Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi oman äidinkielen puhuminen lapselle on tärkeää?

Vierailija
03.12.2024 |

Isä puhuu lapsille omaa äidinkieltä, ruotsia ja minä omaani, suomea. Isä tekee paljon töitä. Lapset viettävät suurimman osan ajastaan äidin kanssa suomea puhuen. Sisarukset puhuvat keskenään ruotsia. Kuopuksella on kielen kehityksen viivästymistä. Ei puhu juuri kumpaakaan kieltä. Suuri eleinen ja dramaattinen kylläkin. Olen myös kaksikielinen. Puhun isäni kanssa ruotsia. Olen käynyt kouluni myös ruotsiksi. Äännän ruotsia natiivisti silti äidinkieleni on Suomi. Miksi olisi niin iso virhe puhua lapsille ruotsia? Osaan kieltä melkein yhtä hyvin, kun äidinkieltäni ja kieltä käyttämällä oppisin vain lisää.

Päiväkodissa on sanottu ja painotettu, että varmasti puhun suomea lapsilleni. Ajatus taustalla on, että kun lapsi oppii oman äidinkielen hyvin, oppii hän myös muita kieliä paremmin. Vähän nyt kyseenalaistan tätä. Oma kieleni on ajoittain aivan solmussa, kun olen esim koko työpäivän ajan puhunut ruotsia ja kotiin tullessa vaihdan kielen suomeksi. Silloin tekisi mieli vaan jatkaa ruotsiksi.

Onko täällä joku kielinero, joka voisi kertoa, miksi se olisi kauhean suuri vääryys lasta kohtaan jos kaksikielisenä puhuisin lapsilleni sitä toista natiivi kieltä?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos Suomessa asutte puhut suomea. Jos muualla niin ihan sama.

Vierailija
2/33 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole omia lapsia mutta veljeni lapsille en koskaan puhuu suomea. Tuntuisi oudolta. Vuosaaressa siis näin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä ketään kielineroa/ lapsen kielen kehityksestä tietävä?

Vierailija
4/33 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitat siis synnyttäjänkieltä? Myös miehet voi synnyttää.

t. punavihreät

Vierailija
5/33 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska äidinkieli on tunnekieli. Vain äidinkielellä välittyvät kaikki pienimmätkin vivahteet. Vaikka kuinka hyvin puhuisi sitä kakkoskieltään, se on silti kakkoskieli.

Teet ap suuren virheen, jos lakkaat puhumasta lapsillesi suomea.

Vierailija
6/33 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ruotsihan on myös sun äidinkieli, eli siinä mielessä ei ole mitään ongelmaa jos puhut lapsille ruotsia. Kai se huoli on sitten vaan siitä, että jos kukaan ei kotona puhu lapsille suomea, niin miten ne sitä oppii. 

Vierailija
7/33 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Äännän ruotsia natiivisti"

Siis kuten riikinruotsalaiset? Tuskinpa. 

Vierailija
8/33 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska äidinkieli on tunnekieli. Vain äidinkielellä välittyvät kaikki pienimmätkin vivahteet. Vaikka kuinka hyvin puhuisi sitä kakkoskieltään, se on silti kakkoskieli.

Teet ap suuren virheen, jos lakkaat puhumasta lapsillesi suomea.

Ap:han on itse kaksikielinen, eli tuo ei nyt päde tässä tapauksessa. 

Vierailija
9/33 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle tulee myöhemmin isoja vaikeuksia jos ei opi kunnolla suomea. Työssäkäyntialue esimerkiksi kapenee huomattavasti

Vierailija
10/33 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnetasolle jää isoja puutteita, kun tunteille ei ole edes sanoja.

Eristää maailmasta, muista ja itsestään.

Vierailija
11/33 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ruotsihan on myös sun äidinkieli, eli siinä mielessä ei ole mitään ongelmaa jos puhut lapsille ruotsia. Kai se huoli on sitten vaan siitä, että jos kukaan ei kotona puhu lapsille suomea, niin miten ne sitä oppii. 

Hän kirjoitti jo eka rivillä, että hänen äidinkielensä on suomi. 

Ap, puhu suomea. Muuten lapsesi eivät tule sitä kunnolla osaamaan. 

Vierailija
12/33 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä sä tuon revit? Niiden lasten isähän puhuu lapsille omaa äidinkieltään, eli oppivat siitä jo. Lisäksi ruotsi ei olekaan ap:lle vieras, aikuisena opeteltu kieli, vaan hänen toinen äidinkielensä. 

Vierailija
13/33 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän kirjoitti myös "Olen myös kaksikielinen. Puhun isäni kanssa ruotsia. Olen käynyt kouluni myös ruotsiksi.". Kyllä tuon perusteella ap on kaksikielinen. 

Vierailija
14/33 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka on mahdollista, että lapset puhuvat keskenään ruotsia? Jos kerran sinä puhut heille suomea ja heidän ruotsinkielinen isänsä on töiden takia ilmeisesti vähemmän läsnä?

Oletko lipsunut suomen kielen käytöstä? Vai asutteko jossain Närpiössä tai muualla käytännössä täysin ruotsinkielisessä ympäristössä?

Niin tai näin, älä luovu suomen puhumisesta. Jos niin teet, teet lapsille ison karhunpalveluksen.

Vierailija
15/33 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on mielikuvitusolento.

Vierailija
16/33 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä olisi surullista mutta en usko, että meillä näin kävisi. Osaan kyllä keskustella ja tunnistaa tunteita myös ruotsin kielellä.  

Vierailija
17/33 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka on mahdollista, että lapset puhuvat keskenään ruotsia? Jos kerran sinä puhut heille suomea ja heidän ruotsinkielinen isänsä on töiden takia ilmeisesti vähemmän läsnä?

Oletko lipsunut suomen kielen käytöstä? Vai asutteko jossain Närpiössä tai muualla käytännössä täysin ruotsinkielisessä ympäristössä?

Niin tai näin, älä luovu suomen puhumisesta. Jos niin teet, teet lapsille ison karhunpalveluksen.

Lapset vaan tottuneet puhumaan keskenään ruotsia. En usko, että sisarusten kesken mitenkään tavanomaista kaksikielisessä perheessä. Juuri tästä "karhunpalveluksesta" olen kiinnostunut miksi yleisesti ajatellaan näin? 

Vierailija
18/33 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aikanaan 1970-luvulla äiti ja isä teki valinnan, että puhuivat isäni kieltä eli suomea, vaikka äiti vasta opetteli sitä. Silloin oli näkemyksiä, että lasta sekoittaa jos joutuu kuulemaan kotonaan kahta eri kieltä. Ja koska Suomeen olivat asettuneet asumaan, valitsivat että meille puhutaan vain suomea. 

Eipä tuosta ole meille mitään ihmeempiä haittoja ollut, ei ole ollut vaikea oppia muita kieliä, eikä ole mitään viivästymiä ollut. Itse olen jopa jossain määrin kielellisesti lahjakas, tykkään kirjoittaa fantasiatarinoita, ja opin ilman opettamista lukemaan jo nelivuotiaana. Veli on enemmän matemaattisesti suuntautunut, mutta hyvin häneltäkin äidinkielen ja vieraiden kielten opinnot meni, huolimatta tästä nykyisten suositusten vastaisesta tavasta oppia ensimmäisenä kielenä huono suomi.

Vierailija
19/33 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän Fredukaan puhu. Oletin, että istuvat suodatinlasit päässä paljon kotona tai sitten harrastuksissa. Lapset puhuvat siihen nähden huonoa suomea.

Vierailija
20/33 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän kirjoitti myös "Olen myös kaksikielinen. Puhun isäni kanssa ruotsia. Olen käynyt kouluni myös ruotsiksi.". Kyllä tuon perusteella ap on kaksikielinen. 

Mutta hän osaa suomea paremmin. Koska jos sanoo että osaa ruotsia melkein yhtä hyvin, niin ei osaa yhtä hyvin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme viisi