Ärsyttääkö muitakin kun ulkomaalaiset sekoittavat suomalaisen ihmisen hiljaisuuden ujouteen?
Hiljainen luonne ja ujo luonne ovat kaksi täysin eri asiaa. Luokittelisin itseni jopa epäsuomalaisen rohkeaksi sosiaalisissa tilanteissa, ja silti saan kuulla miten "shy" olen, kun en ole esim. amerikkalaisten mielestä amerikkalaiseen tapaan sosiaalinen. Olen rohkea tutustumaan ihmisiin, mutta en koe tarvetta täyttää joka ainutta hetkeä pälättämisellä.
Kommentit (10)
Ei ärsytä.
Minua ärsyttää kun suomalaiset inhoavat kaikkia tänne muuttavia ulkomaalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Ei ärsytä.
Mieheni on englantilainen ja on todella suosittu. Hänestä tykkäävät sekä suomalaiset että muut mmuuttajat.
Sinä sen sijaan olet tyhmä ääliö, josta ei yksikään pidä.
Ei mua juuri kiinnosta, mitä ulkomaalaiset ajattelevat suomalaisista.
Ei kiinnosta pätkääkään mitä joku minusta ajattelee. Elän omaa elämääni.
Aika monet suomalaisetkin sekoittavat nämä.. "Taidat olla vähän arka ja ujo?". En ole, vaan juuri nyt ei ole sanottavaa. Helposti voin kuitenkin puhua ulkomailla paikallisella kielellä tai vaikka tuntemattoman huonekaverin kanssa sairaalassa tai lähteä yksin vieraaseen paikkaan.
Minua ärsyttää, kun en ole ensi tapaamisella joukossa mitenkään suulas, vaan ensin tarkkailen, ja se katsotaan ei edes ujoudeksi, vaan ainakin täällä Turussa jonkinlaiseksi yksinkertaisuudeksi. Täällä kun pitää olla sanavalmis, tai muuten joudut nokittavaksi.
Tässä vaiheessa yleensä aina joku ivallinen päsmäri ottaa "ohjat käsiinsä" ja saat kuulla, kuinka "Ei tämä meidän ujo tyttö nyt oikein saa sanaa suustaan, anna tulla, et kai sä nyt meitä pelkää" jne. Ja aletaan suorastaan laittaa sanoja suuhun ja luonnehditaan luonne jne.
Antaa pälättäjien pälättää. Yleensä niillä joiden suu käy ahkerimmin on vähiten järjellistä sanottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ärsytä.
Ystäväni mies on sveitsiläinen. Sellainen oikea insinööri jolla on oikea työpaikka ja puhuu ymmärrettävää suomea. En ole huomannut, että häntä mitenkään inhottaisiin, ainakaan täällä meidän kylällä kapisessa Itä-Suomessa. Kaveriporukan kovin löylymies ehdottomasti.
Neljä suomalaista voi olla keskenään autossa 100 km, kukaan ei puhu ja kenestäkään se ei ole kiusallista. Jenkki itkee jo kilometrin jälkeen jos kukaan ei puhu.
Jos avaisin suuni, amerikkalainen ei kestäisi vittuilua