Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi 9 euroa päivässä -töiden korvaus nouse ollenkaan?

Vierailija
30.11.2024 |

Sehän on ollut 9 euroa päivässä todella pitkään. Ei kata läheskään enää kuluja siitä, että henkilö tekee jotain kotonaolon sijaan. 

Lun se kerran on kulukorvaus, niin miksei se nouse, vaikka kulut nousevat koko ajan?

(En ole itse ollut, ihmettelen vaan. Tuollaista ilmaistyötä ei pitäisi olla olemassakaan.)

Kommentit (168)

Vierailija
81/168 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni kulukorvauksen pitäisi olla todellisia kuluja vastaava. Esim. bussilipun hinta paikallisliikenteeseen + lounasseteleitä.

Vierailija
82/168 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saahan sitä mennä oikeisiin töihin tai alkaa yrittäjäksi niin ei kuluta veronmaksajien varoja elämiseen. Tukipummieliitin takia valtio ottaa 10 miljardia euroa velkaa vuosittain ja nämä jaksavat vinkua vaan lisää. Mikään ei tunnu riittävän kun pitäisi saada sama elintaso kun työtä tekevillä mutta ilman vastuuta mistään ja suurin osa makaa kotona kuin lahna.

Isoimmat tukipummit ovat Kokoomuslaiset roistot jotka lähettävät verorahat EU:hun ja Afrikkaan sekä yritystukia kuppaavat Persut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/168 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoisiko joku, missä teetetään ihan oikeaa tuottavaa työtä 9 €/päivä? Kuntouttava työtoiminta ei sitä ole.

Toki työkokeilustakin maksetaan sama 9 €, sitä tehdään "oikeilla" työpaikoilla. Työkokeiluun ei kenenkään ole pakko mennä, eikä myöskään kuntouttavaan työtoimintaankaan.

Ei ole pakko, mutta karenssihan me laitetaan... Kuntouttavaa työtoimintaa on mm. kouluissa, päiväkodeissa, keittiöissä, pesuloissa, muuttopalveluissa, siivousta, toimisto"apulaisen" töitä kirpputoreilla, kiinteistöhuollossa, it-tuessa jne. Kyllä se monesti ihan oikealta työltä haiskahtaa. Palkkatyöntekijöitä on saatettu vähentää... Osassa paikkaa on teetetty alihankintatöinä kaikenlaista (googlaa vaikka) "ihan vaan pienimuotoisesti".

Vierailija
84/168 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äänestäkää jatkossakin persuja ja kokoomusta, niin olemme kohta kaikki noissa 9 e/pvä hommissa!

Ja hikipajaSDP:tä myös! Tyhmä palkkaa maksaa, röyhkeä pääsee halvemmalla!

Vierailija
85/168 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Toimeentulotukeen tulee työvelvoite."

https://yle.fi/a/74-20043998

Entäs ne toimeentulotukea saavat, jotka tekevät jo nyt kokopäivätyötä? Heitäkin on.

Tai toimeentulotukea saavat, jotka ovat työkyvyttömiä?

Vierailija
86/168 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtöntä ei laiteta enää työkokeiluun, mutta kotihoidontuella oleva äiti joutuu toimeentulotuki töihin. 

Taatusti laitetaan, mutta yrityksen sijaan kunnalle. Siellä ollaan kohta suuri osa suomalaisista, kuka milläkin nimikkeellä. Pomot vain oikeutettuja palkkaan?

Vierailija
87/168 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se noussut.....Itse olen joskus saanut 8 euroa...päätä huimaa noin suuri raha...kahdeksan tunnin työpäivää tein ja kyllä todella myös teetettiin...Kyllä sai tuntea itsensä todella " arvostetuksi"...ja " korvaamattomaksi"...🤔

Vierailija
88/168 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtöntä ei laiteta enää työkokeiluun, mutta kotihoidontuella oleva äiti joutuu toimeentulotuki töihin. 

Taatusti laitetaan, mutta yrityksen sijaan kunnalle. Siellä ollaan kohta suuri osa suomalaisista, kuka milläkin nimikkeellä. Pomot vain oikeutettuja palkkaan?

No, ei laiteta paitsi tes-palkalla.

Mutta, vakituisia taatusti irtisanotaan. 

Vierailija
89/168 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensi vuonna kaupunki maksaa sakkomaksuja joka kuukausi työttömästä niin kauan, että hän saa tes-palkka työn. 

Ei auta, vaikka työtön laitettaisiin työkokeiluun, sakkomaksu menee silti. 

Lisäksi hallitus leikkaa kuntaosuuksista ja tulee potkulaki. 

Mahdetaanko vakituisia irtisanoa? 

Varmasti irtisanotaan kaupungin vakituisia työntekijöitä, koska rahat ei riitä. 

Ja ottavat varmasti velvoitetyöläisiä/työkokeilijoita yms. tilalle.

Vierailija
90/168 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei töissä käydä rahan takia.

t. kokoomus

Totta. Kokkaret elävät pääomatuotoilla ja työtä tehdään ajankuluksi ja oman sekä veljien pääomien lisäämiseksi.

Vierailija
91/168 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensi vuonna kaupunki maksaa sakkomaksuja joka kuukausi työttömästä niin kauan, että hän saa tes-palkka työn. 

Lisäksi hallitus leikkaa kuntaosuuksista ja tulee potkulaki. 

Mahdetaanko vakituisia irtisanoa? 

Varmasti irtisanotaan kaupungin vakituisia työntekijöitä, koska rahat ei riitä. 

Ja ottavat varmasti velvoitetyöläisiä/työkokeilijoita yms. tilalle.

No, ei ota koska silloin joutuu maksamaan sakkomaksuja.

Vain tes-palkka vapauttaa sakkomaksusta. 

Vierailija
92/168 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin sairaalassa työkokeilussa ja sain tunnukset Lifecareen ja tilasin potilaille laboratoriokokeita ja takseja.

Näin niiden terveystiedot kenen asioita hoidin. Toki vaitiolovelvollisuus. 

Vierailija
93/168 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vähän väliä pätevänä opettajana sijaisena 9 eurolla koulussa, jonne olen hakenut töihin useita kertoja.

Oppilaille on kai ihan hyvä, että on pätevä ja tuttu henkilö paikalla, koska voisi olla niinkin, että yksi opettaja hoitaa useamman luokan yhtä aikaa, kun opettaja on poissa.

9 eurot kattavat melkein opintolainani lyhennyksen, joten jää muut tuet elämiseen, joten jotain iloa kai tästäkin on. 

Siis 9 euroa/päivä? Tuollainen on laitonta (korvaat palkkatyöntekijän). Voitko ottaa yhteyttä ammattiliittoon tms? Voi olla mahdollista hakea noista vuoroista palkkaa oikeusteitse, jos pystyt todistamaan, että olet korvannut palkkatyöntekijän. Tehkää kaikki vastaavassa tilanteessa olevat niin, ei tämä muuten lopu koskaan!

Tuskin pystyn todistamaan yhtään mitään, kun ei ole mik

Pitää sitten sanoa oppilaille, ettei valitettavasti osaa neuvoa ja jutustella jotain tyhjänpäiväistä.

Vierailija
94/168 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vähän väliä pätevänä opettajana sijaisena 9 eurolla koulussa, jonne olen hakenut töihin useita kertoja.

Oppilaille on kai ihan hyvä, että on pätevä ja tuttu henkilö paikalla, koska voisi olla niinkin, että yksi opettaja hoitaa useamman luokan yhtä aikaa, kun opettaja on poissa.

9 eurot kattavat melkein opintolainani lyhennyksen, joten jää muut tuet elämiseen, joten jotain iloa kai tästäkin on. 

Siis 9 euroa/päivä? Tuollainen on laitonta (korvaat palkkatyöntekijän). Voitko ottaa yhteyttä ammattiliittoon tms? Voi olla mahdollista hakea noista vuoroista palkkaa oikeusteitse, jos pystyt todistamaan, että olet korvannut palkkatyöntekijän. Tehkää kaikki vastaavassa tilanteessa olevat niin, ei tämä muuten lopu koskaan!

Sinuna kysyisin asiantuntijalta mielipidettä eli hae oikeusapua liitosta tai muualta. Kirjaa ylös vuorot ja mitä olet tehnyt ja onko ohjaajasi ollut paikalla.

Vierailija
95/168 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin sairaalassa työkokeilussa ja sain tunnukset Lifecareen ja tilasin potilaille laboratoriokokeita ja takseja.

Nythän osastonsihteereitä laitetaan pois. 

Niin osaisin tehdä niitä hommia työmarkkinatuella. 

Vierailija
96/168 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nythän osastonsihteereitä laitetaan pois. 

Niin osaisin tehdä niitä hommia työmarkkinatuella. 

Työttömänä tein työmarkkinatuella seuraavia hommia sairaalan osastolla : tulostin huonekartan, ilmoitin osaston potilastilanteen kaksi kertaa päivässä, tilasin laboratoriokokeita ja takseja, tein osaston tilastoinnin, tein kokousmuistioita ja käyntikortteja, skannasin papereita ja tulostin ja vein arkistoon, hain osaston postit, tilasin veripusseja, postitin epikriisejä, keitin hoitajille kahvia, putsasin näppäimistöt jne. Toi oli siis työkokeilu työmarkkinatuella 595 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa /työpäivä.

Kun osastonsihteeri sairastui tai oli koulutuksessa niin niinä päivinä olin yksin. 

Vierailija
97/168 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vetoa siihen, että työkokeilu (vai missä olet?) on sinulle tarkoitettu palvelu, ei työnantajaa varten (työnantaja ilmeisesti kutsuu sinut kun tarvitsee sijaista, mikä viittaa selvästi työnantajan tarpeeseen, säilytä todisteet viestit ym). Tuo on kyllä todella outoa. Miten se on edes mahdollista?

Vierailija
98/168 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sairaaloissa hätää ole. Irtisanokaa vaan osastonsihteerit, kyllä me työttömät työmarkkinatuella tehdään ne hommat.

Yksi työtön oli sairaalan infossa jakamassa avaimia hoitajille jne, lajittelemassa posteja ja neuvomassa asiakkaita missä on röntgen. 

Vierailija
99/168 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulevat laittamaan kaikki työttömät, joiden työkyvystä on pieninkin epäilys, hyvinvointialueiden riesaksi välttyäkseen sakoilta. Lääkäreissä ja eläke-, sairauspäiväraha- ja kuntoutushakemusten käsittelyssä voi olla vipinää, kun ihmisiä ohjataan selvittämään oikeutta muuhun kuin työttömyystukeen.

Tuohon lisätään se, että Kela on tiukentanut jo ennestään tiukkoja kriteerejä. Eli pakko hakea noita, vaikka tietää ettei ole mitään mahdollisuutta saada niitä. Ja käsittely kestää.

Vierailija
100/168 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä on ollut myös sairaalassa arkistossa toimistotöissä. Siellä on kaikki potilaspaperit.