Mitä mieltä olette turkistarhauksesta?
Kommentit (53)
ovat maailmanlaajuisesti yhteistyössä. Siellä voi olla rajummat otteet jos paikalliset käyvät uhkailemaan.
Näillä pakkasilla on ihana pitää itsensä lämpimänä aidoilla turkiksilla. Niinhän esi-isämme ovat kautta aikojen tehneet.
Minusta niiden eläinten olosuhteet ovat ala-arvoiset ja muutenkin se on turhaa.
En kuitenkaan hyväksy turkistarhaajien uhkailua tai heidän omaisuutensa tuhoamista, enkä eläinten " vapauttamista" .
Ehkä lainsäädännöllä voitaisiin kohentaa eläinten oloja?
jos sitä tarkemmin ajattelette!
vai kirjoitteleeko täällä vain jotain hienoja kaupunkihelmoja, jotka eivät ole ikinä käyneet esim. sonneja katsomassa navetassa?! eipä niillä ole siellä yhtään sen hienommat olot kuin niillä minkeillä tai kanoilla!
Joten alkakaas ämmät kasvattaan vaan porkkanaa ja hernettä! lopetetaan tollaset eläinperäiset elinkeinot ihan heti koko maailmassa tähän.. =]
ja tehän sen tietenkin saatte aikaan kinaamalla asiasta jossain av:n palstalla! =P
Eroja löytyy sekä eettisesti että eläinten elämän kannalta.
Siksi suosinkin luomulihaa.
Oletko käynyt ihan tuotantotilalla asti tarkastamassa luomulihasi?
Itse asiassa olen itse maitotilallsen tytär, joten turha tulla puhumaan mistää kaupunkihelmoista. Kuuna päivänä en ryhtyisi kasvattamaan sonneja sellaisissa oloissa kuin mun isä. Säälin niitä eläimiä tosissani lapsena. Toisaalta sonnit eivät joutuneet kokeemaan yhtä säälimättömiä oloja kuin ketut, kivinavetassa oli siedettävää kuuminakin päivinä, ja lisäksi oli ilmastointilaitteet. Lehmät pääsi sentään aina kesäksi ja syksyksi ulos!
Eikä mulla sitä paitsi olisi mitään sitä vastaan, että ruvettasi kaikki kasvisvoittoiselle ruokavaliolle =). Se, että läski rikas ämmä taapertaa oopperaan turkki niskassa, on täydellisen turhaa, sitä ei voi puolustella millään.
Ja siinä tästä voi keskustella kuin muistakin asioista tällä palstalla. Koita nyt vaan elää sen kanssa, että iso osa suomalaisista pitää tarhausta eläinrääkkäyksenä ja elinkeinon kieltäminen on vain ajan kysymys.
Vierailija:
Oletko käynyt ihan tuotantotilalla asti tarkastamassa luomulihasi?
Tiesithän, että turkisten myynti on kasvanut vuosi vuodelta, niin Suomessa kuin Keski- ja Etelä-Euroopassakin, Amerikasta puhumattakaan?
ne on lukittuna siihen paikallaan 24h/7 365 päivää vuodessa. vasikoita sentäs vähän siirrellään, mutta kun ne kasvavat ja tuodaan tilalle, niin siihen loppui niidenkin suuremmat elintilat..
suomalaiset ovat siirtäneet tuotantoa Kiinaan. (sinne myyty nuoria eläimiä tarhauksen aloittamiseksi)
Kiinan teollisiin oloihin työkuvioissa muuten tutustuneena luulen, että myös turkistarhauksen kohdalla tuotanto on eettisempää suomessa kuin Kiinassa. Mutta suomalaiset eläinaktivistit eivät toimi Kiinassa, vaan ajavat suomalaiset tarhaajat toimimaan yhteisprojekteissa sinne.
Pääasiassa, että tuo tarhaus loppuis Suomessa. Ei se, että jossain muualla kidutetaan eläimiä enemmän, tee asiasta hyväksyttävää Suomessa.
niinkuin kaiken muunkin teollisuuden.. =] se on se kiinailmiö.. =]
Tiedän että läheskään kaikki sonnit eivät pääse!
t. kotoisin maalta ja onnellinen siitä! tule tänne sinäkin katsomaan ja toteamaan asia! tiloja on monia!
Lehmä on laumaeläin, jonka voisi kuvitella edes jossain määrin " arvostavan" näitä turkistarhaajien hehkuttamia suojaa ja ravintoa. Kettu ja minkki sen sijaan on petoja, jotka ei ymmärtääkseni ainakaan laumassa elä. Saati sitten löyhkäävässä patterissa, jossa ei oikeasti edes ole sitä hyväksyttävää suojaa.
kylläpä toi EU ois siihen jo puuttunut, jos hyväksyttävät suojat puuttuisivat! joten turhaa selittelyy!
Puhdasrotuisia lapinlehmiä on Suomessa alle 100kpl ja nyt aiotaan teurastaa niistä 60, koska Sukevan vankila lopetetaan.
Kun suomalaista whateverkettua myydään maailmalla juuri sen värin vuoksi, sitä voitaisi helpommin valvoa täällä. Nyt tarhaajat on ajettu tilanteeseen, jossa myyvät jalostustuloksensa (eli eläimet, alkiot, sukusolut) kiinaan, kaikki shipataan sinne, ja ryhtyvät osakkaiksi sikäläisiin yrityksiin. kiinan lainsäädäntö laaha varmaan valovuosia perässä.
mm. Hufvudstadsbladet nosti tämän asian esiin n. vuosi sitten.
Näiden asioiden ymmärtäminen kun on niin vaikeaa evr yms. aktivistien ymmärtää, ja se taas on niin rasittavaa meille muille.
Hyväksyn siis tarhauksen elinkeinona, olin 45 tms.
Ja varsinkin kun ne eläimet on vain kasvatettu vain ja ainoastaan turkkia varten. Turhaa, niin turhaa.