Oletko tavannut tai seurustellut psykopaatin kanssa?
Kommentit (121)
Tuttavani eksä. Sain hänestä aluksi hyvin positiivisen ensivaikutelman, mutta aika pian alkoi jonkinlainen hälytyskello soida. Tuli tunne, että tälle henkilölle ei kannata kertoa liikaa itsestään. En silti osannut ajatella, että hän on psykopaatti, ja sain tietää sen vasta vuosia myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykopaatit ovat harvinaisia. Arvioidaan, että heitä on 1-2% väestöstä ja noin 10%:lla on siihen viittaavia piirteitä. Silti moni leimaa vittumaisen exänsä tai pomonsa psykopaatiksi tai narsistiksi. Ei itsekkyys tai ikävä luonne tarkoita luonnehäiriötä.
Eli jos tuntee vaikka 150 henkilöä, mikä ei ole edes erityisen paljon, niin mahdollisesti tuntee 3 psykopaattia 🤔
No näinpä. Kaikki ovat tavanneet psykopaatteja.
Minä olen opettanut noin paria tuhatta nuorta. Tilastojen mukaan olen siis opettanut jopa kolmeakymmentä psykopaattia.
Minulla on mielessä ehkä viisi poikaoppilasta, joilla mielestäni selvästi oli psykopaattisia taipumuksia. Yhteistä heille on pinnallinen miellyttävyys, hyvät sosiaaliset taidot, korkea sosiaalinen asema luokassa, tunteettomu
Kommenttisi on oikein hyvä, mutta haluaisin lisätä tähän sen, että pelon ja jännityksen puuttuminen ei johdu aina psykopatiasta vaan siihen voi olla muitakin syitä. Joskus esimerkiksi traumaattinen kokemus voi aiheuttaa sen, ettei kyseisiä tunteita enää tunneta ollenkaan tai niiden tuntemisen kynnys on entistä korkeampi. Tällöin voi arasta lapsesta tulla yhtäkkiä rohkea.
"Kommenttisi on oikein hyvä, mutta haluaisin lisätä tähän sen, että pelon ja jännityksen puuttuminen ei johdu aina psykopatiasta vaan siihen voi olla muitakin syitä. Joskus esimerkiksi traumaattinen kokemus voi aiheuttaa sen, ettei kyseisiä tunteita enää tunneta ollenkaan tai niiden tuntemisen kynnys on entistä korkeampi. Tällöin voi arasta lapsesta tulla yhtäkkiä rohkea."
No enpä tainnut sanoa, että kyse olisi mistään yhdestä ominaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
"Kommenttisi on oikein hyvä, mutta haluaisin lisätä tähän sen, että pelon ja jännityksen puuttuminen ei johdu aina psykopatiasta vaan siihen voi olla muitakin syitä. Joskus esimerkiksi traumaattinen kokemus voi aiheuttaa sen, ettei kyseisiä tunteita enää tunneta ollenkaan tai niiden tuntemisen kynnys on entistä korkeampi. Tällöin voi arasta lapsesta tulla yhtäkkiä rohkea."
No enpä tainnut sanoa, että kyse olisi mistään yhdestä ominaisuudesta.
Et sanonutkaan. Siksi sanoin, että kommenttisi on oikein hyvä ja haluan vain lisätä tämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykopaatit ovat harvinaisia. Arvioidaan, että heitä on 1-2% väestöstä ja noin 10%:lla on siihen viittaavia piirteitä. Silti moni leimaa vittumaisen exänsä tai pomonsa psykopaatiksi tai narsistiksi. Ei itsekkyys tai ikävä luonne tarkoita luonnehäiriötä.
Minä olen opettanut noin paria tuhatta nuorta. Tilastojen mukaan olen siis opettanut jopa kolmeakymmentä psykopaattia.
Minulla on mielessä ehkä viisi poikaoppilasta, joilla mielestäni selvästi oli psykopaattisia taipumuksia. Yhteistä heille on pinnallinen miellyttävyys, hyvät sosiaaliset taidot, korkea sosiaalinen asema luokassa, tunteettomu
Voisiko noissa olla pikemminkin kyse antisosiaalinen persoonallisuus. Psykopaatit ei aina ole pahoja kiusaajia, he eivät vain tunne empatiaa. Riippuu kasvuolosuhteista tuleeko psykopaatista hankala ihminen. Jos hyvin käy, hän voi menestyä kirurgina, poliitikkona tai vaikka opettajana.
Antisosiaaliset taas ajautuvat usein huonoille teille päihdeongelmien vuoksi. Mutta jos päihteet jää voi oireet lievittyä muutenkin iän myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos tuntee vaikka 150 henkilöä, mikä ei ole edes erityisen paljon, niin mahdollisesti tuntee 3 psykopaattia 🤔
Juuri tästä syystä lopetin viimeisimmän tapailusuhteeni. Nainen kertoi, että hän ei pelkää mitään. Laitoin vähän äkkiä hänet estoon joka paikassa.
Jos minulta kysytään, mitä pelkään, vastaan yleensä, etten pelkää ihmeemmin mitään. Ei se tarkoita, etten koskaan missään tilanteessa pelkää mitään, vaan etten aktiivisesti kuluta energiaani pelkäämällä turhia asioita tai asioita joihin en voi varautua. Jos taas voin varautua, niin sitten varaudun, enkä sen vuoksikaan pelkää.
Asiat, joita pelkään, eivät ole helposti kerrottavissa, joten en yleensä edes yritä selittää niitä, eikä kukaan jaksaisi kuunnella. Sitten on vielä se, että jos en luota ihmiseen, en kerro hänelle peloistani tai muista heikkouksistani, koska jotkut ihmiset käyttävät näitä myöhemmin kertojaa vastaan.
Se, "ettei pelkää mitään", ei siis tarkoita psykopaattia. Mutta jos viet hänet laskuvarjohyppäämään ja hän tekee sen täysin pelotta, niin silloin saattaa ollakin psykopaatti. Toinen merkki on peilaamisen puute, esim. se jos haukotus ei (koskaan) tartu hänelle. Joku saattaa osata teeskennellä peilaamista, mutta aika harva.
Osa ihmisistä tosin on niin tietoisia itsestään (korkeasti maskaava autisti), että hän saattaa tietoisesti piilotella peilaamistaan, esim. pidättäytyy vaihtamasta asentoa tai haukottelemasta. Ehkä autisteja siksi luullaan joskus psykopaateiksi, vaikka todellisuus olisi ennemmin päinvastainen. Osalla autisteista on myös vaikeuksia tunnistaa toisten tunteita ja sen vuoksi he saattavat vaikuttaa kylmiltä ja tunteettomilta, toisinaan vain ujoilta. Siksikin heitä kohtaan ollaan joskus epäluuloisia.
olen tavannut miehen joka kehui että kaikki hänen exänsä ovat päätyneet terapiaan :D ja pahvi yritti vielä iskeä mua sillä. Samoin kehuskeli miten haaveilee holtittomasta liikennekäyttäytymisestä jota en viitsi tähän nyt eritellä..Eli kyllä näitä tyyppejä on, jos jonkun seurassa tulee kylmäävä olo jostakin, sitä fiilistä kannattaa uskoa ja säästää itsensä jatkokuvioilta.
Ei ole ainakaan vielä diagnoosia mutta psykopatia ei minun kohdallani osu mutta vahvat piirteet on sosiopatiasta ollut jo nuorena enkä oikeastaan pode empatiaa kuin ihan läheisiäni kohtaan ja tämä on vaan vahvistunut vanhetessa. En pysty kokemaan kuin pettymystä ja vihaa jos jään kiinni vääryyden tekemisestä ihmisille mutta tunnen kans syvää mielihyvää jos voin satuttaa ihmisiä, mutta tämän kanssa olen tehnyt koko ikäni töitä hoitaakseni asiaa ja olen jopa pysynyt suhteessa 10v.
Avokilleni olen ja pyrin olemaan maailman ihanin mutta häntä kohtaan ikävästi käyttäytyville hirviö pääsee esin eikä sitä estä mikään se vihan ja koston himo on niin iso ettei sitä pysäytä mikään ja tämän olen vaan hyväksynyt, sama se on työpaikan suhteen, en pysty ottamaan mitään käskyjä oikeen vastaan ja polen minkä ehdin muita noustakseni vain ylemmäksi johtotehtäviin, minä olen auktoriteetti,minulle ei olla. Saapi kysyä jotain jos haluaa avaan mielellään sitä kuvaa minkälainen persoonallisuushäiriö tämä on siis ainakin omalla kohdallani ei nämäkään kaikkiin meikäläisiin päde
Olen ollut jopa naimisissa sellaisen kanssa.
t. Markus Räikkönen
muutaman. eräs heistä oli kyllä tyhmin ihminen jonka olen tavannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
psykopaattisuus taitaa riippuvainen myös asemasta. pissa nousee helpommin päähän kun on siellä "vallan huipulla"
Psykopatia on synnynnäinen aivojen poikkeavuus. Se ei tarkoita kusipäisyyttä. Se tarkoittaa, ettei ole normaalia tunne-elämää eikä siihen liittyviä fyysisiä reaktioita.
Mitä tarkoitat normaaliin tunne-elämään liittyvillä fyysisillä reaktioilla?
Olen eri. Ainakin psykopaatin aivot poikkeavat aivokuvissa, luultavasti välittäjäainereaktiot/määrät myös.
Kuten psykiatrini joskus sanoi, älä usko mitään "muutoksia" psykopaatissa, ihmisen aivorakenne ei pysty muuttumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on mielessä ehkä viisi poikaoppilasta, joilla mielestäni selvästi oli psykopaattisia taipumuksia. Yhteistä heille on pinnallinen miellyttävyys, hyvät sosiaaliset ta
Kommenttisi on oikein hyvä, mutta haluaisin lisätä tähän sen, että pelon ja jännityksen puuttuminen ei johdu aina psykopatiasta vaan siihen voi olla muitakin syitä. Joskus esimerkiksi traumaattinen kokemus voi aiheuttaa sen, ettei kyseisiä tunteita enää tunneta ollenkaan tai niiden tuntemisen kynnys on entistä korkeampi. Tällöin voi arasta lapsesta tulla yhtäkkiä rohkea.
Eihän se traumalapsikaan ole "normaali". Ja opettaja kirjoitti aika paljon muitakin ominaisuuksia psykopaatista luoden kokonaisuuden.
Se on totta, että traumalapsen sisällä on ihan muuta kuin pinnalle näkyy. Siellä on ne tunteetkin jossain. Psykopaatilla ei. Traumalapsi ei manipuloi vaan luovii.
- Traumalapsi/aikuinen, jolla psykopaatti eksä, ehkä myös toinen vanhempi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
psykopaattisuus taitaa riippuvainen myös asemasta. pissa nousee helpommin päähän kun on siellä "vallan huipulla"
Psykopatia on synnynnäinen aivojen poikkeavuus. Se ei tarkoita kusipäisyyttä. Se tarkoittaa, ettei ole normaalia tunne-elämää eikä siihen liittyviä fyysisiä reaktioita.
Olen eri. Ainakin psykopaatin aivot poikkeavat aivokuvissa, luultavasti välittäjäainereaktiot/määrät myös.
Kuten psykiatrini joskus sanoi, älä usko mitään "muutoksia" psykopaatissa, ihmisen aivorakenne ei pysty muuttumaan.
Mutta entäs tutkimukset aivojen plastisuudesta? En itsekään usko psykopaattien muuttuvan, mutta silti tämä kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta entäs tutkimukset aivojen plastisuude
Se on aivovamma, kuin kuolio aivoissa. Se ei parane.
kyllä keskustelen itseni kanssa joka päivä ja vastaan itselleni suullani, joskus uskon e ttä se vastaus on Jeesus ja joskus että ei voi olla aina Jeesus kun välillä kiroilen
Olen tuntenut useamman ihan omasta suvusta. En tiedä ovatko psykoja vai pahoja narsisteja, mutta empatiantunto oli tosi lievää ja oma perse ja omat halut oli aina kaikkein tärkeimmät. Jos oli tylsää niin innostuivat usein kiduttamaan pitkäksikin toviksi pientä lasta kiksien takia. Myivät mua myös alle kouluikäisenä pedofiileille ja käyttivät itse shyväksi. Ainut hätä oli, että saavat rahat enkä valittaisi tilanteissa vaikka sattui tai pelottais.
Osasivat hurmata ihmisiä ja olla tosi mukavia mullekin tarvittaessa. Tilanteet vaihtui silmänräpäyksessä ja joskus oli hengenlähtö lähellä.
Olen tehnyt lapsen psykopaatin kanssa. Suhdetta kesti kaikkiaan noin 3 v. Tapasin Psykopaatin Tinderissä. Hänellä oli joitakin ongelmia ja kysyin häneltä, että onko häneltä, että onko hänellä rikosrekistäriä tai onko tehnyt jotakin pahoja tekoja. Aluksi Psykopaatti kiisti ja valehteli, että ei hänellä ole eikä hän ole syyllinen mihinkään. Seuravaaksi alkoi hurmaamisvaihe, jossa Psykopaatti esitti eksynyttä sielua. Sellainen hän toki saattaa ollakin. Suhde eteni ja hän halusi muuttaa nopeasti yhteen. Nopeasti yhteenmuuttaminen ja sen kiirehtiminen on aina red flag. Sen jos muistaisit niin säästyisit paljolta. Siinä vaiheessa en vielä huomannut muita painostavia, alistavia tai pakottavia ominaisuuksia hänessä. Sitten arki alkoi rullata ja huomasin hänen vaativan minulta lisääntyviä palveluita. Hän eli täydellistä kaksoiselmää. Hänellä oli koko suhteemme ajan muitakin naisia, joiden kanssa hän petti minua. Lopulta totuus paljastui. Hänellä oli rikosrekisteri ja hän oli ollut mukana mm. aseellisessa ryöstössä ja hän oli ollut epäiltynä myös petoksesta. Syyksi ryöstöön hän kertoi huumeiden käytön rahoituksen. Hän teki pimeitä töitä, koska oli jatkuvasti velkaantunut enkä pysynyt perässä hänen taloudestaan tai raha-asioistaan. Petollinen voisi kaikinpuolin kuvata hänen toimintaansa parhaiten ja kyky valehdella kaikesta kaikille koko ajan. Hän jaksoi pitää naamiota yllään siihen saakka kunnes vauva syntyi. Hänellä ei ollut synnärrillä minkäänlaista tunnereaktiota vauvaan. Ja hän melkein samantien synnytyksen jälkeen poistui sairaalasta ja meni suoraan sivusuhteensa luokse. Moraali oli hänellä hyvin alhainen. Vauvan saamisen jälkeen hänen käytöksestään tuli todella alistavaa minua kohtaan. Hän alkoi vaatia, että kodin tulee olla aina tip top siisti kun hän tulee kotiin. Naamio alkoi lipsua eikä hän enää jaksanut olla mukava. Hän oli myös paljon poissa kotoa toisten naisten luona ja loppujan en edes halua tietää mitä hän oli tekemässä. Hän ryhtyi sugar daddyksi ja alkoi vaatia minulta rahaa, koska "rahaa täytyi lähettää hänenen siskolleen nyt 500e". Hän ei onneksi kuitenkaan onnistunut sotkemaan raha asioitani....jatkuu
jatkuu edellisestä kun ei mahtunut kaikki...Lopullisesti naamio tipahti kun hän alkoi raivoamaan vauvan itkusta, että hän ei kestä sitä ja muuttua hengenvaaralliseksi. Sanoin hänelle, että pakkaan tavarat ja lähden vauvan kanssa turvakotiin. Hän kuitenkin sanoi lähtevänsä itse. Hän on sen jälkeen ollut se uhriutuva isä, joka kerää kaikkien sympatiat siitä miten äiti ei anna hänen tavata hänen lastaan. Psykopaatti yritti myös pilata maineeni ja uskotella muille, että olen hullu ja mielisairas. Todelllisuudessa olin terve, olin muun syyn vuoksi käynyt vasta laajoissa psykologisissa ja psykiatrisissa testeissä, joissa minut oli todettu persoonaltani terveeksi. Psykopaatti lopulta myönsi kaikki pettämiset ja hän myös kertoi valehdelleensa rikostaustastaan, koska ei olisi saanut minua hurmattua rehellisyydellä. Syy miksi olin altis Psykopaatin kohteeksi tai uhriksi oli siinä kun olin juuri kokenut työuupumuksen ja olin tavallista heikommassa kunnossa. Psykopaatti jatkaa edelleenkin valheellista, loismaista elämäänsä. Hän mm. vaihtaa asuinpaikaa tiheästi, asuu aina jonkun nurkissa ja valehtelee kaikille. Saan joskus vihaisia puheluita esim. virallisilta tahoilta, koska hän on onnistunut vakuuttamaan heidät siitä, että olen se "hullu ex", viranomaiset eivät aina tiedä olevansa hänelle vain shakkipeli nappuloita. Tämä johtuu hänen kyvystään heittäytyä koiranpentumaiseksi reppanaksi. Hän on myös usuttanut Iltalehden toimittajan perääni, joka häiriköi minua kesken tärkeän tentin. Luultavasti hänen koko verkostonsa koostuu B-klusterin persoonallisuus häiriöisistä eli jos hän ei saa pakotettua tai painostettua minua haluamaansa suuntaan hän yrittää tiranguloida ja käyttää muita tahoja siihen. Hän on tuttavineen hyvin rajaton, ei kunnioita mitään hyviä tapoja ym ym toisen elämää. Oma etu vain mielessään. Hän käyttä itsestään selvityjä nimitystä, mutta se sitten hämää uskomaan, että se onkin hän joka on kärsivä.