Oletko tavannut tai seurustellut psykopaatin kanssa?
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Eikö autismikin ole tunteettomuutta.
Ei ole
Autismi ei pysty tuntemaan toisen tunteita.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pystyy. Eivät kaikki. Eivät kaikki ei-autistitkaan.
Vierailija kirjoitti:
Autisti-palstahullukin löysi ketjun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykopaatit ovat harvinaisia. Arvioidaan, että heitä on 1-2% väestöstä ja noin 10%:lla on siihen viittaavia piirteitä. Silti moni leimaa vittumaisen exänsä tai pomonsa psykopaatiksi tai narsistiksi. Ei itsekkyys tai ikävä luonne tarkoita luonnehäiriötä.
Sitähän se on juuri. Itsekkyys ja ikävä luonne... ne on narsismia. Psykopaattisuudessa on vielä se, että kykenevät vahingoittamaan toisia ihmistä tietoisesti tavalla, mihin tavis ei luonteen puolesta kykenisi. Murhat tms.
Kirjoitat roskaa. Normaali ihminen on aina jonkin verran itsekäs. Sitä kutsutaan myös rajojen asettamiseksi.
Narsismilla ei ole mitään tekemistä itsekkyyden ja luonteen vaikeuden tai itsetunnon kanssa.
Narsistilla ongelma on se että häneltä puuttuu kyky aikuistua. Hän on jäänyt infantiilille tasolle, kuin lapsi,
Koska normaali rajojen asettaminen ei ole itsekkyyttä, sitä ei tulkita itsekkyydeksi. Itsekkyys on sitä, kun olet itsekäs eli teet itseäsi hyödyttäviä tekoja yli normaaliuden.
Joillakin tuntuu kaikki ikävät exät olevan psykopaatteja tai narsisteja. Mä olen tavannut työssäni kaksi tai kolme henkilöä, joilla diagnosoitu psykopatia. Muutoin en tiedä psykopaattien kanssa enemmälti olleeni tekemisissä. Ikäviä, veemäisiä, itsekkäitä ja ilkeitä ihmisiä toki on joka puolella, mutta em. ominaisuudet ei tee ihmisestä psykopaattia
Vierailija kirjoitti:
Joillakin tuntuu kaikki ikävät exät olevan psykopaatteja tai narsisteja. Mä olen tavannut työssäni kaksi tai kolme henkilöä, joilla diagnosoitu psykopatia. Muutoin en tiedä psykopaattien kanssa enemmälti olleeni tekemisissä. Ikäviä, veemäisiä, itsekkäitä ja ilkeitä ihmisiä toki on joka puolella, mutta em. ominaisuudet ei tee ihmisestä psykopaattia
Ei psykopaatit hakeudu diagnoisoitaviksi koska ei ole sairaudentunnetta. Ei kaikki psykopaatit ole fyysisesti väkivaltaisia, niitä on silti lukuisa joukko työelämässä aiheuttamassa tuhoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei psykopaatit hakeudu diagnoisoitaviksi koska ei ole sairaudentunnetta. Ei kaikki psykopaatit ole fyysisesti väkivaltaisia, niitä on silti lukuisa joukko työelämässä aiheuttamassa tuhoa.
On tilanteita, joissa henkilö joutuu tutkimukseen ilman omaa tahtoaan. Enkä ole ottanut mitään kantaa fyysiseen väkivaltaan :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
psykopaattisuus taitaa riippuvainen myös asemasta. pissa nousee helpommin päähän kun on siellä "vallan huipulla"
Psykopatia on synnynnäinen aivojen poikkeavuus. Se ei tarkoita kusipäisyyttä. Se tarkoittaa, ettei ole normaalia tunne-elämää eikä siihen liittyviä fyysisiä reaktioita.
Mitä tarkoitat normaaliin tunne-elämään liittyvillä fyysisillä reaktioilla?
Jokainen av-mamma ainakin on seurustellut narsistin kanssa. 🤣
Vierailija kirjoitti:
Eihän todellisia psykoja tunnista heti. He osaavat kietoa uhrinsa verkkoon kuin hämähäkki. Vanha totuus: Jos jokin tuntuu liian hyvältä ja täydelliseltä, juokse.
Silti joku voi oikeasti ollakin vain todella hyvä.
Psykopaatit osaavat hurmata ja manipuloida, ainakin pari jotka tiedän löytävät ihmisestä sen mitä ihminen kaipaa ja tarjoavat sitä tarjottimella, jos kokevat hyötyvänsä jotenkin ihmisestä. Eivätkä nämä jotka ovat tekemisissä psy kanssa osaa epäillä edes, koska psy ei ole tehnyt pahaa, vielä. Jos tanssit psy pillin mukaan, kaikki pysyy hyvänä.
Parisuhteissa tulee helpommin niitä ristiriitoja ja silloin psy paljastuu nopeammin.
Olen aiemmin ollut tekemisissä paljon pappien kanssa joten vastaukseni kysymykseen olenko ollut tekemissä psykopaattien kanssa on myönteinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten treffeillä tunnistaa sellaisen?
Ap
Ei kai varmuudella mistään. Intuitiota ei kuitenkaan koskaan kannata sivuuttaa.
Luottaisin intuitioon. Nappaa helposti esim.erilaisia mikroilmeitä, joita ei pysty peittämään. Mutta tietoisesti et näitä huomaa.
Muistan aina exän yhden mikroilmeen. Olin tullut suihkusta ja istuin keittiössä pyyhe vartalon peittona ja toinen pää ympäri kiedottuna. Ex tuli ulkoa tupakalta ja kun katsoi mua eteisestä ilme oli äärettömän halveksuva. Vaihtoi sen äkkiä toiseen ilmeeseen, mutta se jäi mieleen.
Tyyppi mm. hakkasi ja r****asi mut kerran niin, että ensin teki ensiksi mainitun teon ja kun makasin sängyllä kaiken toivon menettäneenä ja henkisesti halvaantuneena "viimeisteli" tekonsa noista toisella.
Oli myös todella monelle ihmiselle velkaa, mullekin, ja olen vasta myöhemmin päässyt noista veloista. Sai tuomion myös r****auksesta, menetti hampaansa kun joku kosti hänelle jonkun teon yms.
Mua pahoinpiteli pitkään henkisesti ja fyysisesti, oli syntymälaiska manipuloija, oikea loinen jonka suusta tuli pelkkää painostusta ja manipulointia, aamusta iltaan. Vasta kun pääsin hänestä eroon heräsin karmeaan todellisuuteen. Tällaista on vaikeaa edes selittää.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan tunne toisten tunteita vain omansa. Aleksitymia taas ei aina tule autismin liitteenä ja se voi olla neurotyypilliselläkin.
Vierailija kirjoitti:
Psykopaatin ja narsistin tuntee siitä kun ihmisillä niiden ympärillä on jokin mielenterveydenhäiriön diagnoosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten treffeillä tunnistaa sellaisen?
Ap
Ei kai varmuudella mistään. Intuitiota ei kuitenkaan koskaan kannata sivuuttaa.
Luottaisin intuitioon. Nappaa helposti esim.erilaisia mikroilmeitä, joita ei pysty peittämään. Mutta tietoisesti et näitä huomaa.
Muistan aina exän yhden mikroilmeen. Olin tullut suihkusta ja istuin keittiössä pyyhe vartalon peittona ja toinen pää ympäri kiedottuna. Ex tuli ulkoa tupakalta ja kun katsoi mua eteisestä ilme oli äärettömän halveksuva. Vaihtoi sen äkkiä toiseen ilmeeseen, mutta se jäi mieleen.
Tyyppi mm. hakkasi ja r****asi mut kerran niin, että ensin teki ensiksi mainitun teon ja kun makasin sängyllä kaiken toivon menettäneenä ja henkisesti halvaantuneena "viimeisteli" t
Hyvä ohjesääntö:
Jos ihminen kykenee puhumaan ikäviä sanoja iloisella elekielellä, olet vaarassa. Kyseessä on manipulaattori, joka pystyy pyörittämään kahta eri kelaa yhtäaikaa. Tavallinen perusmukava ihminen jää jumiin elekielen (alitajuinen) ja puheen (tietoinen) välisen ristiriidan limboon.
olin naimisissakin ja tein lapsia. jos ei ole aikaisemmin ollut tuollaisen persoonan kanssa suhteessa, ei ymmärrä varoa. jälkeenpäin antaisin neuvon, että jos koet vahvaa väärää oloa, ja tilanteet on selitetty hänen edukseen vaikka väkisin, pakene. pitkäaikainen riippuvuus vain sumentaa omaa arviointikykyä.
Psykopatia on sairaus ja apua pitää hakea ennen kuin satuttaa toisia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykopaatit ovat harvinaisia. Arvioidaan, että heitä on 1-2% väestöstä ja noin 10%:lla on siihen viittaavia piirteitä. Silti moni leimaa vittumaisen exänsä tai pomonsa psykopaatiksi tai narsistiksi. Ei itsekkyys tai ikävä luonne tarkoita luonnehäiriötä.
Eli jos tuntee vaikka 150 henkilöä, mikä ei ole edes erityisen paljon, niin mahdollisesti tuntee 3 psykopaattia 🤔
No näinpä. Kaikki ovat tavanneet psykopaatteja.
Minä olen opettanut noin paria tuhatta nuorta. Tilastojen mukaan olen siis opettanut jopa kolmeakymmentä psykopaattia.
Minulla on mielessä ehkä viisi poikaoppilasta, joilla mielestäni selvästi oli psykopaattisia taipumuksia. Yhteistä heille on pinnallinen miellyttävyys, hyvät sosiaaliset taidot, korkea sosiaalinen asema luokassa, tunteettomuus, empatian puute, kiusaaminen, osalla rikollisuus, itsevarmuus, pelon ja jännittämisen puuttuminen, manipulatiivisuus, rangaistuksiin reagoimattomuus.
Tällaiset oppilaat eivät hätkähdä mistään. He voivat antaa itsestään todella hyvän vaikutelman. Kun esimerkiksi kiusaamista selvitellään ja paikalla on aikuisia rehtorista alkaen, psykopaattinuori on kuin kala vedessä, keskustelutaitoinen, yhteistyökykyinen. Normaali nuori on vihainen ja ahdistunut, eikä selvästi halua olla tilanteessa. Tietämättömälle se keskustelevainen nuori vaikuttaa kypsältä ja fiksulta. Minä sen sijaan tiedän, että se mörrimöykky on normaali.
Joku näistä otettiin kiireellisesti huostaan rikollisen elämäntavan takia, osa taas jatkoi hyvin paperein lukioon.
T. Yläkoulun opettaja
Eikö autismikin ole tunteettomuutta.