Niskaperäinen huimaus kokemuksia kenellekään?
Hei.
Itselläni on ollut keinuttavaa laivankansimaista huimausta, epätodellista oloa ja välillä päänsärkyä nyt yhden kuukauden ajan. Neurologi epäilee niskaperäistä.
Onko kellään muulla ollut niskaperäistä huimausta? Millaista se on? Kuulostaako samalta? Arvostaisi hirveästi jos kertoisit, alkaa pää hajota kun koko ajan luulen että on jotain vakavaa, kasvain yms.
kiitos! :)
Kommentit (8)
Ihan samalta kuulostaa kuin itselläni. Syy siis minullakin niskoissa. Niska-hartia-liikkeitä vaan säännöllisesti.
Jep.
Mulla epäiltiin tuota, kunnes menin työterveyslääkärille, kun oireet paheni.
Oli asentohuimausta, joka lähti paranemaan jumppaohjeilla. Sitä ennen ei parantanut mikään, ei hierojat eikä fyssarit. Pahimmillaan konttasin kotona, kun kaaduin kun huimaus tuli yhtäkkiä ja kaikki keinahti.
Kun tein noita harjoituksia ahkerasti niin jo parin-kolmen päivän jälkeen olo helpottui.
Kaikkiaan kesti noin kuukauden päivät kun olin oireeton.
Kuukleta, mikä on asentohuimaus ja sieltä näet miten roikotat päätäsi sängyllä, että saat sanat poistumaan kuuloelimistä.
On hyvin yleistä, joka sekoitetaan myös niska/hartiaseudun jumeihin.
ihana kuulla että sinullakin ollut. ja just tota mä pelkään kun on niin voimakasta tää oireilu, mut näköjään voi olla
ap
Mulla oli syyskuussa. Kattelin kuukauden, kun muita oireita ei ollut. Kävin sitten fysioterapeutilla, hän antoi tosi hyvät , pienieleiset ohjeet, miten niskan seutua jumpataan . Huimaus hävisi parissa viikossa. Huimaus ei ollut kaatavaa, vaan jotenkin keinuttavaa. Kun istui tai makoili paikoillaan ei tiennyt mitään. Laivankansikävely oli inhottavaa, ihan kuin olisi ollut parin pullon kaljoissa. Asentohuimaus on aivan erilaista, sitä minulla on joskus ollut ja se loppui näillä pään roikottamisilla ja kääntelyillä.
Se oli aika hankala itselläni yhdistettynä toistuvaan migreeniin. 25 vuotta sitten kävin yksityisellä, josta sain hyviä neuvoja. Lihasten rentoutusta ja venytystä (omaehtoisesti). Ohjeet välttää tiettyjä vapaa-ajan aktiviteetteja, kuten uimista. Kokonaan. Salilla joidenkin laitteiden totaalivälttämistä.
Omasta myöhemmästä kokemuksesta voin vain todeta, että hyvä, jos neurologi tutkii asiaasi myös.
Kylmyys. Patterit ei toimi kerrostaloissa, paitsi pakkasella. Se huonontaa monen oloa ja kiristää lihaksia. Siihen väsymys päälle. Koko ajan pitää pukea kerroksia ja vaihtaa välillä jos hikoilee nukkuessa. Jos on mitään stressiä siitä kannattaa irrottaa ja puhelin ettei nuoki eteenpäin. Koneelle teline. Vitamiinia. Ravintoa, nestettä. Lääkevoide apteekista, EI siis viilentävä tai polttava voide. Ellei ole sen fani. Entä lääke. Hierontaa käsillä lihaksiin tai tolppa kotona, varovasti, sitten kun on vähän parempi - ettei lihakset ärsyynny tai tulehdu lisää. Tutki mikä on vikana että löydät syitä. Kannoitko painavaa, istuitko suorassa, onko oikea tyyny. Joskus pehmeä tyyny voi auttaa. Joskus tukeva.
Jos joku lääke lisää huimausta, ehkä se menee ohi. Hartia-niska-selkä lihakset?
Mulla on usein tuollaista juuri niskan takia, voi olla yllättävän voimakastakin oireilua.
Hierojalta saa avun. Tosin itse joudun joskus käymään osteopaatilla tai naprapaatilla, koska kyse voi olla myös nikamien toimintahäiriöstä, ei pelkästään lihasjumeista.
Mutta ei tarvitse olla mitään vakavaa todellakaan.