjoitti:
Asialliset yövieraat ovat lähteneet ennen isäntäväen heräämistä. Ja tietysti paikat on jääneet siistimpään kuntoon kuin tullessa. Omat lakanat on tietysti olleet mukana ja tyynyt sekä peitot on jätetty siististi vuodesohvan päätyyn.
Minä jouduin tekemään noin viime vierailullani: lähdin klo 11 jälkeen, koska talon emäntä nukkui yhä ja minua odotti työasian hoitaminen. Omia petivaatteita ja pyyhkeitä minulla ei kylläkään ollut, mutta petasin sängyn ja katsoin, että paikat jäivät siistiksi. Koko kyläilyn aikana sain kaksi ja puoli kupillista teetä espressokupista tarjottuna. Tuliaisiksi vein herkkukorin. Onneksi olin ostanut eväät pitkää paluumatkaa varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mäkään varmaan sitten kutsuisi, jos olisi tilat jossa tarvisi aamukakkajonotella. Mutta kun on kaksikerroksinen omakotitalo, jossa 2 vessaa ja kylppäriä, ja vierashuone, niin onnistuu suht kivuttomasti. Lähinnä joko eräs miehen sisko perheineen, tai mun veli perheineen käy meillä yökylässä silloin tällöin. Ovat mukavaa seuraa, ja lapsetkin viihtyy yhdessä ja kovasti odottavat. näitä yökyläilyjä. Ja näiden kanssa toimii myös vuoroin vieraissa, eli he kutsuvat aina ihan samaan malliin koko perheen yökylään.
Meillä on myös kaksi wc:tä, mutta vieraat eivät edelleenkään jää yöksi. Mutta kukin tavallaan.
Meillä käy tosi harvoin yövieraita, onneksi. Mutta silloin kun käy, niin mielellään lähtö aamupäivän puolella, viimeistään klo 12-13 eli sama meininki kun ap:lla. Toki omat ja puolison vanhemmat/sisarukset tässä poikkeus jos tulisivat yöksi koska ovat niin lähiperhettä. Mutta yleensä me käydään heillä.
Älä ota puolisoa Lähi-Idän maista tai Aasiasta. Hyvässä lykyssä sukulaiset lähtee kolmen viikon jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Kommentti voi äkkiseltään kuulostaa tylyltä mutta olen itse alkanut noudattaa samaa periaatetta. Toimin itse samoin eli jos olen toisella puolen maata kyläilemässä ja yötä varaan aina hotellihuoneen tms. Vieraspaikalle sanon ettei meidän takia tarvitse tehdä mitään, yövymme toisaalla. Yleensä ollaan tyytyväisiä, joskus on joku loukkaantunut. Ihan sama, nukun kuitenkin mieluummin oikeassa sängyssä hotellissa kuin jollain ohkasella retkipatjalla tai ilmapatjalla lattialla olohuoneen nurkassa. Hotellissa omaan tahtiin aamupalalle ja kotiin. Joskus on sovittu brunssista niin kotiin sen jälkeen.
Me asutaan kaupungissa ja tässä on suunnilleen kävelyetäisyydellä useampi hotelli. Kaikki vieraat ohjataan suoraan hotelliin, minä en ala retkeilymajaa pitää. Ja tosiaan, aamukuselle ja -paskalle en tässä iässä enää jonota.
Vierailija kirjoitti:
Sulla joku vaiva, mene lääkäriin
Yleensä meillä käy vieraita, joiden kanssa ryypätään yhdessä, joten lähtevät sitten kun pahimmasta krapulastaan ajokuntoon selviävät. Ehkä joskus myöhään iltapäivästä.
Yleensä aamiaisen jälkeen, mutta kuitenkin viimeistään lounaan jälkeisten iltapäiväkahvien jälkeen.
Äitini sanoi aina meille lapsena, että viikonloppuvierailuilla isäntäväen pitää antaa pyhittää sunnuntai-ilta alkavaan viikkoon valmistautumiseen, ja että heillä on varmasti silloin kaikenlaista puuhaa tehtävänä. Olen aikuisena tajunnut tämän periaatteen paikkansapitävyyden. Olen maanantaina aivan poikki, jos olen joutunut emännöimään vieraita sunnuntai-iltaan asti. Tarvitsen muutaman tunnin yksin/omalla porukalla oloa ennen nukkumaanmenoa, jotta saan oikeasti levättyä.
Talo elää tavallaan ja vieraat lähtee ajallaan.
Aika usein meillä lähtee ihan oma-aloitteisesti iltapäiväkahvien jälkeen. Lounaan päälle tosiaan monet odottaa vielä sitä kahvia, ja sitten vasta ovat valmiita tien päälle.