Junan Extra-luokassa (joka on nykyisin määrätty3 HILJAISEKSI) jotkut alkoivat pitämään jotain työpalaveria ja mulla paloi pinna
Ekana sanoin ihan ystävällisesti että Extra-luokka on nykyisin hiljainen tila. Tähän mennessä ne oli ehtineet pälpättää jotain työasioita jo vaikka kuinka pitkään.
Ne sivuutti täysin sanomani ja käyttäytyivät kuin kukaan ei olisi sanonut mitään.
Tässä vaiheessa mulla meni hermot ja huusin sitten todella kovalla äänellä että "Tämä on hijainen tila, eikö men jakeluun".
Tässä vaiheessa sen pälpätyksen toinen osapuoli sanoi jo että siirrytään jonnekin muualle. Se toinen olisi vielä tässäkin vaiheessa halunnut jatkaa työpalaverin pitämistä.
Sitten juuri tämä itsepäinen henkilö käveli ohitseni ja katsoi muka uhkaavan näköisesti minua kohti.
:D
Kommentit (180)
Hmm kumpikohan on mielenterveydeltään terveempi henkilö? Henkilö joka keskustelee toisen kanssa normaaliin ääneen vai henkilö joka ryhtyy julkisessa liikennevälineesså huutamaan kovaa tuntemattomille henkilöille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo joka inttää, että keskustelu on sallittua koska vain "pitempi keskustelu" ei ole kiellettyä, ei taida ymmärtää lukemaansa. Ekstra-luokassa puhuminen ei ole totaalisen kiellettyä, voit siis sanoa kaverillesi vaikka että hei annatko sen kirjan minulle, tai pyytää toista matkustajaa siirtymään jos hän on tielläsi. Tästä yksittäisestä ääneen tuotetusta lauseesta ei siellä voi alkaa raivoamaan. Jokainen normaaliälyinen kuitenkin tajuaa että hiljaisessa tilassa ei aleta kyselemään kuulumisia tai pitämään palaveria - se on juuri sitä pitempää keskustelua.
Minusta oli suloista kun kerran vanhempi rouva oli käytävän toisella puolella ekstraluokassa, ja hän sanoi ripeästi, kuiskauksen ja normaaliäänen väliltä jollekin että "En pysty puhuun.... oon..... hiljaisella.... osastolla" ja sulki puhelun :D :D :D
Ihana - ja ihan oikein toimittu 😁.
Extrassa paljon matkustaneena, niin tiedän kyllä että siellä on puhelukoppi, mutta se on HYVIN usein varattuna ja pitkiä aikoja kerrallaan, kun siellä nämä palaveri ihmiset puhuvat niitä palaveripuheluitaan. Kerran katoin kellosta niin yksi ja sama tyyppi oli siellä 46 min. Että silleen. Sitä paitsi ei tuo "hiljaisuusvaatimus " ole ollut kovinkaan monia vuosia. Aikanaan kun asuimme Pohjois-Suomessa ja palailimme puolisoni kanssa Helsingistä -Ouluun (lennot eivät sopineet) niin onneksi ei ollut vielä tuota mykkyys-vaatimusta. Olisi ollut aika pitkä matka istua totaalisesti tuppisuuna koko junamatka. Ps. tästä palstasta oppineena varasin ensi viikon lippuni tosiaan nyt karjavaunuun. Nimittäin ei nuo istuimetkaan juurikaan enää eroa tavallisesta vaunusta, ja monista tavallisistakin vaunuista pystyy nyt varaamaan myös viereisen paikan itselleen lisämaksusta, niin tilaakin sitten riittää. Extraan ei enää uskalla mennä jos sattuisi vaikka aivastamaan kaksi kertaa, tulisi vissiin häätö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua suorastaan v----ee tuttaa se kun muiden vaunujen porukka ramppaa äänekkäästi Ekstra-luokan käytävällä vessassa, joka on siellä perällä ja vain niitä varten jotka ovat siitä maksaneet.
Eikö sen vertaa osata lukea kun portaikoissa on isoin kirjaimin että Ekstra-luokka???
Itse en kehtaisi tunkea sellaiseen tilaan mihin ei ole lippua, mutta onko nuo sellaisia jotka tunkee itsensä lentokoneissakin Bisnesluokan puolelle verhon ohi vessaan ja katsomaan miten isot penkit ja hyvät tarjoilut siellä on?
VR:n junissa voi vessat olla epäkunnossa. On hyvin normaalia. Saattaa lähteä yhteen suuntaan kävelemään ja jos kahden ensimmäisen vaunun vessa on epäkunnossa ja seuraavana on jäljellä vain extraluokan vaunu, niin aivan taatusti siihen vessaan mennään, jos sattuu toimimaan!
En ole koskaan joutunut käymään Ekstra-luokan vessassa, ja matkustan junalla PALJON.
Minä istun kaikki junamatkat ravintolavaunussa. Yleensä löytyy mukavaa ja mielenkiintoista seuraa yksin matkustavalle ja mukava hörppiä olutta kun maisema vilisee ikkunasta.
Vierailija kirjoitti:
Extrassa paljon matkustaneena, niin tiedän kyllä että siellä on puhelukoppi, mutta se on HYVIN usein varattuna ja pitkiä aikoja kerrallaan, kun siellä nämä palaveri ihmiset puhuvat niitä palaveripuheluitaan. Kerran katoin kellosta niin yksi ja sama tyyppi oli siellä 46 min. Että silleen. Sitä paitsi ei tuo "hiljaisuusvaatimus " ole ollut kovinkaan monia vuosia. Aikanaan kun asuimme Pohjois-Suomessa ja palailimme puolisoni kanssa Helsingistä -Ouluun (lennot eivät sopineet) niin onneksi ei ollut vielä tuota mykkyys-vaatimusta. Olisi ollut aika pitkä matka istua totaalisesti tuppisuuna koko junamatka. Ps. tästä palstasta oppineena varasin ensi viikon lippuni tosiaan nyt karjavaunuun. Nimittäin ei nuo istuimetkaan juurikaan enää eroa tavallisesta vaunusta, ja monista tavallisistakin vaunuista pystyy nyt varaamaan myös viereisen paikan itselleen lisämaksusta, niin tilaakin sitten riittää. Extraan ei enää uskalla mennä jos sattuisi vaikka aivastamaa
Sellainen uhriutuminen sieltä. "Olisi pitkä aika istua tuppisuuna" - niin olisi eli ole hyvä ja mene sinne tavisvaunuun jos et osaa hiljaa istua. Mikä pakko sen puolison kanssa on koko ajan jotain puhua? Ja mikä pakkomielle on kytätä muiden puhelujen pituutta? Jos koppi on varattu, ei hiljaisessa vaunussa voi vastata puhelimeen. Yksinkertaista.
Tuollaisten tiimien firman johto ei varmasti katsoisi hyvällä, jos saisivat tietää työntekijöiden pitävän palveria tilassa, jossa varmasti jokainen ulkopuolinen kuulee kaiken.
Meillä on sellaiset yksityisyysohjeistukset, ettei edes työpuheluita saa pitää julkisella paikalla ja tietokoneen näytöissä on oltava kurkistussuojakalvo. Eikä me edes tehdä mitään top secret -juttuja, mutta ihan pelkät asiakkaiden tiedot on minustakin vain työpaikan sisäisiä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö olisi helpompaa liikkua omalla kulkuneuvolla kun kerrat et ketää muita ja muiden ääniä siedä? Ja ihan mielenkiinnosta mikä tekee sinusta niin paljon paremman ihmisen että sinulla on varaa vaatia muita toimimaan sinun tahdon mukaan?
eri, mut jos joku tila on määritelty hiljaiseksi tilaksi niin ei ole kovin kivaa että sinne tullaan kollegan kanssa vääntää jotakin myyntijargoniaa..se ei ole enää hiljainen silloin. Meillä on toimistossakin hiljainen vyöhyke, siellä ei lörpötellä puhelimeen eikä vierustoverin kanssa vaan tehdään hiljaa keskittymistä vaativaa työtä. Älämölölle on oma sallittu osastonsa.
Välillä ottaa lenkilläkin pannuun kun joku kailottaa kovaan ääneen puheluita kuntopolulla että tulit sit luontoon mölyämään.
Omituisinta oli kerran kun kaverin kanssa maastoretkellä niin se laittoi radion huutamaan. En enää muista pistikö kiinni kun mainitsin vai jatkuiko lärviradion iskelmät raikaamista.
Vierailija kirjoitti:
Hmm kumpikohan on mielenterveydeltään terveempi henkilö? Henkilö joka keskustelee toisen kanssa normaaliin ääneen vai henkilö joka ryhtyy julkisessa liikennevälineesså huutamaan kovaa tuntemattomille henkilöille?
Jos ei normaali huomautus riitä menemään jästipäälle perille niin sitten saa ottaa kovemmat konstit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua suorastaan v----ee tuttaa se kun muiden vaunujen porukka ramppaa äänekkäästi Ekstra-luokan käytävällä vessassa, joka on siellä perällä ja vain niitä varten jotka ovat siitä maksaneet.
Eikö sen vertaa osata lukea kun portaikoissa on isoin kirjaimin että Ekstra-luokka???
Itse en kehtaisi tunkea sellaiseen tilaan mihin ei ole lippua, mutta onko nuo sellaisia jotka tunkee itsensä lentokoneissakin Bisnesluokan puolelle verhon ohi vessaan ja katsomaan miten isot penkit ja hyvät tarjoilut siellä on?
VR:n junissa voi vessat olla epäkunnossa. On hyvin normaalia. Saattaa lähteä yhteen suuntaan kävelemään ja jos kahden ensimmäisen vaunun vessa on epäkunnossa ja seuraavana on jäljellä vain extraluokan vaunu, niin aivan taatusti siihen vessaan mennään, jos sattuu toimimaan!
Minä en koskaan kehtaisi ulkopuolisena kävellä sinne 2 krs ekstramaksulliseen vaunuun mistään turistiluokasta, kun ensin näyttää siltä että sinne ollaan PUMMINA menossa hakemaan ilmaista kahvia, teetä ym. ja sen jälkeen joutuu kaikkien silmätikuksi kun kehtaa mennä ekstramaksullisen luokan vessaan PUMMILLA.
Pari kertaa on käynyt noin kun olen itse ollut ekstrassa, ja ekstramaksullisen luokan porukkaa on laittanut sovelluksen ekstraluokka-chattiin ilmoituksen tunkeutujasta, jolloin konnari tullut saattelemaan henkilön pois, kaikkien nähden, todella noloa. :D
Vierailija kirjoitti:
Mua kyllä ihmetyttää tosin paikoin miten nää hiutaleet kestää käydä kaupassa, liikkua asemalla tai kadulla, käydä ravintolassa tai olla edes työpaikalla muiden ihmisten seurassa
Ei varmasti kannata haaveilla parisuhteesta tai lapsista, muut sukulaiset ovatkin ihan täyttä myrkkyä. Ihmisestä lähtee ääniä, jotkut jopa puhkuvat ihan itsekseen tietämättään
Oletko heikkolahjainen vai miksi ei mene millään jakeluun että jos matkustaja maksaa ylimääräistä Ekstraluokasta joka hiljainen alue, niin sen on oltava hiljainen!
Viimeksi Hki-Seinäjoki-Hki maksoin 180 EUR menopaluun Ekstrassa jotta saan levätä hiljaisuudessa. Enkä normaalin matkustusluokan 70 EUR menopaluuta.
En minä maksa ylimääräistä mainitsemastasi kaupassa olosta, asemalla ollessa, kadulla ollessa, työpaikalla, ravintolassa enkä parisuhteessa olosta jotta saisin hiljaisen ympäristön.
Kun ulkomailla maksaa hiljaisessa vaunussa olemisesta, niin siellä todellakin on hiljaista, mitä nyt jotkut saattavat kuiskia toisilleen, mutta jos pitää enemmän ääntä niin vartijat poistavat seuraavalla asemalla kyydistä. Saisi sama käytäntö tulla voimaan Suomeenkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on pelkkä suositus. Ainahan junissa on palavereita pidetty, että sikäli.
Olet väärässä, ei ole vain suositus, vaan sääntö. Siellä on kieltomerkitkin mölyämiselle. Ekstra-luokka on _hiljainen_ luokka.
Junassa voi pitää palavereja, mutta niille on ihan omat alueensa. Varaisivat paikat sinne.
Kuka idiootti edes varaa paikat palaveriin _hiljaisesta_ osastosta?
Sitä joskus mietinkin että miten sellaiset idiootit on ylipäätään saaneet sen työpaikan minkä puitteissa pitävät palaveria, kun ei minkäänlaista tilannetajua eikä lukutaitoa! xD :D
Ihmettelen miksi lentokoneiden penkit pitää saada ylipäätään kallistettua. Saa aikaan pelkkää mielipahaa ja on turvallisuusriski näiden idareiden takia.
Mä jouduin kuunteleen vaitiolovelvollisuuden alla olevaa keskustelua sossu-tädin palaverissa. Extrassa siis myös. Sossulla oli kuulokkeet päässä, mutta puhui kuuluvasti jonkun lapsen huostaanotosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö olisi helpompaa liikkua omalla kulkuneuvolla kun kerrat et ketää muita ja muiden ääniä siedä? Ja ihan mielenkiinnosta mikä tekee sinusta niin paljon paremman ihmisen että sinulla on varaa vaatia muita toimimaan sinun tahdon mukaan?
Extrassa maksetaan siitä että siellä on hiljaista.
Jep. Matkustan Extrassa meidän teinin kanssa ja hänkin osaa olla hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua kyllä ihmetyttää tosin paikoin miten nää hiutaleet kestää käydä kaupassa, liikkua asemalla tai kadulla, käydä ravintolassa tai olla edes työpaikalla muiden ihmisten seurassa
Ei varmasti kannata haaveilla parisuhteesta tai lapsista, muut sukulaiset ovatkin ihan täyttä myrkkyä. Ihmisestä lähtee ääniä, jotkut jopa puhkuvat ihan itsekseen tietämättään
Oletko heikkolahjainen vai miksi ei mene millään jakeluun että jos matkustaja maksaa ylimääräistä Ekstraluokasta joka hiljainen alue, niin sen on oltava hiljainen!
Viimeksi Hki-Seinäjoki-Hki maksoin 180 EUR menopaluun Ekstrassa jotta saan levätä hiljaisuudessa. Enkä normaalin matkustusluokan 70 EUR menopaluuta.
En minä maksa ylimääräistä mainitsemastasi kaupassa olosta, asemalla ollessa, kadulla ollessa, työpaikalla, ravintolassa enkä parisuhteessa olosta jotta saisin hiljaisen
On ne Ulkomaat ihmeellinen paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä maksa ylimääräistä mainitsemastasi kaupassa olosta, asemalla ollessa, kadulla ollessa, työpaikalla, ravintolassa enkä parisuhteessa olosta jotta saisin hiljaisen
Kuka biitsii edes lähteä tollaselle pätkälle jollain säälittävällä junalla prolen sekaan?
Vierailija kirjoitti:
Oletko tosissasi? Toivottavasti olet provo.
Tuossahan ei ole kyse kirjoittajan omasta tahdosta, vaan säännöistä, jotka hyväksyt ostamalla lipun. Ei siinä kukaan ole toista parempi, jos haluaa että saa nauttia siitä mistä on maksanut; hiljaisuudesta.
Mutta aika moni kyllä nykyään ajattelee näin. Jos säännöt ei miellytä, niin niitä ei tarvitse noudattaa, tai niitä voi taivutella omaksi mielekseen.
Sovitaan sitten niin, että kun sinä olet nukkumassa, niin minä tulen paukuttamaan oveasi pitkin yötä ja kun sanot siitä minulle ja vetoat taloyhtiön järjestyssääntöihin, niin syytän sinua ylimieliseksi ja omasta mielestäsi paremmaksi ihmiseksi.
Ja kyllä, ihan samasta asiasta on kyse. Hiljaisuus on hiljaisuus, siihen ei työpalaveri löpinät kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihmiset ymmärtävät, että normaalielämässä on hälyä. Mutta jos ostaa erikseen paikan hiljaisesta vaunusta, jotta pystyisi vaikkapa keskittymään työskentelyyn, kyllähän se ärsyttää, jos ympärillä hälistään. Sama kuin että kirjaston ulkopuolella on ihan tavallista, että on hälyä, mutta lukusalin olettaa olevan hiljainen paikka.
Juuri näin. Ei ne hiljaisuutta tarvitsevat ihmiset ole välttämättä mitään "lumihiutaleita" jotka ei kestä toisia ihmisiä, vaan niitä, joiden on pakko saada omat keskittymistä vaativat työnsä tehdyksi esimerkiksi juuri sen junamatkan aikana. Samasta syystä todennäköisesti ovat juuri siinä junassa, eivätkä oman auton ratissa, koska siellä junassa saa ne työt tehtyä. Ja juuri sitä varten on ne hiljaisuussäännöt, että tämä olisi asiakkaille mahdollista. Tämä on VR:n valinta, että tällainen tila mahdollistetaan syystä tai toisesta hiljaisuutta tarvitseville.
Mistä kertoo tämä toisten ihmisten tarpeiden dissaaminen ja kyvyttömyys ajatella että ihmisillä on erilaisia tarpeita, jotka ovat monesti ihan perusteltuja.
Ainiin, siitä itsestään; kyvyttömyydestä asettua toisten asemaan.
Kansantauti ilmeisesti nykyisin.
Sanoisin aika vankalla elämänkokemuksella että on. Matkustan suht usein Pohjois-Amerikkaan SASin Plussa-luokassa, joka on siis bisneksen ja taviksen väliltä. Bisnesluokka on tosiaan verhon takana ja plussalaisten kuuluu käyttää economyn vessoja.
Siis sitä trafiikin määrää kun jengi käy tunkemassa sinne verhon taakse kuselle - ja jokaisen lentoemäntä häätää pois. Ja näitä sankareita tulee sekä plussan että economyn puolelta joka lennon aikana useita.
Usein sama tyyppi ei myöskään noudata muita sääntöjä vaan esim laskeutumisen alkaessa laittaa selkänojan uudestaan taaksepäin heti kun asiasta huomauttanut lentoemäntä poistuu paikalta. Olen tällaiselle joutunut huomauttamaan todella tiukasti että se sun selkänoja osuu mun naamaan jos laskeutumisessa tuleekin joku kuoppa vastaan. Ja myös joutunut kutsumaan henkilökunnan takaisin kun ei ole mennyt kaaliin näille.