Joensuu 4-vuotiaan Milon tapaus käsittelyssä nyt hovissa
Iltalehdessä suora seuranta. Asia käsittelyssä Itä-Suomen hovioikeudessa, tänään alkoi käsittely.
Kommentit (945)
Vierailija kirjoitti:
Maailmassa kuolee päivittäin paljon lapsia. Mitä teitä kiinnostaa joku Milo?
Poistuhan tästä ketjusta, et ymmärrä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Olen sijaisperheenä toimiva, joka kirjoiti yllä. Täytyy sanoa, että olen ollut itsekin yllättynyt siitä, miten harvoin sossun virkailijat tapaavat lapsia. Meillä pitkäaikaisesti asuvalla lapsella vaihtui virkailija loppukesästä, ja vihdoin vähän ennen vuodenvaihdetta tämä virkailija on tulossa meille tavatakseen lapsen ensi kertaa.
No tietysti tämän lapsen voi tavallaan olettaa olevan turvassa, kun asuu sijoituksessa eikä missään narkkiperheessä, mutta on mulla käynyt mielessä, että mitä jos me oltaisiinkin joku ihan kauhea sijaisperhe, joka pitää lapsille ylitiukkaa kuria, rajoittaa ruokaa, pakottaa pysymään omassa huoneessa tms. Tällä pienellä lapsella ei olisi ollut mahdollisuutta kertoa tästä kenellekään todella moneen kuukauteen! (Tai no periaatteessa olisi voinut kertoa varhaiskasvattajille, mutta kuitenkin olisin kuvitellut, että virkailijat tapaisivat lapsia PALJON nopeammin ja tiheämmin.)
En ole alalla, mutta uutisista olen saanut sen käsityksen, että armottoman työvoimapulan ohella ongelmana on, että joka tapaamisesta täytyy tuottaa iso pumaska paperia, ennen kaikkea asiakkaiden oikeusturvan nimissä. Tähän on kokeiltu ratkaisuksi tekoälyä, mutta sekin taas kauhistuttaa joitakuita, että tekoäly tuottaa materiaaleja, joiden perusteella noita päätöksiä tehdään.
Itse näkisin, että ihmisresurssit pitäisi todellakin keskittää kohtaamiseen.
Miksi tuon narkkarin kohdalla sorruttiin selvästä kidutusmurhasta pelkäksi päänsilitykseksi. Ymmärtäisi jos kärsisi tuomion päivästä päivään. Nyt lyhentyvällä istumisella on kohta kadulla myymässä huumeita ja tuhoamassa ihmiselämiä. Mitä tulee synnyttäjään, pikkuisen säälittää, mutta yhtäkaikki tieten tahtoen altisti lapsen sadistin käsiin. Se on heitteillejättö.
Hirveä tapaus. Äidille ja miesystävälle kuuluisi tästä kunnon tuomiot. 10 vuotta vähintään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuon narkkarin kohdalla sorruttiin selvästä kidutusmurhasta pelkäksi päänsilitykseksi. Ymmärtäisi jos kärsisi tuomion päivästä päivään. Nyt lyhentyvällä istumisella on kohta kadulla myymässä huumeita ja tuhoamassa ihmiselämiä. Mitä tulee synnyttäjään, pikkuisen säälittää, mutta yhtäkaikki tieten tahtoen altisti lapsen sadistin käsiin. Se on heitteillejättö.
Mieshän on täydellinen hirviö, mutta Ikävä kyllä äitikin osallistui lapsensa kidutukseen ja tap poon. On jopa myöntänyt ajatelleensa, että lapsen pitäisi saada hoitoa palovammoihinsa ja hänet pitäisi viedä sairaalan, mutta siltikin antanut lapsen vaan kärsiä yksinään ilman, että olisi edes itse häntä hoivannut.
Vierailija kirjoitti:
Ihan karmea juttu. Tästä voisi tehdä ennakkotapauksen ja antaa molemmille sen 15 vuotta. Isoäidille 5 vuotta siitä että ei tehnyt mitään ja vaatii vielä rahaa.
Toivottavasti saavat linnassa maistaa omia troppejaan👹
Vierailija kirjoitti:
Asia tuli julkisuuteen, niin kiinnostaa. Valtaosa tapauksista hyssytellään.
Sitäpä joutuu miettimään, miksi nämä lapsimurhat menevät jotenkin ihon alle. Vaikuttaa siltä, että järjestelmässä on valuvika kun liian monet murhatut lapset hulahtavat järjestelmän läpi. Kohtaamisesta tulee suuri mörkö jos joutuu pelkäämään, että lapsi riistetään vanhemmaltaan. Ei ole yhteen puhaltamisen meininkiä. Aletaan kepulikonstein säveltää selviytymismekanismeja. Syntyy vaikeita parisuhteita jossa toinen otetaan ja toinen jätetään. Lapsesta tulee välttämätön paha, josta taitetaan peistä kaikilla rintamilla.
Mistä löytyy se viisasten kivi jossa opitaan näkemään lapsi keskellämme. Milloin opitaan tunnistamaan totuus ja toimimaan sen perusteella. Murhan jälkeen totta kai pitää pyrkiä korjaamaan tekijät parempaan talteen. Paljon kuitenkin tässäkin tapauksessa olisi ollut tehtävissä ettei pahin olisi päässyt tapahtumaan. Kaikessa paistaa kesken jättämisen meininki.
Itse jouduin avioeron jälkeen tilanteeseen jossa oma jaksaminen kolmen lapsen kanssa joutui koitukselle. Vaativa kaksivuorotyö piti jaksaa kestää ja lapset olivat sen verran pieniä, ettei heitä voinut jättää keskenään asuntoon. Sain sosiaalitoimesta apua ja lapset pääsivät välillä pidennetyillä viikonlopuilla sijaisperheeseen. Se antoi minulle mahdollisuuden levätä ja järjestellä elämää eteenpäin.
Voi sanoa, että niin kauan meni hyvin kunnes ex-puolison puolelta alettiin kiusanteko ja vaatimukset. Yhteisvelka, lasten tapaamisoikeudet ja sen sellaiset iskettiin nenän eteen. Että pääsi lopullisesti eroon, jouduin ottamaan koko velan kontolleni. Osituksessa omaisuus jaettiin. kumpikin vastasi omasta taloudestaan eikä tarvinnut vastata toisen tulevista veloista. Totta kai jouduin kuljettamaan lapsia tapaamisiin joista pidettiin kiinni. Tässä geississä näki monenlaista viranhaltijaa. Lapsipsykologi oli ihana ihminen ja keskustelut hänen kanssaan olivat niin minulle kuin lapsille parantavia.
Sitten oli yhteisen kasvatus- ja perheterapian vuoro. Kukin vuorollaan haastateltiin. Tarkkailivat perheen kanssakäymistä tummennetun ikkunan läpi. En tiedä, miten esikoinen pääsi livahtamaan ulos huoneesta ja päätyi tarkkailijoiden puolelle. Silloin repesi kun hän kuuli miten siellä vähäteltiin perheemme ongelmia. Hän sai totaalisen raivokohtauksen. Huusi että lähdetään pois, nuo eivät ymmärrä mitään meidän vaikeuksistamme. Siitä vain sitten hanhenmarssia ulos ja autolle. Siihen tyssäsi se palvelu. Jopa ex-puoliso ymmärsi että se keino oli käytetty.
Arki kuitenkin alkoi sujua hyvin ihan meidän neljän kesken. Muistin oman äitini sanoneen, että ihminen taipuu vaikka aidan vitsakseksi jos tilanne sen vaatii. Ja totta, kaikki kolme ovat koulutettuja ja hyvin toimeentulevia nuoria. Tällä stoorilla vain haluan painottaa miten sattuman varaista on saada akuuttiin tilanteeseen ymmärtävää apua. Meillä meni hyvin kunnan sosiaalitoimen kanssa kun se järjesti minulle tukiperheen ja lastenpsykologin. Perheneuvonta meni taas ihan pipariksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asia tuli julkisuuteen, niin kiinnostaa. Valtaosa tapauksista hyssytellään.
Niin ja luultiin että tapaus Vilja-Eerikasta olisi jotain jo opittu vaan ei..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisikohan Muusa raskaana? Muistelen et näin on kirjotettu jossain. Ja nuinhan niille tuppaa käymään, ku ei nistit saa mömmöjä posessa 😅
Tätä kans mietin.
On niin pahasti paisunut joka suuntaan, että ei näytä raskaana olevalta. Sillähän on sormetkin paisuneet kauhean paksuiksi.
Yleensä en jaksa pohtia kenenkään kohdun sisältöä, mutta tässä tapauksessa ajattelutti. Jos on jotain muuta pöhöä, niin ok ja hyvä. Toinen lapsi tuolle olisi jo liian irvokasta.
Lasussa on ihan huipputyyppejä töissä ja sitten niitä jotka eivät ole, meillä myös kokemusta molemmista. Sama pätee muihinkin auttaviin tahoihin. Ehkä oudoin näkemys mihin olen törmännyt on se että perhettä auttaisi kun mies saisi itse päättää kuinka monta kaljaa illassa juo, sekä kotona että muualla. Kyseessä siis alkoholistiäidin kasvattama tapaus jolle "normaali" alkoholinkäyttö oli viikonloppuisin kaatokänni lasten mentyä nukkumaan, viikollakin voi muutaman kaljan ottaa. Halusi vielä merkata kalenteriin krapulapäiviä. Päälle "ammattilainen" (nainen) vielä kysyi että onko minulla huono itsetunto kun haluan noin rajoittaa miehen tekemisiä? Myöhemmin näin kun itse lastasi kaljakeissiä auton takakonttiin marketin parkkipaikalla. Ja on totta :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisikohan Muusa raskaana? Muistelen et näin on kirjotettu jossain. Ja nuinhan niille tuppaa käymään, ku ei nistit saa mömmöjä posessa 😅
Tätä kans mietin.
On niin pahasti paisunut joka suuntaan, että ei näytä raskaana olevalta. Sillähän on sormetkin paisuneet kauhean paksuiksi.
Raskausmyrkytys voi turvottaa sormet noin,mutta silloin olisi sairaalassa eikä oikeudessa. Kyllä veikkaan enemmän psyykelääkitystä.
Täällä on melkoisia kommenteja missä haukutaan n a r k h uoraksi ym. mutta jostain syystä oma kommenttini meni moderointiin ja eihän ne sieltä' ikinä tule esiin. Kirjoitin että siksi Miloa mietitään vielä koska tapaus oli kamala ja olisi voitu estää. Itse olen ainakin lukenut tästä tapauksesta vähän liikaakin ja saanu traumat asiasta koska ollut niin kamala. Asia on jäänyt vaivaamaan pahasti ja nyt tuntee semmoista vihaa ja inhoa noita syyllisiä kohtaan että ei voi muuta kuin toivoa sitä parempaa rangaistusta. Vaikka ei se mitään muuta. Itseasiassa luulen että noilla on paljon mukavammat oltavat siellä vankilassa tällä hetkellä. Oletan ja toivon ainakin että Joensuussa joku tarpeeksi paha tyyppi tuntee nämä ja kostaa..
Riittäisi jos suomalaisessa oikeusjärjestelmässä saisi tuomion ansionsa mukaan. Päästään liikaa vesittämään ja keräämään säälipisteitä juuri rikollisen hyväksi. Vaikka uhri, tässä tapauksessa pieni poika ei hyödy enää mistään mitään, tulisi sentään saada rikokselle sellainen normisto jossa murhasta tuomitaan ja rangaistaan enimmäismäärävuosilla. Nyt nämäkin tekijät ovat kohta jälleen harrastamassa kadulla alakulttuuriaan.
Oliko niin että Muusan siskolla on lapsia? Uskaltaakohan jättää näitä koskaan kaksin tätinsä kanssa sitten kun Muusa joskus vapautuu. Minä en jättäisi. Toisaalta koko suku niin sekaisin,että heidän mittapuullaan Muusa oli mallimutsi.
Tässä jutussa pahinta on se miten kauan tuo kärsimys on kestänyt ja turhaan. Pieni poikaparka :( Vieläkin itkettää kun miettii tätä. Ja mietityttää miten moni lapsi nytkin on viikonloppuna pahoinpideltynä tms. kun vanhemmat ottaa vähän viinaa ja huumeita. Voisipa vaan pelastaa kaikki :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin välinpitämätöntä. :( Onko nuo edes ilmaisseet mitään katumusta? Ei ainakaan katsojalle välity.
Ei minkäänlaista. Helposti voisi kuvitella äidin itkevän sydäntä särkevästi ja huutavan kaipuutaan, mutta ei. Ei mitään.
Psykopaateilla ei ole tunteita 😔
Oksettava s o t a n o r s u tonnikeiju 🤮
Eukolla ei ole enää mitään, ei edes ulkonäköä 😄
raakuus