Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä raskausajan lihominen johtuu?

Vierailija
14.09.2008 |

Onko se liikunnan loppuminen? Vai mikä tuolla menee jumiin jos sama ruokamäärä lihottaa niin paljon?

Itse odotan nyt toista ja pelottaa painon nousu. Moni sanoo että toisessa raskaudessa painon nousu on paljon isompaa. Esikoista odottaessa paino nousi 8 kg joka oli hävinnyt kuukauden kuluttua synnytyksestä. Ensimmäiseen puoleen vuoteen paino ei noussut grammaakaan.

Olen hieman ylipainoinen ja hirvittää jos tähän päälle tulee vielä lisää painoa, varsinkin jotain 20-30 kg. Kerkesin laihduttaa yli 10 kiloa esikoisen syntymän jälkeen joten alempi lähtöpaino on nyt. Jos paino nousee saman verran tässä raskaudessa kuin ensimmäisessä niin olen samanpainoinen kun alkaessani esikoista odottamaan.

Kertokaa minulle miten en liho enkä laihdu raskausaikana? Syön 5 pientä ateriaa päivään ja juon vettä runsaasti. Herkut on jätetty jo kauan sitten pois, noin kerran kuussa ehkä otan vähän karkkia tai jäätelöä.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun syö terveellisesti, mutta riittävästi ja liikkuu voinnin mukaan, niin ei sitä painoa kerry +20 kg. Jos sitten taas antaa itselleen luvan raskauden nimissä linnottautua sohvan nurkkaan ja mättää rasvaisia herkkuja nassuun niin lihoohan sitä.

Jos sattuu huono tuuri, tulee reippaasti turvotusta. Se ei todellakaan ole mikään seuraus mättämisestä, vaan johtuu hormoneista, eikä sille voi yhtikäs mitään.

Aika vastenmielistä kuulla, että monista raskauden painonnousu olisi "ihan omaa tyhmyyttä".

Vierailija
22/25 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloin turpoamaan lasketun ajan jälkeen. Synnytyksestä meni vajaa viikko niin en meinannut kävelemään päästä kun tuntuu että jalkapöytä ratkeaa jos ottaa askeleen. Samoin ranteet oli niin turvoksissa että hyvä että liikuttamaan pysty.

Mutta en kyllä puntarissa huomannut hirveää eroa, turvotus nyt ei niin hirveästi niitä kiloja nosta?

ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos raskausaikana lihoo, se johtunee siitä että tuleva äiti kiinnittää eniten huomiota monipuoliseen ruokavalioon: kun ruoka vain maistuu, äiti herkuttelee hyvällä omallatunnolla - ja syö helposti ylimääräistäkin, koska kokee sen sallittuna.

Raskaushan lisää energiankulutusta, eli samalla ruokamäärällä jolla äiti on pitänyt painonsa vakiona ennen raskautta kuuluisikin raskauden aikana laihtua! Mutta on vain järkevää että äiti saa tarvitsemansa energian ruuasta eikä omista rasvavarastoistaan, sillä ruuan mukan saa myös tärkeitä aineita (vitamiineja, hivenaineita, antioksidantteja jne. jne.) Se mikä kertyy äidille rasvaksi, on sitten turvana pahan päivän varalle imetettäessä.

Vatsan kasvaessa liikkuminen saattaa myös hankaloitua. Joillakin on myös väsymystä (liikunnan puute -> huono kunto -> väsymys?)

Painosi raskausaikana kehittyy normaalisti juuri siten, että syöt monta ateriaa päivässä monipuolisesti. Kun syöt kunnolla, sinulle ei tule mitään tolkuttomia himoja. Kyllä sen oikeastaan tietää jokainen sisimmissään, mikä määrä on riittävä... jos muistaa syödä "sydämellä" ja syödä vain sen mistä aidosti nauttii.

Vierailija
24/25 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli vatsalla menee puolet enemmän aikaa sulatella ruokaa kuin aikaisemmin. Tällä elimistö varmistaa sen, että ravintoaineet ehtivät imeytyä ja lapsi saa kaiken tarvitsemansa ravinnon. Eikö tämä voi jo olla yksi syy siihen että raskausaikana lihoo enemmän?

Oma painoindeksini on ollut ennen raskautta 18, ja vaikka nyt syönkin jonkun verran enemmän kuin tavallisesti, niin aivan selvästi elimistö varastoi rasvaa toisella tavalla kuin silloin kun en ole raskaana. Omaan todella terveelliset elämäntavat (paljon kaviksia, hedelmiä, täysjyvätuotteita jne.) ja liikun useita kertoja viikossa myös raskaana ollessa, ja silti paino nousee. Ei ollenkaan liikaa ole noussut, mutta rasvaa kertyy:) Ja hyvä niin!! Miten tässä muuten imetettäis yhtään vauvaa:)

Vierailija
25/25 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

alussa siksi kun oksensin niin paljon. Jatkuva puputtaminen piti huonoa oloa pois.

Lopussa siksi, että oli aina kamala nälkä.

Painoa tuli järkyttävät 25 kiloa lisää. Sitä siunaili terveydenhoitaja ja kaikki tutut. Sain kuulla, kuinka kamala läski olen ja niitä kiloja ei saa pois ja eikö minulla ole tippaakaan tahdonvoimaa.

Punnistin itseni ennen synnytystä ja heti osastolle mennessä. 10 kiloa oli jo häipynyt siinä. Kotiin kun tulin, oli häipynyt 14 kiloa.

Kun olin imettänyt vauvaa 4 kuukatta, paino oli tippunut yhteensä 27 kiloa. Eli olin 2 kiloa laihempi kuin tullessani raskaaksi.

Paino tippu lisää ennen kuin imetys lopetettiin ja on pysynyt samassa nyt muutaman vuoden sen jälkeen.

Ennen raskaaksituloa painoindeksi oli 19 ja nyt se on 17.5.

Näinkin voi joskus käydä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi