Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset väittää resilienssinsä olevan hyvä vaikka heille ei ole koskaan edes tapahtunut mitään?

Vierailija
30.11.2024 |

Nämä ihmiset ei ole joutuneet kokemaan elämässä oikeasti mitään merkittäviä vastoinkäymisiä. Eihän sitä sitten voi tietää.

Kommentit (443)

Vierailija
1/443 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten valittavat perusflunssasta kuin olisi ollut jokin isokin juttu, kun he eivät koskaan ole sairaana ja miten ihmeellistä se on kun on yhtäkkiä kuumetta 37.5 ja nuhainen olo

Vierailija
2/443 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräänlaista itselle vakuuttelua, pelosta johtuvaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/443 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siksipä justiin näin väittävät. Elämä opettaa heillekin, malta vain odottaa.

Vierailija
4/443 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kokenut kaikenlaista ja pärjään henkisesti  hyvin. Avioeroja, lapsen tehohoito, vanhemman kuolema, elvytystilanteita, irtisanomisia, nyt oottelen tietoa syöpänäytteestä. Minut on uhattu ampua 2 x ja raiskattu kahdesti. Olen sairastunut pysyvästi.

En sitten tiedä, mitä ap pitää merkittävänä vastoinkäymisenä.

Vierailija
5/443 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekevät itsemurhan kun eivät kestä muun muassa syöpää syövän sattuessa. Tai hermovaurio-kivut kolarissa. Yksi sekunti ja elämä on täysin erilaista. 

Vierailija
6/443 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakaan sinun resilienssisi ei ole kovin hyvällä tolalla, jos et kestä edes sitä, mitä toiset ihmiset sanovat itsestään.

Vierailija
7/443 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ethän sinä voi tietää heidän kokemuksistaan.

Vierailija
8/443 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dunning kruger tai sitten heidän vastoinkäymisensä ei näy päälle tai et itse niitä ymmärrä. Varmaan jokin noista. Mutta onhan sitä tutkittu että helpoimmalla pääsevät yritysjohtajatkin kokevat tekevänsä eniten töitä.

Vierailija
9/443 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, tää onkin taas sen kakarana "ikuiset traumat" saaneen hullun uhriutumisketju.

Vierailija
10/443 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenestä oikein puhut?

Vierailija
11/443 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon kokenut kaikenlaista ja pärjään henkisesti  hyvin. Avioeroja, lapsen tehohoito, vanhemman kuolema, elvytystilanteita, irtisanomisia, nyt oottelen tietoa syöpänäytteestä. Minut on uhattu ampua 2 x ja raiskattu kahdesti. Olen sairastunut pysyvästi.

Resilienssin tärkeyttä toitotetaan huolestuttavasti kuolemansurussa. Niin kuin se joustokyky olisi jotenkin tavoittelemisen arvoinen ihannetila. Lapseni on tehnyt itsemurhan ja minä olen sairastunut parantumattomaan syöpään, mutta en pidä itseäni resilienttinä. En ole selviytyjä, piste.

Vierailija
12/443 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa typerää vähätellä toisten ongelmia. Oma resilienssisi taitaa olla melko olematon, kun elämässäsi on noin suuri asia millainen toisten resilienssi on.

Vierailija
13/443 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No noi nyt on kaikki peruselämiseen kuuluvia juttuja eikä mitenkään ihmeellistä. Ei tollaseen pitäis ees reagoida

Vierailija
14/443 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat henkisesti hyvin pärjäämisellä?

Vierailija
15/443 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Resilienssi ymmärretään usein väärin, koska resilienssillä tarkoitetaan niitä suojaavia tekijöitä, mitkä auttavat psyykkistä selviytymistä. Esimerkiksi lapsuudessa koettu hyvä perusturvallisuus on hyvin tärkeä sellainen.

Se että vertailee omia kokemuksia muiden kokemuksiin ja uhittelee olevansa parhaiten selviytynyt, ei valitettavasti kerro resilienssistä.

Vierailija
16/443 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Resilienssin tärkeyttä toitotetaan huolestuttavasti kuolemansurussa. Niin kuin se joustokyky olisi jotenkin tavoittelemisen arvoinen ihannetila. Lapseni on tehnyt itsemurhan ja minä olen sairastunut parantumattomaan syöpään, mutta en pidä itseäni resilienttinä. En ole selviytyjä, piste.

Olen myös itsemurhan tehneen omainen. En ole siitä kunnolla selviytynyt. Kovin mielellään ihmiset selviytyjinä niistä kuitenkin puhuvat, jotka vielä ovat kokemansa jälkeen hengissä, oli henkilön oma kokemus millainen tahansa.

Tuolla logiikalla kai ihan kaikki tällä hetkellä elossa olevat ovat "selviytyjiä". Mielestäni tälläinen ajattelumalli kuitenkin vesittää koko käsitteen selviytymisestä. Ei elämän pitäisi pääosin tuntua pahalta.

Vierailija
17/443 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Resilienssi punnitaan vasta tositilanteessa. Sit sen näkee, ennemmin ei. Ihan sama mitä ajattelee tai puhuu kauniina kesäpäivänä. 

Vierailija
18/443 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myös itsemurhan tehneen omainen. En ole siitä kunnolla selviytynyt. Kovin mielellään ihmiset selviytyjinä niistä kuitenkin puhuvat, jotka vielä ovat kokemansa jälkeen hengissä,

Usein ajattelen, että helpommalla olisi päässyt, jos olisi tullut omalle kohdalle lähtö samalla kertaa. Elämää on vaikeaa rakentaja sirpaleista.

Vierailija
19/443 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on lähipiirissä kaksi ihmistä jotka on jääneet lapsena orvoiksi. Toinen on tästä kovin katkeroitunut, ilkeilee muille siitä miten nämä saavat apua vanhemmiltaan, mutta ei kuitenkaan osaa itse olla iloinen mistään mitä apua ja tukea on itse saanut. Tekee asiasta usein suuren numeron, varsinkin juhlapäivien yhteydessä.

Toinen taas on selkeästi mukautuvaisempi tyyppi, hän ei ole katkeroitunut, vaan hänellä sujuu elämässä ihan hyvin.

Vierailija
20/443 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Resilienssi punnitaan vasta tositilanteessa. Sit sen näkee, ennemmin ei. Ihan sama mitä ajattelee tai puhuu kauniina kesäpäivänä. 

Missä tositilanteessa? Miten se määritellään, että onko tämä nyt sellainen tositilanne missä resilienssi näkyy?

Kyllä se resilienssi näkyy eniten ihan arjessakin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yksi