Muuttaisitko opintojen perässä muualle?
En ole päässyt haluamaani yliopistoon. En jaksa enää yhtään uutta välivuotta. Papereillani olisi päässyt moneen paikkaan aiemmin, vaikka ei sinne haluamaani.
Pitäisikö nyt hakea keväällä opiskelemaan jonnekin muualle? Erityisesti mietityttää, miten seurustelun käy. Olemme olleet yhdessä jo kolme vuotta. Jos asutaan eri kaupugeissa, emme näe käytännössä koskaan, koska viikonloput pitää varmaan olla töissä.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tässä olisi mitään ongelmaa, jos mies voisi muuttaa myös, mutta se ei ole mahdollista. Armeija-vuosi kestettiin, mutta olihan se rankkaa. Se oli kuitenkin vain vuosi, opiskeluun menee 5 v.
Ap
Ajattele järjellä, nainen! Viiden vuoden päästä sinulla on tutkinto, kun suoritat opintosi kunnialla loppuu. Siitä ei ole mitään takuuta, että nykyinen parisuhteesi sen 5 vuotta kestäisi, vaikka kuinka roikkuisit miehessä.
Kummasta on sinun elämässäsi enemmän hyötyä, niistä opinnoista vai nykyisestä parisuhteestasi? Ajattele elämääsi vuonna 2035. Kumpaa katuisit silloin, sitä että lähdit opiskelemaan vai sitä, että miehen vuoksi et lähtenyt?
Jos ajattelen itseäni tuossa tilanteessa, niin parisuhteen laittaminen tauolle käytännössä 6 vuodeksi (nyt on vasta joulukuu) kuulostaisi kamalalta. Ilman muuttoa voisi olla 6 v päästä naimisissa ja äiti. Se on minulle tärkeämpää kuin joku todistus.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se poikkis ei voi muuttaa? On vankilassa vai? Muuten voi kyllä muuttaa.
Ei ole mitään järkeä muuttaa, kun opiskelee Aallossa ja työt (todennäköisesti myös tulevat työt), molempien suvut ja hyvä asunto on pääkaupunkiseudulla.
Ap
Olen muuttanut sekä opiskelun että työn perässä. Töiden perässä muuttaessa asuimme pari vuotta puolisoni kanssa viikot erillään ja viikonloppuisin matkustimme toistemme luo.
Muuttaisin ja olen muuttanut. Nykyään samoin periaattein, kuin kotipaikkakunnalla eli: 1.minulle myönnettäisiin työmarkkinatuella opiskelu + as tuki ja 2. Kys om oppiainetta ei olisi omalla paikkakunnallani.
Totta kai muuttaisin. Se opiskelijaelämä ei kestä ikuisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai muuttaisin. Se opiskelijaelämä ei kestä ikuisuutta.
Monta vuotta kuitenkin. Suunnilleen siis ikuisuuden.
Olen muuttanut elämässämi yhteensä 25 kertaa niin opintojen, kuin määräaikaisen työnkin vuoksi. En suosittele. Kodittomuus ja juurettomuus kuluttaa ihmisen loppuun :( Vakituista työpaikkaa minulle ei haluta suoda. Määräaikainen, määräaikainen, määräaikainen, määräaikainen... Ei pysyviä ystävyyssuhteita, kun paikkakunnat vaihtuu jne.
Vierailija kirjoitti:
Olen muuttanut elämässämi yhteensä 25 kertaa niin opintojen, kuin määräaikaisen työnkin vuoksi. En suosittele. Kodittomuus ja juurettomuus kuluttaa ihmisen loppuun :( Vakituista työpaikkaa minulle ei haluta suoda. Määräaikainen, määräaikainen, määräaikainen, määräaikainen... Ei pysyviä ystävyyssuhteita, kun paikkakunnat vaihtuu jne.
Luonnekysymys myös pitkälti. Itse olen aina tykännyt maisemanvaihdoksesta ja juurettomasta reissuelämästä. Alkaa aina ahdistamaan liian syvät ystävyyssuhteet tai kaikki tuntee kaikki paikat
Ääni koulutukselle täältäkin. Suhde kestää eron, jos sen on tarkoitus kestää, turha sen on antaa olla esteenä omien haaveiden tavoittelulle. Jos suhteen takia jättää jotain itselleen tärkeää tekemättä voi se myös jossain vaiheessa tuhota suhteen.
Ystäväni lli vst tilanteessa n 20 v sitten.
Asui opiskelupaikkakunnalla ja viikonloput meni poikaystävän luo ja olivat kumpikin viikonloput töissä.
Ei yhtään estänyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se poikkis ei voi muuttaa? On vankilassa vai? Muuten voi kyllä muuttaa.
Ei ole mitään järkeä muuttaa, kun opiskelee Aallossa ja työt (todennäköisesti myös tulevat työt), molempien suvut ja hyvä asunto on pääkaupunkiseudulla.
Ap
Mihin sellaiseen ammattiin Aallossa valmistuu, ettei työt voisi olla jossain muualla kuin pks:lla? Mikä ylipäätään on sellainen ammatti? Asioita pitää osata katsoa laajemmasta näkövinkkelistä. Myy asunnon pks:lla, sillä rahalla saa jo monelta isommaltakin paikkakunnalta hyvinkin paljon paremman asunnon/talon tai jos tällä hetkellä on vuokralla, niin vielä helpompaa, irtisanoo vain vuokrasopimuksen ja lähtee. Paljonko poikaystävälläsi on opintoja jäljellä? Jos vuosi tai kaksi, voithan itse etsiä työpaikan ja yrittää hakea pks:lla ykkösvaihtoehtoon samalla. Sitten kun poikaystävä on valmistunut, laitat hakemuksia kaikkialle ja muutatte yhdessä sinne, mihin sä pääset opiskelemaan. Problem solved.
Tietenkin muuttaisin. Joko etäsuhdetta tai sitten poikaystävä mukaan. Aina voi sitten hakee siirtohaussa takaisin alkuperäiselle paikkakunnalle.
Opiskeluvuodet menee nopeasti, lukukaudet on lyhyitä eli käytännössä 4-5kk vuodessa on kesälomaa, joululomaa ja silloin voi tietenkin asua yhdessä. Ajattelen, että tuo voi olla hyväkin motivaattori kun haluaa edistää opintoja tehokkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tässä olisi mitään ongelmaa, jos mies voisi muuttaa myös, mutta se ei ole mahdollista. Armeija-vuosi kestettiin, mutta olihan se rankkaa. Se oli kuitenkin vain vuosi, opiskeluun menee 5 v.
Ap
Ajattele järjellä, nainen! Viiden vuoden päästä sinulla on tutkinto, kun suoritat opintosi kunnialla loppuu. Siitä ei ole mitään takuuta, että nykyinen parisuhteesi sen 5 vuotta kestäisi, vaikka kuinka roikkuisit miehessä.
Kummasta on sinun elämässäsi enemmän hyötyä, niistä opinnoista vai nykyisestä parisuhteestasi? Ajattele elämääsi vuonna 2035. Kumpaa katuisit silloin, sitä että lähdit opiskelemaan vai sitä, että miehen vuoksi et lähtenyt?
Jos ajattelen itseäni tuossa tilanteessa, niin parisuhteen laittaminen tauolle käytännössä 6 vuodeksi (nyt on vasta joulukuu) kuulostaisi ka
Jos vielä vetkuttelet opintojen kanssa, niin 6 vuoden päästä ajattelet: muuten vois tehdä lapsen, mutta kun ei ole vielä koulutusta...
Maisteriopintoihin voi hakea omalle paikkakunnalle, jos kandiopinnot on sujunu hyvin. Eikä korkeakouluopinnot kestä välttämättä 6 vuotta. Opiskelet tehokkaasti. Vika vuos nyt on muutenkin seminaaria ja gradua, sillon nyt voi asua missä vaan. Eli n. 4 vuotta erillään asumista, josta aina kesät ja viikonloput yhdessä. En näe tässä mitään ongelmaa.
Tiedän myös ihmisiä, jotka käy Helsingssä töissä Turusta, Tampereelta ja Lahdessa. Miten ihmeessä opiskelijalle olis mahdotonta?
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että tulet katumaan myöhemmin elämässä jos jätät koulutus- tai työmahdollisuuksia toteutumatta seurustelun takia.
Kaikki eivät pääse töihin, vaikka kuinka opiskelisivat.
Olethan opiskellut ekan vuoden sisällöt jo avoimessa? Saat ne hyväksiluettua kun pääset opiskelemaan. Joten taas lyhenee yksi vuosi erillään asumisesta.
Ettei nyt vaan toi muuttaminen olis saamattomuuden tekosyy?
No voi Herran tähden. Opiskelemaan mennään sinne, missä se opiskelupaikka on. Vai miten tää homma oikein nykyisin toimii?
Itse asiassa olen sitä mieltä, että mihinkään vanhempien ja vanhojen kavereiden lähelle ei ainakaan jäädä. Eteenpäin elävän mieli.
Muuttaisin. Ja olen muuttanutkin. Seurusteluni kesti tämän, mutta loppui muista syistä myöhemmin.
Tottakai muutat! Me aloitettiin miehen kanssa seurustelu myös ennen opintoja ja muutettiin eri maihinkin opintojen vuoksi. Nykyään ollaan naimisissa ja lapsiakin on. Kyllä se suhde kestää, jos on kestääkseen! Sen takia ei kannata omia unelmomia uhrata.
Onko se poikkis käynyt jo armeijaa?
Sinulle raha taitaa olla rakkautta tärkeämpää...
Ihan yhtähyvin voi pyrkiä lähikouluun niin monta kertaa että pääsee sisään.