Valehteletko koskaan neuvolassa?
Käsi sydämelle, luistatteletko koskaan neuvolantädille pikku valheita? Millaisia?
Itse olen hiukan liioitellut lapsen sanavaraston suuruutta (2v), väitin osaavan n.70 sanaa, vaikka oikeasti osaa sanoa selvällä suomenkielellä n. 20 sanaa. En jaksaisi joutua mihinkään lisäsyyneihin tämä pojan kanssa, kyllä oppii puhumaan varmasti, mutta on yleensäkin ollut kaikessa hiukan hitaammanlainen temperamenttinsa johdosta. Minulla on hieman huono omatunto tästä, niinpä kyselenkin teiltä, teettekö koskaan samaa?
Kommentit (27)
sitäpaitsi sen ymmärryskyky on selvästi niin paljon mua alempana, etten tosiaan odota sen voivan auttaa mua masennuksessa tai yhtään missään. Jos siltä kysyy jotain, se tavaa samoja kirjoja, jotka minä olen jo lukenut...
Saan niihin asioihin tukea muualta ihan riittävästi eikä terkalla kuulu imetykseni kesto mitenkään (vaikka hän katsookin asiakseen sitä kommentoida). Minulle neuvola on ollut lähinnä mittauspaikka, en halua keskustella terkan kanssa erilaisista näkemyksistämme.
Terkku on mukava. En myöskään halua antaa lapsille kuvan, että valehtelu on ok. Miksi valehtelisin mistään? Varsinkin lasta koskevista asioista voi olla vaarallista valehdella. Jos myöhemmin tulee vaikkapa oppimisvaikeuksia ja lapsen sanavarastoa tms. on liioitellut, ei ole järkevää. Lapsen parastahan on puhua totta!
Kuka sitä paitsi LASKEE lapsensa sanavarastoa?
että terveydenhoitaja ohjaisi eteenpäin jos kertoisitte masennuksesta ym. vaikeuksista? Tuskinpa itse ryhtyisi tohtoroimaan.
Neuvola ei ole pelkästään mittausta ja punnitusta varten.
Olin aikanaan rehellinen imetyksestä myös -ja siitä sai kyllä kuulla. Imetin kaksosia 1v 9kk ikään asti enkä yhtään kadu. Oli ihanaa aikaa. Neuvolan mielestä olisi saanut loppua jo aiemmin.
Sinne kerrotaan tasan se mitä siellä halutaan kuulla. Missään muussa ei ole järkeä.
Olen kertonut ihan suoraan senkin, että jos lapsi ei hyvällä ruokaa syö, hän ei syö sitä pahallakaan. Ruoka otetaan pois ja annetaan 3 tunnin päästä uudelleen ja hyvin maistuu.
Olen sanonut etten ole mikään nykyajan lässyttjä kasvattaja vaan meillä on säännöt joita noudatetaan. Vaatteet puetaan kun käsketään, syödään vain ruoka-aikoina, äitiä ja isää totellaan eikä väitetä vastaan. Kerroin että käytän uhkaus/lahjonta/kiristys menetelmää silloin kun pinna ei riitä muuhun.
Sanoin että niin minutkin on kasvatettu ja olen ylpeä omasta äidistäni. Neuvolatäti huokasi ja sanoi, että hänen 8 vuotisen uransa aikana eka viisas äiti.
Eli en valehtele!