Bookbeat maksaa ensi vuonna 26,99
euroa. Kirjailijat ei varmaan saa penniäkään enemmän.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
euroa. Kirjailijat ei varmaan saa penniäkään enemmän.
Näin se on, korvaukset näistä on sovittu etukäteen. Sinänsä kirjailijoiden korvaus itku pohjaa vahvistusharhaan, jonka mukaan he tienaavat paremmin kirjoista ja heillä jää äänikirjoista johtuen tuloja saamatta. Vahvistusharha tulee siinä kun ajatellaan jokaisen äänikirjan kuuntelijan olevan automaattisesti asiakas, joka myös lukisi kirjan, jos äänikirjoja ei olisi saatavilla. Kuitenkin kirjojen kulutus on moninkertaistunut äänikirjapalvelujen myötä, joten mitenkähän mahtaisi olla...
Näin juuri. Kirjailijat laskevat, että jokainen äänikirjan kuuntelija ilman äänikirja palvelua ostaisi kirjahyllyt täyteen heidän kirjojaan 30 e kpl.
Ei, minä en ole ostellut kirjoja, vaan lainannut kirjastosta, lukenut kavereilta, ostellut divareista ja käytettynä. Eli en ole rikastuttanut kirjailijoita.
Nyt äänikirjana kuuntelen sellaisiakin kirjoja, joita en olisi taatusti muuten lukenut ja en todellakaan ostanut
Vierailija kirjoitti:
Kirjaston kirjat, valikoima aivan valtava, saa hypistellä käsissä, ei välky eikä piippaa vähäistä latausta, hinta ensi vuonna tasan 0,00€.
Miten tiskataan, siivotaan tai ollaan työmatkalla hypistelemässä kirjoja?
Mulla on kesällä otettu storytelin tarjous 9,99€/kk 100h. Kuunnellaan tyttären kanssa molemmat ja 100 tuntia riittää yleensä. Kuuntelen lisäksi kirjaston kautta.
Lainaan kirjat kirjastosta. Teen listan uutuuksista ja varaan kiinnostavat heti. Varaaminen on maksutonta ja käyn joka viikko kirjastossa, joten hakukaan ei ole ongelma. Esim Rämön sain jo varauksesta ja luinkin.
Haluan nimenomaan lukea, kuuntelu ei oo mun juttu. Nyt oon huomannut, että joitain julkaistaan vain e-kirjoina. Ehkä joudun joskus ottaan palvelun siitä syystä tai näköongelmien vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Härskiä toimintaa kirjailijoita kohtaan. Jos olisin bookbeatin tilaaja niin äänestäisin jaloillani.
On kyllä.. Noi kirjailijatt saa jonkun 5 senttiä per kuuntelu. Vähän niin ku spotify. Sun musaa kuunnellaan miljardi kertaa, niin saat 250euroa tyylii.
Bookbeat 26,99 hinnalla saa vaan 100 tuntia. Ennen se oli rajaton. Ton 100h päälle voi sit aina ostaa lisätunteja.
Kovakantisesta kirjasta kirjailija saa kaikista isoimman ansion: yhdestä kirjasta keskimäärin noin 3,1 euroa (selvitys vuodelta 2019). Äänikirjoista ja e-kirjoista saa vähemmän, keskimäärin 0,67 e per kpl (2019). Vuonna 2020 kirjaston lainauskorvaus oli 32 senttiä per laina.
- Eli kirjastokirjoilla tienaa ylivoimaisesti vähiten, noin kymmenen kertaa huonommin kuin ostetusta kirjasta.
- Äänikirjasta saa noin 4,5 kertaa vähemmän kuin kovakantisesta kirjasta, toisaalta tämä formaatti tavoittaa myös ylivoimaiseti eniten ja maksuja tulee useiden vuosien ajan.
Väitän kirjailijan tienaavan lopulta äänikirjoilla eniten perustuen siihen, että kirjoista harvoin otetaan tulevina vuosina enää lisäpainoksia, eivätkä kirjailijat näe senttiäkään divareista ostetuista kirjoista. Kuunnellusta äänikirjasta sensijaan tipahtaa sen julkaisuvuodesta riippumatta aina kaksi kertaa enemmän rahaa kuin kirjastosta lainatusta kirjasta.
Eduskunnan päätöksen 27.11.2024 perusteella kirjojen arvonlisävero nousee 1.1.2025 ja siksi myös nämä palvelut nostavat hintojaan.
Lainatkaa kirjoja kirjastosta! Me kirjantekijät saamme jokaisesta lainaustapahtumasta korvauksen: kirjailijat 30 senttiä, kääntäjät 15 senttiä. Kirjailijoille maksetaan myydyistä kirjoista rojalteja, olivatpa kirjat fyysisiä kirjoja tai e-kirjoja, kääntäjät eivät saa muuta kuin käännöspalkkion kertakorvauksena.
Mä lopetin ajat sitten kun hinta nousi. Kirjasto + E - library ilmaiset, äänikirjojakin jo hyvin saatavilla. Mulla oli Bb pari vuotta mutta se ahneus alkoi ottaa päähän...
Eikö se oo 21,99 jatkossa? Sellanen sähköposti-ilmoitus mulle tuli. Siis se 100 tunnin paketti.
Vierailija kirjoitti:
Lainaan kirjat kirjastosta. Teen listan uutuuksista ja varaan kiinnostavat heti. Varaaminen on maksutonta ja käyn joka viikko kirjastossa, joten hakukaan ei ole ongelma. Esim Rämön sain jo varauksesta ja luinkin.
Haluan nimenomaan lukea, kuuntelu ei oo mun juttu. Nyt oon huomannut, että joitain julkaistaan vain e-kirjoina. Ehkä joudun joskus ottaan palvelun siitä syystä tai näköongelmien vuoksi.
Käytän kaikkia kolmea, kirjastoa, e-kirjoja ja äänikirjoja. Niin ja tietysti ostankin jonkin verran. E-kirjoina saa luettua heti sellaiset uutuudet mitä ei halua ostaa omaan hyllyyn, äänikirjoja on kiva kuunnella töissä ja autossa. Silti, ei ole paperikirjan voittanutta.
Vierailija kirjoitti:
Mä sain sähköpostin että oma 40 tunnin tilaukseni nousee 16,99 euroon. Mikä on halvempi palvelu?
Podimo. Sata tuntia hinta jotain 17.90.
Kuuntelen kirjoja jatkossakin autossa, lenkillä, salilla, lumitöiden, imuroinnin, jne yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Lainatkaa kirjoja kirjastosta! Me kirjantekijät saamme jokaisesta lainaustapahtumasta korvauksen: kirjailijat 30 senttiä, kääntäjät 15 senttiä. Kirjailijoille maksetaan myydyistä kirjoista rojalteja, olivatpa kirjat fyysisiä kirjoja tai e-kirjoja, kääntäjät eivät saa muuta kuin käännöspalkkion kertakorvauksena.
Miksi kääntäjien (tai äänikirjan lukijoiden) pitäisi saada enemmän kuin kertakorvaus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjaston kirjat, valikoima aivan valtava, saa hypistellä käsissä, ei välky eikä piippaa vähäistä latausta, hinta ensi vuonna tasan 0,00€.
Minä ajan paljon ja ajaessa ei lukea voi. Äänikirjat ainoa mahdollisuus.
Niitäkin saa lainattua kirjastosta.
Voiko niitä ladata kännykkään vai miten voi kuunnella autossa?
Vierailija kirjoitti:
Kuunnelkaa äänikirjoja silloin kirjailijan ja kääntäjän lisäksi korvauksen saa myös lukija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuodessa? Tuon verran voisi jopa maksaa.
Heh, kuukaudessa.
Mikä pläni? Joku koko suku saa lukea ja kuunnella loputtomasti? Yksi henkilö saa lukea/kuunnella rajattomasti? Yksi henkilö saa lukea/kuunnella 20h kuukaudessa? Jotain muuta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä sain sähköpostin että oma 40 tunnin tilaukseni nousee 16,99 euroon. Mikä on halvempi palvelu?
Podimo. Sata tuntia hinta jotain 17.90.
Ja rajoittamattomasti podcasteja. Kirjavalikoima tosin on vähän suppeampi kuin muissa palveluissa.
Vierailija kirjoitti:
Et vissiin veroja maksa, tietenkään. Ei sillä että hienoa että niitä rahoja käytetään kirjastoon mutta maailma olisi parempi paikka ilman pöllöjä, jotka kuvittelevat asioiden olevan "ilmaisia".
Vierailija kirjoitti:
En lainaa. Liikaa sidottu paikkaan ja aikaan.
Kuukausi. Itse maksan audiblesta n. 10 € ja pidän sitä kalliina. Yleensä tauotan tilausta pariksi kolmeksi kuukaudeksi vuodessa, jonka pystyy tekemään katkeamatta kerran vuodessa. Lisäksi kun uhkailee peruuttamisella, Amazon yleensä antaa pari kuukautta 50 % alennuksella.