Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Reseptilääkkeet lennolle? Auttakaa!

Vierailija
27.05.2024 |

Onko kokemusta reseptilääkkeiden ottamisesta matkalle mukaan, kun lennetään Suomesta toiseen EU-maahan? Ohje taitaa olla, että lääkkeet alkuperäispakkauksissa yhteen pussiin reseptien + mahdollisesti tarvittavan Schengen-todistuksen kanssa. Nämä suositelleen laitettavaksi käsimatkatavaroihin, mutta käsittääkseni ei ole väärin kuljettaa laukussakaan (ruumassa), ainoa pelko kai että voivat kadota koska laukkuja katoaa välillä...

Eniten kiinnostaa, että onko tullivirkailijoilla hienotunteisuutta tullitarkastuksessa ettei esittele lääkkeitäni kovin näkyvästi? Matkustan työkavereiden kanssa, joten olisi kiusallista jos esim. pomoni edessä heiluteltaisiin koko lääkitystäni aivan avoimesti. Miten tämä hoituu? HELP!!

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, ei mulla ole koskaan lääkkeiteni kanssa ongelmaa ollut. Repussa ovat olleet.

Vierailija
2/49 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minun huomattavan isoa lääkelaukkuun ainakaan koskettu ollenkaan. Minulla oli myös esitäytettyjä ruiskuja mukana. Matkustin Suomesta Kyprokselle ja takaisin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä laita ruumaan jos tarvitset joka päivä. Auttaisiko tuohon paniikkiin jos puolisosi vetäisi avokämmenellä pari kertaa kummallekin poskelle?

Vierailija
4/49 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmimmin tulevat mukana, jos laittaa kindermunan muovikoteloon, pari kortsu päälle, ja sitten suoleen tai emättimeen.

Vierailija
5/49 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim mun hormonikorvauslääkkeet ei ole ikinä kiinnostaneet läpivalaisussa, vaikka niistä saisi katukaupassa hyvät rahat

Vierailija
6/49 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut kilo morfiinia mukana ja koskaan ei ole ollut ongelmia EU-maiden välissä. Koiria kannattaa väistellä siellä lentoasemalla jos vain voi.

Vierailija
7/49 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketään ei kiinnosta tavalliset lääkkeet. Lennän jatkuvasti EU-alueella, eikä asuinmaassani edes reseptilääkkeisiin merkata nimeä tms. mitenkään. Ja itse resepti on qr-koodi puhelimessa eli sitäkään ei voisi mitenkään lentokentällä näyttää. Ei ole ollut mitään ongelmia eikä 20 vuodessa kertaakaan olla katsottu tai kysytty lääkkeistäni.

Vierailija
8/49 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reissaan aika paljon, eikä mulla ole koskaan missään kysytty mistään reseptilääkkeistä mitään. Luulisi, että reseptin voi tarvittaessa näyttää puhelimella kanta.fi.stä.

Vierailija
9/49 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ketään tullimiestä kiinnosta alkuperäispakkauksissa olevat lääkkeet. Eikä niitä lääkkeitä ikinä muille näytettäisi.

Vierailija
10/49 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on jo vuosia kulkenut reseptilääkkeet repussa käsimatkatavaroissa. Ei oo tarttenu erikseen esitellä. Kolmea purkkia aina mukana. On mulla yleensä myös semmonen apteekista saatava englanninkielinen todistus niistä, mutta sekin jo vuosia vanha. 

Vierailija
11/49 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tullia tuskin kiinnostaa, ellet tule tunkenut sataa rasiaa jonnekin matkalaukun välipohjan alle.

Vierailija
12/49 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on pkv-lääkkeitä ja pidän käsimatkatavaroissa niinkuin lääkkeiden suhteen on suositeltu. Ei ole koskaan ollut mitään papereita mukana eikä jokaisessa purkissa lue edes nimeä koska lappu on liimattu pahvipakettiin joita en säästä.

Vierailija
13/49 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim mun hormonikorvauslääkkeet ei ole ikinä kiinnostaneet läpivalaisussa, vaikka niistä saisi katukaupassa hyvät rahat

Katukaupassa hyvät rahat hormonikorvauslääkkeestä? Varmasti joo...

Vierailija
14/49 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsimatkatavaroihin aina lääkkeet ja yleensä turvatarkastukset haluavat ne läpinäkyvässä minigrip-pussissa erikseen ulos sieltä laukusta ja läpivalaisuun niin ei niitä sen kummemmin syynätä. Ainoa mistä on koskaan kysytty on adrenaliinikynät joiden nestemäärä ylitti sallitun ja siinäkin riittää kun ilmoittaa, että ovat adrenaliinia eli elintärkeitä pitää koneessa sisällä. 

Vierailija
15/49 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeet  käsimatkatavarana. Pakkaathan lääkkeet erilliseen pussiin, mieluiten alkuperäisissä pakkauksissaan. Ota mukaan myös resepti ja lääkärintodistus, etenkin jos sairautesi vaatii hoitoa pistettävillä lääkkeillä.

Vierailija
16/49 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli lääke vaatii kylmäkuljetusta (esimerkiksi insuliinin kuljetus), on myös nestettä sisältävä kylmäpakkaus sallittu kuljettaa käsimatkatavaroissa

Vierailija
17/49 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeet täytyy kuljettaa käsimatkatavaroissa. Mukana tulee aina olla voimassa olevat reseptit, lääkärin tulostama potilasohje tai yhteenveto resepteistä sekä valmisteen alkuperäispakkaus. Matkailija voi kuljettaa vain lääkkeitä, jotka on määrätty juuri hänelle.

Vierailija
18/49 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse koko pakkausta raahata, jos tarvitsee vain yhden liuskan viikon lomalle. Irtopillereita ei kannata kuljettaa, mutta ei tarvitse koko pakkaustakaan. Johan siina olisi reppu taynna pelkkia pakkauksia, jos joka laaketta pitaisi koko paketillinen kantaa.

Vierailija
19/49 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä koskaan missään ei ole kysytty reseptilääkkeistä yhtään mitään. Ei edes Japaniin saavuttaessa. Käsimatkatavaroihin mukaan.

Vierailija
20/49 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse koko pakkausta raahata, jos tarvitsee vain yhden liuskan viikon lomalle. Irtopillereita ei kannata kuljettaa, mutta ei tarvitse koko pakkaustakaan. Johan siina olisi reppu taynna pelkkia pakkauksia, jos joka laaketta pitaisi koko paketillinen kantaa.

Tämähän riippuu täysin maasta johon matkustaa. Osa maista ovat todella tarkkoja maahan tullessa lääkkeistä ja huonolla tuurilla takavarikoivat kaikki lääkkeet joiden mukana ei ole asianmukaista dokumentointia (eli englanniksi tai maan vaatimalla kielellä virallinen reseptikäännös ja lääkkeet alkuperäispakkauksessa). Elintärkeiden lääkkeiden kanssa en lähtisi riskeeraamaan :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi