Miltä tuntuu olla melkein 70-vuotiaana vuokralla yksiössä?
Kommentit (142)
Tosi hyvältä. Olen niin tyytyväinen, että sain talon myytyä ja käytän rahat vain itseeni.
Eläkkeelle jäädessä myyn asuntoni ja jään sitten vuokralle. Toivottavasti vaan saan asuntoni myytyä.
Yleensä se omakotitalo myydään, kun tullaan vanhaksi. Ison huushollin pyörittäminen on vanhuksille liikaa, kun sen yksiönkin siivoamiseen tarvitaan apua.
Asun kaksiossa enkä yksiössä, mutta hyvin menee.
Miksi pitäisi jättää yhtään omaisuutta jälkeensä. Olen sanonut omalle äidilleni, että käytä rahasi juuri sellaisiin asioihin, joista nautit.
Tottakai muutan pienempään, kun viimeinenkin lapsi lähtee maailmalle. Mitäs minä tyhjillä huoneilla tekisin?
Muutetaan miehen kanssa omakotitalosta kerrostalokaksioon sitten kun lapset muuttavat pois kotoa.
Joku rmaniko tällaisia jatkuvasti kyselee.
No, just oli lehdessä yhdestä, taisi olla liki 90-vuotias tai yli jo, joka asuu vuokralla hyvinvointialueen palvelutalossa, ja nyt ei kuule meinaa enää eläke riittää vuokranmaksuun.
Että kylläpä kyllä.
Sitä paitsi. Sinä tyhmä kyselijä et nyt sitten tajua sitäkään, että vaikka olisi omistusasunto niin kuluja siitäkin tulee kaiken aikaa.... Että mitäpä sinä lapsi taas mistään ymmärrät!
Äidistäni tuntuu hyvältä. Upouusi talo kaupungin keskustassa. Ei enää omakotitalon huolia, lumen kolaamista, myrskyjä, vesiputkien jäätymistä, sähkökatkoja, pitkiä välimatkoja joka paikkaan taajama-alueen ulkopuolelta.
Taidat olla erittäin kapeakatseinen tapaus.
Helpottavalta tuntuisi, mutta en saa miestä luopumaan mistään. Ollaan kusessa kaikkien talojen ym juttujen kanssa🤨
Olen vasta vajaa 50, mutta tuntuu hyvältä asua vuokralla. Myin taloni 6 vuotta sitten ja nautin tästä vapaudesta ja helppoudesta suunnattomasti. Velkaa ei ole, säästöjä on. Helppoa vaihtaa maisemaa milloin lystää ja ainoat kulut on vuokra. Ei remonttikuluja jne. Elämä tuntuu helpolta ja vapaalta.
Aion muuttaa eläkkeellä yksiöön keskustaan ja käyttää rahani matkusteluun talvella Etelään.
Onko se sitten sun katsantokannassa kunniakkaampaa, että asuu vanhempiensa ostamassa kolmiossa viiskymppisenä ihmisenä... On ainakin niin kun omaisuutta vai.... Ja talo jossa se kämppä on vanha elementtitalo, jonka käyttöikä voi hyvinkin olla piankin jo lopussa. Mut siis juu, viiskymppinen tykkää että ei ainakaan ole persaukinen!
Vierailija kirjoitti:
Onko se sitten sun katsantokannassa kunniakkaampaa, että asuu vanhempiensa ostamassa kolmiossa viiskymppisenä ihmisenä... On ainakin niin kun omaisuutta vai.... Ja talo jossa se kämppä on vanha elementtitalo, jonka käyttöikä voi hyvinkin olla piankin jo lopussa. Mut siis juu, viiskymppinen tykkää että ei ainakaan ole persaukinen!
Tuollaisessa kuviossa on sitten kyllä kaikkea muutakin, joka on jonkun muun kuin haltijan nimissä tai haltijan itsensä kustantamaa, autokin voi olla jonkun muun ihmisen omistuksessa, haltijuus vain sillä tietyllä tyypillä. Lapset voivat olla sossun hoteissa ja sitä rataa.
Mut eipä ainakaan ole persaukinen!
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi jättää yhtään omaisuutta jälkeensä. Olen sanonut omalle äidilleni, että käytä rahasi juuri sellaisiin asioihin, joista nautit.
Just näin. Isäni on 80 ja matkustelee maailmalla jatkuvasti. Olen erittäin tyytyväinen siitä että käyttää ansaitsemansa eläkkeen elämiseen.
Ei sitä omaisuutta tai omistusasuntoa hautaan mukaan saa. Ihan vaan sinullekin vinkiksi. Niin, ja jos et vielä tuosta ymmärtänyt, niin sinäkin kuolet.
Vierailija kirjoitti:
Voi kun ihana kommentti. Samoin olen sanonut omalle isälleni aikoinaan. Meitä 3 sisarusta ja kukaan meistä ei mitenkään oltu perintöä kyttäämässä. Kun oli perunkirjoitus , aivan viimetipassa lain vaatimassa ajassa suoritettu , niin kaksi virkailijaa totesi: ihanaa olla tälläisessa paikassa virkansa puolesta jossa ei tapella ja riidellä vainajan jälkeen , vaan kunnioituksella voi asiat suorittaa. Jokaiselle tulee aikanaan sama asia eteen: käärinliinoissa ei ole taskuja...
Eihän siinä mitään, nauttia sitten vuokralla asuessa omistusasunnon myynnistä saaduista rahoista.
Vaihtoehto tuokin omistusasumiselle eläkkeellä.
Vaikka kyllä silti fiksumpaa on asua loppuun asti velattomassa yksiössä, kuin muuttaa vuokralle.
Mun isäni on 89v ja asuu vuokralla yksiössä. Ei ole omaisuutta. Hyvin viihtyy siellä ja se on pääasia.