Tuli oikeasti kiukku Prismassa - hinnat ovat nousseet ihan törkeästi!
Järjestäen kaikissa tuotteissa, mitä ostan on hinnat nousseet viimeisen parin vuoden aikana kauheasti. Palkkani on viimeisen 6 vuoden ainana noussut n. 15%, mikä on vähän päälle kuin tesin mukaiset korotukset, mutta niin ovat myös työtehtäväni muuttuneet ja laajentuneet.
Mutta joo, ei paljon auta, kun käytännössä kaikkien käyttämiemme tuotteiden hinnat ovat nousseet joku 30-170%. Lähes kaikessa ollaan siirrytty ostamaan halvinta, mutta kun halvinkaan ei ole enää halpaa. Tätäkö nyt ihan oikeasti halutaan?
Olen keskituloinen, mutta elintaso alkaa olla köyhän puutteessa elävän. On koti, auto ja lapsilla pari harrastusta, mutta ihan kaikki, mikä ei ehdottoman tarpeellista on kyllä karsittu minimiin ja tarpeellistenkin hankintoja joutuu jatkuvasti siirtämään.
Kommentit (369)
Vierailija kirjoitti:
Vuonna 2021 hinnat olivat vielä ihan inhimillisellä tasolla. Vertailin S-pankin sovelluksessa kuittipankissa tuotteiden hintoja ja ihan jokainen tuote kallistui vuoden 2022 aikana. Nyt hintojen nousu on suurinpiirtein taittunut, mutta vaikea on seurata, kun kauppiaat vaihtelee hintoja. Tällä viikolla mehu on 2.99€ ja leipä 2,80€. Ensi viikolla mehu on 2.50€ ja leipä 3.10€.
Yksikään kauppareissu ei ole ollut yhtään edullisempi kuin edellinen 🤦🤔
Kaupiailla on käytössä uusimmat tekoälysovellukset. Käppyrät seuraavat tiukasti kulutusta melkeinpä tunnin tarkkuudella, mitä tulee keskusvarastoon, mikä on hyllytilanne, mitä lähtee asiakkaiden matkaan jne. Hinnoittelua voidaan muuttaa sitä myöten vastaavasti ennakoimaan kuukauden tulosta, joka mieluiten pitää olla positiivinen. Uudet hinnat päivittyvät nekin hyllyihin reaaliajassa, kun hintalaput ovat etenevässä määrin WiFiin yhdistettyjä. Hinnat tosiaan vaihtelevat.
Kalliit hinnat = köyhän ozempic! Mä olen laihtunut jo 5 kg (enkä ollut ylipainoinen alussakaan), kun olen jättänyt kaiken makean ostamatta. Rahat riittää pelkkään Oikeaan Ruokaan, ja seulon tarkkaan ale-hyllyt. Enää ei ole vara laihtua, joten jos tämä pudotuspeli jatkuu, seuraavaksi mentävä lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Kumma juttu, että työttömänä minulle jää kuukaudessa noin 250 euroa säästöön, vaikka syön päivittäin ison kasan tuoreita kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Proteiinin saan mm. pähkinöistä, siemenistä, vähärasvaisesta jauhelihasta, kalasta, kananmunista tai kanasta. Kun hieman suunnittelee omaa rahankäyttöään ja siinä ohessa ruokavaliotaan, säästää pitkän pennin. Luulisi tämän olevan itsestäänselvyys myös lapsiperheille.
Jos lapsiperhe ostaa päivittäin valmisaterioita ja herkkuja, onko ihme, ettei heidän rahat riitä mihinkään?
Ei todellakaan osteta valmisaterioita tai herkkuja. Pari vuotta sitten sentään kävin välillä hakemassa itselleni lounaaksi esim. sushia, subin tai vastaavaa, enää ei ikinä. Ennen covidia kävin lähes joka päivä työpaikalla ja sieltä lounaalla, tänä vuonna olen syönyt ulkona lounasta 3 kertaa, joista 2 on minulle tarjottu.
Alkaa lähestyä joka kategorian kulutuksessa sitä, että yhtään enempää on enää vaikea tinkiä.
ap
Suomessa ei toimi hintakilpailu. S-ryhmä on kertomansa mukaan "yhtä halpa kuin halvin". Sen mukaan hintojen alimman tason määrää Lidl ja ässäkaupat asettaa hinnat sen mukaan. Oma ratkaisu on ollut lopettaa ihan kaikkien ylihintaan myytävien tuotteiden osto. Palasin perustarvikkeisiin. Suklaata vain juhlapäivinä, kahvit sisäänheittotarjouksista enkä sitten välttämättä osta kookaupasta muuta kuin ne kahvit 😀. Sinkkuna meni ennen 500 euroa ruokaan kuussa, viime kuussa 350. Aion vielä parantaa tästä, se toimii minulla ikäänkuin "pelinä" ja ke...sormen näyttämisenä kauppiaille.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen ja säälin, miten pienituloiset ja tuilla elävät kykenevät enää mitään ostamaan (ruokaa). Itse ollaan 2 hyvätuloisen pieni perhe ja meitäkin kauhistuttaa, kun kaikki on nykyään niin kallista. Siis ihan ruoka, sähkö ja muut välttämättömät asiat. Keskituloisilla varmaankin kaikki menee kulutukseen ja siitä pienempituöoiset joutuu tinkimään, siis välttämättömyystarvikkeista.
Karua on meno ja hallituksen säälimätön politiikka ja päätökset tekevät siitä vielä karumpaa.
Joo tämä juuri, ei sen näin pitäisi mennä! Juuri viime kuussa jouduin katsomaan, että ostan lisää särkylääkettä vasta palkkapäivänä tai sen jälkeen, ihan hullua.
Hymy levisi kun näin palkkakuitin. Oma palkka on noussut kolmessa vuodessa reilusti.
On huomattu. Protestina en osta yhtään mitään ylimääräistä, vaikka olisi rahaakin. Itseasiassa ilen vähentänyt kulutusta reilusti. Joku raja tällä ikuisella hintojen nostollakin. Esim. kahvin hinta on tuplaantunut viidessä vuodessa.
Meinasin mennä työreissulla kahvilaan, mutta jätin välistä, koska leipä ja kahvi olisivat maksaneet 15 euroa. Ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Kumma juttu, että työttömänä minulle jää kuukaudessa noin 250 euroa säästöön, vaikka syön päivittäin ison kasan tuoreita kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Proteiinin saan mm. pähkinöistä, siemenistä, vähärasvaisesta jauhelihasta, kalasta, kananmunista tai kanasta. Kun hieman suunnittelee omaa rahankäyttöään ja siinä ohessa ruokavaliotaan, säästää pitkän pennin. Luulisi tämän olevan itsestäänselvyys myös lapsiperheille.
Jos lapsiperhe ostaa päivittäin valmisaterioita ja herkkuja, onko ihme, ettei heidän rahat riitä mihinkään?
Paljonkos sitte saat tukia? Mää saan 800 e nettona kuussa ja voin sanoa että mitään ei jää säästöön.
M23 kirjoitti:
Minne se kaikki korotusten tuoma lisäraha menee? Tarkoitan nyt siis kauppiaita ja S-ryhmää/Keskoa.
Tuo on ollut Etelä-Amerikan tapauksessa myös tyypillinen reaktio. Valtiovalta painattaa rahaa kattaakseen menoja. Siitä seuraa tietenkin inflaatiota. Rahvas ei raivoa poliitikoille vaan kauppiaille, koska rahan arvon heikkeneminen konkretisoituu kaupassa.
Inflaatio on suunnilleen sama kaikkialla euroalueella. S-ryhmä tuskin päättää markettihintoja Milanossa tai Vilnassa.
Vierailija kirjoitti:
Mietin tuossa yksi päivä, että banaanit oli vielä kolme vuotta sitten 0.99e/kilo. Nyt ei hinta laske alle 1.89e/kilo koskaan. Minusta se ei ole poliitikkojen väittämä 11% korotus hintoihin.
Eivät poliitikot laske hintaindeksejä. Jos ne mielestäsi antavat virheellisen kuvan tapahtuneesta, syypää ovat tilastoviranomaiset, jotka ovat sössineet.
En kylläkään usko, että indeksit ovat pahasti pielessä.
Vierailija kirjoitti:
On huomattu. Protestina en osta yhtään mitään ylimääräistä, vaikka olisi rahaakin. Itseasiassa ilen vähentänyt kulutusta reilusti. Joku raja tällä ikuisella hintojen nostollakin. Esim. kahvin hinta on tuplaantunut viidessä vuodessa.
Meinasin mennä työreissulla kahvilaan, mutta jätin välistä, koska leipä ja kahvi olisivat maksaneet 15 euroa. Ei kiitos.
Ketä vastaan protestoit?
Varmaan on sitten tarkasteltava niitä käyttämienne tuotteiden välttämättömyyttä. Sopivilla valinnoilla voi säästää paljonkin.
Hinnat ovat nousseet kautta maailman.
Vierailija kirjoitti:
Kalliit hinnat = köyhän ozempic! Mä olen laihtunut jo 5 kg (enkä ollut ylipainoinen alussakaan), kun olen jättänyt kaiken makean ostamatta. Rahat riittää pelkkään Oikeaan Ruokaan, ja seulon tarkkaan ale-hyllyt. Enää ei ole vara laihtua, joten jos tämä pudotuspeli jatkuu, seuraavaksi mentävä lääkäriin.
Lääkärikö antaa sinulle rahaa ruokaan?
Suomessa työn tuottavuuden nousu pysähtyi noin vuonna 2008. Sen jälkeen vanhusväestön määrä on kasvanut, ja sehän tulee kalliiksi.
Väkisinkin tuo heijastuu ostovoimaan, vaikka vaikutusten ilmenemistä on lykätty julkisen velan kasvulla.
Ei, minulla ei ole mitään ihmelääkkeitä tarjolla. Pulassa ollaan.
Pidin Normalia ihan pilipalikauppana mutta pesee monopoliketjujen hinnat mennen tullen.
Suurin osa keskituloisista äänestti eduskuntavaaleissa sillä perusteella, että "emme ole ansainneet tätä elintasoa". Itse äänestin toisin. No nyt nautitaan näistä leiklauksista, inflaatiosta, konkursseista, julkisten palveluiden rapauttamisest, irtisanomisista jne. Tehän saitte mitä äänestitte, miksi siis valitatte? Vai luulitteko tosiaan, että kaikki viedään muilta (köyhät, työttömät jne), mutta itse olette turvassa? No nytpä tiedätte paremmin. Vain eliitti ja pääoma voivat nykyisin hyvin, muut saavat tyytyä lypsylehmän rooliin (verot, kallis elintaso). Voi voi tätä yksinkertaista kansaa.
Vierailija kirjoitti:
Hinnat ovat nousseet kautta maailman.
Yksi syy Trumpin voittoon, kun usalaisten mielestä pressa päättää hinnoista 😄
Ja Suomessakin se tyhmin kansanosa väittää joka vaalien alla, miten hallitus on syypää kaikkeen.
Tällä hetkellä ainakin osasyyllinen.
Aivan sama tilanne kuin aloittajalla. Olemme keskituloinen pariskunta, joten maksamme aivan kaikesta maksimit lasten varhaiskasvatusta myöten. Se on kaikki pois nettopalkasta.
Korot nousivat, okei se oli tottakai odotettavissa. Mutta säännöt muuttuivat kesken pelin niin, että enää ei verotuksessa voi vähentää opinto- eikö asuntolainojen korkoja, joten ostovoimamme on aivan romutettu. Emmekä me todellakaan olla ainoita!
Syntyvyyden romahtaminen on täysin tekemällä tehty asia, toimintaympäristö on muuttunut kokonaan ja eläminen näillä ehdoin on tehty älyttömäksi.
Ero, erilliset vuokra-asunnot ja työttömyys nostaisi elintasoamme. Ei mitään järkeä kansantalouden ja Suomen tulevaisuuden kannalta.
Ihmettelen ja säälin, miten pienituloiset ja tuilla elävät kykenevät enää mitään ostamaan (ruokaa). Itse ollaan 2 hyvätuloisen pieni perhe ja meitäkin kauhistuttaa, kun kaikki on nykyään niin kallista. Siis ihan ruoka, sähkö ja muut välttämättömät asiat. Keskituloisilla varmaankin kaikki menee kulutukseen ja siitä pienempituöoiset joutuu tinkimään, siis välttämättömyystarvikkeista.
Karua on meno ja hallituksen säälimätön politiikka ja päätökset tekevät siitä vielä karumpaa.