Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmisillä riittää rahat? Olen keskituloinen ja hyvä kun asuntolainan saa maksettua

Vierailija
04.12.2024 |

Käyttöön ei jää melkein mitään. Kaupassa kaikki hinnat nousseet.

Miten muilla?

Kommentit (219)

Vierailija
161/219 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeesti minä olen jo siinä pisteessä, että en  edes ruuasta voi enää tinkiä. Ostan juureksia ja perunoita alesta. Proteiinin saan kaikkein edullisimmasta pavuista, linsseistä ja herneistä. Kaalia käytän paljon.

En olisi voinut edes kuvitella mihin Suomi vajoaa.

Aiemmin olin ylpeä Suomesta ja hyvinvointivaltiosta, jossa jokaisella suomalaisella oli mahdollisuus hyvään elämään.

Te jotka hyväksytte ja nautitte muiden suomalaisten, oman kansan, kurjuudesta olette epäisänmaallisia ja pettureita.

Kuten tästäkin keskustelusta huomaat niin suurella osalla menee ihan hyvin edelleen joten turha puhua mistään "kansan" kurjuudesta.

Suurella osalla menee ihan hyvin? Suurella osalla ei mene hyvin.

Ostovoima ja sosiaaliturva ovat suorastaan naurettavat verrattuna muihin EU maihin.

Vierailija
162/219 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Keskitulo on 2500e joka on yhtä harhaanjohtava kuin keskiarvo yleensä, keskiarvoa nostaa otannan korkein desiili. Pitäisi puhua mediaanitulosta ja nettotuloista"

No mediaanitulo Suomessa on 29381/v eli 2442e/kk.

Palkka ja palkiotulojen mukaan. Oikeat suomalaisten mediaanitulot on salattu, oletettavasti kun on bulgarian luokkaa.

Ei vaan ihan madiaanitulo. Palkkojen mediaanitulo on 33856e/v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/219 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeesti minä olen jo siinä pisteessä, että en  edes ruuasta voi enää tinkiä. Ostan juureksia ja perunoita alesta. Proteiinin saan kaikkein edullisimmasta pavuista, linsseistä ja herneistä. Kaalia käytän paljon.

Aiemmin olin ylpeä Suomesta ja hyvinvointivaltiosta, jossa jokaisella suomalaisella oli mahdollisuus hyvään elämään.

Te jotka hyväksytte ja nautitte muiden suomalaisten, oman kansan, kurjuudesta olette epäisänmaallisia ja pettureita.

Kuten tästäkin keskustelusta huomaat niin suurella osalla menee ihan hyvin edelleen joten turha puhua mistään "kansan" kurjuudesta.

Suurella osalla menee ihan hyvin? Suurella osalla ei mene hyvin.

Ostovoima ja sosiaaliturva ovat suorastaan naurettavat verrattu

Näköjään taas on turistimatkalla katsottu jonkun kaupungin keskustaa ja kuviteltu että siellä maassa kaikki elävät niin.

Vierailija
164/219 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä viitsi. Suomessa on köyhyyttä. Suomessa elää lapsiperheitä köyhyydessä. Se on kurjuutta ja ennen kaikkea se on häpeällistä

Niin on kaikkialla muuallakin.

Vierailija
165/219 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oikeat suomalaisten mediaanitulot on salattu, oletettavasti kun on bulgarian luokkaa."

Pientä rajaa nyt. Bulgarialaisten keskipalkka on noin 700e/kk.

Vierailija
166/219 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme keskituloisia, nyt miehen tulot on taantuman takia romahtaneet. Tällä hetkellä nettotulot noin 4300, josta minun osuus noin 3000. Silti rahat riittää ok. 

Lainalyhennys 500 (asuntolaina maksettu, remppalainaa jäljellä noin 25 000), laskuihin keskimäärin 800. Sen jälkeen siirrän säästöön ja rahastoihin 1000 Euroa. Puolet ja puolet. Eli säästötilille kertyy vuodessa 6000 ja rahastoihin 6000. Jäljelle jää se noin 1500. Siitä ostamme ruuat yms. Säästötililtä plus lomarahoista tehdään sitten ne pari matkaa vuodessa. Eli meillä perusmenot on noin 3300 Euroa/kk ja on se tonni "löysää rahaa", josta jää sitä ekstraa. 

Aiemmin riitti rahat paremminkin. Nykyään kulutus on hyvin pienessä pl. nuo matkat, joissa käydään edelleen kahdesti vuodessa. Jos saan vanhemmilta rahaa, niin sekin menee matkoihin. Sijoituksista tulee muutama tonni vuodessa pääomatuloja (minulla on siis myös osakkeita) ja ne yleensä sijoitan uudelleen. 

Hyvin kuvaavaa on, että en ole ostanut nytkään 1,5 viikkoon mitään tililtäni. Jokusia laskuja on mennyt. Mies maksaa tuosta 1300 Eurosta pari pienempää laskua ja kaikki ruuat. Pienissä asioissa olemme pihejä. En käy kampaajalla usein, en harrasta kynsiä, ripsiä, merkkivaatteita yms. Harrastukset mulla ja miehellä on kävelylenkit. Toinen lapsista asuu vielä kotona ja hänellä on noin 150 Euroa/kk maksava harrastus. Kotona meillä on kaikki vermeet valmiiksi. Ei pahemmin sisusteta. Kaikki löytyy valmiiksi ja uutta ostetaan harvoin. 

Vierailija
167/219 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Näköjään taas on turistimatkalla katsottu jonkun kaupungin keskustaa ja kuviteltu että siellä maassa kaikki elävät niin."

Mikä sua vaivaa? Tilastot löytyvät ihan googlaamalla.

Mitä muuten saat siitä, että ilkut ja vähättelet oman kansasi hätää?

Vierailija
168/219 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meinaa enää riittää. Palkka nettona 1700 e/kk. Viimeistä euroa myöten tyhjenee tili joka kuukausi, välillä joudun lainaamaan mieheltä. Enkä käy enää juhlimassa enkä ulkona syömässä kuten ennen. Tai siis ehkä kerran kuussa, ennen joka viikonloppu oli jotain menoa.

Ihan hullun hommaa raahautua töihin joka päivä seitsemäksi, ja sitten murehtia miten rahat saa riittämään peruselämisen lisäksi yhteen harrastukseen.

Minulla netto 1800 e kk ja olen yh kahdelle teinille. Lapsilisät 300 e kk yht lisäksi elarit 250 e kk. Voin kertoa että teinit kuluttavat todella paljon. Meillä vuokra 1000 e kk. Sinä olet hyvätuloinen jos asut jonkun kanssa maksatte vuokra yhdessä joten sulle jää tosi hyvin rahaa! Yritäpä elättää tuloillasi yksin kahta lasta ja maksaa asuminen yksin.

Höpön löpön nyt. Ei jää tosin hyvin rahaa vaikka mieheni kanssa asunkin, sillä maksamme kaiken tasan puoliksi.

Vierailija
169/219 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin nyt on aika ottaa vastuuta elämästään ja mennä töihin,muiden laskujen maksun aika on ohi.

Vierailija
170/219 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinas tulla sama ongelma. Onneks oon siitä onnekkaassa asemassa, etätyö ja kohtuuhintainen asunto käveltävän matkan päässä isosta ruokakaupasta, että pystyin luopumaan omasta autosta. Jää ihan helvetisti enemmän pelivaraa, kun ei jatkuvasti satasia hupene bensaan, vakuutuksiin, veroihin, parkkipaikkaan, huoltoihin jne...

Vierailija
171/219 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meinaa enää riittää. Palkka nettona 1700 e/kk. Viimeistä euroa myöten tyhjenee tili joka kuukausi, välillä joudun lainaamaan mieheltä. Enkä käy enää juhlimassa enkä ulkona syömässä kuten ennen. Tai siis ehkä kerran kuussa, ennen joka viikonloppu oli jotain menoa.

Ihan hullun hommaa raahautua töihin joka päivä seitsemäksi, ja sitten murehtia miten rahat saa riittämään peruselämisen lisäksi yhteen harrastukseen.

Minulla netto 1800 e kk ja olen yh kahdelle teinille. Lapsilisät 300 e kk yht lisäksi elarit 250 e kk. Voin kertoa että teinit kuluttavat todella paljon. Meillä vuokra 1000 e kk. Sinä olet hyvätuloinen jos asut jonkun kanssa maksatte vuokra yhdessä joten sulle jää tosi hyvin rahaa! Yritäpä elättää tuloillasi yksin kahta lasta ja maksaa asuminen yksin.

&nbs

Niin, eli maksat kaikesta vain puolet.

Vierailija
172/219 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinas tulla sama ongelma. Onneks oon siitä onnekkaassa asemassa, etätyö ja kohtuuhintainen asunto käveltävän matkan päässä isosta ruokakaupasta, että pystyin luopumaan omasta autosta. Jää ihan helvetisti enemmän pelivaraa, kun ei jatkuvasti satasia hupene bensaan, vakuutuksiin, veroihin, parkkipaikkaan, huoltoihin jne...

Auto on kyllä kallis mutta vaikka asuisi kaupungissa, ei täällä kehä kolmosen ulkopuolella kulje kunnolla julkiset. Minäkään ei tarvitse autoa työmatkoilla en kauppamatkoilla mutta jos meinaan käydä vaikka lapsenlasta katsomassa, en pääse sinne muuta kuin autolla. Saati, että kun joutuu tavaraa kuskaamaan.

Vierailija
173/219 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin nyt on aika ottaa vastuuta elämästään ja mennä töihin,muiden laskujen maksun aika on ohi.

Ei ole kysymys minusta. On kysymys siitä, että Suomeen on pesiytynyt epäisänmaallinen joukkio, joka ilkkuu ja nauttii siitä, kun oma kansa kärsii.

Työelämää minulla on takana 30-vuotta. Aloitin kesätöillä 13-vuotiaana.

Aivoinfarktinkin sain työpaikalla. Kuntoutuminen vei kuukausia, mutta kotiin päästyäni yksinhuoltajana hoidin kodin, lapset ja olin onnellinen.

Vierailija
174/219 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja keskituloinen on?

OECD:n määritelmaän mukaisesti Suomessa keskituloinen tienaa 2 4866 630 euroa kuukaudessa (lask. m9/24).

Selvennys: 2 4866 630 €/kk

Väliviiva ei täällä toimi, p.o. 2486 ....  6630

Etkö pöljä osaa kirjoittaa?

Vierailija
175/219 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mikä sua vaivaa? Tilastot löytyvät ihan googlaamalla."

Nimenomaan ja ne eivät tue väitteitäsi suomalaisten ostovoimasta EU-maiden heikoimpina.

Vierailija
176/219 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

". On kysymys siitä, että Suomeen on pesiytynyt epäisänmaallinen joukkio, joka ilkkuu ja nauttii siitä, kun oma kansa kärsii."

Ihan samoin tänne on pesiytynyt joukko joka väittää että kenelläkään ei enää ole varaa mihinkään ja Suomi on suunnilleen kehitysmaatasoa. Ja sekään ei pidä paikkaansa.

Vierailija
177/219 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla netto 1800 e kk ja olen yh kahdelle teinille. Lapsilisät 300 e kk yht lisäksi elarit 250 e kk. Voin kertoa että teinit kuluttavat todella paljon. Meillä vuokra 1000 e kk. Sinä olet hyvätuloinen jos asut jonkun kanssa maksatte vuokra yhdessä joten sulle jää tosi hyvin rahaa! Yritäpä elättää tuloillasi yksin kahta lasta ja maksaa asuminen y

Ei, vaan oman elämiseni 100% itse.

Vierailija
178/219 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mikä sua vaivaa? Tilastot löytyvät ihan googlaamalla."

Nimenomaan ja ne eivät tue väitteitäsi suomalaisten ostovoimasta EU-maiden heikoimpina.

Kerrotko syyn siihen, miksi olet noin epäisänmaallinen? Hyväksyt köyhyyden Suomessa?

Näytä aiemmat lainaukset

Mulla riittää palkkani ihan hyvin. Joka kuukausi menee myös säästöön ja sijoituksiin. Mutta syitä tähän:

- ei enää asunrtolainaa

- ei muitakaan velkoja eikä osamaksuja

- ei autoa, kesämökkiä eikä muutakaan lisäkuluja aiheuttavaa

- 100% etätyö, joten ei työmatkakuluja

- ei itseni lisäksi muita elätettäviä kuin kissa ja koira

- ei mitään superkalliita lääkkeitä

- vaatimaton elämäntapa

Jos mulla olisi vielä asuntolainaa sekä alaikäiset lapset, tietenkin olisi mun palkallani jo aika tiukkaa. Kasarin ja ysärin taitteessa Suomessa tehtiin verouudistus (lapsivähennykset ja moni muukin vähennys jäi kokonaan pois), minkä jälkeen käteen jäävä palkka on tarkoitettukin vain yhden ihmisen elämiseen. Jos sillä palkalla yrittää elättää useampaa, tiukillehan se menee keskituloisellakin. 

Vierailija
180/219 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla riitti rahat silloinkin, kun olin pienipalkkainen kirjanpitäjä, joka haaveili yliopistotutkinnosta. Sitten pyrin sinne yliopistoon ja pääsin (ja luin öisin kun lapset nukkui, bussimatkoilla ja kahvi- ja ruokatauolla. Onneksi oli mies, jolle ei kattilakauha ja pyykkikoneen käynnistysnappi ollut ihan tuntematon juttu. Eikä hänelläkään ollut tapana tuhlailla.)

Nykyään olen keskituloinen viisikymppinen asiantuntija, jonka lapset on muuttaneet kotoa ja rahat riittää erinomaisesti. Palkkapäivä viikon päästä, ja lompakossa 350 euroa. Säästötili paisuu joka tilipäivä. (Pihistelystä en ole päässyt eroon....)

Annan sulle neuvon: exceliin sun kaikki tulot ja menot. Ne menot toistuu säännöllisesti. Ne ei tule useimmiten yllätyksenä. Lisäksi kerää sun kauppakuitit ja pistä ylös. Seuraa mihin turhuuteen menee rahaa. 2 pulloa energiajuomaa päivässä esim. on yllättävän kallista kuukaudessa ja pikku piipahdukset kahvilassa R-kioskin sijaan.

Opettele huomaamaan, mitä voit tehdä toisin. Sitä leivinpaperia ei tarvitse joka kerta heittää roskiin, eikä kaikkea tarvitse pyyhkiä talouspaperilla vaan mikrokuituliina toimii ihan hyvin....jne. Pienistä puroista ne säästöt kertyy. 6-7 vuotta auto tulee monesti halvemmaksi kuin ihan uusi, kunhan siinä on ruostekäsittely. Mun japsi on nyt 17 vuotta vanha, ja meni katsastuksesta läpi....ja korjaukset olen teettänyt ammattikoululla. 

Avainsana on, että ne pienet purot ja suunnitelmallisuus. Rahaa se on pienikin säästö. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi