Köyhät lapset toivoo ruokaa joululahjaksi Hopen joulukeräyksessä!
Mihin tää maa on oikein mennyt? Aiempina vuosina on toivottu shampoota ja alusvaatteita, dödöjä.
Mutta tänä jouluna lapset toivoo kengät ja ruokaa.
Kommentit (672)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahjottaisin, jos tietäisin varmasti, että rahat menevät tarvitsijoille, eikä välikäsille.
Hopen joulupuukeräykseen annetaan lasten toivomia tavaroita. Tuskin niitä järjestön johtajat itselleen kahmii.
Ainakin lahjakortit oli otettu omaan käyttöön taannoin?Peruslahjat varmaan meneekin kohteeseen.
Hope on kuulemma tiukentanut valvontaa mainitsemasi skandaalin jälkeen.
KUULEMMA... minulle on nuorena opetettu ettå maineensa ja luottamuksen voi menettää kerran... "älä anna toista mahdollisuutta, koska se vain kannustaa jatkamaan petollista toimintaa sinua kohtaan"...
Sorit siitä Hope, mitkään "kuulemma valvontaa on parannettu" ei nyt vaan auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten ruuattomuus ei koskaan ole lasten tai yhteiskunnan vika. Se on aina ja kaikissa tapauksissa vanhempien vika. Poikkeusta ei Suomessa ole.
Valitettavasti Suomessa on tilanne, missä ruokaa ei riitä enää perheille, mikä heijastuu joululahjatoiveisiin. Ihailkaa hallituksen tuotoksia.
Ruokaa riittää Suomessa ihan kaikille. Jos köyhä perhe saa sossusta rahaa, niin ensimmäisenä se pitää laittaa lasten ruokaan. Kaikki muu on alisteista sille. Jättäköön vanhemmat laskunsa maksamatta ja kärsiköön itse nahoissaan, kun ovat sössineet tilanteensa, mutta lasten ruokaa ei laiminlyödä, olkoon tilanne mikä hyvänsä.
Aivabn ensimmäiseksi pitää maksaa vuokra tai muut asumiskulut. Ja sähkölasku. Suomessa voidaan häätää
Vaikka ajatus onkin ankea niin jos ei lapsiperhettä voisi häätää, eivät he enää saisi normaaleja vuokra-asuntoja - miksi vuokraisin sen sijoitusasunnon perheelle, jonka pitää saada asua vaikka ilmaiseksi, koska lapset...?
Vierailija kirjoitti:
Sossu ja diakonia auttaa lapsiperheitä jouluna ja muulloinkin. Jos lapsi ei saa silti ruokaa kotona, on se huostaanoton paikka.
Sossusta ja diakonista ei saa apua kuin tietyn verran, 50 e lahjakortti tuskin riittää koko vuodeksi.
Vierailija kirjoitti:
Lasten ruuattomuus ei koskaan ole lasten tai yhteiskunnan vika. Se on aina ja kaikissa tapauksissa vanhempien vika. Poikkeusta ei Suomessa ole.
Olen täysin samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Nälkä.... Onko teistä kukaan hyväosasista kokenut lapsena sitä todellista nälkää???? Kesälomat, joululomat ym. ja myös viikonloput, odotat kauhulla, kun tiedät, ettet saa edes yhtä leipäpalasta kotona ja "elät"vain vedellä? No, ehkä kerran kuussa sai syötävää, ja senkin vanhempi haki nakkarilta. Olen kerran käynyt leipäjonossa 16vuotiaana, ei annettu ruokakassia, koska olin alaikäinen. Joten, kyllä nuo ruokatoiveet voivat olla ihan oikeita toiveita.
No kuinka paljon olisi tarvittu sitä lahjoitettua rahaa, että olisit saanut ruokaa kotona? Mihin vanhempasi laittoivat rahat? Ymmärrät varmaan, että vika ei ole rahallisessa köyhyydessä, jos kuukauden ainoa ruoka haetaan grilliltä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän kunnassa loppui se Hopen joulupuukeräys jo eilen. Itseltä meni ihan ohi ja olisin jonkun toiveen halunnut toteuttaa. Pitänee etsiä joku muu keino auttaa. Ymmärrän, että keräyksen jälkeen pitää jättää aikaa lajittelulle ja jakelulle, mutta mun mielestä marraskuun vika päivä on liian aikaista keräyksen loppumiselle. Monet havahtuvat vasta joulukuussa, että se joulu tulee taas tänäkin vuonna.
Millainen hahmotus- tai elämähallintaongelma on ihmisillä, jotka yllättyy vuosittain toistuvan asian tulosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän kunnassa loppui se Hopen joulupuukeräys jo eilen. Itseltä meni ihan ohi ja olisin jonkun toiveen halunnut toteuttaa. Pitänee etsiä joku muu keino auttaa. Ymmärrän, että keräyksen jälkeen pitää jättää aikaa lajittelulle ja jakelulle, mutta mun mielestä marraskuun vika päivä on liian aikaista keräyksen loppumiselle. Monet havahtuvat vasta joulukuussa, että se joulu tulee taas tänäkin vuonna.
Millainen hahmotus- tai elämähallintaongelma on ihmisillä, jotka yllättyy vuosittain toistuvan asian tulosta?
No mulla sit vissiin suht paha. Enpä edes nähnyt meidän kaupassa sitä kuusta. Netistä vain luin, että oli se siellä koko marraskuun.
Vihdoinkin on köyhillä penskoilla realistiset lahjatoiveet, eikä silmät ahneudesta kiiluen toivota uusinta iphonea tai läppäriä
Vierailija kirjoitti:
"Lisää leikkauksia asumislisään. Vanhemmiltaan vuokraamassaan tai vanhempansa omistamassa asunnossa asuva opiskelija voi saada tulevaisuudessa enintään 83 euroa asumislisää kuukaudessa, suunnittelee hallitus."
Kiitos tiedosta, mutta tarvitseeko näitä asumistukeen liittyviä leikkauksia spämmätä useisiin ketjuihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minulla ainakin on elämässä aika paljon tärkeämpiä päivämääriä kuin minä päivänä Hopen joulupuu häipyy.
Varmaan teille lahjojen odottajille nuo päivämäärät on ihan vuoden tärkeimmät - minulle lahjoittajana sopii myös ihan joku muu lahjoituskohde. Useimmiten pääsenkin helpolla ja annan lahjoituksen suoraan rahana Pelastusarmeijan joulupataan (sekä netissä Ukrainaan) 🤷
Se, ehdinkö ostaa juuri sinun lapselle toivomansa lahjan EI ole minun prioritteettilistani huipulla 🤷.
Vaikka ajatus onkin ankea niin jos ei lapsiperhettä voisi häätää, eivät he enää saisi normaaleja vuokra-asuntoja - miksi vuokraisin sen sijoitusasunnon perheelle, jonka pitää saada asua vaikka ilmaiseksi, koska lapset...?
Miksiköhän tätä on alapeukutettu? Kiinnostaisi kuulla.
Tämä nimittäin on aito ongelma esim Espanjassa - vähäosaisempien on todella vaikea saada mitään asuntoa yhtään mistään koska jos he lakkaavat maksamasta vuokraa heitä ei silti saa häädettyä. Laki jopa suo heille sen turvan, että asunnon omistajalla on velvollisuus jatkaa sähkön ja veden maksamista asuntoon, menetettyjä rahoja ei saa mistään perittyä takaisin ja häätö onnistuu ainoastaan oikeuden kautta, jos onnistuu. Juurikin luin artikkelin vuokranantajasta joka ei ollut saanut asunnostaan euroakaan sitten v2019 koska laki suojelee näitä talonvaltaajia.
Vierailija kirjoitti:
Ruoka on halpaa jouluna kun tekee itse. No ei valmislaatikot vie kerään konkurssiin. Sikaa saa edulliseen kilohintaan, samoin juureksia. Se on taitamattomuutta jos pitää jouluna pyytää ruokaa lahjaksi.
mä ruokin tänäkin jouluna 9 aikuista ja 3 lasta 200 eurolla. Aattona syö koko porukka, oma perhe vielä seuraavat pari päivää.
Riisipuuro ja laatikot on halpaa kyllä.
Mutta jos haluaa koko repertuaarin niin joulu on yksi kalleimmista juhlapyhistä. Glögiä, rusinoita, manteleita, pipareita, joulutorttuja. Maustekakkua, pullaa? Kalaa, kuten graavilohi ja/tai savulohi, sillejä, rosollia, rosollinkastike, lipeäkalaa ja perunoita, näille kastike. Laatikot lanttu- peruna- porkkana- ehkä myös maksa- tai makaronilaatikko. Karjalanpaistia jotkut laittaa. Kinkku tai kinkkusiivuja, tälle sinappia, ja kastike.
Suklaakonvehteja, kahvia. Jälkiruoka.
Köyhän on tietenkin soveliasta ottaa vain kahta halvinta laatikkoa ja pari siivua kinkkua. Syö niitä se kolme päivää, niin tuntuuhan se ankealta. Myös moni muukin ruoka kuuluu jouluun, vaikka köyhillä ei niihin mahdollisuutta oikein ole.
Sun 200 euroa on oikeasti iso raha. Sillä nimenomaan saa koko repertuaarin. "Halpaa kun tekee itse". Mistä tässä oikein puhutaan? Laitat 200 euroa, "halpaa kun tekee itse"? Onko sinusta 200e halpaa? Minä olen hyvätuloinen, ja pidän 200e joulun tarjoiluista kyllä kohtalaisen isona rahana.
Jos köyhässä perheessä on vaikka 5 tai 6 henkilöä niin ei he paljon halvemmalla pääse kuin sinä. 200 euroa on köyhälle järkyttävän iso raha, pelkästä ruoasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lisää leikkauksia asumislisään. Vanhemmiltaan vuokraamassaan tai vanhempansa omistamassa asunnossa asuva opiskelija voi saada tulevaisuudessa enintään 83 euroa asumislisää kuukaudessa, suunnittelee hallitus."
Kiitos tiedosta, mutta tarvitseeko näitä asumistukeen liittyviä leikkauksia spämmätä useisiin ketjuihin?
Opiskelija ei saa toimeentulotukea ennenkuin kaikki opintolainat on nostettu.
Eli sinne vaan äitylin omistusasuntoon asumaan 83 euron asumislisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun on nostanut opintolainaa 30 000 niin sen jälkeen voi saada toimeentulotukea. Opintotuki on 299 ja asumislisää saa 83 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja, asumislisää ei saa kesäkuukausina.
Opiskelijat siirretään asumislisän piiriin elokuussa 2025 ja siinä maksimi on 260 eikä sitä saa kesäkuukausina.
Jos vanhempi omistaa asunnon niin opiskelija saa asumislisää vain 83 euroa.
Opintotuki on 299.
Opiskelija ei saa toimeentulotukea ennenkuin kaikki opintolainat on nostettu eli 30 000 opintolainaa ensin.
Ja vuokra-asuntoon tulee varallisuusraja tammikuussa eli yksin asuvalla saa olla säästöjä tilillä 10000 ja pariskunnalla 20000.
Eli jos nuori valmistuu koulusta eikä saa heti töitä niin työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa ja asumistukea ei saa vuokra-asuntoon, jos on yli 10 000 tilillä rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja vuokra-asuntoon tulee varallisuusraja tammikuussa eli yksin asuvalla saa olla säästöjä tilillä 10000 ja pariskunnalla 20000.
Eli jos nuori valmistuu koulusta eikä saa heti töitä niin työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa ja asumistukea ei saa vuokra-asuntoon, jos on yli 10 000 tilillä rahaa.
Jos vanhempi on säästänyt lapsilisät tilille niin ne pitää käyttää ensin.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijat siirretään asumislisän piiriin elokuussa 2025 ja siinä maksimi on 260 eikä sitä saa kesäkuukausina.
Jos vanhempi omistaa asunnon niin opiskelija saa asumislisää vain 83 euroa.
Opintotuki on 299.
Opiskelija ei saa toimeentulotukea ennenkuin kaikki opintolainat on nostettu eli 30 000 opintolainaa ensin.
Loistava alku elämälle: opiskelija pakotetaan velkaantumaan valtiolle
Joo, ei naurata, jos asuu yksin ja jos joutuu ostamaan lääkkeitä, käymään hammaslääkärissä tms.