Köyhät lapset toivoo ruokaa joululahjaksi Hopen joulukeräyksessä!
Mihin tää maa on oikein mennyt? Aiempina vuosina on toivottu shampoota ja alusvaatteita, dödöjä.
Mutta tänä jouluna lapset toivoo kengät ja ruokaa.
Kommentit (672)
Vierailija kirjoitti:
Oon käynyt leipäjonoissa useasti. Sieltä saa kirjaimellisesti leipää. Jos satut sairastamaan keliakiaa, sieltä jää käteen maitoa ja joskus jogurttia. Ruoka mitä leipäjonoista saa, on pastaa ja leipää enimmäkseen. Valmisruokia joskus, mutta ihan oikein että ne varataan ikäihmisille enimmäkseen. Lihaa ja kalaa niistä ei juuri koskaan saa. Pelkällä pastalla ja leivällä en ihmettele lasten toiveita ruokalahjakorteista.
Kasvava lapsi varsinkin tarvii muutakin ruokaa kuin pastaa ja leipää!
Mizusaru_Catnap kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne lapset toivo ruokaa vaan vanhemmat. Mun mielestä on surullista, jos ei pysty lapsiaan elättämään. Miksi tehdä lapsia, jos ei kykene edes ruokaa tarjoamaan? Ei yhteiskunnan kuuluu ketään elättää. Korkeintaan auttaa hieman pahimman ajan yli, mutta päävastuu elämästä on ihmisellä itsellään.
Kyllä ihminen sosiaalisena ja yhteiskuntia rakentava olentona on yhteisvastuuseen kykenevä eikä itsenäinen saareke. Jotain on mennyt politiikassa pahasti pieleen jos maailman rikkaimpien ja kehittyneimpien maiden joukossa olevien ihmisten joululahjatoiveet ovat ruoka.
Kaikki on valtion ja hallituksen syy, eikö yksilöllä ole mitään vastuuta elämästään? En tarkoita niitä nälkäisiä lapsia vaan heidän huoltajiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon käynyt leipäjonoissa useasti. Sieltä saa kirjaimellisesti leipää. Jos satut sairastamaan keliakiaa, sieltä jää käteen maitoa ja joskus jogurttia. Ruoka mitä leipäjonoista saa, on pastaa ja leipää enimmäkseen. Valmisruokia joskus, mutta ihan oikein että ne varataan ikäihmisille enimmäkseen. Lihaa ja kalaa niistä ei juuri koskaan saa. Pelkällä pastalla ja leivällä en ihmettele lasten toiveita ruokalahjakorteista.
Kasvava lapsi varsinkin tarvii muutakin ruokaa kuin pastaa ja leipää!
ainakin ne keitä itse tunnen jotka käy leipäjonoissa niin kehuu kuinka hyviä kasseja sieltä saa. On monipuolisesti kaikkea, jotkut saa jopa kalliita lihoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nälkä.... Onko teistä kukaan hyväosasista kokenut lapsena sitä todellista nälkää???? Kesälomat, joululomat ym. ja myös viikonloput, odotat kauhulla, kun tiedät, ettet saa edes yhtä leipäpalasta kotona ja "elät"vain vedellä? No, ehkä kerran kuussa sai syötävää, ja senkin vanhempi haki nakkarilta. Olen kerran käynyt leipäjonossa 16vuotiaana, ei annettu ruokakassia, koska olin alaikäinen. Joten, kyllä nuo ruokatoiveet voivat olla ihan oikeita toiveita.
Tiedän, että Suomessa on lapsia, jotka näkevät nälkää erityisesti niinä päivinä, kun ei ole koulua. Monen ruokavalio on lisäksi ravintoköyhää, puuroa, keitettyä makaronia jne.
Vaikea uskoa, jos on aina ollut elämän paremmalla puolella.
Tunsin teininä nuortenkodissa yhen tyypin jolla oli narsistivanhempi, piti nälässä. Sanoi että oli kerran varastanut leipää kaupasta jäämättä kiinni kun nälkä oli niin kova.
Nuortenkodissa saatiin sentään ruokaa, vaatteet ja hygieniatuotteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Toivoo ruokaa lahjaksi". Oikeasti toivovat karkkia ja suklaata. On haluttu nimittää ne ruuaksi valehtelevan vassarin toimesta. Kukaan lapsi toivo hernesoppaa ja kauravelliä.
Ei varmaan toivokaan, kun viikosta toiseen niillä pysyy kotona muutenkin elossa. On ylimielistä paskaa itseltäsi vetää tuollaisia johtopäätöksiä "karkista ja suklaasta". Kenties lapset toivovat jotain parempaa ruokaa juhlan kunniaksi, kuten vaikka nyt "lohta ja perunamuusia", josta näkevät vain kuvia mainoksissa ja kuulevat toisten lasten kertomana.
Minusta on ihan normaalia että jokainen haluaa joskus jotain spesiaalimpaa, kuten vaikka joulukinkun tai lohta. Ei elämän pitäisi olla pelkkää kitumista ja selviytymistä.
Taidan itsekin lahjoittaa jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sossu ja diakonia auttaa lapsiperheitä jouluna ja muulloinkin. Jos lapsi ei saa silti ruokaa kotona, on se huostaanoton paikka.
Hyvinvointialueilta on leikattu niin paljon, että sossu ei myönnä harkinnanvaraista toimeentulotukea enää juuri kenellekään. Itse en saanut enää sitä 100 e vuodessa uimalippuihin, minkä olen aiemmin saanut, vaikka tuki- ja liikuntaelinsairauksien vuoksi vesiliikunta on minulle ainut soveltuva liikuntamuoto ja on fyssarin lausunto, että se edistäisi terveydentilaani. Ja olen tosiaan työkyvyttömyyseläkkeellä. Onneksi ei ole lapsia.
Ei helvetti mikä meno nykyään. Sairaitakin lyödään kepillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Toivoo ruokaa lahjaksi". Oikeasti toivovat karkkia ja suklaata. On haluttu nimittää ne ruuaksi valehtelevan vassarin toimesta. Kukaan lapsi toivo hernesoppaa ja kauravelliä.
Ei varmaan toivokaan, kun viikosta toiseen niillä pysyy kotona muutenkin elossa. On ylimielistä paskaa itseltäsi vetää tuollaisia johtopäätöksiä "karkista ja suklaasta". Kenties lapset toivovat jotain parempaa ruokaa juhlan kunniaksi, kuten vaikka nyt "lohta ja perunamuusia", josta näkevät vain kuvia mainoksissa ja kuulevat toisten lasten kertomana.
Minusta on ihan normaalia että jokainen haluaa joskus jotain spesiaalimpaa, kuten vaikka joulukinkun tai lohta. Ei elämän pitäisi olla pelkkää kitumista ja selviytymistä.
Taidan itsekin lahjoittaa jotain.
Samaa mieltä ja kaikkien lasten pitäisi saada lahjoja.
Osa aikuisista ottaa kulutusluottoa veneisiin ja moottoripyöriin, kun eivät pysty hillitsemään itseään ja säästämään rahoja. Sitten valittavat täällä lasten joululahja toiveista.
Vierailija kirjoitti:
Yhdenkään lapsen ei pitäisi olla toivomassa ruokaa joululahjaksi.
Olen nähnyt näitä toivomuksia. Ensin se ihmetytti vähän, mutta sitten tajusin, että kyseessä voi olla yksi tapa päästä muiden joukkoon. Kun kaverit menevät ruokakauppaan ja ostavat lihapiirakan, juomatölkin, sipsipussin tai pizzapalan, niin köyhän perheen lapsi voi tehdä samoin, kun hänellä on lahjakortti. Muistan elävästi olleeni kouluikäisenä kaupassa luokkatoverin kanssa, jolla oli aina rahaa lompakossa. Joskus hän antoi karkkia minullekin, mutta olisi ollut kivaa voida ostaa jotain omalla rahalla.
Vierailija kirjoitti:
Eräs tavallisen perheen äiti mainitsi kerran, että heidän teinipojallaan on aina nälkä, vaikka mitään rahapulaa ei ollut. Lapset ovat erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Sossu ja diakonia auttaa lapsiperheitä jouluna ja muulloinkin. Jos lapsi ei saa silti ruokaa kotona, on se huostaanoton paikka.
Tai yhteiskunnan häpeä.
Vaikka ymmärrän, ettei 'köyhä' halua tulla tunnistetuksi nassullaan ja nimellään, silti mieluiten tukisin tuota nälkäisen teinin perhettä, jolla olisi henkilöllisyys :(
Niin paljon on ollut aikanaan "Jouluapua"-nyyhkytarinoiden keksimistä ja järjestöjen sisäisiä lahjoitusten väärinkäytöksiä, että minä haluaisin oikeasti tietää, että kun lahjoitan niin se Topi 16v oikeasti on tarpeessa ja myös saa sen minun lahjoitukseni. Se on kuitenkin suoraan minun joulustani - ja täällä paljon meuhkatusta "potkut saat vakitöistäsi"-propaganda-bullshitistä päätellen meidän jokaisen tulisi nyt säästää ihan kaikki liikenevä raha ihan itselle "kun et enää saa kuin 595€/kk" -aikaan...
Vierailija kirjoitti:
Hyvä joulumieli keräyksestä jaetaan lahjakortteja sossun kautta. Ruokapula johtuu vanhempien avuttomuudesta.
Siihen keräykseen ei voi esittää toiveita. Ilmeisesti sossun työntekijä valitsee kuka sitä apua saa ja sehän voi mennä "pärstäkertoimen" mukaan. Joku kivasti käyttäytyvä perheenäiti tai isä saa, mutta joku "vihainen" ja räyhäävä ei ehkä saa, vaikka olisi todella tuen tarpeessa. Yksinasuvat, usein ne vähiten rahaa saavat, eivät saa joulumielilahjakortteja.
Vierailija kirjoitti:
Katselin noita etelän ihmeitä, jotka ei käy töissä. Kalliit vaatteet päällä, uusimmat puhelimet ja ruokaa kärryt notkuen raahasivat autoon. Suomessa ei ole köyhiä!
Näitköhän meidän laitoksella yliopistossa töissä olevan intialaisen tai iranilaisen professorin? Kyllä hänellä on varaa ostaa kaikki tuo ihan omalla palkallaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne lapset toivo ruokaa vaan vanhemmat. Mun mielestä on surullista, jos ei pysty lapsiaan elättämään. Miksi tehdä lapsia, jos ei kykene edes ruokaa tarjoamaan? Ei yhteiskunnan kuuluu ketään elättää. Korkeintaan auttaa hieman pahimman ajan yli, mutta päävastuu elämästä on ihmisellä itsellään.
Ruokakaupoissa näkee usein isoja koululaisia ostoksilla. Joillakin on selvästi rahaa käytössä tai pankkikortti, jolla ostokset maksetaan. Tehdyt ostokset ovat paljon muutakin kuin pieni suklaapatukka tai munkki, joita "meidän nuoruudessamme" ostettiin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä joulumieli keräyksestä jaetaan lahjakortteja sossun kautta. Ruokapula johtuu vanhempien avuttomuudesta.
Mihin ne rahat häviää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahjottaisin, jos tietäisin varmasti, että rahat menevät tarvitsijoille, eikä välikäsille.
Hopen joulupuukeräykseen annetaan lasten toivomia tavaroita. Tuskin niitä järjestön johtajat itselleen kahmii.
Ainakin lahjakortit oli otettu omaan käyttöön taannoin?Peruslahjat varmaan meneekin kohteeseen.
Hope on kuulemma tiukentanut valvontaa mainitsemasi skandaalin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyys kasvaa, työttömyysturvan lapsikorotukset poistuivat. Ministerit väittivät, että päätös työttömyysturvan leikkauksista kannustaa ottamaan vastaan kokopäivätyötä. Näin eri maailmoissa eletään.
OIkeassa todellisuudessa työpaikkojen määrä tulee vain vähenemään. Radikaalisti ja hyvin pian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten ruuattomuus ei koskaan ole lasten tai yhteiskunnan vika. Se on aina ja kaikissa tapauksissa vanhempien vika. Poikkeusta ei Suomessa ole.
Valitettavasti Suomessa on tilanne, missä ruokaa ei riitä enää perheille, mikä heijastuu joululahjatoiveisiin. Ihailkaa hallituksen tuotoksia.
Ruokaa riittää Suomessa ihan kaikille. Jos köyhä perhe saa sossusta rahaa, niin ensimmäisenä se pitää laittaa lasten ruokaan. Kaikki muu on alisteista sille. Jättäköön vanhemmat laskunsa maksamatta ja kärsiköön itse nahoissaan, kun ovat sössineet tilanteensa, mutta lasten ruokaa ei laiminlyödä, olkoon tilanne mikä hyvänsä.
Aivabn ensimmäiseksi pitää maksaa vuokra tai muut asumiskulut. Ja sähkölasku. Suomessa voidaan häätää lapsiperhekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvinvointialueilta on leikattu niin paljon, että sossu ei myönnä harkinnanvaraista toimeentulotukea enää juuri kenellekään. Itse en saanut enää sitä 100 e vuodessa uimalippuihin, minkä olen aiemmin saanut, vaikka tuki- ja liikuntaelinsairauksien vuoksi vesiliikunta on minulle ainut soveltuva liikuntamuoto ja on fyssarin lausunto, että se edistäisi terveydentilaani. Ja olen tosiaan työkyvyttömyyseläkkeellä. Onneksi ei ole lapsia.
Ei helvetti mikä meno nykyään. Sairaitakin lyödään kepillä.
Ne nauttii tuosta, usko pois.
Tästä kaikesta saamme kiittää EK:n käsikassaroita perskekoa.