Miten olette sopeuttaneet menoja jäädessänne eläkkeelle
Olen jäämässä eläkkeelle vuoden 2026 alussa ja mietin kuinka paljon elintasoni putoaa. Olen sinkkumies ja elänyt suhteellisen huoletonta elämää ja talous on ihan ok mallilla, mutta en ole pahemmin katsellut mihin rahojani käytän. Nyt on alkanut tuo realismi iskeä, että tuloni tulevat putoamaan radikaalisti.
Saan tällä hetkellä nettona palkkatuloja reilut 5.000 e/kk ja tuleva bruttoeläkkeeni on reilu 4.000 e/kk. Siitä jäänee käteen vähän vajaa 3.000 e/kk, joten pudotus nykytuloista on aika raju. Kesämökistä on lainaa vielä jonkun verran jäljellä ja pari vuotta vanhasta sähköautosta on rahoitusta vielä maksettavana. Asunto on sentään oma ja kokonaan maksettu. Pitääkö tässä alkaa ensi keväänä mökkiä myymään ja vuoden päästä vaihtaa auto johonkin 10 vuotta vanhaan romudieseliin. Miten te keskiluokkaiset eläkeläiset olette sopeuttaneet menojanne, että pärjäätte. Pakollisista menoista noiden lainojen lisäksi on suurimmat kiinteistöverot, sähkö ja vakuutukset, jotka nekään ei ole halpoja.
Säästöjä on jemmassa hieman, mutta ne haluaisin jättää sille varalle, että sairastun ja hoivamenot kasvavat.
Kommentit (66)
Päinvastoin olen yrittänyt miettiä miten saan kaiken keräämäni omaisuuden kulutettua niin että pystyn siitä itse nauttimaan. Ettei jää mitään perinnöksi itse tienaamistani rahoista. Kaikkiaan n. 700000 pitäisi laittaa sileäksi mutta sen optimoinnissa on luonnollisesti se vaikeus ettei tiedä minä päivänä lähtö tulee.
Kannattaa maksaa lainat pois työelämässä ollessaan.Kyllä tuolla eläkkeellä pärjää eikä mökkiä tarvitse heti myydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myyt sen mökkisi tai vaihtoehtoisesti asuntosi ja muutat landelle. Ei ole pakko asua kaupungissa, kun on eläkkeellä. Menot putoavat puoleen ja rahaa jää jemmaan myynnistä.
Teimme juuri päinvastaisesti ja muutimme kaupunkiin koska sairaudet lisääntyvät ja ajokortinkin saattaa menettää.Kaikki on lähempänä sairaala ja kaupat.
Minäkin muutin vuokralle kaupunkiin. Tilillä on yli satatuhattarahaa ja eläkeläisen asumistuki juokseen.
Ei juokse koska eläkkeensaajan asumistuessa on omaisuusraja. 50 000e kohdalla loppuu koko tuki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummojen oma lokkiketju 😍 sä tuut pärjäämään niin hyvin. Paremmin tietysti jos on joku paplaripää lämmittämässä peiton alla 🥰
Mitä tarkoittaa takuueläkkeelle jääminen? Eikö se ole vain se pieni lisä, millä tasataan kansaneläkkeen minimiosuutta? Satasen max kaksi?
Takuueläkkeen saa kun ei ole tehnyt töitä tai ei ainakaan riittävästi saadakseen kansaneläkeoikeuden jota saa työeläkkeen rinnalla työeläkkeen jäädessä pieneksi.
Eli se on tällainen jatke, mikä käy moneen paikkaan. En ole kuullut, että kukaan olisi koskaan puhunut takuueläkkeelle jäämisestä.
En minäkään. Sille ei voi jäädä kuin ikänsä työttömänä ollut tai pitkäaikaistyötön jonka työeläkkeen on työttömyys syönyt.
Meillä on oma rivitaloasunto, kaikki maksettu, kulut 200€/kk. Kaikki kodinkoneet on uusittu ja autokin ihan hyvä. Mökki on myös maksettu, kulut ovat pienet. Kohta jäädään eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on oma rivitaloasunto, kaikki maksettu, kulut 200€/kk. Kaikki kodinkoneet on uusittu ja autokin ihan hyvä. Mökki on myös maksettu, kulut ovat pienet. Kohta jäädään eläkkeelle.
Vastikkeet, yms asumisen kulut maksettu? Miten sen mahdollista? Esim vastikkeet voi nousta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastikkeet, yms asumisen kulut maksettu? Miten sen mahdollista? Esim vastikkeet voi nousta.
Olisikohan nyt niin, että lainat on maksettu ja tuo 200e/kk on asumisenkuluja ja muitakin kuluja on esim päivittäinen kulutus, vakuutukset, puhelimet, jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika hyvin tienaat noin pöljäksi.
Tätä minäkin ihmettelen että miten noin tyhmät ihmiset pääsevät tuollaisia palkkoja tienaamaan.
Sinusta se järjen valo loistaa, että silmiä häikäisee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummojen oma lokkiketju 😍 sä tuut pärjäämään niin hyvin. Paremmin tietysti jos on joku paplaripää lämmittämässä peiton alla 🥰
Mitä tarkoittaa takuueläkkeelle jääminen? Eikö se ole vain se pieni lisä, millä tasataan kansaneläkkeen minimiosuutta? Satasen max kaksi?
Takuueläkkeen saa kun ei ole tehnyt töitä tai ei ainakaan riittävästi saadakseen kansaneläkeoikeuden jota saa työeläkkeen rinnalla työeläkkeen jäädessä pieneksi.
Eli se on tällainen jatke, mikä käy moneen paikkaan. En ole kuullut, että kukaan olisi koskaan puhunut takuueläkkeelle jäämisestä.
En minäkään. Sille ei voi jäädä kuin ikänsä työttömänä ollut tai pitkäaikaistyötön jonka työeläkkeen on työttömyys
Olin kotiäitinä, kun mieheni teki uraa. 55 vuotiaana tuli sitten ero, kun mies vaihtoi 25 vuotta nuorempaan. Eipä ole eläkettä päässyt kertymään, joten takuueläkkeelle olen vuoden päästä jäämässä. Onneksi sain erossa sentään kunnollisen tasingon, muutoin olisi elämä ollut melkoista kituuttamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika hyvin tienaat noin pöljäksi.
Tätä minäkin ihmettelen että miten noin tyhmät ihmiset pääsevät tuollaisia palkkoja tienaamaan.
Sinusta se järjen valo loistaa, että silmiä häikäisee.
Eikö! Pistä aurinkolasit päähän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin. Takuueläke tulee mukaan silloin kun työeläke ja täysi kansaneläke yhdessä eivät yllä minimieläkkeeseen.
t. Kela
"Vuoden 2023 joulukuussa eläkkeensaajan asumistukea sai 207711 henkilöä."
https://tietotarjotin.fi/tilasto/2711779/tilasto-elakkeensaajan-asumist…
Minun ei tarvitse sopeuttaa menoja, kun jään eläkkeelle. Päinvastoin sitten on aikaa törsäillä kaikki säästöt.
Luvut eivät pidä paikkaansa, Provo tarinoitsija.
On joillakin ongelmansa. Aika moni on tullut pienemmillä tuloilla hyvin toimeen koko elämänsä.
"Eläkkeitä maksetaan 37,8 miljardia vuodessa."
https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…;
Vierailija kirjoitti:
"Eläkkeitä maksetaan 37,8 miljardia vuodessa."
https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…;
https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…
Ap menee nyt juttelemaan pankin tädin kanssa, niin alkaa raha-asiat pyöriä.
T. pien-eläkemummo, joka tienaa kivasti sijoituksillaan
Jos tulot tippuu puolella, kaikki menotkin pitää puolittaa. Helppoa.
Nykyisin tienaan nettona 800 e eli odotan innolla eläkeaikaa kun laskettu eläke tulee olemaan 1000 e, jee!