Mikä on sellainen asiantuntijatyö, joka ei kuormita hengiltä?
Pakko vaihtaa hommia, en jaksa enää järjetöntä multitaskaamista. Kaikki kaatuu niskaan koko ajan, esimiehet ovat organisaation rakenteen vuoksi täysin kädettömiä, ja työn rajaaminen jää täysin itselle. Osaan rajata työtäni kyllä, mutta en jaksa enää sitä jatkuvaa huonoa palautetta, joka rajaamisesta seuraa. Työ on sisällöltään kiinnostavaa, inspiroivaa ja haastavaa, mutta vaatii järjetöntä paineensietokykyä koko ajan.
Voin vaihtaa työantajaa, mutta sama on edessä tällä alalla joka paikassa vähän eri höystein. Miten hitossa tämä ratkaistaan? Että kun on oikealla alalla ja motivoitunut ja hyvä työssään, mutta työ kuormittaa jatkuvasti aivan liikaa. Ja samaa tuntuu olevan kaikilla muillakin tuttavilla, töitä painetaan oman terveyden kustannuksella vuodesta toiseen.
Mitähän sitä tässä sitten rupeaisi tekemään? Ihan duunarihommat eivät kiinnosta, tylsistyn helposti. Ja 8 vuoden yliopisto-opintojen jälkeen mitkään pitkät koulutukset eivät tule kysymykseen enää. Pitää maksaa asuntolainaa ja ostaa lapselle ruokaa. Mutta eihän meidän oikeasti ole tarkoitus sairastua työnteosta.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä että ongelmasi on paineensietokyky. Sitä joko on tai sitä ei ole. Osalla on lehmän hermot jo syntyessään ja vaikka painavat pitkää päivää ei stressin hiventäkään. Osa taas nauttii stressistä ja tuntee olevansa elossa kun koko ajan tapahtuu. Osa taas ei kestä edes sitä että olisi 5-6 yhtäaikaista tehtävää ja deadline tänään. Mieti mitä oikeasti haluat elämästässäsi, sillä kaikkea ei voi saada. Jotain saadakseen on luovuttava jostain.
Mulla on tällä hetkellä lähes 70 asiakasta ja useita satoja eritasoisia yhtäaikaisia tehtäviä. Ei ole kyse paineensietokyvystä. Yhdenkään ihmisen kuuppa ei toimi niin, että hyvällä taidolla ja asenteella muuttuu robotiksi. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Heitä nyt joku vihje, mitä nyt teet? Muuten hankalaa neuvoa.
Typen spammar.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluttaudu vähän lisää ja siirry HR-puolelle.
HR-Jakkukalkkunaksi? :)
jakkukalkkunointihan on hienoa! sitten vähän pikkujouluissa irrotellaan, ettei kukaan uskoisi. hanki ainakin ne klassiset urahelmet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sote-alan tyyppiset tehtävät, myös koulutus. Ap.
Minä myös asiantuntijana sote - alalla ja varasin jo keskusteluajan esihenkilölle ja työterveyslääkärin ensi viikolle. En aio jaksaa enää montaa päivää töissä. Meillä paha yhdistelmä katkaisi kamelin selän. Minua samaan aikaan kytätään joka askeleesta, kyllä, meillä on jopa pidetty luento wc - paperin käytöstä työpaikan wc:ssä ja käyn itse nykyään läheisen kauppakeskuksen wc:ssä kun en uskalla töissä enää, nämä kaikki siis tiiminvetäjältä, sitten juuri pari viikkoa sitten kävi ilmi että tiimin avainhenkilö, joka on ammatinharjoittaja, on myynyt asiakkaalle yli palvelusopimuksen 100000 euroa ja nyt se yhtäkkiä piti palauttaa asiakkaalle. Ei sattuneesta syystä enää nappaa hirveästi olla töissä tuolla. Olemme muutenkin jo saaneet riittävästi taloussaarnoja toimitusjohtajaltamme kuinka talous on niin uhattu.
Vierailija kirjoitti:
Naapurini oli yliopiston KV-palveluissa töissä ja valitteli minulle boreoutia. Eli tekemistä ei ollut työpäiviin tarpeeksi muuten kuin 2x vuodessa eli elokuun lopussa ja tammikuun alussa kun vaihtarit tuli Suomeen.
Kyllästyi täyttämään sanaristikoita työpäivien aikana ja lähti.
Mulla on samanlainen työ. Olen jo turtunut tilanteeseen.
En tiedä päteekö tämä sun tilanteeseen, mutta oman kokemukseni kautta annan yleisesti vinkiksi:
Jos päädyt vaihtamaan työpaikkaa, yritä ottaa siellä erilainen rooli työyhteisössä. Ei tarvitse tietenkään mikään töitä karttava lusmu olla, mutta ole vähän hitaampi työtehtävissäsi, vähemmän oma-aloitteinen, vähemmän tunnollinen niin kaikkea ei kasata sun niskaan. Jos sulla on alaisia niin sitten heti delegoit niille, mitä pystyt.
Jos otat sellaisen ylisuorittajaroolin, että hoidat aina kaiken nopeasti ja hyvin niin sitten sitä saa myös enemmän tehdä.
Erikoislääkäri yksityisellä joka tekee 3 pv viikossa töitä
Haluisin kans vaihtaa työpaikkaa sellaiseen missä se, että hoidat hyvin työtehtäväsi palkitaan jotenkin muuten kun uusilla vastuualueilla. Onko sellaisia sitten olemassa, sitä en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä että ongelmasi on paineensietokyky. Sitä joko on tai sitä ei ole. Osalla on lehmän hermot jo syntyessään ja vaikka painavat pitkää päivää ei stressin hiventäkään. Osa taas nauttii stressistä ja tuntee olevansa elossa kun koko ajan tapahtuu. Osa taas ei kestä edes sitä että olisi 5-6 yhtäaikaista tehtävää ja deadline tänään. Mieti mitä oikeasti haluat elämästässäsi, sillä kaikkea ei voi saada. Jotain saadakseen on luovuttava jostain.
Mulla on tällä hetkellä lähes 70 asiakasta ja useita satoja eritasoisia yhtäaikaisia tehtäviä. Ei ole kyse paineensietokyvystä. Yhdenkään ihmisen kuuppa ei toimi niin, että hyvällä taidolla ja asenteella muuttuu robotiksi. Ap.
Olet varmaan vakituinen eli työsuhteesi on turvatumpi kuin määräaikaisella. Rupea vähentämään noita asiakkaitasi eli päätä asiakkuuksia. Kun olet päässyt sinulle sopivaan tasoon esim. 45 asiakasta, pidät sen etkä ota ylimääräisiä. Opettelet peilin edessä sanomaan "Minulla ei ole nyt tilaa, mutta ilmoitan kun vapautuu tila uudelle asiakkaalle." Puhut selkeästi etkä selittele etkä pyytele anteeksi. Työnantajasi etsii sitten näille "ylimääräisille" asiakkaille toisen työntekijän.
Nainen pakkosuorittaa eikä uskalla antaa palautetta esimiehille ja sitten uhriutuu av:llä!I
Irtisanoudu saatana vaan niin ottavat paikallesi jonkun miehen joka tekee, osaa relata eikä ruikuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sote-alan tyyppiset tehtävät, myös koulutus. Ap.
Minä myös asiantuntijana sote - alalla ja varasin jo keskusteluajan esihenkilölle ja työterveyslääkärin ensi viikolle. En aio jaksaa enää montaa päivää töissä. Meillä paha yhdistelmä katkaisi kamelin selän. Minua samaan aikaan kytätään joka askeleesta, kyllä, meillä on jopa pidetty luento wc - paperin käytöstä työpaikan wc:ssä ja käyn itse nykyään läheisen kauppakeskuksen wc:ssä kun en uskalla töissä enää, nämä kaikki siis tiiminvetäjältä, sitten juuri pari viikkoa sitten kävi ilmi että tiimin avainhenkilö, joka on ammatinharjoittaja, on myynyt asiakkaalle yli palvelusopimuksen 100000 euroa ja nyt se yhtäkkiä piti palauttaa asiakkaalle. Ei sattuneesta syyst
Kerropa AP. mitä teet työksesi? Ettet vain liioittele omaa rooliasi...
Olen tosi kovapalkkaisessa asiantuntijatyössä. Täysin vapaat työajat, ei mitään tulosvastuuta, tiimihenki korkea ja tuntuu kuin harrastukselta. Kyllä niitä töitä on jos osaa etsiä. Itse olen löytänyt isoista yrityksissä, joissa on esim. sisäinen ja autonominen startup.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää tehdä niin, että vaihtaa työpaikkaa ja suoriutuu koeajan läpi. Sitten pikkuhiljaa alkaa löysäillä enemmän ja enemmän kunnes on päässyt sille tasolle, että koko päivänä ei saa mitään aikaiseksi, mutta kukaan ei pysty todistamaan mitään.
Kadehdin niitä jotka ovat tehneet töiden välttelystä taidetta.
Järkyttäviä tuommoiset perseilijät
Niin on, mutta toisaalta jos itse saisi palkan tekemättä mitään, niin etkö muka tykkäisi?
Tylsäksi kävisi.
Itse suosin omaa systeemiäni, jossa teen sen verran töitä kuin oikeasti jaksan, ja ihmiset ovat kiitollisia, etenkin siitä kun autan mielelläni nuorempia kollegoita, kun tulevat kyselemään asioita. He tietävät, että minulta voi aina kysyä; en koskaan hermostu "tyhmistäkään" kysymyksistä ja pyrin antamaan itse vastauksen lisäksi mahdollisimman paljon taustoja, jotta he osaavat itse ensi kerralla paremmin tehdä asian. Tällä tavalla ei käy aika pitkäksi ja kaikilla on hyvä mieli. Sitten kun ei ole kyselyitä, niin jatkan varsinaisia työtehtäviäni. Joskus ne eivät edisty lainkaan, mutta siitä minä en jaksa kantaa murhetta, kun on aivan selvää, että oraakkelina toimiminen on firmalle tärkeää.
Yhtäläisyysmerkin vetäminen pelkän oppiarvon ja asiantuntijuuden välille, maustettuna ikärasimilla, on suomalaisten organisaatioiden rekrytoinneissa ne kaikkein suurimmat virheet, jotka johtavat väistämättä työntekijöiden loppuunpalamiseen. Todellinen asiantuntijuus hankitaan vuosien työkokemuksella, jossa on vaiheittain ja perustellusti edetty uralla, laaja-alaisen osaamisen kasvaessa, siihen asiantuntijatehtävään. Tällaisen urapolun kokenut asiantuntiija ei vähästä väsy, koska tuntee työtehtävänsä vaikutukset koko organisaatioon ja sen ulkopuolelle tarkalleen. Tällainen henkilö on hektisessä työympäristössä kuin kotonaan. Kokeneiden, vanhempien työntekijöiden syrjiminen suomalaisilla työmarkkinoilla on aivan käsittämätön ilmiö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet varmaan vakituinen eli työsuhteesi on turvatumpi kuin määräaikaisella. Rupea vähentämään noita asiakkaita
En ole ap mutta olen itsekin asiantuntijatehtävissä sote-alalla. Itselläni on asiakkuuksia suunnilleen sama määrä kuin ap:lla. Mutta en minä voi lopettaa yhtään asiakkuutta eikä varmaan ap:kaan. Ne asiakkaat on jatkuvia ja pysyviä asiakkaita, jotka on nimetty vastuulleni. Heillä on pysyvä palvelusopimus. Ainoa tapa päästä heistä eroon omassa työssäni olisi siirtää heidät kollegalle. Ja kun kollegoilla on jo sama määrä asiakkuuksia nimettynä niin ei heille mahdu minulta osa minun asiakkuuksista.