Kuinka paljon saat pisteitä Hesarin Keskiluokkaisuus-testissä?
Kommentit (108)
Hesari on huonompi kuin Me Naiset
Vierailija kirjoitti:
Hesari on huonompi kuin Me Naiset
Nolo
Miksi antaisin mitään henkilökohtaisia tietoja nettiin?
Vierailija kirjoitti:
Miksi antaisin mitään henkilökohtaisia tietoja nettiin?
Nuo kysymykset ovatkin varsin henkilökohtaista ja arkaluontoista laatua. Missähän sitä vielä käytetään minua vastaan, että olen lukenut rouva Bovaryn!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo testi on vain tilaajille. Miksi linkkasit, ei kaikki voi tehdä?
Kai nyt keskiluokkaan yhtään identifioituva Hesaria tilaa!
-ei ap.
No ei tod. tilaa. Ainakaan mua ei tippaakaan kiinnosta hesalaisten touhut.
Mä asun satojen kilometrien päässä Helsingistä, mutta tilaan Hesaria silti oman maakuntalehden rinnalla. Mielestäni Hesarin tilaaminen pääkaupungin ulkopuolella on erittäin keskiluokkaista.
Olen köyhä kuin mikä, kolmen lapsen totaaliyksinhuoltaja, mutta testistä tuli 13/15. Joo, minulla on hesarin digilukuoikeus isäni tilauksen myötä. Meillä soi jazzit ja klassiset Tidalin kautta pitkin päivää, mutta toki ihan poppia yms myös, telkkaria ei ole, lapset harrastavat tanssia ja käydään näyttelyissä säännöllisesti. Mutta ei ole rahaa käydä lomilla, ei ole autoa ja kaikki ovat hyviä löytämään käytettyjä aarteita, vanhin poika on intohimoinen ruuanlaittaja ja leipoo meille toisinaan hyvät leivät, lahjaksi annamme usein kirjoja toisillemme. Mitäköhän keskiluokkaisuutta me olemme?
Vierailija kirjoitti:
9/15
Keskiluokka on harhaanjohtava käsite, kun jutussa mainitut tunnusmerkit vaativat kuitenkin hyvät tulot ja varallisuutta! Omistusasunto, auto, omat ja lasten harrastukset, ulkomaanmatkaakaan ei voi tehdä Bulgarian Sunny Beachille tuon mukaan! Kyse on jo ylemmästä luokasta monin tavoin! Marimekon ja Iittalan tuotteet ja Savonlinnan ooperajuhlilla käyminen vaativat myös paksumpaa kukkaroa toistuvina asioina. Itsellä tulot kohtuulliset mutta ei puhettakaan, että kaikki em. olisi saavutettavissa puhumattakaan sähköautosta, joka jutussa liitettiin myös keskiluokkaan.
Keskiluokka ei ole sama kuin keskituloiset. Sinä olet keskituloinen mutta et keskiluokkainen. Keksiluokkaisuus kuvaa enemmän sivistystä ja kiinnostuksen kohteita, keakituloisuus liittyy vain tulotasoon.
Ei nuo menot kuitenkaan sille tavalliselle keskituloisellekaan mitenkään erityisen suuria ole, kyllä nuihin keskituloiselle on varaa aivan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku kopioida kysymykset tänne?
Ihme lokkeilua. Tee itse tilaus, varastaminen ei ole ok, vai vielä vähemmän ok on pyytää muita varastamaan sinulle!
Vierailija kirjoitti:
Sain 6/15 pistettä. Olen varallisuuden perustella ylintä luokkaa. En ole koskaan välittänyt siitä mistä pitäisi välittää, enkä pitänyt siitä mistä kaikki muut pitävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain 6/15 pistettä. Olen varallisuuden perustella ylintä luokkaa. En ole koskaan välittänyt siitä mistä pitäisi välittää, enkä pitänyt siitä mistä kaikki muut pitävät.
Mutta varallisuutta et kuitenkaan edes tässä yhteydessä malta pitää omana tietonasi.
Ai anteeksi, mistä tässä siis ketjussa puhutaan? Keskiluokka - siis koostuu sellaisista yhteiskunnan jäsenistä, joiden ei voida katsoa kuuluvan varakkaaseen yläluokkaan mutta jotka toisaalta eivät myöskään kuulu vähävaraiseen alaluokkaan.
Määrittelit keskituloiset, et keskiluokkaa.
0 pistettä: et ole yhtään keskiluokkainen
6 pistettä : olet keskimääräinen keskiluikkainen
Täydet pisteet: olet keskiluokkahikipinko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko klassinen musiikki oikeasti niin keskiluokkaista? En erityisesti välitä, vaikka tahtoisinkin siitä pitää.
No ainakin lapset laitetaan soittotunnille ja siellä soitetaan klassista.
Joo ja niihin satsataan hurjasti koska "lapsella on lahjoja" mutta jos soittaminen jääkin päälle niin sitten säikähdetään että ei perhana siitä muusikkoa tehdä, lääkäri tai juristihan siitä piti tulla.
Vierailija kirjoitti:
Outoja kysymyksiä. Sain 7/15 ja koen olevani hyvinkin keskiluokkainen. On korkeakoulutus, virka, ok talo, sijoituskämppä, aviopuoliso, kaksi lasta, koira, mersu ja sähköauto. Kirjallisuustiedettäkin lukenut aikanaan ja käyn teatterissa ja taidenäyttelyissä silloin tällöin.
Olet keskiluokan keskiluokkaa niin kuin pisteesikin osoittavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo testi on vain tilaajille. Miksi linkkasit, ei kaikki voi tehdä?
Kai nyt keskiluokkaan yhtään identifioituva Hesaria tilaa!
-ei ap.
No ei tod. tilaa. Ainakaan mua ei tippaakaan kiinnosta hesalaisten touhut.
Tuo asenne kertoo ettet ole keskiluokkainen. Saatat olla keskituloinen mutta et keskiluokkainen.
11/15. Kyllä, olen hyvin keskiluokkainen. Musiikki, lukeminen ja kuvataide ovat keskeisiä harrastuksia perheessämme. Kansallisoopperan kausikortit ja korkeakoulutukset myös löytyy.
Vierailija kirjoitti:
11/15. Kyllä, olen hyvin keskiluokkainen. Musiikki, lukeminen ja kuvataide ovat keskeisiä harrastuksia perheessämme. Kansallisoopperan kausikortit ja korkeakoulutukset myös löytyy.
Kansallisoopperan kausikortti menee jo yläluokan puolelle... On todella kalliskin. Muuten toki kuulostaa hyvin keskiluokkaiselta...
Testissä kysytään esim. pidätkö yhdestä tietystä Mahlerin sävellyksestä. Onko siis niin, että kaikilla keskiluokkaisilla on sama musiikkimaku ja he kaikki pitävät samoista sävellyksistä? Ja onko kaikilla keskiluokkaisilla auto?
Entisaikoina tietty määrä varallisuutta oli välttämätön sivistyksen saavuttamiseksi. Nykyään kuka vain voi hankkia keskiluokkaisen sivistyksen, eli kyseessä on pikemminkin arvovalinta.