Miksi sanotaan että konservatiiviset arvot ovat uhkaavassa nousussa
Mietin tätä väitettä koska joku siinä on aina häirinnyt. Ettäkö tämän hetken nuoret (lähinnä miehet) olisivat jotenkin aiempia konservatiivisempia tai konservatiivisuus olisi jotenkin nousussa. Mietin tehdäänkö tätä hämärtämistä tarkoituksella vai onko ihmisillä todella niin heikko lähihistorian tuntemus.
Mielestäni kysymys ei ole niinkään siitä, että konservatismi olisi jotenkin nousussa, vaan siitä, että rajaa on siirretty sen suhteen mikä tarkalleen ottaen luetaan konservatismiksi: esim kansallismielisyys tai puolustustahto on tänä päivänä merkki konservatismista. Tai suhtautuminen skeptisesti jonkun esittämiin, ei tieteelliseen näyttöön pohjaaviin uusiin teorioihin tai ilmiöihin, olisi konservatismia.
Konservatismi määritellään: katsotaan korostavan perinteisiä arvoja, vastustavan kumouksellisuutta ja kannattavan uudistuksissa maltillisuutta. Miksi tämä a) olisi uhkaava tai huono asia ja b) jos perhe, oma kotivaltio, yksityisyyden kunnioittaminen ovat niitä "perinteisiä arvoja" niin mitä ne ei-perinteiset arvot sitten olisivat joita "konservatiiviset" nuoret ovat ajatusmaailmallaan uhkaamassa? Perheettömyys? Rajattomuus ja kunnioituksen puute, niin valtioiden välillä kuin ihmisten välisessä kanssakäymisessä?
Ihan siis käytännössä, mitä maailma uhkaisi jäisi paitsi, elleivät meidän "konservatiiviset" nuoret miehet lakkaisi osoittamasta em konservatismia?
Kommentit (183)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En arvot sitten. Tarkoittaa, ettei muita ihmisiä tarvitse kunnioittaa.malaisella ol
Eivätkö nämä nykyiset arvot ole niitä, joissa ei toista kunnioiteta? Mitä pahaa on konservatiivisia arvoissa? Koti, uskonto ja isänmaa, perhearvot, rehellisyys, työnteko jne.Eivät, vaikka konservatiivista niin tuntuu, kun saa maistaa omaa lääkettään. Kunnioituksen puutteeseen vastataan yleensä kunnioituksen puutteella.
Konservatiivien arvot
Koti = Vain minun kotiani tulee kunnioittaa, muiden ei ole niin väliä. Asukoot vaikka kadulla.
Uskonto = Vain minun uskontoani tulee kunnioittaa, muut saavat painua minun puolestani helvettiin.
Perhearvot = Vain perinteinen perhemalli on hyväksyttävä, muut ovat perseestä.
Rehellisyys = Valehdella sa
Juuri näin.
Persuministeri Tavio ei halunnut antaa Ukrainalle rahaa, mikä oli korvamerkitty tasa-arvoa varten.
Persuministeri Rantanen ei halunnut antaa kehitysapua muille kuin kristityille.
Persujen nuorisojärjestö tukee sitä, että lääkäreillä olisi oikeus kieltäytyä aborteista.
Halla-ahon tiukat talouslinjaukset: "Työttömyys- ja sosiaaliturva ovat yhteiskunnan luksustoimintoja", ja tämä oli jo 2017.
Ai persut eivät muka aja samoja arvoja kuin Trumpin USA?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaa, ettei muita ihmisiä tarvitse kunnioittaa.
Eivätkö nämä nykyiset arvot ole niitä, joissa ei toista kunnioiteta? Mitä pahaa on konservatiivisia arvoissa? Koti, uskonto ja isänmaa, perhearvot, rehellisyys, työnteko jne.Eivät, vaikka konservatiivista niin tuntuu, kun saa maistaa omaa lääkettään. Kunnioituksen puutteeseen vastataan yleensä kunnioituksen puutteella.
Konservatiivien arvot
Koti = Vain minun kotiani tulee kunnioittaa, muiden ei ole niin väliä. Asukoot vaikka kadulla.
Uskonto = Vain minun uskontoani tulee kunnioittaa, muut saavat painua minun puolestani helvettiin.
Perhearvot = Vain perinteinen perhemalli on hyväksyttävä, muut ovat perseestä.
Rehellisyys = Valehdella saa kunhan ei jää kiinni. Oletko nähnyt joskus rehellistä porvar
Mitä edistykselliset arvot ovat?
Koti = Minulla on oikeus ohituskaistalla kotiin, johon kaiken maksajalla ei kertakaikkiaan ole varaa. Sama koske myös muita yhteiskunnan palveluita.
Uskonto = Valtauskontoa saa ja pitää pilkata, sen sijaan takapajuisempia uskontoja tulee kunnioittaa ja niiden kannanottoja tulee suvaita, olivat kuinka rasistisia, homofobisia tai naisvihamielisiä tahansa.
Perhearvot = Vain perinteistä ydinperhemallia tulee arvostella. Lapsistahan voi kasvaa ongelmattomia. Muut perhemuodot ovat ihailtavia ja niihin tulee kannustaa ihmisiä.
Rehellisyys = Yhteiskuntaa saa kusettaa niin paljon kuin haluaa. Minulla on oikeus samaan elintasoon kuin niillä, jotka käyvät töissä ja maksavat kaiken.
Työnteko = Minulla on oikeus olla käymättä töissä, mutta yhteiskunnan velvollisuus on kustantaa elämiseni.
Tämäkö on parempi malli? Voi kommentti kyllä poistuakin, kuten kävi edelliselle vastaavalle.
Vierailija kirjoitti:
Konservatiivisuus on liberaalia ajattelua yhteiskunnassa, jossa naiset menee naimisiin aasin kanssa.
Eli sitä, että varsinkin vasemman laidan naiset naivat ylöspäin.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ymmärrä mitä uhkaavaa konservatiivisessa arvomaailmassa edes on. Ainakaan siis jos sitä vertaa liberaaliin arvomaailmaan.
Toisaalta mediassa kerrotaan myös kuinka oikeistopuolueiden kannatuksen kasvu on uhkaavaa ja huono juttu koska nyt esim eu-parlamentista tulee aiempaa oikeistolaisempi. Miksi ihmeessä sen pitäisi olla vasemmistolainen ja ilmeisesti vielä mieluiten vasemmistolaisempi mitä aiemmin?
Mikä ihme siinä oikeistolaisuudessa pelottaa? Se on ihan yhtä hyvä / huono kuin vasemmistolaisuuskin jonka kanssa myöskin pitää kyetä elämään. Kolikolla on aina kaksi puolta.
Lue historiaa. Oikea äärilaita on äärimmäisen julma. Sinne on lipsuttu ennenkin. Siihen on syytä suhtautua vakavasti.
Ei ole syytä vastustaa esim. Persuja, mutta on syytä hillitä radikaalia laitaa. Muistuttaa aina ja toistuvasti siitä, että laittomuuksiin ei saa ruveta. Pitää toimia koko ajan lain rajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Konservatiivisuus on liberaalia ajattelua yhteiskunnassa, jossa naiset menee naimisiin aasin kanssa.
Eli sitä, että varsinkin vasemman laidan naiset naivat ylöspäin.
Nykymaailmassa taitaa mennä toisin päin. Oikeistonaiset on karanneet vasemmalle. Oikealla on miesten per seen pesijät ja muutama maksullinen nainen enää jäljellä.
Vassarimiehet, tämä tyhjätaskuinen ja -päinen aines, on puolestaan nykyään oikealla.
Minua on askarruttanut jo vuosia seuraava asia:
Vielä noin 15 vuotta sitten mielestäni Suomi ja suomalaiset olivat ajan myötä muuttuneet hyvinkin suvaitsevaisiksi esim. sukupuolivähemmistöjä kohtaan. Esim. lapseni luokalla oli erilaisista perhemalleista ja -taustoista olevia luokkakavereita. Lapseni ei missään vaiheessa kyseenalaistanut asiaa, ei ihmetellyt, vaan se oli pelkkä tosiasia. Sitä se on meille vanhemmillekin, vaikka olemme heteroja.
Vasta lapsille koulussa pidettyjen luentojen, esitelmien ja työpajojen kautta hänelle iskostui mieleen, että asiassa onkin jotakin erikoista. Jotakin epätavallista. Tätä kautta lapsellenikin tuli vaihe, kun hän mietti esim. että ei kai vaan kukaan pidä mua homona.
Miksi ei vain voida pitää näitä asioita itsestään selvinä, vain tavallista elämää olevina faktoina? Eikä minään epätavallisina ilmiöinä, joita täytyy erikseen tuoda esiin työpajojen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet ei enää te
En usko, että miesten kannattaa olla vallassa missään jos ovat noin vaikeasti oman peniksensä ohjailtavissa. Johtajuus on kuitenkin kaikkien hyvinvoinnista ja edusta huolehtimista j
korjasin pois tuon huuhaan tuosta yläpuoleltasi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsopa vaikka miesten keskustelupalstoja. Ei siellä hyväksytä vähemmistöjen ihmisoikeuksia tai edes tueta ilmastonmuutoksen torjuntaa kuten vegaaniruokavaliota. Sen sijaan miehet siellä ovat avoimesti persumielisiä ja yleensä myös vihamielisiä naisia kohtaan, koska me naiset emme jaa samaa arvopohjaa kuin he.
Mikä halvattu on "persumielinen"? Minä olen perussuomalaisia äänestävä nainen, en näe mitään pahaa siinä, että joku muukin sitä äänestää. "Me naiset" nimenomaan enenevässä määrin jaamme sen arvopohjan.
Oletkin itsetuhoinen typerys joka vihaa itseään ja omia ihmisoikeuksiaan. Oli sitä natseillakin naisia kannattajina joita ei yhtään haitannut naisten raiskausleirit joilla tuotettiin arjalaista suvun jatketta. Nyt sinä olet vuorossa tukemassa itsesi orj
Heh. Just joo. Ainoana puolueena perussuomalaiset on ollut huolissaan islamilaisten naisten oikeudesta kulkea ilman huntua. Vasemmistolaisen mielestä burkha on naisen oma valinta :) Sinuna tarkistuttaisin lääkityksesi. Nyt ei selkeästi ole kohdillaan.
Vierailija kirjoitti:
Se, onko konservatiivisuus hyvä asia, riippuu tietenkin siitä, että mitä halutaan säilyttää ja suojella, ja millä tavoin.
"Konservatiiviset arvot" on nykyaikana monesti peitenimi sille, että halutaan naiset kotiin ja homot kaappiin. Tätä kun ei ole korrektia sanoa suoraan.
Kuka haluaa? Tunnetko yhtään suomalaista nuorta miestä, jonka mielestä hänen tuleva vaimonsa ei saisi mennä töihin? Tai edes yhtään nuorta miestä, jonka äiti olisi ollut kotiäiti? Ja haluaako esim. Tynkkynen homot kaappiin? Tai Vigelius? Missä nämä ihmiset ovat? Minä en tunne tällaisia ja minä olen jo viisikymppinen. Mistä te oikein luette näitä juttujanne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten vaaditte konservatiivisia arvoja, jos se johtaa tuohon?
Olette tosi typeriä.
Ei johda. Sinä olet typerä.
Jos persut saisivat päättää kaikesta Suomessa, abortit kiellettäisiin, vapaa lehdistö kiellettäisiin, evoluution opetus kouluissa kiellettäisiin ja terve järki kiellettäisiin.
Halla-aho on puhunut pitkään sosiaalisia tukia vastaan, joten loputkin niistä vietäisiin. Kaikki terveydenhuolto olisi yksityistä.
Olisiko nyt tullut aika lukaista Perussuomalaisten puolueohjelma ja saada ihan oikeasti tietää, mitä asioita ajavat?
Vierailija kirjoitti:
Persuministeri Tavio ei halunnut antaa Ukrainalle rahaa, mikä oli korvamerkitty tasa-arvoa varten.
Persujen nuorisojärjestö tukee sitä, että lääkäreillä olisi oikeus kieltäytyä aborteista.
Halla-ahon tiukat talouslinjaukset: "Työttömyys- ja sosiaaliturva ovat yhteiskunnan luksustoimintoja", ja tämä oli jo 2017.
Tavio oli täysin oikeassa. Ukrainassa on oikea sota ja jotkut vajaaälyiset haluavat laittaa rahaa "tasa-arvotyöhön", taivas sentään. Persut lopettaisi kehitysavun kokonaan ja olen tässä täysin samaa mieltä. Suomella pitäisi olla vuosittainen könttäsumma, joka kohdennettaisiin tarpeeseen. Tällä hetkellä se tarve on Ukraina. Kehitysapu on saanut paljon pahaa aikaan maailmassa, vääristänyt yhteiskuntien kehitystä ja viivyttänyt sitä. Kannattaa perehtyä aiheeseen. Kuvittele itse tekeväsi abortti. Noin, nyt ymmärrät, miksi joku lääkäri ei sitä halua välttämättä suorittaa.
Olen konservatiivi koska haluan säilyttää Suomessa länsimaisen demokraattisen järjestelmän enkä kuten radikaalit, halua muuttaa sitä totalitäärisempaan suuntaan. Haluan siis että liberaalius pysyy. Siinä teillä nzzilampaat ja putinistit miettimistä.
Vierailija kirjoitti:
Minua on askarruttanut jo vuosia seuraava asia:
Vielä noin 15 vuotta sitten mielestäni Suomi ja suomalaiset olivat ajan myötä muuttuneet hyvinkin suvaitsevaisiksi esim. sukupuolivähemmistöjä kohtaan. Esim. lapseni luokalla oli erilaisista perhemalleista ja -taustoista olevia luokkakavereita. Lapseni ei missään vaiheessa kyseenalaistanut asiaa, ei ihmetellyt, vaan se oli pelkkä tosiasia. Sitä se on meille vanhemmillekin, vaikka olemme heteroja.
Vasta lapsille koulussa pidettyjen luentojen, esitelmien ja työpajojen kautta hänelle iskostui mieleen, että asiassa onkin jotakin erikoista. Jotakin epätavallista. Tätä kautta lapsellenikin tuli vaihe, kun hän mietti esim. että ei kai vaan kukaan pidä mua homona.
Miksi ei vain voida pitää näitä asioita itsestään selvinä, vain tavallista elämää olevina faktoina? Eikä minään epätavallisina ilmiöinä, joita täytyy erikseen tuoda esiin työpajojen kautta.
Juuri tämä. Lapset suhtautuvat asioihin luonnollisesti ja voivat toki ihmetellä, mutta jatkavat elämäänsä samaan tapaan ihmettelyn jälkeen. Ongelmia alkaa syntyä, kun asiaa aletaan nostaa esiin, ylikäsittelemään ja jopa tyrkyttämään. Siitä seuraa ihan luonnollinen vastareaktio.
Olen itse syntynyt 70-luvun alussa ns. valkoiseen, yhtenäiskulttuuriseen Suomeen. Sitten vilkaisin tarhakuvaani. Tarharyhmässäni oli vammainen tyttö ja turkkilaiset sisarukset. Kyse oli vain itsestäänselvyyksistä, he olivat vain lapsia muiden joukossa. Ei missään vaiheessa korostettu, että Terhi on vammainen tai nämä ovat turkkilaisia ja teidän muiden pitää tehdä niin ja näin, että ette ole rasisteja. Että eipä se niin valkoista, yhtenäiskulttuuria ollutkaan.
No esim. siksi että 2 Persujen kansanedustajaa marssii itsenäisyyspäivänä uusn*tsien kanssa.
koti= koti ja perhe on instituutioina niin tärkeitä ettei meidän tarvitse välittää perheen jäsenten, varsinkaan naisten ja lasten, oikeuksista ja hyvinvoinnista.
isänmaa= oma maa menee kaiken edelle. eikä tarvitse välittää kansalaisten oikeuksista ja hyvinvoinnista
uskonto=mihin tarvitaan uskonnonvapautta kun kaikki kannattavat (ainakin nimellisesti ja pakosta) valtionuskontoa.
Vierailija kirjoitti:
Konservatiivisuus ei ole liberaaliuden vastakohta.
Vierailija kirjoitti:
No esim. siksi että 2 Persujen kansanedustajaa marssii itsenäisyyspäivänä uusn*tsien kanssa.
Eikö itsenäisyyden pitäisi yhdistää kansaa? Sinä haluat jakaa porukan kahtia toisiaan vihaaviin leireihin.
Vierailija kirjoitti:
-> näkikö Tavio kenties rahalle Ukrainassakin akuutimpaa tarvetta kuin jonkin tasa-arvo -projektin rahoittaminen? Kun ihmisiltä puuttuu koti, vesi, sähkö, terveydenhuolto, ja no, ihan ensimmäisenä valtiokin
-> puhut ilmeisesti siis kiintiöp a k o l a i s valinnoista? Kristityt ovat vainotuin uskonnollinen ryhmä, myös useilla tämän hetken polttavilla konfliktialueilla
-> ja sinun mielestäsi jokaisen lääkärin tulee vakaumuksestaan huolimatta olla pakotettu suorittamaan jotain minkä uskoo olevan henkirikos? Ehkä eutanasiastakin tulee pakko jokaiselle lääkärille?
Olet hullu