Tuli oikeasti kiukku Prismassa - hinnat ovat nousseet ihan törkeästi!
Järjestäen kaikissa tuotteissa, mitä ostan on hinnat nousseet viimeisen parin vuoden aikana kauheasti. Palkkani on viimeisen 6 vuoden ainana noussut n. 15%, mikä on vähän päälle kuin tesin mukaiset korotukset, mutta niin ovat myös työtehtäväni muuttuneet ja laajentuneet.
Mutta joo, ei paljon auta, kun käytännössä kaikkien käyttämiemme tuotteiden hinnat ovat nousseet joku 30-170%. Lähes kaikessa ollaan siirrytty ostamaan halvinta, mutta kun halvinkaan ei ole enää halpaa. Tätäkö nyt ihan oikeasti halutaan?
Olen keskituloinen, mutta elintaso alkaa olla köyhän puutteessa elävän. On koti, auto ja lapsilla pari harrastusta, mutta ihan kaikki, mikä ei ehdottoman tarpeellista on kyllä karsittu minimiin ja tarpeellistenkin hankintoja joutuu jatkuvasti siirtämään.
Kommentit (369)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdettiin lidliin, nyt säästetään 200-300e kuussa ruokalaskussa
Joo pakko ollut siirtyä vähän kaikessa halvempiin vaihtoehtoihin. Aika kirjaimellisesti ennen shoppasin Stockmannilla, nykyään Tokmannilla. Lähes kaikki lasten harrastusvälineet ostan käytettynä, lastenvaatteet käytettynä tai alesta, itselleni en osta. Hienolta tuntuu kun korkeakoulututkinnon jälkeen ollut yli 10 vuotta koulutusta vastaavissa töissä, onnistunut säästämään ja hankkimaan asunnon ja tehnyt monet asiat oikein ja tämä on lopputulos.
Mä jouduin jo ennen näitä hinnannostoja käyttämään kaikessa halvinta, koska olen vastannut perheen taloudesta yksin. Nyt on ollut paha keksiä mistä enää säästää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi hyvä tajuta, että koronan lisäksi myös Ukrainan sota vaikutti hintoihin.
Kun energian hinta nousee, nousee kaiken hinta, kun varastoinnin, lämmityksen, kuljetusten ja kasvihuoneiden ylläpidon hinta nousee.
Putinia voi syyttää aika monesta asiasta.
Lopeta jo nyt tuo pakkomielteinen jankkaus!
Mikä jankkaus? Missähän olen tuota jankannut?
Eikö iigoria miellytä, että syy hintojen nousuun ei välttämättä olekaan siinä, että Suomi ja suomalaiset on paskoja, vaan siinä, että meillä on paskat naapurit?
Kun maakaasun käyttö lopetettiin, se nosti energian hintaa kaikkialla Euroopassa.
Pitää olla joko tyhmä, tai sitten iigori, jos ei yhdistä asioita ruuan hinnan nousuun.
En sitä väitä, etteikö kauppiaat oli myös ahneita, mutta perussyy on tuossa.
Ostan hävikkipuolelta kaiken minkä voin: esim lapset käyttävät paljon ketsuppia, joten kun teen tilauksia Fiksuruoalta tai Matsmartilta laitan aina 2-4 pll ketsuppia, öljyt (viimeksi ostin pullon oliiviöljyä 2,90 e - kaupassa halvin 8-9 e), pesuaineet, huuhteluaineet, tiskikonetabletit, sukat, alushousut ja jopa vessapaperit ja kaikki kuivaruoat jne tilaan isona pakettina Fiksuruoalta ja Matsmartilta ja ne saa suoraan kotiintoimituksella (Fiksuruoalla ilmainen kotiintoimitus, kun tietty eurosumma täyttyy). Nyt tilasin uuteen Sonicare -hammasharjaan vaihtopäitä hävikkiverkkokaupasta ja niiden hinta oli 2,90 e pkt, jossa oli 5 kpl vaihtopäitä. Kaupassa halvin taitaa olla jonkun 24 e pkt ja siinä on 4, jos en väärin muista. Nilkkasukkia 1,30 e 5 kpl paketti. Eli tällainenkin suunnittelu säästää pitkässä juoksussa rahaa. Olen tilannyt myös kaikki joululahjakonvehdit hävikkiverkkokaupoista, 1 rasia Aladdin 1,99 e rasia, ei paha hinta ja päiväystä jäljellä jonnekin kesäkuuhun 2025 eli ei ole menossa huomenna vanhaksi.
Uutiset väittää, että inflaatio olisi taas noussut, mutta ei tämän tilaston mukaan:
https://tradingeconomics.com/finland/forecast
Perustellaanko hintojen nousua valeinflaatiolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo pakko ollut siirtyä vähän kaikessa halvempiin vaihtoehtoihin. Aika kirjaimellisesti ennen shoppasin Stockmannilla, nykyään Tokmannilla. Lähes kaikki lasten harrastusvälineet ostan käytettynä, lastenvaatteet käytettynä tai alesta, itselleni en osta. Hienolta tuntuu kun korkeakoulututkinnon jälkeen ollut yli 10 vuotta koulutusta vastaavissa töissä, onnistunut säästämään ja hankkimaan asunnon ja tehnyt monet asiat oikein ja tämä on lopputulos.
Mä jouduin jo ennen näitä hinnannostoja käyttämään kaikessa halvinta, koska olen vastannut perheen taloudesta yksin. Nyt on ollut paha keksiä mistä enää säästää.
Minä syön pääosin puuroa ja kaalta, jotta rahat riittäisi. Enpä olisi aikoinaan uskonut, mihin Suomi vajoaa.
Kumma juttu, että työttömänä minulle jää kuukaudessa noin 250 euroa säästöön, vaikka syön päivittäin ison kasan tuoreita kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Proteiinin saan mm. pähkinöistä, siemenistä, vähärasvaisesta jauhelihasta, kalasta, kananmunista tai kanasta. Kun hieman suunnittelee omaa rahankäyttöään ja siinä ohessa ruokavaliotaan, säästää pitkän pennin. Luulisi tämän olevan itsestäänselvyys myös lapsiperheille.
Jos lapsiperhe ostaa päivittäin valmisaterioita ja herkkuja, onko ihme, ettei heidän rahat riitä mihinkään?
Vierailija kirjoitti:
Mietin tuossa yksi päivä, että banaanit oli vielä kolme vuotta sitten 0.99e/kilo. Nyt ei hinta laske alle 1.89e/kilo koskaan. Minusta se ei ole poliitikkojen väittämä 11% korotus hintoihin.
Just nyt ovat Lidlissä 0,99 kilo. Ja 1,59 tai 1,69 taitaa olla prismassa normaalihinta.
Ostin kilon porkkanoit 0,69 €, perunoita 0,89 €, banaaneja euron kilo jne. Kannattaa suosia myös kauden halpoja tuotteita.
Vuonna 2021 hinnat olivat vielä ihan inhimillisellä tasolla. Vertailin S-pankin sovelluksessa kuittipankissa tuotteiden hintoja ja ihan jokainen tuote kallistui vuoden 2022 aikana. Nyt hintojen nousu on suurinpiirtein taittunut, mutta vaikea on seurata, kun kauppiaat vaihtelee hintoja. Tällä viikolla mehu on 2.99€ ja leipä 2,80€. Ensi viikolla mehu on 2.50€ ja leipä 3.10€.
Yksikään kauppareissu ei ole ollut yhtään edullisempi kuin edellinen 🤦🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä syön pääosin puur
kaalia*
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin tuossa yksi päivä, että banaanit oli vielä kolme vuotta sitten 0.99e/kilo. Nyt ei hinta laske alle 1.89e/kilo koskaan. Minusta se ei ole poliitikkojen väittämä 11% korotus hintoihin.
Just nyt ovat Lidlissä 0,99 kilo. Ja 1,59 tai 1,69 taitaa olla prismassa normaalihinta.
Eri kaupunkien Prismoissa on eri hinnat. Etenkin Kuopion Prismassa banaanit on usein alle euron.
Vierailija kirjoitti:
Kumma juttu, että työttömänä minulle jää kuukaudessa noin 250 euroa säästöön, vaikka syön päivittäin ison kasan tuoreita kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Proteiinin saan mm. pähkinöistä, siemenistä, vähärasvaisesta jauhelihasta, kalasta, kananmunista tai kanasta. Kun hieman suunnittelee omaa rahankäyttöään ja siinä ohessa ruokavaliotaan, säästää pitkän pennin. Luulisi tämän olevan itsestäänselvyys myös lapsiperheille.
Jos lapsiperhe ostaa päivittäin valmisaterioita ja herkkuja, onko ihme, ettei heidän rahat riitä mihinkään?
Kai ymmärrät, että on eri asia säästää omista ruokamenoista, kuin lasten. Pähkinät on kalliita proteiinin lähteitä. Vähärasvainen jauheliha on tosi kallista. Kana on kallista. Marjat on tosi kalliita. Ei köyhällä lapsiperheellä ole tuollaiseen rahaa
Vierailija kirjoitti:
Huomattu jo jokin aika sitten. Oli piikki hinnoissa kyllä välillä, sitten laski mutta on nousseet taas. Lähinnä se piikki oli kahvissa ja hedelmissä. En keskitä ostoksia mihinkään vaan käyn siellä missä on edullisinta ja enemmän säästyy kun meidän ostoksilla bonukset olisivat kuitenkin pienet, lisäksi Prismoihin on automatka, muita kauppoja on kävelymatkan päässä.
Kahvin maailman hinta on vuosikymmeniä määrännyt kahvin hinnan, huono sato = hinta nousee. Kahvisato on tänä vuonna huono, voit seurata raakakahvin hintaa jos haluat
Vierailija kirjoitti:
Vielä noita hyödykkeitä ihan rahalla voi ostella . Toki köyhälle kaikki on kallista.
Järjenköyhälle ymmärtäminen on hankalaa.
M23 kirjoitti:
Minne se kaikki korotusten tuoma lisäraha menee? Tarkoitan nyt siis kauppiaita ja S-ryhmää/Keskoa.
Eikö peruskoulussa opeteta enää talouden peruskäsitteitä? Onko osinko tuttu termi?
Kauppias nauraa matkalla hakeen tuliterää porcshea, kesko takoo huipputulosta.
Vierailija kirjoitti:
Uutiset väittää, että inflaatio olisi taas noussut, mutta ei tämän tilaston mukaan:
https://tradingeconomics.com/finland/forecast
Perustellaanko hintojen nousua valeinflaatiolla?
Inflaatioita voivat kasvattaa mm. rahan printtaus, nousseet palkat, nousseet raaka-ainekustannukset jne. Hyvin poliittinen aihe, joten valtiovalta mielellään painaa villaisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen perheen ainoa aikuinen. Varmaan monen mielestä turhaa valitusta, kun en asu nälissäni työttömänä sillan alla, mutta sehän tässä juuri onkin, että on tähdännyt teoillaan ja ehtinyt tottuakin ihan mukavaan elämään, jossa voi harrastaa, matkustaa, sisustaa, ostaa mieluista vaatetta, käydä kampaajalla ym. ja yhtäkkiä huomaa olevansa jatkuvasti rahat ihan loppu, kaikki vaan häviää jonnekin. Nyt olen esim. viimeisimmät huonekaluhankinnat tehnyt facebookin roskalavaryhmästä ja hiuksia värjännyt kaupan tarjouksessa olleella värillä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi elää jonkun toisen kanssa, niin jäisi enemmän rahaa säästöön.
Palkkani on noussut surkeasti maksavassa firmassa neljä prosenttia kuuden vuoden aikana.
Ostan lounarilla ruokia niistä kaupoista, joissa voin ostaa esim. salaatin. Ostan lisäksi sallittuja tuotteita: litran juoman (esim. sokerittoman mehukeiton), proteiinivanukkaita, hedelmiä ja/tai karjalanpiirakan.
Jos rahasta on pulaa, niin kannattaisi varmaan vähän tarkistaa noita ostoksia. Kaupan valmiita salaatteja ja proteiinivanukkaita. Ei ihme ettei rahat riitä. Lounareilla ei kannata kaupasta ostaa kun ilta-alesta kaupan lämpötiskistä valmiita annoksia.
Oivariini 600g ei maksa enää alle 4€. Toki se ei voita ole. Lidlissä se on noin 3,5€