Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkimus: Vegaanit syövät enemmän ultraprosessoituja ruokia kuin säännölliset lihansyöjät

Vierailija
29.11.2024 |

Siinä se tuli! Mm TOFU on esimerkki ultraprosessoidusta elintarvikkeesta, jonka koostumus tai maku ei enää muistuta mitään papua. 

Kommentit (102)

Vierailija
81/102 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tofu tehdään soijapavuista, vedestä ja sitruunamehusta kaikkein yksinkertaisimmillaan. En nyt puhuisi ultraprosessoidusta aineksesta esim verrattuna johonkin mifuun, jota en ole edes maistanut. En ole vegaani ja olen yllättynyt kuinka vähän monet vegaanit tekevät ruokaa itse. 

Sori vaan mutta tofu ON ultraprosessoitua ja täysin mautonta kumia. 

Sitten myös juusto on ultraprosessoitua, se tehdään juuri samalla juoksetusmenetelmällä.

Onhan se. Maitokin käytetään todella monen prosessin läpi ja lehmä itsessään on jo yksi prosessointilaitos tehdessään ruohosta maitoa.

Perinteinen juusto on malliesimerkki tuotteesta, joka ei ole prosessoitua mössöä. P

Tottakai juusto on prosessoitua - muutoinhan se olisi yhä maitona lehmän utareessa. Ultraprosessoitua ei ole sen enempää juusto kuin tofukaan. 

Vierailija
82/102 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on tää palstahullu, jolla on pakkomielle julistaa, että juuri tofu ois ultraprosessoitu elintarvike. 

Ei ole, eikä millään jankkaamisella sellaiseksi muutu. Joku nyhtökaura lienee ultraprosessoitua, tofun valmistusmenetelmä taas on vuosituhansia vanha, ja onnistuu helposti kotikeittiössäkin. Tofu ei myöskään sisällä mitään säilöntäaineita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/102 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tofu tehdään soijapavuista, vedestä ja sitruunamehusta kaikkein yksinkertaisimmillaan. En nyt puhuisi ultraprosessoidusta aineksesta esim verrattuna johonkin mifuun, jota en ole edes maistanut. En ole vegaani ja olen yllättynyt kuinka vähän monet vegaanit tekevät ruokaa itse. 

Jopa leipä muistuttaa viljaa ja maistuu viljalle. Tofu ei maistu yhtään millekään vaikka se on tehty pavuista joissa on pavun maku. Yliprosessointi on muuttanut papujen kivan rouskuvan rakenteen kumimaiseksi. Saavutus sekin 🤣

Ihan sama milyä tofu maistuu, sitä ei maun perusteella määritellä, mikä ruoka on ultraprosessoitua. Tofu ei yksinkertaisesti täytä ultraprosessoidun elintarvikkeen määritelmää, vaikka kuinka vänkäisit. 

Vierailija
84/102 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tofua on syöty Aasiassa pitkään. 

Ajatelkaas, myös ruisleipä on ultraprosessoitu elintarvike. Miten se muistuttaa rukiin tähkää? 

Entä pihvi lehmää?

Lehmää ei voi syödä sellaisenaan, papu on herkullinen sellaisenaan. Rukiin tähkä on myös vaikeaa ravintoa, toisin kuin papu sellaisenaan. 

Vierailija
85/102 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tofun valmistaminen on yksinkertaisesti järjetöntä sillä pavut ovat erinomaisia ruokia erinomaisessa luonnon pakkauksessa. 

Tofu muistuttaa idealtaan sitä että kananmunaa ryhdyttäisiin parantamaan ja se poistettaisiin kuoresta ja myytäisiin hyydytetty josta maku on poistettu. 

Vierailija
86/102 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatelkaas, myös ruisleipä on ultraprosessoitu elintarvike. Miten se muistuttaa rukiin tähkää? 

Entä pihvi lehmää?

Myös makkaraa on syöty maailmassa pitkään. 

Teollista makkaraa ei. Ei niihin itse tehtyihin makkaroihin mitään nitriittiä laitettu, eikä muita lisä- ja säilöntäaineita. 

Vierailija
87/102 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jopa leipä muistuttaa viljaa ja maistuu viljalle. Tofu ei maistu yhtään millekään vaikka se on tehty pavuista joissa on pavun maku. Yliprosessointi on muuttanut papujen kivan rouskuvan rakenteen kumimaiseksi. Saavutus sekin 🤣

Ihan sama milyä tofu maistuu, sitä ei maun perusteella määritellä, mikä ruoka on ultraprosessoitua. Tofu ei yksinkertaisesti täytä ultraprosessoidun elintarvikkeen määritelmää, vaikka kuinka vänkäisit. 

Ihmiset ovat aina esihistoriasta asti syöneet niitä asioita jotka ovat hyvän makuisia. Tofu ei kuulu tuohon hyvänmakuisten aineiden joukkoon. 

Vierailija
88/102 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi syödä vaikka ultraprosessoituja ruokia kuin eläimiä, jotka heitetään suoraan syntymän jälkeen lihamyllyyn.'

Outoa, että lihansyöjät (joka itsekin olen) urputtavat "luonnollisuudesta", mutta lihan tehotuotanto on niin kaukana luonnollisuudesta kuin olla voi, ja sairasta kaikilla mittapuilla. Jos on vähänkään aivoja, ymmärtää asian.

Vierailija
89/102 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä pihvi lehmää?

Teollista makkaraa ei. Ei niihin itse tehtyihin makkaroihin mitään nitriittiä laitettu, eikä muita lisä- ja säilöntäaineita. 

Sanoisin esim 150 vuotta pitkäksi ajaksi. 

Vierailija
90/102 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempi syödä vaikka ultraprosessoituja ruokia kuin eläimiä, jotka heitetään suoraan syntymän jälkeen lihamyllyyn.'

Outoa, että lihansyöjät (joka itsekin olen) urputtavat "luonnollisuudesta", mutta lihan tehotuotanto on niin kaukana luonnollisuudesta kuin olla voi, ja sairasta kaikilla mittapuilla. Jos on vähänkään aivoja, ymmärtää asian.

Uliuliuli. Sinun kattisi on lihansyöjä. Tuskin yksikään ihminen sellainen on. 

Vierailija
91/102 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tofun valmistaminen on yksinkertaisesti järjetöntä sillä pavut ovat erinomaisia ruokia erinomaisessa luonnon pakkauksessa. 

Tofu muistuttaa idealtaan sitä että kananmunaa ryhdyttäisiin parantamaan ja se poistettaisiin kuoresta ja myytäisiin hyydytetty josta maku on poistettu. 

Eiköhän niillä muinaisilla kiinalaisilla joku syy tofun valmistamiseen ole ollut. Ehkä soijapavut on helpommin sulavassa muodossa tofuna? 

Vierailija
92/102 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat aina esihistoriasta asti syöneet niitä asioita jotka ovat hyvän makuisia. Tofu ei kuulu tuohon hyvänmakuisten aineiden joukkoon.

Ja niitä asioita, joita on ollut saatavilla. 

No, selkeästi muinaiset aasialaiset on olleet sun kanssa eri mieltä siitä, maistuuko tofu hyvältä, kun kerran ovat sitä niin pitkään ja laajalti käyttäneet. 

Vierailija
93/102 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä pihvi lehmää?

Sanoisin esim 150 vuotta pitkäksi ajaksi. 

No siihen tofun tuhansiin vuosiin verrattuna en kyllä sanois 150 vuotta pitkäksi ajaksi. 

Vierailija
94/102 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin ap on tää tyyppi, joka aina laittaa hirveen määrän peukkuja omille viesteilleen ja miinuspeukkuja vastaväitteille. Sun ketjut kyllä tunnistaa heti tosta. 

Vierailija
95/102 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, tofu nyt ei todellakaan ole esimerkki ultraprosessoidusta elintarvikkeesta. Jotkut mifut ja nyhtökaurat ja vegejuustot varmaan on, tofu taas ei millään mittarilla. 

Vierailija
96/102 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaaninen ruoka on vastuullista. Vastuullinen ruoka ei koskaan ole ultraprosessoitua.

Kauramaitoa tehdessä mäskiä syntyy tonneittain. Mihin se laitetaan jos tuotantoeläimet kielletään?

Vierailija
97/102 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä pihvi lehmää?

Lehmää ei voi syödä sellaisenaan, papu on herkullinen sellaisenaan. Rukiin tähkä on myös vaikeaa ravintoa, toisin kuin papu sellaisenaan. 

Minä käytän aika paljon papua ja paistan sitä ihan pannulla. Paistamalla se on hyvää. Miksi siitä pitää vääntää jotain tofua? 

Vierailija
98/102 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä pihvi lehmää?

Minä käytän aika paljon papua ja paistan sitä ihan pannulla. Paistamalla se on hyvää. Miksi siitä pitää vääntää jotain tofua? 

Ai ihan keitettyjä soijapapuja käytät?

Aasiassa syystä tai toisesta soijapavusta on vuosituhansia valmistettu tofua, tempehiä, soijakastiketta, mustapaputahnaa ym. tuotteita, eikä soijapapuja käytetä siltään muuta kuin tuoreina ja vihreinä. 

Vierailija
99/102 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitä ei sitten syödä papuna? Soija on myrkyllistä ja myrkyllisen lisäksi geenimanipuloitua, joka on ilmeisesti pilannut alkuperäisen (luojan luoman) soijan kelvollisuuden ihmisravinnoksi samalla tavalla kuin maissin. Siinä on jo kaksi aivan helvetin isoa rastia, miksi kyseinen myrkky pitäisi kieltää lailla

Ei sillä, että esim. lehmäntissimaito olisi sen parempaa. Lehmä on myös jalostuksen tuotos, sille syötetään sitä samaista soijarehua sekä vino pino lääkkeitä, ja lisäksi sitä r aiskataan jatkuvalla syötöllä, jotta saadaan miesvauvoille maitua :3 Muistakaa sanonta, "olet mitä syöt". Syödessänne jatkuvasti r aiskattavaa teollisuuslehmää se tulee olemaan myös teidän kohtalonne

Vierailija
100/102 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyöjä tai vegaani voi olla myös syömättä näitä sekopäisiä nyhtö-tofu-juustiksia. Herne- tai linssikeittoa, papua, kauraa, porkkanaa, muita vihanneksia. Öljyjä harkiten

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän