Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syöttekö te ihmiset oikeasti ruokareseptien mukaisia mauttomia ruokia?

Vierailija
26.11.2024 |

Nyt uusiin ruokaresepteihin innostuneena olen huomannut, että jokaisessa on suunnilleen mausteena vain suolaa ja mustapippuria. Pidättekö te oikeasti niin mausteetonta eli mautonta ruokaa maistuvana?

Itse lisään monia mausteita resepteihin, kun ensimmäisen kohdalla huomasin, että miten mautonta ruokaa siitä tuli!

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei syödä, osataan tehdä ruokaa ilman reseptejäkin.

Sinulla on sisäsyntyinen reseptikirja päässäsi ollut syntymästäsi lähtien?  Sinua ei siis kukaan ole ohjeistanut vaan itse olet kaikki ainekset, aineksien ja mausteiden suhteet syntymästäsi asti tiennyt ja osannut? 

Kai aikuisikäinen osaa jo itse kuvitella etukäteen miltä mikäkin yhdistelmä maistuu? Leivonnassa reseptit vielä ymmärtää kun sillä on väliä paljonko laittaa esim hiivaa per taikinamäärä ja sitä voi olla vaikea arvioida, muttei ruoan laitossa. 

Ei tietenkään suurin osa ihmisistä osaa. Se osaaminen syntyy pitkällisen kokemuksen kautta. Tää on helppo unohtaa, jos sen itse jo osaa. 

Vierailija
42/50 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

minkälainen uusavuton tollo lukee reseptejä? eikö äiti tai mummo opettanut mitään? suola ja pippuri riittää mausteiksi. itse ammuttu sarvieläin ei muuta tarvitse. eikä itse pyydetty kala. italian rasvalettien makarooni ei ole elintarvike. syökää perunaa, lanttua ja porkkanaa. kylykeen paljon riistalihaa tai kalaa. ei ihminen muuta tarvitse. no ukkoa tarvitaan aina joka paikkaan, paitsi keittiöön. 

No antaa tulla suoralta kädeltä ohje Tikka Masalaan vai oletko uusavuton? ;)

Törkeen helppo tehdä. -eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tykästynyt mausteista soijakastikkeeseen ja miso-tahnaan, tuovat ruokiin sitä umamin "syvyyttä". Yksi vinkki minkä joskus opin ja joka pitää paikkansa hyvin, että jos ruoka maistuu jotenkin valjulta tai siitä "puuttuu jotakin" niin lisää pieni määrä jotakin happoa - sitruuna-/limemehua, haluamaasi etikkaa ym. ja kokeile sitten uudestaan.

Vierailija
44/50 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis ei niitä reseptejä tarvitse orjallisesti noudattaa? Ei se ole kiellettyä lisätä (tai olla lisäämättä) mausteita oman maun mukaan. 

Itse, jos kokeilen jotain uutta reseptiä, teen aluksi ohjeen mukaan. Sitten maistelen ja lisään sitä sun tätä. Yleensä ohjeet tosiaan ovat miedosti maustettuja.

Vierailija
45/50 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei syödä, osataan tehdä ruokaa ilman reseptejäkin.

Sinulla on sisäsyntyinen reseptikirja päässäsi ollut syntymästäsi lähtien?  Sinua ei siis kukaan ole ohjeistanut vaan itse olet kaikki ainekset, aineksien ja mausteiden suhteet syntymästäsi asti tiennyt ja osannut? 

Kai aikuisikäinen osaa jo itse kuvitella etukäteen miltä mikäkin yhdistelmä maistuu? Leivonnassa reseptit vielä ymmärtää kun sillä on väliä paljonko laittaa esim hiivaa per taikinamäärä ja sitä voi olla vaikea arvioida, muttei ruoan laitossa. 

Kuvitteletko, että joka kodissa ruuanlaittajana toimii kokki joka taitaa maustamisen salat?  Joka kertoo lapsille mitä siinä ruuassa on?  Kouluruokalassa ennen keittäjät kertoi kaikille lapsille ja nuorille mitä mausteita ruoka sisältää ja mikä maistuu miltäkin. Niinkö?

Vierailija
46/50 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen tykästynyt mausteista soijakastikkeeseen ja miso-tahnaan, tuovat ruokiin sitä umamin "syvyyttä". Yksi vinkki minkä joskus opin ja joka pitää paikkansa hyvin, että jos ruoka maistuu jotenkin valjulta tai siitä "puuttuu jotakin" niin lisää pieni määrä jotakin happoa - sitruuna-/limemehua, haluamaasi etikkaa ym. ja kokeile sitten uudestaan.

Tässä oli tosi hyviä vinkkejä. Usein ruoan mauttomuuteen auttaa juuri jokin umamipitoinen sekä happo, ja usein myös ripaus makeaa. 

Vierailija
47/50 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

minkälainen uusavuton tollo lukee reseptejä? eikö äiti tai mummo opettanut mitään? suola ja pippuri riittää mausteiksi. itse ammuttu sarvieläin ei muuta tarvitse. eikä itse pyydetty kala. italian rasvalettien makarooni ei ole elintarvike. syökää perunaa, lanttua ja porkkanaa. kylykeen paljon riistalihaa tai kalaa. ei ihminen muuta tarvitse. no ukkoa tarvitaan aina joka paikkaan, paitsi keittiöön. 

No antaa tulla suoralta kädeltä ohje Tikka Masalaan vai oletko uusavuton? ;)

Törkeen helppo tehdä. -eri

Nyt ei puhuttu onko se helppo tehdä vai ei, vaan siitä mitä ainesosia ja mausteita siihen tulee! Moni ei edes ole tietoinen mikä on Tikka Masala!

Etkä sinäkään niitä aine-osia ja määriä luetellut...

Vierailija
48/50 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Umami ja piri piri käy kaikkiin ruokiin ainakin suolan ja (sitruuna)pippurin lisäks, santa marian jauhelihamaustetta käytän kaikkiin jauheliharuokiin ja muita mausteita ruokakohtasesti tietty. Ja maustekastikkeita tai currytahnoja 

Vierailija
49/50 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Umami ja piri piri käy kaikkiin ruokiin ainakin suolan ja (sitruuna)pippurin lisäks, santa marian jauhelihamaustetta käytän kaikkiin jauheliharuokiin ja muita mausteita ruokakohtasesti tietty. Ja maustekastikkeita tai currytahnoja 

Sant Marian jauhelihamauste: Suola, sipuli(37%), valkosipuli, yrtit (persilja, kirveli, basilika), punainen paprika, mustapippuri (1,2%), cayennepippuri.

Eli suurimmaksi osaksi suolaa. Vähän sipulia, valkosipulia ja vielä vähemmän muita, aivan tavallisia mausteita...

Vierailija
50/50 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aromattia laitan!