Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Premenopaussin superkuukautiset? Auttaako Caprilon?

Vierailija
03.12.2024 |

Onko kokemuksia?

Mulla jo hb laskenut 110:n tienoille. 

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin tuollainen tulee? Olen 46v ja edelleen kierron pituus sama 29 päivää, kuten 13-vuotiaana. Ja vuodon määrä sama.

Ei tule välttämättä kaikille. Ole tyytyväinen.

Olen. Ihmettelen vaan, kun jo jollain nelikymppisillä on ties mitä vanhuuden oireita. Ovatkohan ylipainoisia?

Jostain syystä viitsin vastata, jos vaikka pääsisit ulos laatikosta. Mä olen hoikka ja neljävitosena vaihdevuosissa. Niitä aikaistavia syitä on mulla kolme: sterilisaatio, kilpirauhasen vajaatoiminta ja sytostaattilääkitys. Varmasti muitakin komboja löytyy. -eri

Ihmettelen myös miksi viitsin vastata...

Siis miksi vuodon määrä ei ole kaikilla sama 13 vuotiaasta viisikymppiseksi?

Ihmettelen vaan, kun ei aikuiselle naiselle tule mieleen että muilla voi olla gynekologisia sairauksia, myoomat, adenomyosis, endometrioosi jne.

Ihan jopa nuorilla naisilla, ei ne aina ole vanhuuden vaivoja.

Vierailija
22/39 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, vastaanpa nyt tuohon aloittajan kysymykseen: Caprilon, ei auta. Ei se vähennä vuotoa, se jotenkin hyydyttää, ja sen sijaan että tulisi lorisemalla niin tulee sellaisia yökötysisoja hyytymiä. 

110hb, tulikohan joku näppäilyvirhe? Tuohon on mainio hb arvo. Itsellä tipahti 70:een, jolloin sain rautainfuusion.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä nuo supervuodot on alkaneet? Yht'äkkiä ja lorisemalla vai miten? Kesto?

Vierailija
24/39 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla traneksaamihappo vähensi vuotoa niin hyvin, että pärjäsin pikkuhousunsuojilla.

ap:lle: mene käymään lääkärissä. Kun vuoto runsastuu selvästi, on järkevää selvittää sen syy. Itseltä löytyi myooma ja gyne sairaalassa totesi, että se on syytä poistaa. Siihen loppui runsaat vuodot.  Runsaalle vuodolle voi olla muitakin syitä kuin premenopaussi. esim. diabetes, kohdun limakalvon liikakasu (se altistaa syövälle) tai vaikka kilpirauhassairaus.

Vierailija
25/39 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Vierailija
26/39 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin tuollainen tulee? Olen 46v ja edelleen kierron pituus sama 29 päivää, kuten 13-vuotiaana. Ja vuodon määrä sama.

Olen. Ihmettelen vaan, kun jo jollain nelikymppisillä on ties mitä vanhuuden oireita. Ovatkohan ylipainoisia?

Ensinnäkin, on täysin normaalia, että esivaihdevuodet, jotka kestää jopa 10 vuotta ennen menopaussia, alkavat noin nelikymppisenä. Ne ei myöskään ole vanhuuden oire. Vanhuus alkaa jossain 70-75 paikkeilla. Siihen on vielä vaihdevuosista matkaa. 

Toiseksi, tässä asiassa ylipaino saattaa jopa suojata oireilta, vaikka muuten epäterveellistä onkin. Rasvakudos nimittäin erittää estrogeeniä, joten kun muuten hormonitoiminta alka

On totta, että vaihdevuodet kaikkine vaiheineen eivät ole vielä pitkään aikaan geriatrisen vanhuuden oire. Mutta kyllä ne yhdenlainen virstanpylväs ikääntymisessä ovat, kun hedelmällinen ikä on taputeltu.

Vierailija
27/39 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
28/39 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
29/39 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy pitää selvittää..voi olla syöpää. Kohdunrungon syöpää.

Vierailija
30/39 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirena hormonikierukka lopetti mun menkat v. 2009. Minipillerit vei tyttären kuukautiset.

Vierailija
31/39 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kierto lyheni ja runsastui ja vuotopäivien määrä lisääntyi, joten mä aloitin minipillerit. Nyt olen ollut yli 2 vuotta ilman menkkoja kokonaan.

Itselläni minipillerit vaan teki tilanteesta kahta hullumman. Estrogeenihan sitä esivaihdevuosissa vähenee ja minipillerit on keltarauhashormonia. 

Vierailija
32/39 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten teillä nuo supervuodot on alkaneet? Yht'äkkiä ja lorisemalla vai miten? Kesto?

Aivan ilman varoitusta on alkanut lorisemalla tulla. Pahimmillan on kestänyt 3 viikkoa. Pienikin ponnistus on saanut aikaan syöksyvirtauksen. Liikunta piti lopettaa kokonaan. 

Vierailija
33/39 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla myoomat aiheuttivat hirveät vuodot. 

Vierailija
34/39 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minulla traneksaamihappo vähensi vuotoa niin hyvin, että pärjäsin pikkuhousunsuojilla.

ap:lle: mene käymään lääkärissä. Kun vuoto runsastuu selvästi, on järkevää selvittää sen syy. Itseltä löytyi myooma ja gyne sairaalassa totesi, että se on syytä poistaa. Siihen loppui runsaat vuodot.  Runsaalle vuodolle voi olla muitakin syitä kuin premenopaussi. esim. diabetes, kohdun limakalvon liikakasu (se altistaa syövälle) tai vaikka kilpirauhassairaus.

Aina sanotaan, että mene lääkäriin. Itse tietenkin meni, mutta mitään syytä ei muka löytynyt. Lääkäri ei epäillyt edes esivaihdevuosia vaikka olin 51 vuotias. Raskaustestin hän tosin teetätti vaikka sanoin, että ei ole mitenkään mahdollista kun miestä en ole nähnyt lähelläni 8 vuoteen. Tuntui, että minusta haluttiin vain nopeasti eroon. 

Vierailija
35/39 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 53v ja mulla alkoi supermenkat tänä vuonna, tulevat muutaman kuukauden välein.

Vierailija
36/39 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen 53v ja mulla alkoi supermenkat tänä vuonna, tulevat muutaman kuukauden välein.

Sitäkö tämä sitten on ties kuinka kauan...

Itselläni alkoi erittäin runsas vuoto eilen, tasan 3kk edellisten jälkeen. Tämä on aika rampauttavaa, onneksi olen tämän viikon muutenkin kotona, töissä olisi tällä vuodolla todella haastavaa olla 😠😟

Vierailija
37/39 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No esimerkiksi myoomat on aika yleisiä alle nelikymppisillä normaalipainoisilla ja ne sitten pahimmillaan aiheuttaa niin hirveät vuodot että seurauksena on paha raudanpuuteanemia. 

Vierailija
38/39 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla runsastui n. 47-vuotiaana

Vierailija
39/39 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, vastaanpa nyt tuohon aloittajan kysymykseen: Caprilon, ei auta. Ei se vähennä vuotoa, se jotenkin hyydyttää, ja sen sijaan että tulisi lorisemalla niin tulee sellaisia yökötysisoja hyytymiä. 

110hb, tulikohan joku näppäilyvirhe? Tuohon on mainio hb arvo. Itsellä tipahti 70:een, jolloin sain rautainfuusion.

Hb = hemoglobiini, naisilla normaali on 117-155. Ei 110 ole todellakaan hyvä arvo. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän