Tutkimus: Vegaanit syövät enemmän ultraprosessoituja ruokia kuin säännölliset lihansyöjät
Siinä se tuli! Mm TOFU on esimerkki ultraprosessoidusta elintarvikkeesta, jonka koostumus tai maku ei enää muistuta mitään papua.
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Kai sä AP ymmärrät että sä poistat ite nämä ketjut, kun manipuloit sun aloituksen tykkäyksiä. Oletko ihan terve jätkä?
Onhan se ikävää kun kaikki eivät ole vegakin kanssa samaa mieltä. Palaa äkkiä kuplassa!
Vierailija kirjoitti:
Tofu tehdään soijapavuista, vedestä ja sitruunamehusta kaikkein yksinkertaisimmillaan. En nyt puhuisi ultraprosessoidusta aineksesta esim verrattuna johonkin mifuun, jota en ole edes maistanut. En ole vegaani ja olen yllättynyt kuinka vähän monet vegaanit tekevät ruokaa itse.
Sori vaan mutta tofu ON ultraprosessoitua ja täysin mautonta kumia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hys. Ei saa myöskään puhua, millaisia tuhoja vegeruoan viljelmät aiheuttavat kolmansissa maissa.
Eikä nautojen ja sikojen soijapellot. Vai pyhällä hengelläkö ne elävät?
Suomalaiset naudat eivät syö soijaa, paitsi monet naiset joita kutsuisin lehmiksi.
Suomalaiset siat taas syövät soijaa - paitsi ne siat jotka kävelevät kahdella jalalla ja käyttävät kravattia.
Entä sitten? Mä syön varmaan keskimääräistä enemmän, mutta 50-vuotiaana olen terve, hoikka ja energinen. Joten jatkan samaan malliin, turhia murehtimattta.
Mikäs tämä lause tuon artikkelin tiivistelmässä on:
*The UPF consumption in vegans were not significantly different from regular red meat eaters (1.2 percentage points, 95% CI: 0.7, 3.2).*
Tutkimuksessa on ollut liki 200 000 osallistujaa biopankista, joista vegaaneja noin 150 kpl, ja tiivistelmässä sanotaan yllä oleva eli että ultraprosessoitujen ruokien kulurus vegaaneilla ei eronnut merkitsevästi lihansyöjistä.
Tofua ei sitä paitsi lasketa UPR:ksi.
Ap lukee vaan itse omat lainaamansa artikkelit ensin.
Suurin osa vegaanituotteista, joita kaupassa myydään, on ultraprosessoitua soijamössöä. Ja joku kuvittelee, että se on terveellistä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tofu tehdään soijapavuista, vedestä ja sitruunamehusta kaikkein yksinkertaisimmillaan. En nyt puhuisi ultraprosessoidusta aineksesta esim verrattuna johonkin mifuun, jota en ole edes maistanut. En ole vegaani ja olen yllättynyt kuinka vähän monet vegaanit tekevät ruokaa itse.
Ei se tosiaankaan ole ultraprosessoitua ja kunhan osaa tehdä, se on tosi hyvää. Mutta, jankuta vaikka kuinka paljon, ihan sama. Sun ei ole pakko syödä. T. Ei vegaani ja hyvä kokki
Naurattaa kun ihmiset ei edes tiedä miten tofu tehdään :D Se ei todellakaan ole ultraprosessoitua.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa vegaanituotteista, joita kaupassa myydään, on ultraprosessoitua soijamössöä. Ja joku kuvittelee, että se on terveellistä!
Vegaanituotteita: oliiviöljy ja muut öljyt, kaikki vihannekset, juurekset ja hedelmät, myös pakastevihannekset, ranskalaiset ym., ketsuppi, sinappi, monet salaatinkastikkeet, kahvi, tee, kaakao, hiutaleet, jauhot, useimmat leivät, mehut, pavut, herneet, lihaton hernekeittokin, margariinit, jotkut keksit ihan luonnollisesti, koska niihin ei ole käytetty kananmunia.
Aikamoinen määrä tuoteryhmiä, joissa mielestäsi on soijaa. Sen sijaan useissa einestyyppisissä sekaruokaeineksissä kyllä on soijaa, tiesitkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten myös juusto on ultraprosessoitua, se tehdään juuri samalla juoksetusmenetelmällä.
S kauppojen data paljastaa miten räjähdysmäisesti on kasvanut riisin, maustekastikkeiden ja tofun myynti. Omassa kotikaupungissa on viime vuoden aikana aasialaisten määrä räjähtänyt, ovat saapuneet tänne opiskelijoiksi. Pikkukaupungissamme on 5 aasialaista ravintolaa-siis sushipaikkoja, joista täällä ei tiedetty muutama vuosi sitten mitään.
"Prosessoimisasteluokituksessa ei huomioida ravintoarvoja sinänsä, eli esimerkiksi teollisesti valmistettu ruisleipä on ultraprosessoitu siinä missä sokeroitu virvoitusjuomakin."
Tofu ei ole ultraprosessoitu elintarvike.
Härkis ehkä on, en tiedä. Mutta perushärkis, jossa on myös sydänmerkki, on todennäköisesti sekin varsin terveellistä ravintoa.
Kyse on kokonaisuudesta. Jos on vuosikymmenien ajan syönyt liha- ja maitopainotteisesti, on vaikea ymmärtää erilaisia vaihtoehtoja koostaa ruokavalio.
Olen aidosti huolissani, mitä tämä vegaanihömpötys tekee ihmisten terveydelle. Teen paljon ruokia, joita voi kutsua kasvisruuiksi ja osaa vegaanisiksikin, mutta syön myös lihaa ja kalaa ja ennen kaikkea kokkaan itse myös ne kasvisruuat. Vegaaniruokavalio on jo muutenkin yksipuolinen ja vielä yksipuolisempi siitä tulee, jos ostaa kaiken valmiina kaupasta. Se oletus, että sekasyöjät muka söisivät automaattisesti vähemmän kasviksia on älytön, sillä en minä ainakaan lihalla kasviksia korvaa vaan enemmänkin kasviksilla korvaan pastat, riisit ja leivät, joita kukaan ei tarvitse älyttömiä määriä, jos energiansaanti on muuten kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten myös juusto on ultraprosessoitua, se tehdään juuri samalla juoksetusmenetelmällä.
Onhan se. Maitokin käytetään todella monen prosessin läpi ja lehmä itsessään on jo yksi prosessointilaitos tehdessään ruohosta maitoa.
Vierailija kirjoitti:
Olen aidosti huolissani, mitä tämä vegaanihömpötys tekee ihmisten terveydelle. Teen paljon ruokia, joita voi kutsua kasvisruuiksi ja osaa vegaanisiksikin, mutta syön myös lihaa ja kalaa ja ennen kaikkea kokkaan itse myös ne kasvisruuat. Vegaaniruokavalio on jo muutenkin yksipuolinen ja vielä yksipuolisempi siitä tulee, jos ostaa kaiken valmiina kaupasta. Se oletus, että sekasyöjät muka söisivät automaattisesti vähemmän kasviksia on älytön, sillä en minä ainakaan lihalla kasviksia korvaa vaan enemmänkin kasviksilla korvaan pastat, riisit ja leivät, joita kukaan ei tarvitse älyttömiä määriä, jos energiansaanti on muuten kunnossa.
Osa vegaaneista todellakin syö epäterveellisesti, mutta osa, iso osa, hyvin terveellisesti ja monipuolisesti. Esimerkiksi monet urheilijat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanituotteita: oliiviöljy ja muut öljyt, kaikki vihannekset, juurekset ja hedelmät, myös pakastevihannekset, ranskalaiset ym., ketsuppi, sinappi, monet salaatinkastikkeet, kahvi, tee, kaakao, hiutaleet, jauhot, useimmat leivät, mehut, pavut, herneet, lihaton hernekeittokin, margariinit, jotkut keksit ihan luonnollisesti, koska niihin ei ole käytetty kananmunia.
Aikamoinen määrä tuoteryhmiä, joissa mielestäsi on soijaa. Sen sijaan useissa einestyyppisissä sekaruokaeineksissä kyllä on soijaa, tiesitkö?
On sinänsä mielenkiintoista, että mitä vähemmän ihminen syö kasviksia, sitä harvemmin tarvitsee käydä lääkärissä.
Vierailija kirjoitti:
"Prosessoimisasteluokituksessa ei huomioida ravintoarvoja sinänsä, eli esimerkiksi teollisesti valmistettu ruisleipä on ultraprosessoitu siinä missä sokeroitu virvoitusjuomakin."
Ap:n lainaamasta artikkelista:
*Nova luokittelun perusteella UPR:t ovat teollisia tuotteita jotka on valmistettu useiden teollisten prosessien avulla. Näihin kuuluu alkuperäisen ruoan hajottaminen ainesosiksi ja usein niiden kemiallinen muuntaminen, minkä jälkeen ainesosat yhdistetään tuotteiksi ja niihin käytetään erilaisia lisäaineita. UPR:t tyypillisesti sisältävät vain vähän tai eivät lainkaan luontaisruokaa (käsittelemätöntä toim. huom.), ja niissä on enemmän energiaa, suolaa, rasvaa ja sokeria mutta vähemmän kuitua.*
(Based on the Nova classification, UPFs are industrial products made through a sequence of extensive industrial processes that include fractioning of original foods into substances and often chemically modifying them, then recombining the substances into products during which various additives are frequently used.8 UPFs typically contain little or no whole foods, and are higher in calorie, salt, fat, and sugar content but lower in fibre.)
TOFUSSA EI OLE JUURI LAINKAAN RASVAA, SIINÄ ON MELKO MATALA ENERGIAPITOISUUS, SIINÄ EI OLE SOKERIA JA SIINÄ ON KUITUA. Se ei sovi tuossa tutkimuksessa kuvailtujen ultraprosessoitujen ruokien joukkoon!
Eikä varsinkaan siitä, että eläimen kautta kierrätettynä niitä viljelmiä tarvitaan moninkertainen määrä. Shhh.