Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä raskausajan lihominen johtuu?

Vierailija
14.09.2008 |

Onko se liikunnan loppuminen? Vai mikä tuolla menee jumiin jos sama ruokamäärä lihottaa niin paljon?

Itse odotan nyt toista ja pelottaa painon nousu. Moni sanoo että toisessa raskaudessa painon nousu on paljon isompaa. Esikoista odottaessa paino nousi 8 kg joka oli hävinnyt kuukauden kuluttua synnytyksestä. Ensimmäiseen puoleen vuoteen paino ei noussut grammaakaan.

Olen hieman ylipainoinen ja hirvittää jos tähän päälle tulee vielä lisää painoa, varsinkin jotain 20-30 kg. Kerkesin laihduttaa yli 10 kiloa esikoisen syntymän jälkeen joten alempi lähtöpaino on nyt. Jos paino nousee saman verran tässä raskaudessa kuin ensimmäisessä niin olen samanpainoinen kun alkaessani esikoista odottamaan.

Kertokaa minulle miten en liho enkä laihdu raskausaikana? Syön 5 pientä ateriaa päivään ja juon vettä runsaasti. Herkut on jätetty jo kauan sitten pois, noin kerran kuussa ehkä otan vähän karkkia tai jäätelöä.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli ainoa tapa pitää pahoinvointia kurissa edes vähän. Paino nousi joka kerta (3) 25 kiloa, mutta kaikki katosi aina imetyksellä puolessa vuodessa. Turhaa pelätä painonnousua, sikiön pitää saada ravintoa!

Vierailija
2/25 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tullu kaikissa raskauksissa vähän painoa, ekasta 7 kiloa, kolmesta seuraavasta 8, viimeisestä 6. Enkä kauheasti liikkunut, paitsi nuorinta odottaessani. Sulla on hyvät ruokailutottumukset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä se siinä sitä ravintoa tarvitset

Vierailija
4/25 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se koostuu vauvan, istukan, lapsiveden, lisääntyneen verimäärän, turvotuksen yms. kaman painosta. Kaikki siihen päälle johtuu SYÖMISESTÄ, ei mistään sen kummemmasta. Mullakin on nyt tokassa raskaudessa tullut vähän yli puoleenväliin mennessä jo enemmän kiloja kuin ekassa kokonaisuudessaan, ja mistään muusta se ei johdu kuin herkkujen ahmimisesta!!!

Vierailija
5/25 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon kyllä että jos en ala ahmimaan nyt herkkuja niin ei kai se paino voi nousta sitten ihmeitä. Siis oma elopaino.

Yritän todellakin syödä hyvin, terveellistä kevyttä ruokaa. Painon pudotus on vielä vähän kesken, tällä ruokamäärällä paino tippuu pikkuhiljaa koko ajan, noin 2 kg kuussa.

Pitäisikö minun hieman lisätä nyt syömistä, mitä mieltä ovat esim. neuvolassa siitä jos paino tippuu tai ei nouse? Esikoinen painoi syntyessään hieman yli 4 kg, syntyi rv 42+2. Sokeriarvoissa oli pientä häikkää mutta vain yhdessä lukemassa, loppuraskauden kaikki arvot oli loistavia.

Ap-

Vierailija
6/25 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo arkipäivän touhut imivät minusta voimat. Toisaalta olin supistusten takia rajoitetulla liikunnalla..

Eli ei ihme jos lihoaa kun ei voi liikkua.

Vierailija
7/25 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarvitse nousta odotusaikana lainkaan. Siis silloin laihtuu, kun vauva ym. tosiaan painaa useita kiloja. Eikä siitäkään ole oikeastaan vaaraa, että paino tippuisi kunhan vaan saa tarvittavat ravintoaineet kummankin tarpeiksi. Mieluumminhan se on niin, että laihtuu odotus- kuin imetysaikana, sillä rasvavarastoihin kertyneet ympäristömyrkyt päätyvät äidinmaitoon jos imettäessä laihduttaa. Tosin eipä sitä laihtumista voi silloin moni estääkään, joten ei kannata siitä stressaamaan ruveta. Mutta siis mitään nälkäkuuria ei odottaessa voi pitää, ihan normaali kevyt terveellinen ruokavalio on ok.

Vierailija
8/25 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

aineenvaihduntakin hidastui merkittävästi raskauden aikana. Ihan varmasti sitä lihoo, jos mitään ei tule ulos.

Vierailija
9/25 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi n. 3,6 kg

Lapsivesi n. 0,8 kg

Rinnat n. 0,4 kg

Vierailija
10/25 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva 3,5kg

istukka 0,6kg

lapsivesi 0,9kg

kohdun kasvu 1,0kg

rintojen kasvu 0,5kg

verimäärän nousu 1,5kg

kudosnesteen lisäys 1,0kg

varastorasva imetykseen 3,0kg

Vierailija
11/25 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neste kudoksissa n. 1,2 kg

Istukka n. 0,6 kg

Kohtu n. 1 kg

Verimäärä n. 1,2 kg

Rasvaa n. 3,5 kg

yht. 12,3 kg

tottakai yksilöllistä, mutta käsittääkseni melkein kaikki tuon yli o syömisestä.

toi n. 12 kiloo lähtee synnytykses pois ..vko sen jälkee tai jtn =)

Vierailija
12/25 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

poissa 2 vkoa synnytyksestä. Mahdollisesti aiemminkin, mutta tuolloin kävin ekan kerran vaa'alla. Nyt on tuo kymppi kasassa jo puolessa välissä, joten turha varmaan odotella että katoavat samalla tavalla....vielä kun on joulukin tuossa ennen kuin lapsi syntyy...sairaalaanlähtöpainoon lisäystä tuonee ainakin muutama konvehtirasia...ja joulutorttu...ja kinkunsiipale...ja kalapalaset makoisat...niin pähkynät myös...juusto!! piparkakkuset... NAMS. Onneksi imetys vie!!!

Vierailija
13/25 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja johtuisivat äidin mässäämisestä. Kroppa kerää rasvaa raskauden aikana siitä syystä, että läskiä riittäisi imetykseen. Tietysti, jos äiti on jo lähtökohtaisesti kovasti ylipainoinen, kertynyt läski on ns. turhaa, mutta normaalipainoisilla kilot tulevat yleensä tarpeeseen.

Mulla kertyi ekassa raskaudessa kaikkiaan 16 kiloa, jotka olivat poissa puolen vuoden täysimetyksen jälkeen. Toisessa kertyi nelisentoista kiloa, joista suurin osa lähti pois. Ilmeisesti mulla kroppa ei enää polttanut rasvaa niin vauhdilla kuin ekan lapsen kohdalla. Toisaalta ekan lapsen kanssa mulla oli myös ns. suihkutissiongelma eli maitoa tuli aivan liikaa suhteessa vauvan kulutukseen.

Vierailija
14/25 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään automaatio se ei ole, että paino nousee reippaammin toisessa tai kolmannessa raskaudessa. Kun syö terveellisesti, mutta riittävästi ja liikkuu voinnin mukaan, niin ei sitä painoa kerry +20 kg. Jos sitten taas antaa itselleen luvan raskauden nimissä linnottautua sohvan nurkkaan ja mättää rasvaisia herkkuja nassuun niin lihoohan sitä.

Vierailija
15/25 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

aineenvaihduntakin hidastui merkittävästi raskauden aikana. Ihan varmasti sitä lihoo, jos mitään ei tule ulos.

Hidas suolentoiminta "lihottaa" vain sen, minkä verran suolessa on kertynyttä kakkaa. Toki perusteellisellä suolihuuhtelulla voi "laihtua" parikin kiloa.

Vierailija
16/25 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta lisäksi aineenvaihdunta liitettynä ikään.

Palautuminen ensimmäisen jälkeen sujuu enempi itsestään.

Tärkein kuitenkin liikunnan ja kulutuksen epäsuhta eli syödä saa kyllä, kunhan vaan liikkuu sen edestä!

Geneettinen perimä on ainakin itselläni ollut jonkinlainen helpotus, niin luulen. Äitini nimittäin lihoi lasten myötä pari-kolmekymmentä kiloa ja kantaa kilojaan edelleen. Eikä äitini kyllä ole harrastanut elämänsä ruuhkavuosina liikuntaa ollenkaan, "kun ei ole kerennyt!". Isäni sai mättää yli neljäkymppiseksi ihan mitä vaan ja minkä verran vaan, eikä kyllä liikkunut pihahommia enempää. Sitten aineenvaihdunnan hidastuminen alkoi vaikuttaa ja mätisäkkiä alkoi kertyä.

Itse pelkäsin äitini kohtaloa, mutta viiden lapsen jälkeen olen onneksi parin kilon päässä lähtöpainosta. Ja siinä saa varmaan kiittää melkolailla myös urheiluhullua miestäni, joka on tarmollaan liikuttanut koko perhettä!

Säännöllisyys elämässä (tapauksessani työelämässä kiinni pysyminen lapsista huolimatta) ja myös syömisissä on auttanut itseäni. Ja jos alkaa tuntua, että paino alkaisi nousta, niin eikun vaan liikettä niveliin lisää!!

Vierailija
17/25 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla se johtui hormoneista.

Ekassa painoa tuli 7 kg, tokassa 21 kg ja kolmannessa 5 kg

ja tuo toka oli niin hormonipitoinen raskaus (ja imetys) kun olla voi. Selkä täynnä finnejä, rinnat turpos alkumetreista puolella, jne jne

Jopa lapsi oli aivan täynnä hormoninäppyä, etten ole koskaan nähnyt kellään.

Että ei se aina se ylensyönti todellakaan.

Vierailija
18/25 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ylensyönti, energiansaanti on suurempaa kuin sen kulutus. Omakohtaisesti koettu asia.

Normaalia on jos raskausaikana paino nousee 8-12 kg ja se ei ole vielä lihomista ollenkaan mutta siitä suuremmat määrät kylläkin on.

3xäiti

Vierailija
19/25 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lihoin raskausaikana 18kg ja kaikki lähti imetyksen myötä, entiset housut mahtuivat jalkaan, kun vauva oli puoli vuotias

Vierailija
20/25 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olen vasta rv 9 joten eipä se paino vielä nousekkaan. Olen laihtunut plussattuanikin 3 kg. Kohta on neuvola joten aion olla siellä puheissa saanko tietoisesti jatkaa laihduttamista. Tai no ei tämä varsinaista laihduttamista ole vaan ihan elämäntapojen korjaamista. Syön todellakin monipuolisesti ja usein. En noudata mitään diettiä vaan ihan maalaisjärkeä ja ravitsemusterapeutin ohjeita.

Liikkunut olen aktiivisesti koko kesän ja aion jatkaa niin kauan kuin pystyy.

Kiitos vastauksista. Eli kyllä se on enimmäkseen itsestä kiinni paljon tulee kiloja. Pidän tämän mielessä =)

ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi