Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon saat pisteitä Hesarin Keskiluokkaisuus-testissä?

Kommentit (108)

Vierailija
61/108 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain 6/15 pistettä. Olen varallisuuden perustella ylintä luokkaa. En ole koskaan välittänyt siitä mistä pitäisi välittää, enkä pitänyt siitä mistä kaikki muut pitävät.

Mutta varallisuutta et kuitenkaan edes tässä yhteydessä malta pitää omana tietonasi.

Ai anteeksi, mistä tässä siis ketjussa puhutaan? Keskiluokka - siis koostuu sellaisista yhteiskunnan jäsenistä, joiden ei voida katsoa kuuluvan varakkaaseen yläluokkaan mutta jotka toisaalta eivät myöskään kuulu vähävaraiseen alaluokkaan. 

Ei varakkuus määritä yhteiskuntaluokkaa. Ei kouluttamaton lottovoittajakaan luokkanousua tee. 

Nimen omaan varakkuus määrittää yhteiskuntaluokan. Mikä muu se voisi olla? Köyhä humanisti ei ole keskiluokkaa vaikka kuinka lukisi klassikoita.

Vierailija
62/108 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain 6/15 pistettä. Olen varallisuuden perustella ylintä luokkaa. En ole koskaan välittänyt siitä mistä pitäisi välittää, enkä pitänyt siitä mistä kaikki muut pitävät.

Mutta varallisuutta et kuitenkaan edes tässä yhteydessä malta pitää omana tietonasi.

Ai anteeksi, mistä tässä siis ketjussa puhutaan? Keskiluokka - siis koostuu sellaisista yhteiskunnan jäsenistä, joiden ei voida katsoa kuuluvan varakkaaseen yläluokkaan mutta jotka toisaalta eivät myöskään kuulu vähävaraiseen alaluokkaan. 

Ei varakkuus määritä yhteiskuntaluokkaa. Ei kouluttamaton lottovoittajakaan luokkanousua tee. 

Nimen omaan varakkuus määrittää yhteiskuntaluo

Yhteiskuntaluokka on eri asia kuin tuloluokka.

Et saa köyhästä intellektuellista mitenkään kattoon sylkevää wt duunaria vaikka kuinka yrittäisit. Sivistyneellä ihmisellä on käytöstavat köyhänäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/108 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iänikuinen paradoksi: Hesari on porvariomisteinen, mutta kyllästetty kommaritoimittajilla. Ikinä en tilaa.!! 👺

Vierailija
64/108 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No yhteiskuntaluokka viittaa sosioekonomisen asema

Niin, SOSIOekonominen, ei eknominen. Eli pelkkä varallisuus ei yksinään kerro vielä mitään. Aatelinenkin voi olla köyhä. 

Vierailija
65/108 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellisiä yhdistelmiä, esim. Olen kuullut ja pidän...

Olen saattanut kuulla mutten pitänyt..

Vierailija
66/108 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ihan turha aloitus, kun testi ei näy. Ei mulla mitään aamiaiskaappia tai artesaanileipiä ole, ne mainittiin esimerkkeinä osuudessa juttua, mikä näkyi.

Nämä aamiaiskaapit ja Marimekon tekstiilit ovat pelkkää pintasilausta. Tuo testi painotti enemmän sivistystä, siinä selviteltiin, onko lukenut Flaubertia tai kuunnellut Mahleria. Itse sain 11/15, vaikka vastustan viimeiseen saakka aamiaiskaappeja ja ostan kaikki vaatteeni kirppikseltä.

Nuo kirjallisuusviittaukset ovat tuttuja muutamalle promillelle kansaa ja vielä pienempi osa on lukenut ne! Todella elitistinen valinta eikä mitään keskiluokkaa!! Parempi valinta olisi ollut Satu Rämö esimerkiksi. T. Äidinkielen lehtori

Mutta tässä tutkitaankin sitä, kuinka keskiluokkainen kukin on

No ei tuo Bovary kovin vaativaa kirjallisuutta ole. Olen sen lukenut, toki myöskin Rämön kirjoja, koska nyt ylipäätään luen vähän kaikkea. Mutta golfia en pelaa. Tässä on jotenkin sekava tuo keskiluokan käsite. Keskiluokkahan tosiaan on se tavallinen kansa. Mutta esim britit mielellään käyttävät keskiluokka-sanaa, kun oikeasti tarkoittavat sivistyneistöä. Ja siihen tämä testikin vähän viittaa. Joten ei pidä ottaa liian vakavasti. 

Vierailija
67/108 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko klassinen musiikki oikeasti niin keskiluokkaista? En erityisesti välitä, vaikka tahtoisinkin siitä pitää. 

Ihmisellä joko on sävelkorvaa tai värisilmää tai tarkka makuaisti ym...tai sitten ei, tällä ei ole mitään tekemistä varallisuuden kanssa.

On täysin hullua, että meillä on varakkaiden piirissä asioita, joista "kuuluu tykätä", kun se "kuuluu statukseen", vaikka ei ymmärtäisi niistä hölkäsen pöksyä.

Laulun sanoin: viisaus ei asu meissä

Vierailija
68/108 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko klassinen musiikki oikeasti niin keskiluokkaista? En erityisesti välitä, vaikka tahtoisinkin siitä pitää. 

No ainakin lapset laitetaan soittotunnille ja siellä soitetaan klassista. 

Joo 3 vuotta väännetään itku kurkussa Fyr Elisen introa, eikä osa tajua tämänkään jälkeen pistää asialle stoppia - huh huh sentään.

Vierailija
69/108 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan etten kovinkaan kun en päässyt tekemään koko testiä.

Vierailija
70/108 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ihan turha aloitus, kun testi ei näy. Ei mulla mitään aamiaiskaappia tai artesaanileipiä ole, ne mainittiin esimerkkeinä osuudessa juttua, mikä näkyi.

Nämä aamiaiskaapit ja Marimekon tekstiilit ovat pelkkää pintasilausta. Tuo testi painotti enemmän sivistystä, siinä selviteltiin, onko lukenut Flaubertia tai kuunnellut Mahleria. Itse sain 11/15, vaikka vastustan viimeiseen saakka aamiaiskaappeja ja ostan kaikki vaatteeni kirppikseltä.

Nuo kirjallisuusviittaukset ovat tuttuja muutamalle promillelle kansaa ja vielä pienempi osa on lukenut ne! Todella elitistinen valinta eikä mitään keskiluokkaa!! Parempi valinta olisi ollut Satu Rämö esimerkiksi. T. Äidinkielen lehtori

Mutta tässä tutkitaankin sitä, kuinka keskiluokkainen kukin on

Flaubertia lukee pieni elitistinen harrastajajoukko eikä se ole keskiluokan lukemistoa, vaikka mitä väittäisi.

Vierailija
71/108 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

8/15. Huvittavaa, koska en tiedä, mikä sitten olisin, jos en keskiluokkaa. Vanhempani joivat kyllä viiniä sunnuntailounaalla, minä en, koska minulla on korkea verenpaine. Muitakin vastaavia siellä oli. Mutta leikkiähän tuo tietysti on, eikä keskiluokka ole mitään ihmeellistä. Suurin osa suomalaisista kuuluu siihen. 

Leikkimieltä mutta jos keskiluokkaan riittää noin 3600 e/kk bruttotulot kuussa, varmasti iso osa jutun asioista jää tekemättä. Toinen asia on varallisuuden ja omaisuuden kokoaminen puolison kanssa. Jos puoliso ei kuulu samaan varakkuusluokkaan vaan on selvästi köyhempi,ei tulos tietenkään ole sama. 

Testissä ei sinänsä ollut kalliita asioita vaan aika monta humanistien harrastusta. Itse en kyllä ajattele kulttuuriharrastusten olenna

Lampaana "pakolliset näyttelyt" kiertäminen ei tuo kulttuurista statusta, jos ei tajua taiteesta hölkkäsen pöläystä. Se on silloin massailmiö. 

Vierailija
72/108 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo testi on vain tilaajille. Miksi linkkasit, ei kaikki voi tehdä?

Kai nyt keskiluokkaan yhtään identifioituva Hesaria tilaa!

-ei ap.

Miksi tilaisin vihervasemmiston äänitorvea? Olen keskiluokkainen ja -tuloinen, perheellinen, työssäkäyvä, jonka tulot eivät riitä kokoomuksen äänestämiseen, eli Perusuomalaisia äänestän ja HS ja YLE eivät ole "minun medioita".

Mikä sitten on? 

Hyvä kysymys, sitä itsekin ihmettelen, että kuinka kauan kestää, että Suomessa käy kuten jenkeissä. Kansa elää täysin omissa kuplissaan, seuraavat siis eri medioita.

En minä sellaista Suomeen kaipaa, mutta onhan tämä outoa, että kun ajattelen perussuomalaisittain, niin todella usein huomaa ajattelevansa, että ai näinhän tämäkin uutinen uutisoidaan vihervasemmiston kulmasta. Välillä kyllä hämmästyy iloisesti, kun huomaa, että nyt se YLE yrittää ottaa meidätkin huomioon. Eihän se näin pitäisi mennä. Median pitää uutisoida neutraalisti ja ammattitaitoisesti asioista, mutta näin se ei Suomessa ole.

Useassa maassa media on tämän vuoksi jakaantunut tosiaan kahtia. Ei enää oikeistoon ja vasemmistoon vaan konservatiiveihin ja liberaaleihin. Saatiinhan muuten tänään taas YLEstä kuulla miten pettyneitä jotkut liberaali siiven kokkareet olivat Kokoomukseen, kun meni Perusuomalaisten kanssa hallitukseen, huoah.

Vierailija
73/108 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Flaubertia lukee pieni elitistinen harrastajajoukko eikä se ole keskiluokan lukemistoa, vaikka mitä väittäisi.

No älä nyt viitsi. Minä olen lukenut, ja sain vain 8/15 testistä. Mitä minä sitten sinusta olen, jos en keskiluokkaa? 

Vierailija
74/108 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ainakin lapset laitetaan soittotunnille ja siellä soitetaan klassista. 

Joo 3 vuotta väännetään itku kurkussa Fyr Elisen introa, eikä osa tajua tämänkään jälkeen pistää asialle stoppia - huh huh sentään.

Näin ainakin työväenluokkaiset haluavat kuvitella.

t. Keskiluokkainen musiikkiopistomamma, jolle on oikeasti sattunut lahjakkaita ja motivoituneita lapsia - kiitos muskarin ja muun varhaisiän musiikkikasvatuksen, ja ehkä vähän isän puolen geenienkin.

Vierailija
75/108 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lampaana "pakolliset näyttelyt" kiertäminen ei tuo kulttuurista statusta, jos ei tajua taiteesta hölkkäsen pöläystä. Se on silloin massailmiö. 

Ja keskiluokka on juuri sitä massaa. Siksi toiseksi minä ainakin tykkään taidenäyttelyistä. Ihan aidosti. En ole erityisen taiteellinen, enkä saa kaikesta aina mitään irti, mutta kun käyn vaikka uudessa kaupungissa, kierrän ainakin jonkun taidenäyttelyn, missä ihastun johonkin taitelijaan. Viimeisin löytö oli Jack B Yeats. 

Vierailija
76/108 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstalla jostain syystä herättää raivoa ajatus, että luokka määräytyy sivistyksen eikä rahan perusteella. Mitä se sitten raivostujista kertookaan? 

Vierailija
77/108 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain 5/15. En myöskään tunne olevani keskiluokkaa ja olen siitä hyvilläni.

Vierailija
78/108 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samat sanat, ja sain 5/15. Olen hyvin tyytyväinen.

Vierailija
79/108 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoja kysymyksiä. Sain 7/15 ja koen olevani hyvinkin keskiluokkainen. On korkeakoulutus, virka, ok talo, sijoituskämppä, aviopuoliso, kaksi lasta, koira, mersu ja sähköauto. Kirjallisuustiedettäkin lukenut aikanaan ja käyn teatterissa ja taidenäyttelyissä silloin tällöin. 

Vierailija
80/108 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nolla pistettä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi