Yksinhuoltaja-äiti pulassa: Kela käski muuttamaan pienempään asuntoon ja nyt sosiaalitoimi käskee muuttamaan isompaan asuntoon
Tamperelainen yksinhuoltaja joutui Kelan pakottamana muuttamaan kolmiosta kaksioon 26 euron takia, mutta sosiaalitoimi painostaa muuttamaan suurempaan asuntoon kaksio on säädösten mukaan liian pieni asunto yhdelle aikuiselle ja kahdelle lapselle:
Kommentit (289)
Kannattaa asua omassa (pankin) pirtissä
Vierailija kirjoitti:
Miksi työttömillä on tässä taloustilanteessa oikeus lapsiin kun kuitenkin loppupeleissä muut eli me työssäkäyvät joudumme elättämään näiden kersat käymällä töissä ja maksamalla veroja?
Eli lapset huostaan heti, jos jää työttömäksi vai miten asian ratkaisisit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva maksaa tälläisten elämä🤷
Kyllä, sinun veroistasi varmaan tuhannesosasentti menee pienessä asunnossa asuvan yksinhuoltajaperheen asumisen tukemiseksi. Kyllä sillä sitten olisi puoliso ja kovapalkkainen työ jos pitäisi itse maksaa, eikä olisi kalliimpaa yhteiskunnalle korvata menetettyjä työvuosia kun hänen lapsensa olisivat työkyvyttömiä asuttuaan lapsuutensa kadulla.
Mitään vastuuta ei Suomessa tarvitse elämästään ottaa.
Oih, kuulostaiaa ihanalta Olispa noin, olisi meilläkin molemmilla niin paljon helpompi elää.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma ratkeaisi helposti sillä jos asetuksia muutettaisiin niin että lapsia ei huomioitaisi ja laskettaisi ollenkaan tilaa tarvitsevina tekijöinä jolloin asunnon koko mitoitettaisiin kokonaan täysi-ikãisten aikuisten mukaan.
Aivan. Tällaisella asetuksella lasten tilantarve katoaisi kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
JOS se lapsi on aikuinen eli siis yli 18v ei tukia saa se lapsi mitään, "vanhempien luona asuva" ei saa toimeentulotukea!
Kyllä saa. Täysi-ikäiselle maksetaan oma toimeentulortukensa, joka ei ole riippuvainen vanhempien tuloista. Toki kotona asuvan perusosa on pienempi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi työttömillä on tässä taloustilanteessa oikeus lapsiin kun kuitenkin loppupeleissä muut eli me työssäkäyvät joudumme elättämään näiden kersat käymällä töissä ja maksamalla veroja?
Sun ehdottama ratkaisu, onko lopullinen vai kattaako leirityksen, tms? Pakkoabortointi by valtio, kuten kommunistien Kiinassa aikanaan ja ehkä vieläkin? Eutanasia?
Oikeus lapsiin? Mitä sinä horiset, se oikeus ihmisille tulee itse Jumalata, eikä miltään hallitukselta, eikä varsinkaan sinulta. Herra nuhdelkoon sinua sydämesi kovuudesta.
Riippuu kaksion koosta, mutta 50-60 neliön kaksio on riittävä silloin kun yhteiskunta eli veronmaksajat kustantavat. Itse asuin puolison ja kahden lapsen kanssa yhdessä vaiheessa 55 neliön kaksiossa. Ei mitään ongelmaa, asunto oli oma (ja pankin). Myöhemmässä vaiheessa sitten ostimme isomman.
Vierailija kirjoitti:
Miksi juuri äitiyden tukeen kohdistuva verotus saa aikaan sinussa näin suurta vihaa? Verorahoja menee moneen muuhunkin asiaan - onko kyseessä vain puhdas misogynia, vai miksi nimenomaan äidit ja lapsiperheet suututtavat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se lasten huostaanottaminen ja sijoitus ne vasta kalliiksi veronmaksajille tulisikin.
En ymmärrä, että 26 euron vuoksi muuttaa pienempään asuntoon. Johan muuttokustannukset voivat maksaa liki 1000 euroa. Tuon 26 euroa olisi voinut maksaa omana osuutenaan. Onko Kelan viestinnässä ongelma vai vuokralaisten ymmärryksessä. Oikeesti niitä normin mukaisia asuntoja on tosi harvassa.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja kun työssäkäyvillä ei ole varaa siihen kahteen lapseen, mutta työttömänä elintaso on parempi. Alkaahan tämä ottaa työssäkäyviä päähän, että raadamme muiden lasten takia ja itse emme voi hankkia kuin yhden lapsen.
Tiesin, että näitä tilanteita tulee. Sosiaalitoimi ei voi enää määritellä, että minkä kokoinen asunto on soveltuva. On pakko antaa ihmisten asua liian ahtaasti, koska rahat eivät muuten riitä, vaikka soiaalihuoltolaissa olisi mitä hyvänsä rajoja. Eikä ihmisiä voida pakottaa asumaan kalliimmin, koska se taas vie ruokarahan osuudesta rahaa pois, ei lapsen etu sekään.
Vierailija kirjoitti:
Kiva maksaa tälläisten elämä🤷
Joku se sinunkin elämän maksaa ja on maksanut. Älä inise .
Kyllä on sinun ruoka ja koulutus maksettu sekä terveydenhuolto.
Työnantaja maksaa lellit ja Tellit ja pitää sinua töissä. Ja just sun kaltaiset jotka inisee eniten on niitä työpaikalla lorvijoita.
Mun isä tekee 12 tuntia töitä joka päivä eikä se silti valita, että yhyy veroja pitää maksaa.
Luuletko olevasi jotenkin parempi ihminen?
Varmaan luulet , mutta oikeasti et pärjäisi päivääkään, jos joutuisit työttömäksi ja elämään alle 500€ kuukaudessa.
Mikä oli sossun peruste että kaksio ei riitä? Maksumuuri niin ei pääse lukemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsia tehtailee tukien takia niin neuvolassa asia pitäisi ottaa puheeksi jo toisen lapsen kohdalla ja tuet pitäisi loppua toiseen tai kolmanteen lapseen, jos ei suostu tai pysty töihin. Ylipäätään asumistuki pitäisi olla mitoitettu niin, että lapsia voi hankkia vain kaksi. Kolmioista tai suuremmista asunnoista ei pitäisi enää missään tapauksessa maksaa asumislisää.
Muutin taas itse suoraan yksiöön kun lapset muuttivat isänsä luokse. Sosiaalitoimi ei pidä siitä että työtön äiti asuu lastensa kanssa vuokralla. Nyt kun olen näitä asioita tutkinut niin olen lähinnä hyvilläni siitä että lapset ovat turvassa isänsä luona, on hyvä palkka vakityössä, kohtuullinen työaika ja omistusasunto. En jaksanut alkaa tappelemaan ihmisoikeuksistani. Tätä samaa tilannetta ei tule heille keiden eksät eivät halua ottaa vastuuta.
Sitä naiskennellaan huolimattomasti ja tehdään pentuja ja sitten erotaan. Sitten valitetaan kun ollaan yksinhuoltajia ja rahattomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tätäkin suosittelevat. Jos lasten toinen huoltaja asuu omistusasunnossa ja käy töissä niin sinne kannattaa heittää ne lapset. Valtion näkökulmasta tämä on edullisempaa.
Kun meitäkin oli 2 aikuista ja lapsi kaksiossa eikä siihen kukaan puuttunut, tosin asumiskulut maksettiin itse. Tuttavaperhe asui 2 lapsen ja 2 aikuisen kanssa YKSIÖSSÄ sillä välin kun heidän talo valmistui, työssäkäyviä ihmisiä. Siksi kyselen sossun perusteluja t. 37
Itseänikin ärsytti ennen muiden elättäminen, mutta 14 vuotta sitten jättäydyin itse tukielätiksi ja se oli elämäni paras päätös. Voin paljon paremmin, eikä ärsytä lähes mikään. Suosittelen.