Inhoan olla kodin projektipäällikkö
Mies on varsinkin lasten syntymän jälkeen muuttunut perässävedettäväksi. Ollaan jotenkin päädytty tilanteeseen, jossa minä huolehdin kaikesta ja jaan hommia miehelle. Jos en pyydä tekemään, mies ei oma-aloitteisesti tee mitään. Miestä ärsyttää komentelu, mutta en suostu vastaamaan kaikesta.
Joudun huolehtimaan kaikista lasten varustehankinnoista, huolehtimaan sopivat tavarat mukaan, kotityöt, laskujen maksun, auton huollot, ruokaostokset, lasten synttärit ja lista jatkuu. Tänä vuonna kotonamme ilmeni korjaustarpeita, ja kilpailutin, budjetoin ja suunnittelin remontit sekä hoidin pankkilainan. Miehen aloitteesta emme koskaan käy kahdestaan missään, minä joudun päättämään mitä tehdään ja hankkimaan lapsille hoitajan. Jouduin pyytämään veljeni avuksi ulkotöihin, koska mies ei saanut aikaiseksi. Olin kuluneen vuoden aikana yhden viikonlopun poissa kotoa ja koti oli kuin pommin jäljiltä kotiin palatessa.
Mies ei tunnu mitenkään arvostavan minun työpanostani. Hän kehtaa vielä valittaa, jos ostoksilla menee liian kauan. Samainen mies pyörittää töissä isoja projekteja ja oli oikein aktiivinen ennen lapsia. Kotona ei suju. Ärsyttää, ihan kuin olisi yksi lapsi lisää.
Kommentit (813)
Näin ennen joulua kun moni valittaa joulun ruoanlaitoista. Itse ainakin paljon enemmän miehenä käyttäisin valmiita laatikoita, valmisrosolleja ja valmis kylmäsavulohta. Kinkun kyllä voi itse paistaa.
Kuitenkin parempi puolisko haluaa mieluummin puuhastella itse (vaikkapa ne laatikot ja kalat), ja sitten kiukuttelee, kun on liikaa puuhaa.
Kuitenkaan meidän perheessä ei raha niin tiukalla, etteikö kerran vuodessa voisi ostaa enemmän valmiina.
Vierailija kirjoitti:
Tämä sama juttu on monissa perheissä ja seikka, jota naiset eivät ikinä huomaa on tämä:
Onko se miehen tekemän työn jälki ikinä kelvannut sinulle? Ei ole. Jos mies pyyhkäisee likatahran keittiön tasolta, niin hän on tehnyt sen:
a) väärään aikaan
b) väärällä rätillä
c) väärällä pesuaineella
d) väärällä tekniikalla
e) liian hitaasti
f) liian nopeasti ja huolimattomasti
g) jollakin muulla tavalla väärinNäitä kokemuksia kun tulee tarpeeksi, niin kummasti niitä kotitöiden tekemistä alkaa vältellä, koska ikinä mikään ei tule kelpaamaan työnjohtajalle.
Ja juuri tätä miehet käyttävät hyväkseen. Sitä kutsutaan nimellä valikoivaa tai strategista osaamattomuutta (eng. weaponized incompetence).
En osaa/tee sinä, kun osaat paremmin/ei kelpaa kuitenkaan = teen tahallani huonoa jälkeä, niin ei tarvitse toiste tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Näin ennen joulua kun moni valittaa joulun ruoanlaitoista. Itse ainakin paljon enemmän miehenä käyttäisin valmiita laatikoita, valmisrosolleja ja valmis kylmäsavulohta. Kinkun kyllä voi itse paistaa.
Kuitenkin parempi puolisko haluaa mieluummin puuhastella itse (vaikkapa ne laatikot ja kalat), ja sitten kiukuttelee, kun on liikaa puuhaa.
Kuitenkaan meidän perheessä ei raha niin tiukalla, etteikö kerran vuodessa voisi ostaa enemmän valmiina.
Ymmärrän sinuakin, mutta puolisosi varmaan pitää enemmän itse tehdyn jouluruuan mausta. Sen takia teen itse, vaikka työmäärä onkin suuri. En oikein pääse joulutunnelmaan Saarioisten laatikoiden äärellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä sama juttu on monissa perheissä ja seikka, jota naiset eivät ikinä huomaa on tämä:
Onko se miehen tekemän työn jälki ikinä kelvannut sinulle? Ei ole. Jos mies pyyhkäisee likatahran keittiön tasolta, niin hän on tehnyt sen:
a) väärään aikaan
b) väärällä rätillä
c) väärällä pesuaineella
d) väärällä tekniikalla
e) liian hitaasti
f) liian nopeasti ja huolimattomasti
g) jollakin muulla tavalla väärinNäitä kokemuksia kun tulee tarpeeksi, niin kummasti niitä kotitöiden tekemistä alkaa vältellä, koska ikinä mikään ei tule kelpaamaan työnjohtajalle.
Vessarätillä ei pyyhitä keittiön tasoja eikä keittiörätillä pyyhitä lattioita. Niistä kodin materiaaleista pitää tietää sen verran, että ei pilaa niitä väärillä aineilla. Et sinä autoasikaan pese niin, että ensin pyyhit kuraiset van
Semmoiset jutut nyt tietää idioottikin. Ei siihen muijaa kaivata mäkättämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sinuakin, mutta puolisosi varmaan pitää enemmän itse tehdyn jouluruuan mausta. Sen takia teen itse, vaikka työmäärä onkin suuri. En oikein pääse joulutunnelmaan Saarioisten laatikoiden äärellä.
Itse en edes tykkää noista laatikoista, vaikka ne olis tehnyt Jesse itse. Kinkku on kyllä hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiukuttelu, valitus ja sekoilu pilaavat joulutunnelman.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tuossa on se, että moni ei halua se kerran vuodessa einesten osto osuu juuri vuoden yhdelle suurimmista juhlapyhistä. Niillä eineksillä voi sitten helpottaa sitä arkityötä.
Omaan elämääni joulunvietto on tullut vasta nykyisen naisystäväni myötä, eikä meilläkään, kahden aikuisen kodissa mitään ihmeellistä tehdä. Silti on vaikea käsittää niitä pariskuntia joille yhteinen jouluruokien laittaminen on ongelma. Sehän on juuri kivaa, kun yhdessä puuhastellaan, ehkä otetaan pari lasia viiniä samalla ja kuunnellaan musiikkia. Ei haittaa vaikka menee vähän myöhempään ilta, kun pyhinä ehtii sitten huilata.
Vierailija kirjoitti:
Jos vuoden suurimpaan juhlaan hankitaan eineslaatikoita, niin niihin sopii oikein hyvin valmiit kinkkusiivut sieltä leikkelehyllystä.
Vierailija kirjoitti:
Olisipa mukava imuroida sillä välin kun joku hakee liiteristä puita ja pistää saunan lämpenemään. Tai täyttää tiskikone sillä välin kun joku putsaa 40 metriä ränniä tikkailta.
Itse mieluummin hakisin puut ja lämmittäisin saunan. Kivaa liikkumista ja tulen tekeminen on tunnelmallista. Imurointi on ahdistavaa ja meluisaa.
Rännit jätän muille, korkeanpaikankammo etää tikkaiden päällä keikkumisen. Toki tiskikonetta pitää täyttää joka ikinen päivä ja rännit putsata kerran vuodessa, niin että jos pääsisi edes puolista tiskihommista, niin ehkä edes korkeus ei estäisi rännien putsausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai tätäkin alapeukutettu. Kiukuttelu, valitus ja sekoilu ilmeisesti tuovat muijille joulutunnelmaa?
Alkuperäiseen kysymykseen on kaksi vaihtoehtoa. Joko olet "hemmotellut" miehen pilalle, eli liian helposti suostunut ottamaan vastuun eri kotitöistä, tai sitten miehellä pukkaa masennusta tms. Muu ei oikein selitä noin nopeaa ja ainakin kuvauksen perusteella täydellistä muutosta. Tuo masennus tai totaalinen kyllästyminen on jokseenkin todennäköistä, jos miehen työ on tuollaista. Luuli työhön panostamisen olevan avain onneen, mutta huomannutkin, että ei sellaiset vässykkäjutut annakaan tänä päivänä yhtään mitään ja/tai ratkaise kaikkia muita ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viestistä huomaa ettet ole koskaan rännejä puhdistanut. Parikytmetriä molemmin puolin, metri kerrallaan tikkaita siirrellen. Sitten polttopuut, lumityöt, ruohonleikkuu, rakennuksien huolto ja korjaustyöt... autot.. onhan noit
Mä tein tänä vuonna kaikki meidän puut, pätkin rangat moottorisahalla ja tein klapeiksi klapikoneella. Teen myös lumitöitä, leikkaan ruohoa, edelliseen autoon vaihdoin renkaat mutta tähän uudempaan en enää viitti kun 20e maksaa kun liike vaihtaa. Sen lisäksi siivoan ja teen ruokaa, huoltomaalaan, teen kukkapenkkejä yms.
Onneksi mieskin osallistuu mutta se on myös mallia perseelle potkittava. Aina täytyy sanoa että pitäisi tehdä tämä tuo se, tuntuu ettei se itse tajua mitään.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen naisystävälleni usein muistuttamassa(turhaan) että ota hyvä ihminen rennommin.
Naisille tämä ei liene luontevaa?
Miehille vähän turhakin luontevaa..
"Viestistä huomaa ettet ole koskaan rännejä puhdistanut. Parikytmetriä molemmin puolin, metri kerrallaan tikkaita siirrellen. Sitten polttopuut, lumityöt, ruohonleikkuu, rakennuksien huolto ja korjaustyöt... autot.. onhan noita mut ainiin eihän me miehet mitään tehdä. Tsemppiä miehet :D"
Teillä kasvaa puut liian lähellä taloa, jos jatkuvasti pitää rännejä olla puhdistamassa. Liian lähellä taloa kasvavat puut ovat talollekin huonoksi, eli nyt äkkiä puunkaatoa suunnittelemaan.
Meillä minä (nainen) putsaan rännit kerran vuoteen. Ei ole iso homma kyllä, vaikka tikkaita pitääkin siirrellä eestaas.
Muut listaamasi asiat on sellaisia, joita ei todellakaan tehdä joka päivä. Meillä nuo tehdään puoleksi nekin, kuten myös kotityöt. Mutta kotitöitä ja ruoanlaittoa on joka päivä, joten ei niitä voi kuitata sillä, että kerran viikossa tekee jotain.
Meillä omakotitalossa kotitöihin kuuluu polttopuiden sisälle haku myös, mutta sekin tehdään vuorotellen. Ja sauna lämmitetään myös vuorotellen, mutta toki käydään molemmat saunassa myös. Jos vain toinen haluaa käydä saunassa vaikka päivittäin, niin silloin se menee jo osittain harrastuksen puolelle kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai tätäkin alap
Alapeukut tuli varmaan siitä, että jos nuo sanat kuvaavat rakastasi parhaiten, on varmaan aika siirtyä sopivampaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauskinta on että vaimo ei huomaa että olen halkonut polttopuita monta kuutiota päivällä, mutta hän huomaa jos en ole laittanut tiskejä tiskikoneeseen. Ja se että lasten hoitoreppuja rupeaa toinenkin ihminen varustelemaan niin se on kuolleena syntynyt ajatus.
Naisten mielestä on vain miesten työt ja yhteiset työt. Nykymiehet osaa siivota, tiskata, pestä pyykkiä ja hoitaa lapset. Mutta renkaita ei tai öljyjä autoon ei osaa yksikään.
Ongelma on siinä, jos polttopuiden pilkkominen priorisoidaan akuutimpien tehtävien edelle. Vaikka niidenkin hoitaminen olisi kuinka arvostettavaa, ei se lämmitä sillä hetkellä kun pitäisi olla astiat puhtaana ja päivällinen valmiina.
Ei polttopuiden tekeminen oo mikää 2 tunnin projekti vaan vie useita päiviä, toisin sanoen useita viikonloppuja ja duunia tehdään aamusta ehtooseen. Mutta kaupungissa asuva ei ymmärrä sen päälle mitään.
Meillä mies kyllä aloitti tohkeissaan polttopuidenkin hoitamisen. Kunnes oltiin jatkuvasti tilanteessa, että ne olivat ulkona/märkiä/loppu. Edelleen hän varmaan kokee hoitavansa homman, kun minä muistutan niiden tilaamisesta pihaan, jonka hän hoitaa. Pihalta niitä kantaa suojaan muutamien päivien aikana aina se joka ehtii. Todennäköisesti hän ehtii mielestään lähes kaikki. Minusta ne kannetaan aika lailla puoliksi. Sen lisäksi että hän tosiaan tekee sitä silloin kun minä vaikka kokkaan tai siivoan.
Itse mieluummin hakisin puut ja lämmittäisin saunan. Kivaa liikkumista ja tulen tekeminen on tunnelmallista. Imurointi on ahdistavaa ja meluisaa.
No todellakin! Jos ehdottaisin, mies olisi varmasti juuri ollut menossa ulos muutenkin joten parempi, että hoitaa sen samalla... "Että imuroi sinä tällä kertaa."
Vessarätillä ei pyyhitä keittiön tasoja eikä keittiörätillä pyyhitä lattioita. Niistä kodin materiaaleista pitää tietää sen verran, että ei pilaa niitä väärillä aineilla. Et sinä autoasikaan pese niin, että ensin pyyhit kuraiset vanteet ja sitten siirryt samalla rätillä laseihin ja konepeltiin.