Otanko pikavipin?
Minä olin vuosi sitten vielä töissä, käteen tuli n 2600 joka kuukausi. Ostin auton, pankista laina. Tammikuussa alkoivat YT:t ja kesäkuun alussa kaikki työttömiksi. Ansiosidonnaista ei saanut kun oli pitämättömiä lomia 40 päivää. Kaikki säästöt kuluivat siihen. Syyskuussa sitten kaaduin pyörällä. Sairaslomalla työttömyydestä siitä lähtien. Marraskuu teki jo tiukkaa, sain juuri ja juuri asuntolainan, autolainan, yhtiövastikkeet kodista ja pari sataa luottokorttivelkaa maksettua.
Nyt tilillä on vajaa 2000 euroa, mutta maanantaina laukeaa suoraveloituksia 2050 euron edestä, lisäksi yhtiövastike 400€, jääkaappi on tyhjä, seuraavat tulot vasta joulukuun puolivälissä. Miten selviän ensi viikosta, ryöstänkö pankin vai kolkkaanko jonkun mummon kadulta? Viime yönä ei nukuttu lainkaan, tämä jäytää mieltä todella pahasti. Ottaisiko tuollaisen pikavipin että pääsee joulusta yli, tammikuussa sitten maailma romahtaa...
Kommentit (25)
Selvä valhe, että lomat estäisivät ansiosidonnaisen.
Minäpä soitan pankkiin, minulla ei ole maksuvapaita kuukausia, joten voisi hyvin helpottaa tilannetta. Asuntolaina oli alunperin miehen kanssa yhteinen, mutta se otti ja lähti "maailmalle", minä jäin tähän isohkoon asuntoon ja otin lainat itselleni.
Kiitos tähän astisista. En ole provo.
Vierailija kirjoitti:
Selvä valhe, että lomat estäisivät ansiosidonnaisen.
Ei ole valhe. Minulla samantyyppinen kokemus kun loppui työsopimus elokuussa. Pitämättä oli 16 lomapäivää, osa edellisiä. Työnantaja maksoi ne. Työttömyyskassa katsoi että olen saanut rahan 16 päivältä, eikä niiltä päiviltä saanut työttömyyspäivärahaa, lisäksi tuli se omavastuuaika eli olin kuukauden ilman tuloja.
Vierailija kirjoitti:
Ala neuvotella niistä suoraveloitukseen menevistä laskuista maksuaikaa. 2000 e on todella paljon, mitä siihen oikein sisältyy? Älä päästä läpi tässä tilanteessa, ja kaikin keinoin vältä pikavippiä. Oma pankki saattaisi myöntää lyhytaikaista lainaa, jos lainaan on mentävä.
Lainaa työttömälle? Kai oltava takaus?
Älä ota pikavippiä. Vähennä kuluja. Myy auto pois tai vaihda halvempaan. Lopeta suoratoistopalvelut.