Miten ihmisillä riittää rahat? Olen keskituloinen ja hyvä kun asuntolainan saa maksettua
Käyttöön ei jää melkein mitään. Kaupassa kaikki hinnat nousseet.
Miten muilla?
Kommentit (219)
"Varmaan sitäkin mutta isoin ongelma pankeille on kun ne on kiikuna kaakun kun taseet on täynnä korona-aikaan asunnot 100% takuutuksena myönnettyjä subprime luottoja"
Eipä Suomessa ole kauheasti 100% lainoituksella myönnettyjä luottoja. Suurin osa asuntokaupoistahan ei edes ole ensiasunnon kauppoja jolloin sitä omaa rahaa on ihan luonnostaan vanhan myynnistä ja muutenkaan tuollaisia ei Suomessa juuri myönnetä.
"kun taseet on täynnä korona-aikaan asunnot 100% takuutuksena myönnettyjä subprime luottoja"
Et ilmeisesti edes tiedä mitä subprime luotto tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Mulla riittää rahat kun olen lainani maksanut jo. Mutta enemmän rahaa mulla silti menee kuin silloin kun vielä maksoin asuntolainaa. En tiedä onko osasyy omassa rahankäytössä (käytänkö alitajuisesti jotenkin huolettomammin kun ei ole enää sitä lainaa?) vai onko kaikki todellakin kallistunut niin paljon?
Sähkön hinta on mulla tuplaantunut, vesimaksutkin nousseet reilusti, ruoka kallistunut tosi paljon, alv-muutokset nosti juuri lisää ihan kaiken hintaa jne jne. Palkka ei todellakaan ole noussut samaan tahtiin.
Sama juttu. Palkkani on niin surkea, ettei sillä nykyään edes saisi asuntolainaa. Onneksi sain lainan maksettua pari vuotta sitten. Kuitenkin kaikki hinnat nousseet niin paljon, ettei vieläkään ole varaa esimerkiksi käydä kampaajalla kuten ei aiemminkaan, enkä uutta autoakaan raaski ostaa ennen kuin on ihan pakko.
Syön kyllä terveellisemmin ja monipuolisemmin nyt kun on vihdoin varaa, mutta siinä se sitten aikalailla on. Edelleen joutuu olemaan tarkkana rahan kanssa.
Sitä kyllä ihmettelen, miten oikeasti köyhät pärjää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorilla, etenkin lapsiperheellisillä on usein vääristynyt kuva, mitä kuuluu normaaliin elämiseen. Ei siihen ennenkään kuulunut isoa omakotiloa, uutta autoa ja ulkomaanmatkoja.
Tavallaan nuo on kyllä oletuksena jos molemmat käyneet korkeakoulut ja tulotaso +5k/brutto per vanhempi.Siis että pitäisi olla saavutettavissa. Mutta nykyisin ei ole noihin varmaa hyvilläkään tuloilla pks alueella.
Yli viisi tonnia kuussa tienaava ei ole keskituloinen. Outoa jos joku ei ole tämän vertaa kartalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmehenkinen perhe, kaksi autoa, vuokra 750e. Joka kuukausi jää 500-1000 euroa säästöön. Mies on kai keskituloinen, minä tienaan noin 1200 osa-aikatyössä. Meillä ei nyt harrasteta, mutta en ymmärrä miten muutaman kympin harrastusmenot voisi horjuttaa talouden. Ruoassakaan ei säästellä.
Mikä harrastus on vain muutama kymppi? Vai muutama kymppi kuussako? Yleensä puolelta vuodelta harrastukset ovat vähintään 140 euroa pieneltä lapselta. Teillä on ilmeisesti ihan pienet lapset, kun eivät harrasta ja syö paljon. Jo päivähoitomaksut kolmelta lapselta ovat 1200 euroa, mutta ilmeisesti ovat kotihoidossa tai menevät veronmaksajien piikkiin.
Jos on tuollaiset päivähoitomaksut niin siinä on jo melkoiset tulotkin.
Ei ole lainaa eikä lapsia, niin riittää. Mitenkään leveästi en elä.
Ihan kuule hyvin riittää. Olen opiskelija, alle 100e jää kuussa käteen vuokran ja laskujen jälkeen. Joskus teen viikonloppuisin töitä, vaikka koulua on 5pv viikosta ja usein maanantaisin kokeet.
Mutta mitä paremmin ihmisellä menee, sitä enemmän hän valittaa. Suomen rikkaimmilla ihmisillähän on rankimpaa, kun veroja menee niin paljon ja sakotkin on isompia kuin työttömillä. Hohhoijjaa
Syön terveellistä ja monipuolista ruokaa, en tuhlaa rahojani mihinkään turhaan :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei velkaa, ei elatusvelvollisuutta, eikä autoa. Säästöön jää tuhansia.
Näin se menee. Kyyti on kylmää meille, joilla on esim. Kolme ala-ikäistä lasta, asunto + laina pääkaupunkiseudella ja auto. Ja tiedoksi teille muualla asuville, julkinen liikenne ei ole ratkaisu muille kun kantakaupungissa asuville. Ja sieltä taas perheasunnon hankkiminen on melko utopinen juttu keskituloiselle.
Hah, millä logiikalla julkinen liikenne ei ole pk-seudulla vaihtoehto muualla kuin keskustassa? 15 vuotta ehdin asua ihan ympäri pk-seutua, koskaan ei olisi tullut mieleenkään hankkia autoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ovat perinnneet jotain 50-200k omaisuutta joka on auttanut heitä pahimman yli. Kukaan ei vaan halua myöntää vaan narsistisesti pönöttävät omaa egoa kerskumalla olevansa mukamas niin fiksuja onnistuneita rahan käyttäjiä. Pahimmat ovat täällä vauvalla.
Pitää niin paikkansa ja tätä alkaa näkyä jo 40v lähtien, viiskymppisten joukossa on paljon vanhempansa perineitä. Omaa asuntolainaa ja autolainaa saa kivasti lyhenneltyä pienemmäksi kun tilille tärähtää perintörahaa sata tonttua tai kaksi. Ei ihan heti tartte miettiä ostaako euron puurohiutalepaketti tänään vai vasta ensi viikolla. Mielellään tullaan neuvomaan rahakasan päällä istuen miten pitäisi elää tulojen mukaan ja kyllä se neuvojalta onni
Riippuu osakkeista. Ja nythän ei sitten ole yhtään rahaa, kun kaikki on mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Mulla riittää rahat kun olen lainani maksanut jo. Mutta enemmän rahaa mulla silti menee kuin silloin kun vielä maksoin asuntolainaa. En tiedä onko osasyy omassa rahankäytössä (käytänkö alitajuisesti jotenkin huolettomammin kun ei ole enää sitä lainaa?) vai onko kaikki todellakin kallistunut niin paljon?
Sähkön hinta on mulla tuplaantunut, vesimaksutkin nousseet reilusti, ruoka kallistunut tosi paljon, alv-muutokset nosti juuri lisää ihan kaiken hintaa jne jne. Palkka ei todellakaan ole noussut samaan tahtiin.
Ruuan ALV ei noussut,sen hinnannousu on muuttunut laskuksi.
Oikeesti minä olen jo siinä pisteessä, että en edes ruuasta voi enää tinkiä. Ostan juureksia ja perunoita alesta. Proteiinin saan kaikkein edullisimmasta pavuista, linsseistä ja herneistä. Kaalia käytän paljon.
En olisi voinut edes kuvitella mihin Suomi vajoaa.
Aiemmin olin ylpeä Suomesta ja hyvinvointivaltiosta, jossa jokaisella suomalaisella oli mahdollisuus hyvään elämään.
Te jotka hyväksytte ja nautitte muiden suomalaisten, oman kansan, kurjuudesta olette epäisänmaallisia ja pettureita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ovat perinnneet jotain 50-200k omaisuutta joka on auttanut heitä pahimman yli. Kukaan ei vaan halua myöntää vaan narsistisesti pönöttävät omaa egoa kerskumalla olevansa mukamas niin fiksuja onnistuneita rahan käyttäjiä. Pahimmat ovat täällä vauvalla.
En ole saanut perintöä senttiäkään vielä. Silti olen omalla työllä ja omilla taloustaidoilla rakentanut ja maksanut oman taloni ja rahaa on silti jäänyt säästöönkin, tämän kaiken onnistunut tekemään keskituloa pienemmillä tuloilla.
Vähän kyllä epäilyttää.
Epäilyttää kun ei itse tähän pysty.Minä ja mieheni työskenneltiin matala-palkka aloilla ja silti on talo ,auto(uutena ostettu),,mökki ja kaikki velattomia,lisäksi reilusti säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se menee. Kyyti on kylmää meille, joilla on esim. Kolme ala-ikäistä lasta, asunto + laina pääkaupunkiseudella ja auto. Ja tiedoksi teille muualla asuville, julkinen liikenne ei ole ratkaisu muille kun kantakaupungissa asuville. Ja sieltä taas perheasunnon hankkiminen on melko utopinen juttu keskituloiselle.
Hah, millä logiikalla julkinen liikenne ei ole pk-seudulla vaihtoehto muualla kuin keskustassa? 15 vuotta ehdin asua ihan ympäri pk-seutua, koskaan ei olisi tullut mieleenkään hankkia autoa.
Kolmen lapsen kanssa? Tai ehkä, mikäli asuu huonolla asuinalueella ja lapsilla ei ole muuta harrastusta kun katujengissä hengaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole saanut perintöä senttiäkään vielä. Silti olen omalla työllä ja omilla taloustaidoilla rakentanut ja maksanut oman taloni ja rahaa on silti jäänyt säästöönkin, tämän kaiken onnistunut tekemään keskituloa pienemmillä tuloilla.
Vähän kyllä epäilyttää.
Epäilyttää kun ei itse tähän pysty.Minä ja mieheni työskenneltiin matala-palkka aloilla ja silti on talo ,auto(uutena ostettu),,mökki ja kaikki velattomia,
Tämä on mahdollista, mikäli asuu tyyliin Kajaanissa tai on syntynyt ennen 1980 -lukua.
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti minä olen jo siinä pisteessä, että en edes ruuasta voi enää tinkiä. Ostan juureksia ja perunoita alesta. Proteiinin saan kaikkein edullisimmasta pavuista, linsseistä ja herneistä. Kaalia käytän paljon.
Aiemmin olin ylpeä Suomesta ja hyvinvointivaltiosta, jossa jokaisella suomalaisella oli mahdollisuus hyvään elämään.
Te jotka hyväksytte ja nautitte muiden suomalaisten, oman kansan, kurjuudesta olette epäisänmaallisia ja pettureita.
Kuten tästäkin keskustelusta huomaat niin suurella osalla menee ihan hyvin edelleen joten turha puhua mistään "kansan" kurjuudesta.
Vierailija kirjoitti:
"Keskitulo on 2500e joka on yhtä harhaanjohtava kuin keskiarvo yleensä, keskiarvoa nostaa otannan korkein desiili. Pitäisi puhua mediaanitulosta ja nettotuloista"
No mediaanitulo Suomessa on 29381/v eli 2442e/kk.
Palkka ja palkiotulojen mukaan. Oikeat suomalaisten mediaanitulot on salattu, oletettavasti kun on bulgarian luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää niin paikkansa ja tätä alkaa näkyä jo 40v lähtien, viiskymppisten joukossa on paljon vanhempansa perineitä. Omaa asuntolainaa ja autolainaa saa kivasti lyhenneltyä pienemmäksi kun tilille tärähtää perintörahaa sata tonttua tai kaksi. Ei ihan heti tartte miettiä ostaako euron puurohiutalepaketti tänään vai vasta ensi viikolla. Mielellään tullaan neuvomaan rahakasan päällä istuen miten pitäisi elää tulojen mukaan ja kyllä se neuvojalta onnistuu.
Joo, minä olen
Osakkeissa ei varmasti olisi edes sitä pääomaa tallessa ja vain kulut salkunhoitajalla tulisi maksuun. Tarkista sijoitustesi p/e jos ei lahjat muuten riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten tästäkin keskustelusta huomaat niin suurella osalla menee ihan hyvin edelleen joten turha puhua mistään "kansan" kurjuudesta.
Älä viitsi. Suomessa on köyhyyttä. Suomessa elää lapsiperheitä köyhyydessä. Se on kurjuutta ja ennen kaikkea se on häpeällistä Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmen lapsen kanssa? Tai ehkä, mikäli asuu huonolla asuinalueella ja lapsilla ei ole muuta harrastusta kun katujengissä hengaaminen.
Ei julkinen liikenne ole mikään joko/tai niin että joko sitä ei käytetä ollenkaan tai sitten käytetään vain sitä. Meillä molemmat käyvät töissä julkisilla (meillä nopeampaa kuin omalla autolla) mutta harrastukset, mökkimatkat jne. tehdään autolla.
Varmaan sitäkin mutta isoin ongelma pankeille on kun ne on kiikuna kaakun kun taseet on täynnä korona-aikaan asunnot 100% takuutuksena myönnettyjä subprime luottoja. Kun hinnat laskee riittävästi tulee pankkien alkaa vaatia lisää vakuuksia ja sehän ei varmasti onnistu.
Ulosottolaitoksellakin on jo tuhansia asuntoja varastossa kun ei tohdita laittaa myyntiin kun se massa romahduttaisi hinnat ne takuutukset.