ADH:ta vai mitä tää on? Kaveri muuttaa ja vaihtaa ammattia vuoden parin välein
Mulla on kaveri, joka viihtyy samassa asunnossa hyvä kun vuoden. Usein tuskaa jo se kun sopimussakon takia joutuu sen vuoden asumaan. Vuoronperään vähän isompi ja taas vähän pienempi (=halvempi). Eli vuoroin myydään kamaa kun kaikki ei mahdu uuteen ja sitten taas haalitaan ympäri kyliä huonekaluja. Asuinkuntakin vaihtuu useimmiten. Ison kaupungin naapurikunnat kiertänyt kaikki ja välillä siellä isommassa kaupungissa. Ammattiakin vaihtanut usein. Nää on keksittyjä, mutta ymmärrät pointin: ensin kampaaja sitten hieroja, jalkahoitaja ja sitten joku yksisarviskuiskaaja. Samaa työtä tekee pari vuotta ja innostuu jotain uudesta ja kouluttautuu alalle. Talouskin kuralla kun muutot vie rahaa ja ammattien välillä tulottomia kausia.
Muuten ihan täyspäinen ja asiallinen nainen, mutta nää muutokset kummastuttaa. En ole kehdannut suoraan kysyä, miksi pitää aina vaihtaa. On aina niin innoissaan siitä uudesta. Ikää 40+
Kommentit (20)
Mä kerran tapasin 39v. miehen, kertoi, että hän on elämänsä aikana muuttanut 20 kertaa. Hän myös kertoi, että hänen mielestään parisuhteeseen kuuluu se että asutaan yhdessä. Lisäksi hän kertoi, että meinaa jäädä työelämästä pois jo 50-vuotaana.
Kaksisuuntainen mielialahäiriö. Aina pitää aloittaa "alusta". Tuskin tuo haittaa, kunhan pysyy luottotiedot kunnossa. On maanisena hyvä työntekijä. Masennuskausiin sitten kaikki loppuu.
Ei tuollaisen perusteella mitään ADHD:ta voi päätellä. Voihan olla, ettei henkilöllä ole minkäänlaista tarkkaavaisuuden ja keskittymisen ongelmaa.
Ja miksi tämä olisi yleensäkään ongelma? Siksikö, kun ei toteuta jotain kirjoittamatonta keskiluokan ihanne-elämää, jossa nuorena käydään koulut, sitten mennään töihin ja tehdään niitä alan töitä omaisuutta keräten eläkeikään? Hänen elämäntapansa on täysin sallittu ja ok tässä vapaassa maassa. Toiset vaan tykkää enemmän vaihtelusta, toiset vakaudesta ja rutiineista.
Itse olen täysin päinvastainen, olen ollut kohta 25 vuotta töissäkin samalla työnantajalla ja olen muuttanut elämässäni kerran. Mutta siis en näe mitään ongelmaa tuossakaan elintavassa. Kukin elää niin kuin itselle sopii.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs vitt ua se sulle kuuluu.
Mikäs sun diagnoosi on?
Voi olla kaksisuuntainen mielialahäiriö, mutta myös voi olla epävakaa persoonallisuus.
Itselläni oli epävakaa persoonallisuuden omaava henkilö kaverina ja hänellä meno oli tuollaista. Hyppi koulusta toiseen, muutti sitä miltä haluaa myös näyttää vähän väliä. Teki aina eri juttuja. Meni sen mukaan mistä sai hetkellistä inspiraatiota. Ei ole ollut yhdessäkään työpaikassa yhtä vuotta pidempään.
Vierailija kirjoitti:
Kaksisuuntainen mielialahäiriö. Aina pitää aloittaa "alusta". Tuskin tuo haittaa, kunhan pysyy luottotiedot kunnossa. On maanisena hyvä työntekijä. Masennuskausiin sitten kaikki loppuu.
Toisaalta voi olla ettei ole mitään häiriötä. Mulla on yksi sukulainen joka on myös kokeillut kaikenlaista, vaihtaa aina muutaman vuoden yhtä työtä tehtyään alaa. Nyt on kampaaja, sitä ennen oli hammasteknikko, sitä ennen lähihoitaja. Ei hänellä ole mitään mielialahäiriöitä, ADHD:ta tai mitään. Hän vaan on vilkas ja vaihtelunhaluinen ihminen, joka pitkästyy helposti. Tosi mukava ihminen, ja perehtyy aina kunnolla kulloisiinkin töihinsä.
Ei jumalauta tätä, että maallikot heittelee diagnooseja selityksenä sille, että joku ihminen josta he eivät tiedä mitään muuta kuin että on vaihdellut asuinpaikkoja ja ammattia keskimääräistä selvästi useammin. On kyllä medikalisaatio mennyt pitkälle.
Voi olla tai voi olla olematta. Adhd:ssä vaihtelunhalu tai -tarve on olemassa, mutta yksistään sillä perusteella ei voi mitään päätellä. Jo mainittu kaksisuuntainen voi aiheuttaa myös, muttei välttämättä tarkoita sitäkään. Joillakin ahdistus tai muu sisäinen paha olo tekee tuota, kun eivät ymmärrä, ettei se johdu ulkoisista seikoista. Projisoivat olonsa ulkoisiin tekijöihin ja yrittävät jatkuvasti muuttaa niitä, vaikka ongelma on heidän sisällään.
Jos tyyppi on aina onnellinen eli ei masennusjaksoja eikä ahdistusta, niin sitten ehkä adhd (jos on muitakin oireita) tai sitten vain vaihtelunhaluinen ja lyhytjänteinen.
Kateeks käy tällaisena joka taas ei saa mitään muutoksia aikaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuollaisen perusteella mitään ADHD:ta voi päätellä. Voihan olla, ettei henkilöllä ole minkäänlaista tarkkaavaisuuden ja keskittymisen ongelmaa.
Ja miksi tämä olisi yleensäkään ongelma? Siksikö, kun ei toteuta jotain kirjoittamatonta keskiluokan ihanne-elämää, jossa nuorena käydään koulut, sitten mennään töihin ja tehdään niitä alan töitä omaisuutta keräten eläkeikään? Hänen elämäntapansa on täysin sallittu ja ok tässä vapaassa maassa. Toiset vaan tykkää enemmän vaihtelusta, toiset vakaudesta ja rutiineista.
Itse olen täysin päinvastainen, olen ollut kohta 25 vuotta töissäkin samalla työnantajalla ja olen muuttanut elämässäni kerran. Mutta siis en näe mitään ongelmaa tuossakaan elintavassa. Kukin elää niin kuin itselle sopii.
Itsekin olen tällainen vakiintuja, ehkä jonkun mielestä jumiutuja. Samassa työpaikassa 20 vuotta, sama mies 25 vuotta, sama asunto 15 vuotta. SIksi tuollainen jatkuva vaihtelun tarve tuntuu oudolta. Ja aika monet kerrat olen ollut muuttoapuna ja rahapulavalitusta on toisinaan aika ikävä kuunnella kun on vähän niinkuin oma vika. Kaveri ei ole kertaakaan mitenkään perustellut, miksi ei jatka enää samaa työtä. Jos masennusjaksoja olisi, niin eikä ne jotenkin näkyisi päällepäinkin?
Jos joku tunnistaa itsessään samoja piirteitä, olisi kiva kuulla, mikä tallaista aiheuttaa
ap
Ehkä ahdistunut ja haluaa aina uuden alun toivoen että se toisi onnen. Mulla oli samaa nuorempana ennen diagnoosejani yleistynyt ahdistuneisuushäiriö ja epävakaa persoonallisuus. Nyt viisikymppisenä harmittaa valtavasti nuoruuden toilailut ja sotketut ihmissuhteet. Harmittaa myös se, että vedin siihen muita ihmisiä mukaan. Ihastuin helposti ja minuun ihastuttiin helposti, joten särkyneitä sydämiä tuli puolin ja toisin. Silloin ne eivät vaivanneet ja unohdin nopeasti, mutta nyt iän myötä ajattelee asioita toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen tällainen vakiintuja, ehkä jonkun mielestä jumiutuja. Samassa työpaikassa 20 vuotta,sama mies 25 vuotta, sama asunto 15 vuotta. SIksi tuollainen jatkuva vaihtelun tarve tuntuu oudolta. Ja aika monet kerrat olen ollut muuttoapuna ja rahapulavalitusta on toisinaan aika ikävä kuunnella kun on vähän niinkuin oma vika. Kaveri ei ole kertaakaan mitenkään perustellut, miksi ei jatka enää samaa työtä. Jos masennusjaksoja olisi, niin eikä ne jotenkin näkyisi päällepäinkin?
Jos joku tunnistaa itsessään samoja piirteitä, olisi kiva kuulla, mikä tallaista aiheuttaa
ap
No kiva, että sinulla ne palaset on helposti loksahtaneet paikoilleen. Osa joutuu etsimään sitä omaa paikkaansa kauemmin, kokeilemaan uusia juttuja ja tekemään vaikeita päätöksiä (esim. ero kun suhde ei kertakaikkiaan toimi) jne.
Vierailija kirjoitti:
Ei jumalauta tätä, että maallikot heittelee diagnooseja selityksenä sille, että joku ihminen josta he eivät tiedä mitään muuta kuin että on vaihdellut asuinpaikkoja ja ammattia keskimääräistä selvästi useammin. On kyllä medikalisaatio mennyt pitkälle.
Yleisesti ottaen on myös aika tyypillistä että jos hahmottaa itse itseään mt-diagnoosien pohjalta sitä tehdään myös muita koskien.
Lisätään tähän vielä sekin, että on useamman kerran ottanut lemmikin, josta sitten vuoden päästä luopunut kun elämäntilanne on muuttunut. On ollut kissaa, koiraa, akvaariota ..
ap
Vierailija kirjoitti:
Lisätään tähän vielä sekin, että on useamman kerran ottanut lemmikin, josta sitten vuoden päästä luopunut kun elämäntilanne on muuttunut. On ollut kissaa, koiraa, akvaariota ..
ap
Täytyy olla todella pipi päästään että kirjoittelee jatkuvasti samoja trollauksia. Käy vähän ulkona välillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Täytyy olla todella pipi päästään että kirjoittelee jatkuvasti samoja trollauksia. Käy vähän ulkona välillä?
Tais upota kuvaus sinuunkin
Kysy suoraan, ei me tiedetä. Selvästi jotain häikkää on.