Lentäjien lakko - mitä lentäjät tienaavat?
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/hurja-vaite-finnairin-lentajien-vaat…
Tottakai suomalaisille taitaville lentäjille kuuluu kunnon palkka, mutta mitä heillä palkka on jo tätä nykyä?
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopiva palkka lentävällä bussikuskilla olis 2000€ kuukaudessa
Älkää taas aloittako tätä bussikuskisaissea. Arvostan bussikuskeja mutta luulen, että 95% heistä ei ikinä selvittäisi tietä lentäjäkoulutukseen. Vaatimukset vähän erit.
Tunnen muuten yhden lentäjän joka virapelinään silloin tällöin ajaa bussia (siis linja-autoa)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää taas aloittako tätä bussikuskisaissea. Arvostan bussikuskeja mutta luulen, että 95% heistä ei ikinä selvittäisi tietä lentäjäkoulutukseen. Vaatimukset vähän erit.
Tunnen muuten yhden lentäjän joka virapelinään silloin tällöin ajaa bussia (siis linja-autoa)
Miksi ihmeessä ajaa? Mun mies on lentäjä ja tienaa kyllä sen verran hyvin ettei ainakaan fyrkan takia tartte mitään sivutöitä tehdä 😂. Mikähän lentäjä tuo tuttusi on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä ajaa? Mun mies on lentäjä ja tienaa kyllä sen verran hyvin ettei ainakaan fyrkan takia tartte mitään sivutöitä tehdä 😂. Mikähän lentäjä tuo tuttusi on?
Hän tykkää siitä. Ei kaikkea aina rahan takia tarvikaan tehdä. Ei kylläkään kovin usein aja. Finnairilla Euroopan reittejä lentää.
Vierailija kirjoitti:
Näin lentokapteenin tilinauha 80-luvulla. Se oli kuusi kertaa suurempi kuin minun opettajapalkkani.
Ei kai nyt opettajan ja kipparin palkkoja voi edes järkevästi vertailla.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka palkka olisikin jo nyt hyvä niin ei se estä oikeutta lakkoon. Kysymys voi olla myös työ- ja lepoaikoihin liittyvistä kysymyksistä ym.
Siksi ärsyttää kun kommentointi kaikkialla on vain sitä, että lisää liksaa vingutaan, mihinkään olla tyytyväisiä ym. Ottaisivat selvää!
Niin no, olen kokenut lukion ope ja tienaan reilut 70k€ vuodessa. Sukulaispoika on aloitteleva lentäjä ja ansaitsee vähemmän. Että kai noitakin vertailla voi. Monissa halpalentoyhtiöissä maksetaan Euroopassakin melko keskinkertaisia liksoja.
(Menee toki jossakin vaiheessa ohi, että heilahtaa)
Niinpä, on rahakkaampiakin ammatteja, joissa pääsee samoihin tuloihin vähemmällä vaivalla eikä tarvi olla poissa kotoa aikaerorasituksineen kuten lääkäri, asianajaja, myös dippa-inssit.
DI:n mediaani taitaa olla joku 5500€/kk.
Aviomieheni on sekä DI että lentäjä. Kyllä lentäjän työssä palkka on huomattavasti korkeampi.
Tekoäly ohjaa pian koneita. Sille ei palkkaa tarvitse maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Pian? Ei ainakaan nykylentäjien uran aikana eikä vielä seuraavanakaan. Onneksi.
Vierailija kirjoitti:
Niin no, olen kokenut lukion ope ja tienaan reilut 70k€ vuodessa. Sukulaispoika on aloitteleva lentäjä ja ansaitsee vähemmän. Että kai noitakin vertailla voi. Monissa halpalentoyhtiöissä maksetaan Euroopassakin melko keskinkertaisia liksoja.
Opettaja ei tienaa 70k vuodessa : ) Mikä vitsi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä liksa ja boonuksena nuorten lentoemäntien pillua.
Varattuja kaikki lentäjät melkeinpä ovat.
Entä sitten? Sekö jotenkin estää panemasta emoja?
Vierailija kirjoitti:
Miksei tehdä drooni matkustajakoneita? Näitä voisi ohjata pääasiassa automaatiolla jostain betonibunkkerista käsin. Yksi kapteeni voisi hoitaa useamman lennon samaan aikaan.
Koska matkustajat eivät suostu lentämään sellaisissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pian? Ei ainakaan nykylentäjien uran aikana eikä vielä seuraavanakaan. Onneksi.
Ohjaa nyt jo 90% lentoajasta, siis tietokone
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
150 000-200 000 vuodessa.
Ja silti monista tulee juoppoja.
Höpö höpö. Päihdeongelmaisia on lentäjissä erittäin vähän, jos ollenkaan
Höpö höpö? Kyllähän ilmainen viina koneissa ja hotellien baarit ovat melkoinen houkute ja tax free-viinat. Myös muulle lentohenkilöstölle. Tiedän tapauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettaja ei tienaa 70k vuodessa : ) Mikä vitsi!
Olet urasi huipulla oleva ope eli palkka voi olla mahdollinen. Mutta sukulaispoikasi ponkaisee heti kohta ohitsesi jo. Kun on sinun iässä niin palkkaan voi lisätä 100000€. Minun veljeni on perämies ja pari vuotta kokemusta, kk palkka 8000€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkansa ovat ansainneet
Muillakin voisi olla samansuuruinen palkka kuin lentäjillä.
Etenkin akateemisen koulutuksen saaneilla. Lentäjäthän eivät ole akateemisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin Finnair ei olisi muutenkin jo vaikeuksissa, niin pitää vielä ahneuksissaan aiheuttaa lisää vahinkoa. Sitten kun on saatu yhtiö nurin, saavatkin varmaan parempaa palkkaa jossakin halpalentoyhtiössä?
Ihan pitävät vain oikeutetusti omista eduistaan kiinni.
Miten kävi paperimiehille?
Vierailija kirjoitti:
Lentokoneet ovat kyenneet täysin autonomiseen toimintaan jo vuosikymmeniä, mutta matkustajat eivät suostu lentämään koneessa jossa ei ole pilottia. Ensin pitää korvata matkustajat tekoälyllä ennen kuin päästään lentäjistä eroon.
Minusta olisi ihan sama mitä palkkoja maksetaan jos Finnair olisi yksityinen firma, mutta koska valtio omistaa sitä ja me veronmaksajat tuemme firmaa verorahoilla, niin on ihan hullua kuinka kilpailua kampitetaan tällä tavalla valtion avulla.
Suomestakin olisi voinut ponnistaa Ryanairin kaltainen firma jos valtio ei sotkeentuisi lentämiseen.