Koska yövieraiden on aika lähteä?
Jos teille tulee sukulaisia tai kauempana asuvia kavereita yökylään, niin koska mielestäsi vieraiden on hyvä aika lähteä seuraavana päivänä?
Jos meille tulee sukulaisia esimerkiksi lauantaina puolilta päivin tai iltapäivällä, niin toivon että he lähtevät seuraavana päivänä viimeistään lounaan jälkeen. Vuorokausi on aika, jonka jaksan vieraita emännöidä, sitten rupeaa käymään jo työstä.
Olenkin nykyään ottanut tavaksi järjestää jotakin menoa itselleni heti seuraavaksi päiväksi. Venyvien vieraiden menoa vauhdittaa, kun heti voi sanoa että mun täytyy sit kahdelta olla paikassa X.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Vieraat on yleensä pe-su ja hauskaa on!
Onko kimppakivaa?
Aamiaisen jälkeen olisi suotavaa jatkaa matkaa. On niin rasittavia tapauksia ollut meillä. Omalla ilmoituksella on tultu yöksi - kolmeksi yöksi.
Notkutaan ja notkutaan vaan eikä lähtöä saada aikaiseksi. Tästä syystä meillä saa yöpyä vain omat aikuiset lapseni jatkossa. Ne rasittavat ovat olleet muita.
Yleensä yövieraamme ovat lähteneet aamupalan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kimppakivaa?
Ei ole
Jos on sovittu yhdestä yöstä, fiksu lähtee aamiaisen jälkeen.
Itsellä on tuttu joka yrittää tunkea väkisin yökylään, eikä lähde sitten kulumallakaan jos hänet kotiinsa päästää. Yksi ilta venyy kolmeksi päiväksi.
Nykyään sanon, että on töitä ja menoa niin ei sovi kyläilyt. Väkisin yrittää silti, eikä mene jakeluun.
Vierailija kirjoitti:
Aika usein meillä lähtee ihan oma-aloitteisesti iltapäiväkahvien jälkeen. Lounaan päälle tosiaan monet odottaa vielä sitä kahvia, ja sitten vasta ovat valmiita tien päälle.
No oli valmiita tai ei, ulos vaan ovesta lounaan jälkeen. Kahvit saa huoltsikalta. Rajansa kaikella, jos työt odottaa. Tämän voi tietysti järjestää ja kommunikoida hienovaraisesti, mutta jämäkästi. On olemassa ihmisiä, joilla ei ole tilannetajua, vaan järjestävät itsensä täysihoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Jos on sovittu yhdestä yöstä, fiksu lähtee aamiaisen jälkeen.
Itsellä on tuttu joka yrittää tunkea väkisin yökylään, eikä lähde sitten kulumallakaan jos hänet kotiinsa päästää. Yksi ilta venyy kolmeksi päiväksi.
Nykyään sanon, että on töitä ja menoa niin ei sovi kyläilyt. Väkisin yrittää silti, eikä mene jakeluun.
Sama täällä. Vaikka olisi etukäteen sovittu, että on kaksi yötä venyttää kyläilyä vielä toisella kahdella yöllä. Odottaa jatkuvaa viihdytystä ja seuran pitoa. Ei ole enää tätä päivää tuollainen kyläily.
Riippuu siitäkin miten pitkä matka heillä on kotiin, mutta viimeistään lounaan tai iltapäiväkahvin tms. jälkeen niin että ehtivät illaksi kotiin (tai mihin ovatkaan menossa). Se kannattaa toki etukäteen sopia, että ruokaa on varattu oikea määrä.
Mökkivieraiden osalta voi riippua säistäkin: kauniilla säällä viihtyvät todennäköisesti pidempään.
Sehän riippuu ihan yövieraista! Jotkut tulee käymään yhdeksi yöksi ja lähtevät seuraavana päivänä. Jotkut jää kahdeksi yöksi. Ja on mulla ollut yövieraita joskus neljä päivää ja joskus melkein kaksi viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asialliset yövieraat ovat lähteneet ennen isäntäväen heräämistä. Ja tietysti paikat on jääneet siistimpään kuntoon kuin tullessa. Omat lakanat on tietysti olleet mukana ja tyynyt sekä peitot on jätetty siististi vuodesohvan päätyyn.
Minä jouduin tekemään noin viime vierailullani: lähdin klo 11 jälkeen, koska talon emäntä nukkui yhä ja minua odotti työasian hoitaminen. Omia petivaatteita ja pyyhkeitä minulla ei kylläkään ollut, mutta petasin sängyn ja katsoin, että paikat jäivät siistiksi. Koko kyläilyn aikana sain kaksi ja puoli kupillista teetä espressokupista tarjottuna. Tuliaisiksi vein herkkukorin. Onneksi olin ostanut eväät pitkää paluumatkaa varten.
Olipa kamala yöpyminen! Hävytön emäntä 🙄
No jos mulle on tulossa vieraita,niin osaan jo siinä vaiheessa kysyä millon meinaatte lähteä. Jos ne vaikka sanoo että aamupalan jälkeen, ok, sen jälkeen ei ole mitään tarjolla. Tai jos ne sanoo vaikka että puolilta päivin,osaan kysyä syöttekö sitten vielä jotain ennen lähtöä. Osaavat vastata, että joo mielellään tai ei kun menevät jonnekkin ruokailemaan. Ihan sellasta normaalia kommunikointia. Äitinikin kun tulee kylään, kysyn ottaako omaa ruokaa mukaan vai ostanko kun hänellä erityisruokavalio. Tai muita sukulaisia, sanovat kyllä millon tulevat ja millon lähtevät. Mut pidempi aikaisia vieraita,niin saavat osallistua ruokakuluihin. En tarjoa helahoitoa viikoksi. Ei tämä loma hotelli ole.
Vierailija kirjoitti:
Asialliset yövieraat ovat lähteneet ennen isäntäväen heräämistä. Ja tietysti paikat on jääneet siistimpään kuntoon kuin tullessa. Omat lakanat on tietysti olleet mukana ja tyynyt sekä peitot on jätetty siististi vuodesohvan päätyyn.
Ai pitäisi lähteä kuin varkaat ?
Sitten kun ovat tyydyttäneet tarpeeni.
Kylläpä te jaksatte pokkuroida ystävienne seurassa.
Me tehdään aamiainen tai lounas, vähän riippuu miten ilta on mennyt. Vieraat saavat olla niin pitkään kuin jaksavat , tai lähinnä kunnes pystyvät krapulaltaan ajamaan.
Käydään kävelyllä, lounaalla tai vaan chillataan leffaa katsoen. Jos taas ei ole rapula, todennäköisesti käyn salilla, tai tehddäm yhdessä jotain, tai vieraat tehköön mitä haluaa.
muutoinkin, Jos on jotain tekemistä niin teen.
Joskus mennään porukalla syömään ulos, mut en "emännöi", eikä kyllä "emännöi" kukaan kaverinikaan. Vai onko esim kahvinkeitto "emännöintiä"?
Klo 12 mennessä hotellistakin yleensä poistuttava. Joten vastaan, että puoleen päivään mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille ei tulla yökylään, hotellit ovat sitä varten. En ala kotonani odottelemaan vieraiden kanssa aamukakkajonossa. 1970-luku meni jo.
Kommentti voi äkkiseltään kuulostaa tylyltä mutta olen itse alkanut noudattaa samaa periaatetta. Toimin itse samoin eli jos olen toisella puolen maata kyläilemässä ja yötä varaan aina hotellihuoneen tms. Vieraspaikalle sanon ettei meidän takia tarvitse tehdä mitään, yövymme toisaalla. Yleensä ollaan tyytyväisiä, joskus on joku loukkaantunut. Ihan sama, nukun kuitenkin mieluummin oikeassa sängyssä hotellissa kuin jollain ohkasella retkipatjalla tai ilmapatjalla lattialla olohuoneen nurkassa. Hotellissa omaan tahtiin aamupalalle ja kotiin. Joskus on sovittu brunssista niin kotiin sen jälkeen.
Me asutaan kaupungissa ja tässä on suunnilleen kävelyetäisyydellä useampi hotelli. Kaikki vieraat ohjataan suoraan hotelliin, minä en ala retkeily
Suomessa on suhteellisen kallista yöpyä hotellissa, ihan kaikilla ei siihen ole varaa. Itse en kehtaisi paimentaa hotelliin kavereita, joilla tiedän olevan taloudellisesti tiukkaa, kun kuitenkin pystyn tarjoamaan heille yöksi katon pään päälle. Mutta kaikki tosiaan tyylillään..