Syöttekö te ihmiset oikeasti ruokareseptien mukaisia mauttomia ruokia?
Nyt uusiin ruokaresepteihin innostuneena olen huomannut, että jokaisessa on suunnilleen mausteena vain suolaa ja mustapippuria. Pidättekö te oikeasti niin mausteetonta eli mautonta ruokaa maistuvana?
Itse lisään monia mausteita resepteihin, kun ensimmäisen kohdalla huomasin, että miten mautonta ruokaa siitä tuli!
Kommentit (50)
Sano esim resepti. Itse teen perusruokia ja perusta maulle on voilla paistaminen, sipuli, suola ja mustapippuri. Toki muitakin käytän, mutta nuo on se perus.
Riippuu ruuista. Itämaisiin ruokiin käytetään paljon tulisia mausteita.
No siis ei niitä reseptejä tarvitse orjallisesti noudattaa? Ei se ole kiellettyä lisätä (tai olla lisäämättä) mausteita oman maun mukaan.
Ja jos ohjeessa on valkosipulia, sitä laitetaan noin puolikas kynsi per 5 kiloa ruokaa, tai chiliä yksi hippunen pinsettien kärjellä 🤣. Ei ne määrät edes maistu miltään, saa suorilta kymmenkertaistaa.
Itse käyn läpi koko maustekaapin sisällön ja laitan jokaisesta vähän. Tulee maukasta.
Rakastan valkosipuli-chiliyhdistelmää, joten lisään niitä automaattisesti niihin sopiviin ruokiin. Mausteilla itse asiassa voi korostaa tiettyjen raaka-aineiden ominaisuuksia ja makuja. Reseptit ylipäänsä ovat viitteellisiä, ei kait niitä orjallisesti tarvitse noudattaa.
Mä taidan käyttää erilaisia reseptejä, koska niissä on aina paljon mausteita. En ole koskaan tykännyt sellaisesta perinteisestä suomalaisesta ruoasta, liian mautonta ja tylsää. Ja 20 vuoteen en ole syönyt lihaakaan, joten ehkä siksikin reseptit on mennyt vähän sellaisten etnisten keittiöiden suuntaan, missä syödään paljon kasvisruokia, eli intialaista, meksikolaista, lähi-idän ruokaa.
Lisää mausteita jos niitä on ohjeessa liian vähän.
Riippuu resepteistä. Mun keittokirjoissa on joskus niin paljon eri mausteita (5-10) että jätän joskus jotain pois. Opettelen mielelläni uusia maustekomboja. Ja tosiaan usein tuplaan mausteet että tulee vahvempaa.
Riippuu ruuasta, minulla on hyvä makuaisti eikä esim lisukekasvikset tarvitse välttämättä aina edes suolaa, niillä on oma makunsa. Tomaattikeitto, linssikeitto ja tomaattipohjaiset kastikkeet taas tykkää mausteista. Lohkopotut kaipaa mausteita, ruuasta riippuu minkälaisia. Kalassa ja lihassa pitää olla suolaa, mutta lisukkeista riippuu tarviiko muita mausteita. Jos on hallitseva voimakasmakuinen kastike niin muu ruoka tarvitse ehkä kuin suolan.
Miedot raaka-aineet tarvii miedot mausteet ellei haluta nimenomaan että mauste on pääosassa eikä varsinaisen raaka-aineen makua haluta maistaa. Kaikki mausteet ei sovi kaikkeen eikä yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Sano esim resepti. Itse teen perusruokia ja perusta maulle on voilla paistaminen, sipuli, suola ja mustapippuri. Toki muitakin käytän, mutta nuo on se perus.
Tämä ei maistunut yhtään miltään.
250 g spagettia
400 g jauhelihaa
1 sipuli hienonnettuna
tl rouhittua mustapippuria
tl suolaa
1 prk (250 g)
Valio Koskenlaskija Ruoka & Dippiä maustamaton
2 dl vettä
lihaliemikuutio
2 dl
1 kananmuna
50-75 g (3-4 viipaletta) amerikanpekonia
Vierailija kirjoitti:
Ja jos ohjeessa on valkosipulia, sitä laitetaan noin puolikas kynsi per 5 kiloa ruokaa, tai chiliä yksi hippunen pinsettien kärjellä 🤣. Ei ne määrät edes maistu miltään, saa suorilta kymmenkertaistaa.
Laitan kylläkin reilusti valkosipulia, mutten liikaa. Puoli kynttä viiteen kiloon on aivan turha laittaa, ei tuo mitään makua. Yrttejä käytän paljon, tuoreita kasvimaalta ja kuivattuja tietty myös. Mitään aromisuolaa en käytä koskaan. Lipstikka on sellainen yleismauste itselläni.
Vierailija kirjoitti:
No siis ei niitä reseptejä tarvitse orjallisesti noudattaa? Ei se ole kiellettyä lisätä (tai olla lisäämättä) mausteita oman maun mukaan.
No jos on aloitteleva kokki, niin mistä hän voi tietää mitkä mausteet sopivat millekin raaka-aineelle, kana, kala, liha jne.
Niin olisi suotavaa, että resepteissä nyt olisi mausteet, joita siihen pitää laittaa, että se joltain maistuukin!
Mausteilla korostetaan ruoka-aineiden makuja. Ei toistepäin.
Vierailija kirjoitti:
Minä käytän perus jauhelihakastikkeeseen tai nakkikeittoon 10 eri maustetta, ei maistu miltään jos laittaa vaan suolaa ja pippuria.
Mut toisaalta ne maistuu ihan samalta, on se sit nakkikeitto, jauhelihahastiketta tai paistettuja tiskirättejä.... Mut pääasia, että mausteita on!
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ruuista. Itämaisiin ruokiin käytetään paljon tulisia mausteita.
Tulisuus on eriasia kuin se, että ruoka maustetaan. Sen suomalaiset usein sekaavat keskenään.
Tyypillinen suomalaisten tulinen ruoka on niin tulista, ettei kyllä maista edes sitäkään vähää kuin mitä mustapippurilla ja suolalla saa aikaan, tulisuus poltaa vain suuta. =D
Ei syödä, osataan tehdä ruokaa ilman reseptejäkin.
Jos on liikaa mausteita, niin ruoka maistuu sitten vaan mausteilta.
Pidän reseptejä vain suuntaa antavina suosituksina, katson raaka-aineet suurinpiirtein ja sitten teen oman maun mukaan niin kuin itse tykkään.
Jos ruuan tekee hyvistä tuoreista raaka-aineista niin niiden makua ei tarvitse mausteilla peittää. Jos käyttää pilaantuneita tai vanhentuneita raaka-aineita niiden maku yleensä peitetään mausteilla.