Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Premenopaussin superkuukautiset? Auttaako Caprilon?

Vierailija
03.12.2024 |

Onko kokemuksia?

Mulla jo hb laskenut 110:n tienoille. 

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy kanattaa selvittää; mulla Capriilon ei juuri auttanut. Syy oli myoomat. Kierukka auttoi 

Vierailija
2/39 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kierto lyheni ja runsastui ja vuotopäivien määrä lisääntyi, joten mä aloitin minipillerit. Nyt olen ollut yli 2 vuotta ilman menkkoja kokonaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kokemusta, edelliset kuukautiset tuli syyskuussa.. tarvitseekohan tässä olla huolissaan..

Vierailija
4/39 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitin yhdistelmäpillerit ja vuotopäivät lyheni 1-2 päivään ja vuoto niukahkoa. Ennen pillereitä oli megalomaaniset niagarat ja jouduin öisin käyttämään muutaman kerran jopa vaippaa. Kierto vaihteli 14-70 päivän väliltä. Ei enää koskaan. Oli ihan kamalaa.

Vierailija
5/39 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse aloitin yhdistelmäpillerit ja vuotopäivät lyheni 1-2 päivään ja vuoto niukahkoa. Ennen pillereitä oli megalomaaniset niagarat ja jouduin öisin käyttämään muutaman kerran jopa vaippaa. Kierto vaihteli 14-70 päivän väliltä. Ei enää koskaan. Oli ihan kamalaa.

Lisään vielä, että ennen pillereitä kuukautiset kestivät 7-9 päivää.

Vierailija
6/39 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin tuollainen tulee? Olen 46v ja edelleen kierron pituus sama 29 päivää, kuten 13-vuotiaana. Ja vuodon määrä sama.

Vierailija
7/39 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin tuollainen tulee? Olen 46v ja edelleen kierron pituus sama 29 päivää, kuten 13-vuotiaana. Ja vuodon määrä sama.

Ei tule välttämättä kaikille. Ole tyytyväinen.

Vierailija
8/39 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen. Ihmettelen vaan, kun jo jollain nelikymppisillä on ties mitä vanhuuden oireita. Ovatkohan ylipainoisia?

Vierailija
9/39 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin vain välillä 40 - 50 v tai jopa aiemmin. Tai sitten ei tule ollenkaan ja menkat vaan loppuu yks kaks joku päivä. Mulla alkoi 37-vuotiaana.

Yleisimmin menkat ovat lyhimmillään siinä 41-vuotiaana.

Vierailija
10/39 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin vain välillä 40 - 50 v tai jopa aiemmin. Tai sitten ei tule ollenkaan ja menkat vaan loppuu yks kaks joku päivä. Mulla alkoi 37-vuotiaana.

Yleisimmin menkat ovat lyhimmillään siinä 41-vuotiaana.

Itse sain kuopuksen 41-vuotiaana. Yllätysraskaus.

Vierailija
11/39 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen. Ihmettelen vaan, kun jo jollain nelikymppisillä on ties mitä vanhuuden oireita. Ovatkohan ylipainoisia?

Mä olin aikuisikäni hoikimmassa kunnossa, kun esivaihdevuosioireilu alkoi.

Vierailija
12/39 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 lisää, että tätä ennen kuukautiset tulivat joka kk, tosin parit kolmet viimeiset olivat 1-3vkoa myöhässä. Ja aiemmat hieman lyhyemmällä kierrolla ollen n.23-26pv. Tuota lyhyempää kiertoa kesti ehkä 1v verran. En käytä hormoneja, en ole koskaan käyttänyt. Täytin juuri 49v.

-3-

Vierailija
13/39 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
14/39 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä viitsin vastata, jos vaikka pääsisit ulos laatikosta. Mä olen hoikka ja neljävitosena vaihdevuosissa. Niitä aikaistavia syitä on mulla kolme: sterilisaatio, kilpirauhasen vajaatoiminta ja sytostaattilääkitys. Varmasti muitakin komboja löytyy. -eri

Vierailija
15/39 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikille tule, mutta monille tulee siinä vaiheessa, kun munasoluja ei enää irtoa, eikä siis keltarauhasta muodostu. Tällöin kuukautiset voi tulla harvakseltaan, jopa 6-9 kk välein vaan. Siinä välissä voi olla välilllä tiputteluvuotoja, mutta kaikki ei tule ulos koska ei ole sitä keltarauhashormonia. Lopulta vuoto tulee ulos vasta, kun kohdun limakalvo on niin raskas, että romahtaa sieltä ulos oman painonsa takia. Ja silloin sitä tavaraa tulee. Mulla oli juuri 7 kk vuototauko (olen 50) ja nyt on jättityhjennysvuodot. Sieltä tulee nyt ne 7 kk menkat kerralla. 

Itse en ole tarvinnut mitään lääkkeitä tähän, koska etänä tehtävä istumatyö, pystyn käymään kuppia tyhjentämässä ja siteitä vaihtamassa niin usein kun tarvii. Mutta tosiaan on niitä lääkkeitäkin jos kaipaa, esim. keltarauhashormonilla voidaan saada ne menkat tulemaan aiemmin, niin ettei sinne kerry monen kuukauden vuotoja. Tai sitten tosiaan kun tilanne on päällä, ap:n mainitsemalla lääkkeellä vaikka vähentää vuodon määrää. 

Vierailija
16/39 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin, on täysin normaalia, että esivaihdevuodet, jotka kestää jopa 10 vuotta ennen menopaussia, alkavat noin nelikymppisenä. Ne ei myöskään ole vanhuuden oire. Vanhuus alkaa jossain 70-75 paikkeilla. Siihen on vielä vaihdevuosista matkaa. 

Toiseksi, tässä asiassa ylipaino saattaa jopa suojata oireilta, vaikka muuten epäterveellistä onkin. Rasvakudos nimittäin erittää estrogeeniä, joten kun muuten hormonitoiminta alkaa hiipua, runsasrasvainen nainen voi päästä vähemmillä vaihdevuosioireilla kuin rasvattomampi.

Vierailija
17/39 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kokemusta, edelliset kuukautiset tuli syyskuussa.. tarvitseekohan tässä olla huolissaan..

Jos olet esivaihdevuosi- tai vaihdevuosi-iässä, niin ei. Se on täysin normaalia. Munasoluja ei enää irtoa juurikaan, jolloin menkkavälit pitenee. Mulla meni niin, että jossain 42 v kohdalla alkoi kierrot lyhentyä, 21 päivään asti, sitten 46-47 ikäisestä alkaen pidentyä. Nyt olen 50 ja tulee ehkä kahdet (jättimäiset) menkat vuodessa. Ihan normaali kehitys tämä, ei minkään sairauden tai ongelman oire. Hormonieritys ja munasolun irtoamiset hiipuu ennen kuin loppuu kokonaan.

Vierailija
18/39 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3 lisää, että tätä ennen kuukautiset tulivat joka kk, tosin parit kolmet viimeiset olivat 1-3vkoa myöhässä. Ja aiemmat hieman lyhyemmällä kierrolla ollen n.23-26pv. Tuota lyhyempää kiertoa kesti ehkä 1v verran. En käytä hormoneja, en ole koskaan käyttänyt. Täytin juuri 49v.

-3-

Menopaussi (= viimeiset kuukautiset) tulee keskimäärin 51-vuotiaana, joten 49-vuotiaana on ihan "normaaliajassa" vaihdevuosissa. Jos ennen 45 v ikää loppuu menkat, se katsotaan varhaisiksi vaihdevuosiksi.

Vierailija
19/39 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis...

Äsken heräsin ja nyt näköjään vuoto alkanut. Eipä olisi ollut niin väliksi, taukoa edellisiin tuli sitten n.3kk. Ja tänään pitäisi ns lähteä liikenteeseen, tyypillistä tuuriani 😠

3/12

Vierailija
20/39 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä viitsin vastata, jos vaikka pääsisit ulos laatikosta. Mä olen hoikka ja neljävitosena vaihdevuosissa. Niitä aikaistavia syitä on mulla kolme: sterilisaatio, kilpirauhasen vajaatoiminta ja sytostaattilääkitys. Varmasti muitakin komboja löytyy. -eri

Okei. Mulle on myös tehty sterilisaatio. Ei vielä esivaihdevuosioireita.

t. se 46v

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi