Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syöttekö te ihmiset oikeasti ruokareseptien mukaisia mauttomia ruokia?

Vierailija
26.11.2024 |

Nyt uusiin ruokaresepteihin innostuneena olen huomannut, että jokaisessa on suunnilleen mausteena vain suolaa ja mustapippuria. Pidättekö te oikeasti niin mausteetonta eli mautonta ruokaa maistuvana?

Itse lisään monia mausteita resepteihin, kun ensimmäisen kohdalla huomasin, että miten mautonta ruokaa siitä tuli!

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano esim resepti. Itse teen perusruokia ja perusta maulle on voilla paistaminen, sipuli, suola ja mustapippuri. Toki muitakin käytän, mutta nuo on se perus. 

Tämä ei maistunut yhtään miltään.

250 g spagettia

400 g jauhelihaa

1 sipuli hienonnettuna

tl rouhittua mustapippuria

tl suolaa

1 prk (250 g)

Valio Koskenlaskija Ruoka & Dippiä maustamaton

2 dl vettä

lihaliemikuutio

2 dl

Valio Eila maitojuomaa

1 kananmuna

50-75 g (3-4 viipaletta) amerikanpekonia

On se maistunut ainakin suolalle, huh huh. Teelusikallinen suolaa JA lihaliemikuutio vielä päälle?? Tapposuolaista . 

Vierailija
22/50 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan tehnyt ruokia reseptien mukaan. Ite olen soveltanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sä katsot reseptejä, jos ne on mauttomia ja mausteettomia?

En itse tee resepteistä ruokaa, vaan käytän niitä vain inspiraationa, ja kyllä mä löydän helposti mausteisia reseptejä. 

Toki monissa suomalaisissa jutuissa huvittaa se, kun mietitään, että miten loput tuoreyrteistä pitäis käyttää tai säilöä - ei niistä pitäis jäädä lippuja, kun kyllä se koko ruukullinen persiljaa, basilikaa tms. menis siihen yhteen ruokaan. 

Vierailija
24/50 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on liikaa mausteita, niin ruoka maistuu sitten vaan mausteilta. 

Usein se on se ideakin. Esim. Intialaisessa tai Lähi-Idän ruoassa, monet raaka-aineet on itsessään aika mitättömän tai jopa tympeän makuisia kuten monet pavut, mutta kunnolla mausteita niin jo maistuu hyvältä. Ei nuo pitkään varastoidut juurekset talvellakaan juuri oikein miltään itsessään maistu, mutta maustamalla reilusti saa hyvää.

Vierailija
25/50 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on liikaa mausteita, niin ruoka maistuu sitten vaan mausteilta. 

Usein se on se ideakin. Esim. Intialaisessa tai Lähi-Idän ruoassa, monet raaka-aineet on itsessään aika mitättömän tai jopa tympeän makuisia kuten monet pavut, mutta kunnolla mausteita niin jo maistuu hyvältä. Ei nuo pitkään varastoidut juurekset talvellakaan juuri oikein miltään itsessään maistu, mutta maustamalla reilusti saa hyvää.

Makuasioita nämäkin.

Vierailija
26/50 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä reseptejä. Ainoastaan leivonnassa. Ruokaa teen näppituntumalla, logiikalla ja kokemuksella. Erinomaiseksi kehutaan poikkeuksetta. Mausteet runsaassa käytössä, mutta järjellä.

M45

Vierailija
27/50 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

minkälainen uusavuton tollo lukee reseptejä? eikö äiti tai mummo opettanut mitään? suola ja pippuri riittää mausteiksi. itse ammuttu sarvieläin ei muuta tarvitse. eikä itse pyydetty kala. italian rasvalettien makarooni ei ole elintarvike. syökää perunaa, lanttua ja porkkanaa. kylykeen paljon riistalihaa tai kalaa. ei ihminen muuta tarvitse. no ukkoa tarvitaan aina joka paikkaan, paitsi keittiöön. 

Vierailija
28/50 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee ruokaa reseptien mukaan, mutta jos aion tehdä itselle täysin uutta ruokaa, niin tutustun resepteihin ja yritän löytää sen aidon ja alkuperäisen ohjeen kyseiselle ruoalle. Siitä sitten lähden tekemään. Olen laittanut ruokaa jo kymmeniä vuosia, eikä tarvitse reseptejä lukea. 

Vierailija
29/50 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei syödä, osataan tehdä ruokaa ilman reseptejäkin.

Sinulla on sisäsyntyinen reseptikirja päässäsi ollut syntymästäsi lähtien?  Sinua ei siis kukaan ole ohjeistanut vaan itse olet kaikki ainekset, aineksien ja mausteiden suhteet syntymästäsi asti tiennyt ja osannut? 

Vierailija
30/50 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku chilijauhe, chilisiemenet, sriracha, sambal oelek, cayenne tai chilitahna esim ovat eri lailla "tulisia" keskenään. Kookosmaito ja inkivääri kavereinaan sopivat täysin kasvisten/palkokasvien kanssa siinä kuin muidenkin. Vain kokeilemalla voi löytää eri makumaailmoja.

Vierailija
31/50 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mauttomuus ja mausteettomuus oo synonyymeja. Itse teen usein talvella mausteisempaa ruokaa, mutta kesällä kun kasvikset on parhaimmillaan niin ei ne juuri mausteita kaipaa, eikä todellakaan ole mauttomia. 

Vierailija
32/50 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano esim resepti. Itse teen perusruokia ja perusta maulle on voilla paistaminen, sipuli, suola ja mustapippuri. Toki muitakin käytän, mutta nuo on se perus. 

250 g spagettia

400 g jauhelihaa

1 sipuli hienonnettuna

tl suolaa

1 prk (250 g)

2 dl vettä

lihaliemikuutio

2 dl

Valio Eila maitojuomaa

1 kananmuna

On se maistunut ainakin suolalle, huh huh. Teelusikallinen suolaa JA lihaliemikuutio vielä päälle?? Tapposuolaista . 

Suolan syöjät alapeukuttaa? Lihaliemikuutiossa on suolaa puolet, ja kuutio painaa 10 grammaa. Teelusikallinen suolaa painaa toiset 5g. Eli tuossa on 10 grammaa suolaa, ja montako annosta, 3 tai max 4? Yhteen annokseen tulee siis 2.5-3.3g suolaa, 50-65% aikuisen päivän maksimista. Yhdessä ainoassa ruoassa. Järkyttävää. 

Vierailija
33/50 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

250 g spagettia

400 g jauhelihaa

1 sipuli hienonnettuna

tl suolaa

1 prk (250 g)

2 dl vettä

lihaliemikuutio

2 dl

Valio Eila maitojuomaa

1 kananmuna

Kopioinnissa jäi pois, että se on 1/2 lihaliemikuutiota.  1/2 tl mustapippuria ja 1/4 tl suolaa. ja vettä 2 1/2 dl.

Niin ei todellakaan maistunut miltään!

Vierailija
34/50 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei syödä, osataan tehdä ruokaa ilman reseptejäkin.

Sinulla on sisäsyntyinen reseptikirja päässäsi ollut syntymästäsi lähtien?  Sinua ei siis kukaan ole ohjeistanut vaan itse olet kaikki ainekset, aineksien ja mausteiden suhteet syntymästäsi asti tiennyt ja osannut? 

Kai aikuisikäinen osaa jo itse kuvitella etukäteen miltä mikäkin yhdistelmä maistuu? Leivonnassa reseptit vielä ymmärtää kun sillä on väliä paljonko laittaa esim hiivaa per taikinamäärä ja sitä voi olla vaikea arvioida, muttei ruoan laitossa. 

Vierailija
35/50 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan aina enemmän kuin reseptissä, mutta en sotke monia mausteita samaan ruokaan, jos kyse ei ole intialaisesta tai vastaavasta. Pistää tarpeeksi mustapippuria niin kyllähän se maistuu tai mistä sitten onkin kyse. Omat vakiomausteeni ovat suola, mustapippuri, valkosipuli ja chili, niitä ja sopivia yrttejä käytän kun kokkaan ilman reseptiä.

Vierailija
36/50 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Lisään aina mausteita. Suolaa saa laittaa tuplasti aina enemmän.

Vierailija
37/50 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minkälainen uusavuton tollo lukee reseptejä? eikö äiti tai mummo opettanut mitään? suola ja pippuri riittää mausteiksi. itse ammuttu sarvieläin ei muuta tarvitse. eikä itse pyydetty kala. italian rasvalettien makarooni ei ole elintarvike. syökää perunaa, lanttua ja porkkanaa. kylykeen paljon riistalihaa tai kalaa. ei ihminen muuta tarvitse. no ukkoa tarvitaan aina joka paikkaan, paitsi keittiöön. 

No antaa tulla suoralta kädeltä ohje Tikka Masalaan vai oletko uusavuton? ;)

Vierailija
38/50 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin laitan yleensä sipulia moninkertaisen määrän resepteihin verrattuna, samoin valkosipulia ja sitä mustapippuria. Suolaa sitten sen verran että on hyvää. 

Muita mausteita käytän harvemmin ja vähemmän. Missään tapauksessa en harrasta mitään yrttimausteiden kakofoniaa eli 10 purkista joka ruokaan, hyi olkoon! Yhtä tai kahta, niin maut erottuvatkin. 

Vierailija
39/50 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen reseptejä mahdat tarkoittaa. Jotain Pirkka-lehden ohjeita, joissa on tyyliin paista liha, lisää ruokakerma ja tarjoa perunan kanssa?

Itse seuraan esimerkiksi YouTubesta erilaisia kokkaajia eikä kyllä ole mausta pulaa. 

Vierailija
40/50 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

250 g spagettia

400 g jauhelihaa

1 sipuli hienonnettuna

tl suolaa

1 prk (250 g)

2 dl vettä

lihaliemikuutio

2 dl

Valio Eila maitojuomaa

1 kananmuna

On se maistunut ainakin suolalle, huh huh. Teelusikallinen suolaa JA lihaliemikuutio vielä päälle

Te suolanatsit olette rasittavia. Olette jo pilanneet valmisruuat, puolivalmiit ainekset esim keitot ja pataruuat. Mikään ei maistu nykyään enää miltään. Eikö se jo riitä?